Hitta diskussioner med liknande innehåll

För oss som vill tågluffa

#2713 2012-12-12, 17:36
Rusiako
Okej tack för tipset!! Är det några av er som ska ut i sommar och tågluffa??
#2714 2012-12-12, 23:22
zaaph1
Ursprungligen postat av Rusiako
Okej tack för tipset!! Är det några av er som ska ut i sommar och tågluffa??

Ska ut och luffa med några polare nästa sommar.

Planen just nu är, Roskilde sen direkt från Köpenhamn till Amsterdam. Efter nån dag i Amsterdam drar vi vidare mot alperna och sen ner till Kroaien och Grekland. Efter Grekland en båt till Södra Italien och vidare upp där.

Hur mycket pengar tror ni kommer gå åt? Om man bortser från interrailkort och Roskilde biljett, tror ni 20.000 räcker? Är det dyrt med boende och käk? Har inga som helst problem att leva fattigt men vill ju inte gå hungrig, boende räcker med en säng.

Edit: vi har tänkt köpa 1-månadskortet
#2715 2012-12-12, 23:29
Ursprungligen postat av zaaph1
Ska ut och luffa med några polare nästa sommar.

Planen just nu är, Roskilde sen direkt från Köpenhamn till Amsterdam. Efter nån dag i Amsterdam drar vi vidare mot alperna och sen ner till Kroaien och Grekland. Efter Grekland en båt till Södra Italien och vidare upp där.

Hur mycket pengar tror ni kommer gå åt? Om man bortser från interrailkort och Roskilde biljett, tror ni 20.000 räcker? Är det dyrt med boende och käk? Har inga som helst problem att leva fattigt men vill ju inte gå hungrig, boende räcker med en säng.

Edit: vi har tänkt köpa 1-månadskortet


De flesta klarar sig på 15 tusen när de är borta i en månad, och då får man en hyfsad levnadsstandard under resan. Visserligen blir det ofta vandrarhem, inga dyra restaurangbesök eller mycket shopping etc, men man klarar sig. Så du bör klara dig på 20 tusen.

Om du bor på vandrarhem (bädd i en sovsal) så kan du ofta hitta boende för 150-250 kr per natt. När det gäller käk så varierar det beroende på om du vill äta mycket mat ute och vilken prisklass du väljer, eller om du vill minskar på matkostnaderna genom att tex äta snabbmat ibland och sedan köpa viss mat på marknader (frukt till exempel) och mat i matbutiker. Många vandrarhem har också kök och köksmöjligheter (tex kyl och frys) om det skulle behövas.

Jag hoppas att ni absolut inte måste besöka Grekland. Vill inte avskräcka er, men i flera års tid har tågen varit inställda pga ekonomisk kris. Det går tex inga internationella tåg överhuvudtaget, men även inrikeståg har blivit påverkade. Ni får kolla upp hur det ser ut nästa sommar strax före er avresa, eftersom ni kanske inte kommer till Grekland eller kan ta er därifrån.
#2716 2012-12-13, 13:55
zaaph1
Ursprungligen postat av Spyrran
De flesta klarar sig på 15 tusen när de är borta i en månad, och då får man en hyfsad levnadsstandard under resan. Visserligen blir det ofta vandrarhem, inga dyra restaurangbesök eller mycket shopping etc, men man klarar sig. Så du bör klara dig på 20 tusen.

Om du bor på vandrarhem (bädd i en sovsal) så kan du ofta hitta boende för 150-250 kr per natt. När det gäller käk så varierar det beroende på om du vill äta mycket mat ute och vilken prisklass du väljer, eller om du vill minskar på matkostnaderna genom att tex äta snabbmat ibland och sedan köpa viss mat på marknader (frukt till exempel) och mat i matbutiker. Många vandrarhem har också kök och köksmöjligheter (tex kyl och frys) om det skulle behövas.

Jag hoppas att ni absolut inte måste besöka Grekland. Vill inte avskräcka er, men i flera års tid har tågen varit inställda pga ekonomisk kris. Det går tex inga internationella tåg överhuvudtaget, men även inrikeståg har blivit påverkade. Ni får kolla upp hur det ser ut nästa sommar strax före er avresa, eftersom ni kanske inte kommer till Grekland eller kan ta er därifrån.

