Hitta diskussioner med liknande innehåll

För oss som vill tågluffa

#2521 2012-06-12, 12:54
fushsia
Har bara en fråga kvar. Om man kliver på ett dagståg och inte visste att man var tvungen att ha en platsreservation, vad händer?

Jag är medveten om att höghastighetsståg etc kräver platsreservation, tex Eurostar och Thalys. Men jag ska inte ens till Italien, Frankrike, Spanien och Portugal, eller ta tåg från Paris till London. Så jag slipper nog det värsta.

Men när man kollar på engelska sidor så är det vissa länder som tydligen kräver platsreservation på intercity-tåg, medan man bara behöver visa upp interrailpasset på alla tåg (inkl. intercity) i andra länder. Sedan finns det länder som tydligen kräver platsreservation på inrikesresor, men det är lugnt på internationella rutter.

Blir förvirrad och vet inte vad som händer om man inte har platsreservation på vissa rutter. Blir man avslängd eller får man betala dyra böter till tågkonduktören?
#2522 2012-06-13, 12:54
Alika
Ursprungligen postat av Spyrran
Tänk bara på att ni inte planerar för mycket. Även om ni är borta i en hel månad så kan det bli mycket att avverka minst 7 länder (Polen, Tjeckien, Österrike, Schweiz, Benelux). Lägg till ett annat land i centraleuropa (ja, centraleuropa och inte östeuropa för Polen och Tjeckien ligger i centrala Europa) så kan det lätt bli mycket resande men lite tid på varje plats.


Nej precis, vi hade tänkt göra resan jävligt löst, åka någonstans när man har lust liksom, eller stanna någonstans ett tag om man hellre vill det.

Finns det liksom några generella tips på vad man bör hålla i åtanke eller något man absolut borde ta med sig, men många inte tänker på (till exempel)? Första gången vi gör en sån här resa, vore trisst om det sket sig liksom.
#2523 2012-06-13, 14:55
MauroSpocko
Ursprungligen postat av Netzach
Jag trodde inte att jag skulle kunna sova på nattåg då jag sällan kan sova på tåg, buss, flyg... Men det kändes ungefär som att ligga och slumra i en fåtölj och jag och mina polare hade köpt med några öl för att lugna nerverna lite och det gick finfint. Då är jag alltså en sån som aldrig sover på resande fot annars

Mycket betryggande!

Trist att höra att CNL sabbar resorna från Köpenhamn. Kommer nog tangera tio resor exakt på mina tjugotvå dagar.

Är det ankomstdagen som räknas som resdag om man åker nattåg? Så om jag åker på morgonen från X till Y, hänger i Y och drar därifrån efter kl 19 så jag kommer fram dagen efter i Z, då räknas det som två dagar?
#2524 2012-06-13, 15:01
MauroSpocko
Ding, ny fråga!

Jag läser på Berlin Night Express hemsida att: "Vid resa med Interrailkort köpt i Sverige används inte någon resdag de datum som du reser Malmö-Berlin eller omvänt och du får på så sätt en extra dag per riktning." Jag ska mejla dem också, men vad innebär detta om någon vet? Att jag kan åka från Berlin på kvällen sista giltiga dygn på mitt Interrailkort? Eller bara att resan inte räknas på mitt flexikort som en resdag?

EDIT: Dessutom, behöver man boka BNE i förväg (typ nu) eller kan man på plats i Berlin fixa det utan att man riskerar att det är fullbokat?

EDIT 2: Ringde dem. Resan räknas inte som resdag och kortet behöver bara vara giltigt på avresedagen. Typiskt, de har inget tåg den kvällen mitt kort slutar gälla, bara dagen innan...
#2525 2012-06-13, 21:53
calleyo
Jag och en polare åker den 1 Juli söderut på tågluff, vi har köpt interrailkort för 22 dagar och våran tänkta rutt är: Köpenhamn, Amsterdam, Paris, Lyon, Nice, Monaco, Milano, Venedig, Rom, Neapel och Catania sedan flyg hem till Sverige.

Skulle gärna vilja ha lite tips på andra städer längs vägen eller i närheten, sevärdheter, bra festställen och lite restips i största allmänhet.


