Hitta diskussioner med liknande innehåll

British Airways ställer in ytterligare 10 300 avgångar (2022)

#13 2005-01-06, 21:19
Ursprungligen postat av edberg
Inga problem nar man reser bizniz...


det roliga är att i "bizniz" är sätena bara ca 2cm bredare än i "monkey"
jävligt enkelt system att möblera om själv.
inte en massa elektronik som på SAS.
#14 2005-01-07, 07:05
Air Express
Inga problem nar man reser bizniz...


Benutrymmet är det samma genom hela kabinen på Lufthansas flygplan som används inom domestic och euroflights (undantaget är nödutgångar och bulkheads).

det roliga är att i "bizniz" är sätena bara ca 2cm bredare än i "monkey"


I dom "Convertable seats" som Lufthansa använde förut blev sätet 5 centimeter bredare, man fick också rätt bra med extrautrymme. Speciellt om man satt på vänster sida. Numera används inte det längre; man lämnar helt enkelt mittsätet tomt på europalinjer.

jävligt enkelt system att möblera om själv.


Vad menar du? Om du menar att det är lätt att dra isär/ihop säterna med spaken så håller jag med men att flygvärdinnorna inte skulle märka det tror jag inte på. Dessutom så är den konstruktionen farlig att använda om någon sitter i säterna. Sen så kan man ifrågesätta mognadsgraden på den som gör sådant
#15 2005-01-07, 09:30
edberg
Ursprungligen postat av Air Express
Benutrymmet är det samma genom hela kabinen på Lufthansas flygplan som används inom domestic och euroflights (undantaget är nödutgångar och bulkheads).


Jo tack det vet jag, men jag snackar inte om domestic och Euroflights nu...
#16 2005-01-07, 18:48
Air Express
jag snackar inte om domestic och Euroflights nu...


Jo, jag tänkte bara det för att någon sade att sätet var 2 cm bredare och att det var enkelt att möblera om. Något sådant system har aldrig funnits på Lufthansa longhaul så det blev något slags missförstånd.
#17 2011-07-27, 13:43
skyheart
Jag åkte med British airways mellan London och Manchester.. Kändes som planet skulle rasa samman!! Jag är aldrig rädd för att flyga men när vi kom upp i luften med det planet .. då var jag rädd!
Sen tror jag att det lika gärna kunde hända med något annat flygbolag men nått skumt var det med planet.. Det var gamalt så var säkert en av det sista turerna men ändå! Åkt Ryanair senaste två gångerna, helt ok. Därimot lite för mycket "säljande" på planet av personalen..

Det är svårt förövrigt med flygbolag för känns som det beror mer på personalen och piloten vilket säkert finns både bra och dåliga personer på alla flybolag. Samt skicket på planet förstås, vilket även här varierar kraftigt..
#18 2011-08-16, 17:10
Cata
Jag flyger endast BA, och det är helt klart det bästa flygbolaget i Europa. Sist tog jag till och med omvägen Stockholm - London - Frankfurt - Tåg till Köln, istället för att åka direkt till Köhln med "ett annat bolag". Dom har fri bar ombord, och alltid lite snacks eller en god smörgås, även i ekonomiklass.

Deras bonusprogram är överlägset, bor man utanför England så får du silvermedlemsskap vid 400 poäng, kan tyckas mycket, men det är en resa i Business class till tillexempel Johannesburg. Har du kortet har du fri tillgång till alla deras fantastiska lounger TILLSAMMANS MED EN GÄST (plus en massa andra fördelar). Nu är tyvärr BA's lounge på Arlanda en 3:e parts lounge som är ganska kass, men överallt annars är de i världsklass, dessutom gäller kortet på alla andra One Worlds lounger, tro mig, en resa till HongKong bara för att få gå på Catahay Pasific's är värt pengara.

Det finns massa andra fördelar, för det mesta MYCKET trevlig kabinpersonal, och hamnar ni i Business Class så är maten helt fantastisk.