Tack för svar! Men har läst att interrailkortet gäller för båten från Grekland till södra Italien, är det också inställt ofta? Låter inte så bra det där ju men vi besöker gärna Grekland
#2717 2012-12-13, 18:40
Ursprungligen postat av zaaph1
Tack för svar! Men har läst att interrailkortet gäller för båten från Grekland till södra Italien, är det också inställt ofta? Låter inte så bra det där ju men vi besöker gärna Grekland


Tågtrafiken påverkar inte båttrafiken på det viset. Däremot påverkas tågtrafiken mellan Patras (dit färjorna från Italien anländer) och Aten. Man kan i viss mån åka buss istället, men interrail gäller endast tåg och vissa färjeförbindelser. Inte på busstrafiken. Så ska ni bara ta båten till Patras så påverkas ni inte då färjorna ska gå som vanligt. Ska ni resa vidare från Patras inrikes och kanske försöka lämna landet så går det inte med interrail. Då är det internationella bussar (där interrail inte gäller), flyg eller färja som gäller.

Det är dock svårt att försöka förutspå hur tågtrafiken i Grekland kommer att se ut nästa sommar, så ni får försöka hålla koll på det.
#2718 2012-12-13, 19:44
zaaph1
Ursprungligen postat av Spyrran
Tågtrafiken påverkar inte båttrafiken på det viset. Däremot påverkas tågtrafiken mellan Patras (dit färjorna från Italien anländer) och Aten. Man kan i viss mån åka buss istället, men interrail gäller endast tåg och vissa färjeförbindelser. Inte på busstrafiken. Så ska ni bara ta båten till Patras så påverkas ni inte då färjorna ska gå som vanligt. Ska ni resa vidare från Patras inrikes och kanske försöka lämna landet så går det inte med interrail. Då är det internationella bussar (där interrail inte gäller), flyg eller färja som gäller.

Det är dock svårt att försöka förutspå hur tågtrafiken i Grekland kommer att se ut nästa sommar, så ni får försöka hålla koll på det.

Får hålla koll helt enkelt, eftersom vi ska besöka kroatien vore det perfekt att åka via grekland sen upp till italien, synd att ett sånt fint land ska krisa...
Men du som verkar erfaren, hur mycket hinner man med egentligen? Vi vill inte resa allt för mycket med tåg utan kunna uppleva så mycket som möjligt och bo kvar nån dag på varje ställe, har iaf fått tips om att välja mellan östra eller västra delen då man inte hinner med båda. Är det väldigt mycket byten eller finns det många direkttåg på dom längre sträckorna?
#2719 2012-12-13, 20:37
Ursprungligen postat av zaaph1
Får hålla koll helt enkelt, eftersom vi ska besöka kroatien vore det perfekt att åka via grekland sen upp till italien, synd att ett sånt fint land ska krisa...
Men du som verkar erfaren, hur mycket hinner man med egentligen? Vi vill inte resa allt för mycket med tåg utan kunna uppleva så mycket som möjligt och bo kvar nån dag på varje ställe, har iaf fått tips om att välja mellan östra eller västra delen då man inte hinner med båda. Är det väldigt mycket byten eller finns det många direkttåg på dom längre sträckorna?


Särskilt erfaren vet jag inte om jag är, men har tågluffat både genom att kombinera flera länder under en resa och att enbart tågluffa i ett land.

Om ni inte vill resa allt för mycket så är det bästa att satsa på en del av Europa. Dock kan man med fördel kombinera Centraleuropa (länder som Tyskland, Schweiz, Österrike, Tjeckien och Polen) med antingen öst eller väst. Beroende på hur man definierar öst framförallt.

Det beror på att det ofta är långa restider redan i en del av Europa. Att då kombinera länder som ligger långt ifrån varandra ökar restiderna och ofta byten om ni inte vill stanna på fler ställen. Det är ju inte helt omöjligt att kombinera väst (länder som Frankrike, Spanien, Portugal och Storbritannien) med central- och östeuropa (tex Ungern, Slovakien, Bulgarien). Men många gör misstaget att försöka hinna med så mycket som möjligt utan att tänka på restider och att tänka på att det kan bli flertal byten för att komma dit man vill. Ska man absolut kombinera både öst och väst så får man planera resan ganska noga och snarare välja relativt få resmål istället för 10+ resmål.

Ni har visserligen en månad på er, men även då kan det vara lätt att tro att man hinner med jättemycket. Jag personligen skulle välja sisådär 5-10 städer under en månad. Det beror på var de ligger placerade, hur länge man vill stanna i varje stad och sådana saker. Man kan till exempel göra dagsutflykter där man endast vistas en dag i en viss stad. Då kan man hinna med några fler städer. Men vill man till exempel spendera 2-5 dagar i varje stad så får man tänka på restid, hur ofta tågen till nästa destination går och en del annat som kan vara bra att veta. Då är det bättre att satsa på relativt få resmål istället för att försöka hinna med så mycket som möjligt.