/Calle
#2526 2012-06-13, 22:03
Du har listat 11 ställen, ska vara borta i 22 dagar och vill ha tips på fler ställen att besöka? Du får nog förlänga vistelsen om du ska hinna med allt i så fall. Du hinner inte ens spendera 2 städer i varje stad med den takten som du har nu (för du måste lägga till restider och annat).
#2527 2012-06-13, 22:17
Infogade tråd. Søk innan du startar ny tråd.

/Mod
#2528 2012-06-14, 22:05
Om man har InterRail 1 Månad (continuous), måste man fylla i Travel Report då?

Åker den 25:e Juni med första stopp i Hamburg. Har tänkt jobba oss ner till Kroatien (Split, möjligtvis Hvar) för att möta upp några nedflygande kompisar. Vi tänker invadera Berlin, Prag, Krakow (Auschwitz), Wien och Budapest innan vi når havet.

Hur har ni ordnat med mat? Bröd med pålägg och någon frukt + massvis med vatten?

Är det smart att förboka första natten på något Hostel eller brukar det finnas mycket plats?
#2529 2012-06-15, 01:43
Spanish_Johnny
Ursprungligen postat av hemmanu
Om man har InterRail 1 Månad (continuous), måste man fylla i Travel Report då?

Ja, det spelar ingen roll vilken typ av kort du har. Har dock bara varit med om att någon konduktör kollat Travel Reporten två-tre gånger och jag har åkt tåg med Interrailkort säkert femtio gånger. Däremot får man en ytterst fin magväska och en nyckelring om man skickar in den sen.

Hur har ni ordnat med mat? Bröd med pålägg och någon frukt + massvis med vatten?

Vad äter du hemma? Det blir naturligtvis billigast att gå in på det lokala Lidl:et och köpa mackor, men oftast ganska tråkigt i längden. Dessutom tycker jag att ett av de största nöjena med att resa är att prova maten på olika ställen.

Är det smart att förboka första natten på något Hostel eller brukar det finnas mycket plats?

Beror på var man är och när man kommer dit, men det är väl ingen dum idé att ha något bokat. Det är ganska drygt att lägga flera timmar av sin begränsade tid i varje stad på att leta boende.
#2530 2012-06-15, 01:59
Broseph
Ja nu är det såhär att jag hade tänkt att dra på luffen själv så snart som möjligt med ett InterRail kort som är obegränsat i 30 dagar. Jag är medveten om att en del viktig information kan stå i den här tråden redan men det är som sagt Bra många sidor att kolla igenom så jag skulle uppskatta lite hjälp för att stilla min oro kring ett par frågor.

Jag hade tänkt att bege mig iväg med en rese kassa på runt 15000kr för 30 dagar. Jag hade tänkt att i möjligaste mån leva såpass billigt som möjligt såklart för att inte bli låst någon stans. Jag tänker att man kanske kan ragga lite på krogar och så, eller allmänt bara försöka knyta gemenskaper för att kanske komma loss med ett billigt/gratis boende på det viset, om inte annat så får jag väl sova på vandrarhem eller nattågen. Men hur pass lätt är det att lyckas "bonda" med invånarna i diverse länder? För en kille som är jävligt social och framåt riktad?

Det jag hade tänkt att äta är som sagt, billigast möjligast. Kanske köper en grov limpa och ost på någon affär och käkar en sådan om dagen och sedan kanske något lättare, närings rikare, som kompliment till det. Som sagt så kommer jag nästan alltid utgå från att Restriktiv ekonomi är nyckeln till överlevnaden för att inte göra av med onödiga pengar, då jag räknar med en del Oförvantade utgifter.

Jag hade tänkt att ta flyget ner till Lissabon ( Exkluderat ur resa kassan ) - Lissabon " 3-4 dagar " - Barcelona " 2-3 dagar " - Franska riviäran till Bern " 2-3 dagar " - Till Amsterdam "3-4 dagar" - Berlin "2-3 dagar" - Berlin till stockholm.