Just det, Stockholm - London i Business kan man för för 2400 spänn tur och retur, funkar mycket bra om man ska impa på frun på bröllopsdagen.
#19 2011-08-16, 17:57
Tjaeng
Ursprungligen postat av Cata

Deras bonusprogram är överlägset, bor man utanför England så får du silvermedlemsskap vid 400 poäng, kan tyckas mycket, men det är en resa i Business class till tillexempel Johannesburg.


Jättefel. Uppgradering kräver först och främst minst fyra flights per år, utöver det krävs 400 poäng för silverstatus (Oneworld Sapphire). Business fullpris (rabattpris ger bara hälften så många poäng) London-Johannesburg T/R ger 120x2 = 240 poäng. Dvs lite mer än halvvägs. Alltså ungefär lika "överlägset" som vilket annat storbolag som helst, de flesta ger ~50% av vad som krävs för "second tier"-status (Star alliance gold, OneWorld Sapphire eller SkyTeam Elite plus) om man köper en T/R longhaul i Business till fullpris.

Ursprungligen postat av Cata

Har du kortet har du fri tillgång till alla deras fantastiska lounger TILLSAMMANS MED EN GÄST (plus en massa andra fördelar). Nu är tyvärr BA's lounge på Arlanda en 3:e parts lounge som är ganska kass, men överallt annars är de i världsklass, dessutom gäller kortet på alla andra One Worlds lounger, tro mig, en resa till HongKong bara för att få gå på Catahay Pasific's är värt pengara.


Med silverstatus får du knappast tillgång till de bästa loungerna. Man måste ha BA Gold för att få tillgång till OneWorlds förstaklass-lounges. Och så måste man ha hutlösa 5000 tier points för att få fripass till Concorde Room när man inte åker international first.

Fast visst, BA har ett hyfsat program och ett väldigt bra val av flygallians om man flyger mycket t/f just UK eller transatlantiskt. Jag hade kunnat tänka mig åka med dem som primärbolag om det inte vore så att jag hatar Heathrow så J*vla mycket.

Star Alliance 4 Life
#20 2011-08-16, 18:27
Cata
Guldkortet ger dig tillgång till samma Lounger som Business class och Silverkortet. Du har rätt i att Concordeloungen kräver 1:a klass eller 5000 Tierpoints för att får "kortet". Du har nog rätt angående Business till Jbourgh, hade nog åkt någon resa innan, för jag fick silverkortet förnyat direkt efter.

Tyvärr ger inte guldkortet i Oneworld speciellt mycket mer än silverkortet, förutom chansen till uppgradering i flygklass, och att du får Loungeaccess även om du åker med annat bolag.
#21 2011-08-16, 19:33
Tjaeng
Ursprungligen postat av Cata
Guldkortet ger dig tillgång till samma Lounger som Business class och Silverkortet.


Nja, per Oneworlds regler måste man ha OneWorld emerald (dvs BA Gold) för att få tillgång till nätverkets förstaklasslounger. Många bolag har visserligen inte sådana, men de stora brukar ha separat lounge för förstaklassbiljetter/Emeraldstatus på sina hemflygplatser.
#22 2011-08-16, 19:52
Savoy
Vet inte hur det är nu för tiden, men när jag flög interkontinentalt av och till under 90-talet var BA det enda bolag jag stötte på som hade fullständigt övernattningskit även i ekonomiklass. Typ tandborste/tandkräm och sånt.

Håller annars med Tjaeng, ett bra skäl att *inte* flyga med dem är byte på Heathrow. Det de inte kan (ok, kunde i alla fall) slarva bort på den flygplatsen finns inte...vet inte om det blivit bättre sedan terminal 5 invigdes.
#23 2011-08-16, 20:54
Cata
Helt rätt Tjaeng,
tror iofs inte att ens guldkortet räcker, har inte testat i ärlighetens namn, tar alltid businessloungen, har hittils varit mer än väl :-)

T5 funkar helt ok, har blivit av med baggaget där en gång, men det var försenade plan och tight transfer. Gillar SAS av lokalpatriotiska själ, så tro inget annat.
#24 2011-08-16, 22:11
Flyger med dem nästan varje sommar till USA. Prisvärda biljetter. Det ända jag stör mig på är att man endast har 1 incheckat bagage som standard nu. Förr var det 2.