När det gäller direkttåg så beror det på. Det är till exempel vanligt att det går direkttåg mellan huvudstäderna. Speciellt om den andra huvudstaden ligger i ett grannland. Ibland går det under dagstid då resorna är relativt korta (ofta 2-6 timmar). Men det är också vanligt förekommande med nattåg som går direkt. Nattågen behöver inte alltid gå från eller via huvudstäderna. Ta Zürich - Hamburg som ett exempel. Ingen av dessa städer är huvudstad i respektive land (Schweiz och Tyskland). München har också en del nattåg, ofta till andra huvudstäder men har även nattåg till Venedig och Hamburg.

Lite vagt svar kanske, men internationella tåg avgår ofta från en huvudstad eller annan stor stad som anses vara en viktig järnvägspunkt för internationella tåg. Det kan vara på dagen om restiden inte är för lång, annars är det vanligt med nattåg. Vill ni resa till andra städer så får ni vara beredd på byten och längre restid.
#2720 2012-12-13, 20:42
zaaph1
Ursprungligen postat av Spyrran
Särskilt erfaren vet jag inte om jag är, men har tågluffat både genom att kombinera flera länder under en resa och att enbart tågluffa i ett land.

Om ni inte vill resa allt för mycket så är det bästa att satsa på en del av Europa. Dock kan man med fördel kombinera Centraleuropa (länder som Tyskland, Schweiz, Österrike, Tjeckien och Polen) med antingen öst eller väst. Beroende på hur man definierar öst framförallt.

Det beror på att det ofta är långa restider redan i en del av Europa. Att då kombinera länder som ligger långt ifrån varandra ökar restiderna och ofta byten om ni inte vill stanna på fler ställen. Det är ju inte helt omöjligt att kombinera väst (länder som Frankrike, Spanien, Portugal och Storbritannien) med central- och östeuropa (tex Ungern, Slovakien, Bulgarien). Men många gör misstaget att försöka hinna med så mycket som möjligt utan att tänka på restider och att tänka på att det kan bli flertal byten för att komma dit man vill. Ska man absolut kombinera både öst och väst så får man planera resan ganska noga och snarare välja relativt få resmål istället för 10+ resmål.

Ni har visserligen en månad på er, men även då kan det vara lätt att tro att man hinner med jättemycket. Jag personligen skulle välja sisådär 5-10 städer under en månad. Det beror på var de ligger placerade, hur länge man vill stanna i varje stad och sådana saker. Man kan till exempel göra dagsutflykter där man endast vistas en dag i en viss stad. Då kan man hinna med några fler städer. Men vill man till exempel spendera 2-5 dagar i varje stad så får man tänka på restid, hur ofta tågen till nästa destination går och en del annat som kan vara bra att veta. Då är det bättre att satsa på relativt få resmål istället för att försöka hinna med så mycket som möjligt.

När det gäller direkttåg så beror det på. Det är till exempel vanligt att det går direkttåg mellan huvudstäderna. Speciellt om den andra huvudstaden ligger i ett grannland. Ibland går det under dagstid då resorna är relativt korta (ofta 2-6 timmar). Men det är också vanligt förekommande med nattåg som går direkt. Nattågen behöver inte alltid gå från eller via huvudstäderna. Ta Zürich - Hamburg som ett exempel. Ingen av dessa städer är huvudstad i respektive land (Schweiz och Tyskland). München har också en del nattåg, ofta till andra huvudstäder men har även nattåg till Venedig och Hamburg.

Lite vagt svar kanske, men internationella tåg avgår ofta från en huvudstad eller annan stor stad som anses vara en viktig järnvägspunkt för internationella tåg. Det kan vara på dagen om restiden inte är för lång, annars är det vanligt med nattåg. Vill ni resa till andra städer så får ni vara beredd på byten och längre restid.

Tack som fan! Nä att stanna på massor med ställen har vi inte tänkt, någon dag i Amsterdam, fjällvandring i alperna, ett par städer i Kroatien och även besöka plitvice där (http://www.lets-go.com.hr/wp-content/gallery/plitvicka-jezera/plitvice1.jpg)
Sen vet vi inte riktigt Sen ska vi självklart parta en del men det får vi nog se vad vi väljer
#2721 2012-12-13, 21:04
Ursprungligen postat av zaaph1
Tack som fan! Nä att stanna på massor med ställen har vi inte tänkt, någon dag i Amsterdam, fjällvandring i alperna, ett par städer i Kroatien och även besöka plitvice där (http://www.lets-go.com.hr/wp-content/gallery/plitvicka-jezera/plitvice1.jpg)
Sen vet vi inte riktigt Sen ska vi självklart parta en del men det får vi nog se vad vi väljer