Med denna rutt har jag 17 dagar totalt att utnyttja vid de olika städerna och enligt InterRails karta med tider så hamna resetiden på ungefär 2 dagar totalt, även fast jag slår på det dubbla bara för att. Tror ni att detta bli en bra rese rutt för ett 30 dagars kort med tanke på att jag borde ha rätt bra marginal för fel? Och tror ni att en rese kassa på 15000kr kommer räcka om man kör Restriktiv Ekonomi under resans gång?
#2531 2012-06-15, 10:15
Ursprungligen postat av Broseph
Ja nu är det såhär att jag hade tänkt att dra på luffen själv så snart som möjligt med ett InterRail kort som är obegränsat i 30 dagar. Jag är medveten om att en del viktig information kan stå i den här tråden redan men det är som sagt Bra många sidor att kolla igenom så jag skulle uppskatta lite hjälp för att stilla min oro kring ett par frågor.

Jag hade tänkt att bege mig iväg med en rese kassa på runt 15000kr för 30 dagar. Jag hade tänkt att i möjligaste mån leva såpass billigt som möjligt såklart för att inte bli låst någon stans. Jag tänker att man kanske kan ragga lite på krogar och så, eller allmänt bara försöka knyta gemenskaper för att kanske komma loss med ett billigt/gratis boende på det viset, om inte annat så får jag väl sova på vandrarhem eller nattågen. Men hur pass lätt är det att lyckas "bonda" med invånarna i diverse länder? För en kille som är jävligt social och framåt riktad?

Det jag hade tänkt att äta är som sagt, billigast möjligast. Kanske köper en grov limpa och ost på någon affär och käkar en sådan om dagen och sedan kanske något lättare, närings rikare, som kompliment till det. Som sagt så kommer jag nästan alltid utgå från att Restriktiv ekonomi är nyckeln till överlevnaden för att inte göra av med onödiga pengar, då jag räknar med en del Oförvantade utgifter.

Jag hade tänkt att ta flyget ner till Lissabon ( Exkluderat ur resa kassan ) - Lissabon " 3-4 dagar " - Barcelona " 2-3 dagar " - Franska riviäran till Bern " 2-3 dagar " - Till Amsterdam "3-4 dagar" - Berlin "2-3 dagar" - Berlin till stockholm.

Med denna rutt har jag 17 dagar totalt att utnyttja vid de olika städerna och enligt InterRails karta med tider så hamna resetiden på ungefär 2 dagar totalt, även fast jag slår på det dubbla bara för att. Tror ni att detta bli en bra rese rutt för ett 30 dagars kort med tanke på att jag borde ha rätt bra marginal för fel? Och tror ni att en rese kassa på 15000kr kommer räcka om man kör Restriktiv Ekonomi under resans gång?



Interrail i just Portugal, Spanien och Frankrike är en ganska dålig ide om man vill snåla och vara sparsam. Räkna med att platsreservation för alla dessa tåg är obligatoriska och kan kosta en bra slant. Dessutom har Frankrike en liten begränsad kvot för folk med Interrail. När den lilla kvoten är slut/full, så får man köpa biljett till ordinarie pris (oftast i alla fall), alternativt vänta till en annan dag eller avgång.

Enda sättet att slippa är att ta långsamma tåg och flera byten, men då förlängs restiden betydligt.

Dessutom är inte Interrails karta med restider helt pålitligt. Jag har själv blivit lite lurad av den när man ska byta tåg och sådana saker, eftersom man tror att man ska kliva av på en station och byta där om man bara ser på den kartan. Kolla upp tågtider och sånt på nätet, och sedan kan man alltid fråga personal på tågstationen.
#2532 2012-06-16, 14:57
Sitter och filar på en preliminär rutt och tänkte höra om ni har några åsikter om den. Jag börjar med att flyga ner till Krakow för att sedan börja med tågluffandet. Så här ser min potentiella rutt ut.

Krakow-Brno-Wien-Bratislava-Budapest-Zagreb-Någon stad med Ryanairflyg-Hem.

Åsikter på en sådan här rutt? Något jag ska ta bort/läga till?

Resan kommer vara på 2,5-3 veckor och jag hade tänk att köpa ett interrailkort som ger 10 resdagar inom 22 dagar.