Om man får komma med förslag så kan det ju vara en bra ide att börja i Amsterdam. Eller ja, Köpenhamn om ni vill ta nattåget till Amsterdam. Sedan kan ni ta nattåget till Basel, och då är ni nära Alperna. När ni är klara med Schweiz och åkt vidare mot Österrike så är det lätt att ta sig till Zagreb (Kroatiens huvudstad). Ska ni ha direktrutt så går det oftast direkttåg från Villach - Zagreb. Några andra alternativ finns, tex Wien - Zagreb. Ofta är det byte i just Villach, men just nu finns det ett direkttåg som ger sen ankomst i Zagreb (kl. 22:42). Direkttåg både på dagen och natten går från Salzburg också. Nattåg från Innsbruck. Men det kan ändras i sommar då tidtabellerna brukar ändras för hela Europa i juni.

Ni kan ju kombinera Alperna och partyliv om ni vill medan ni besöker Schweiz och Österrike, sedan drar ni till Kroatien. Finns tid kvar sedan så kan ni arbeta er uppåt. Annars är det lätt att tex ta tåget från Zagreb till Munchen/Budapest, sedan åka vidare till Berlin och så hem. Tar ni nattåget till Berlin så kan ni spendera en hel dag där innan ni tar nattåget till Malmö senare den dagen.

Amsterdam - Basel/Schweiz/Österrike - Zagreb - resten av Kroatien - Budapest - Berlin skulle tex vara en ganska bra rutt. Men det är ju bara min åsikt.
#2722 2012-12-13, 21:15
zaaph1
Ursprungligen postat av Spyrran
Om man får komma med förslag så kan det ju vara en bra ide att börja i Amsterdam. Eller ja, Köpenhamn om ni vill ta nattåget till Amsterdam. Sedan kan ni ta nattåget till Basel, och då är ni nära Alperna. När ni är klara med Schweiz och åkt vidare mot Österrike så är det lätt att ta sig till Zagreb (Kroatiens huvudstad). Ska ni ha direktrutt så går det oftast direkttåg från Villach - Zagreb. Några andra alternativ finns, tex Wien - Zagreb. Ofta är det byte i just Villach, men just nu finns det ett direkttåg som ger sen ankomst i Zagreb (kl. 22:42). Direkttåg både på dagen och natten går från Salzburg också. Nattåg från Innsbruck. Men det kan ändras i sommar då tidtabellerna brukar ändras för hela Europa i juni.

Ni kan ju kombinera Alperna och partyliv om ni vill medan ni besöker Schweiz och Österrike, sedan drar ni till Kroatien. Finns tid kvar sedan så kan ni arbeta er uppåt. Annars är det lätt att tex ta tåget från Zagreb till Munchen/Budapest, sedan åka vidare till Berlin och så hem. Tar ni nattåget till Berlin så kan ni spendera en hel dag där innan ni tar nattåget till Malmö senare den dagen.

Amsterdam - Basel/Schweiz/Österrike - Zagreb - resten av Kroatien - Budapest - Berlin skulle tex vara en ganska bra rutt. Men det är ju bara min åsikt.

Låter jävligt bra Ja som sagt så drar vi nog till Amsterdam direkt efter Roskilde!
Btw, hur fan kan du allt det här? Sitter du och pluggar tågtider eller är du bara jävligt erfaren?
#2723 2012-12-13, 21:24
Ursprungligen postat av zaaph1
Låter jävligt bra Ja som sagt så drar vi nog till Amsterdam direkt efter Roskilde!
Btw, hur fan kan du allt det här? Sitter du och pluggar tågtider eller är du bara jävligt erfaren?


En del rutter minns jag sedan tidigare, då jag själv har rest dessa sträckor eller i vissa fall har tittat på dem då jag har funderat på att åka dit men det blev ändrade planer. Men just de österrikiska städerna till Zagreb dubbelkollade jag nyss innan jag skrev det inlägget, även om jag sedan tidigare visste att det fanns direkttåg från Innsbruck och Salzburg.
#2724 2012-12-13, 21:57
zaaph1
Ursprungligen postat av Spyrran
En del rutter minns jag sedan tidigare, då jag själv har rest dessa sträckor eller i vissa fall har tittat på dem då jag har funderat på att åka dit men det blev ändrade planer. Men just de österrikiska städerna till Zagreb dubbelkollade jag nyss innan jag skrev det inlägget, även om jag sedan tidigare visste att det fanns direkttåg från Innsbruck och Salzburg.

Tack som fan för info iaf, nu vet jag vart jag ska vända mig