Det är lite missvisande att säga att länder som Österrike och Tyskland inte kräver några platsreservationer etc, utan det är bara att kliva på första bästa tåg. I regel är det så, ja. Nattåg och höghastighetsståg kräver platsreservation/reservering.
I Tyskland är det bland annat ICE Sprinter (mellan de större städerna i Tyskland), Thalys och Intercity Express (till Frankrike) som kräver platsreservation. Lägg till nattåg också. Sedan kan det vara andra internationella sträckor som kräver platsreservation. Bland annat om man åkte Berlin - Warszawa (expresståg/höghastighetsståg).
Inrikeståg i länder som Nederländerna, Österrike, Belgien, Schweiz, Danmark och Tyskland är dock "gratis" i allmänhet och brukar inte kräva platsreservation. Vissa undantag gäller internationella sträckor, höghastighetsståg i Tyskland och nattåg.
Länder som Frankrike, Spanien, Italien och Portugal kräver i princip alltid platsreservation som då kostar en extra summa. Det gäller även inrikes. Man kan försöka komma undan detta genom att ta sträckor där det går "långsamma" tåg och som ofta kräver flera byten. Men då får man också räkna med betydligt längre restid. Vilket man kanske inte vill ha om man redan har ett tajt schema. Inte direkt ovanligt att man vill klämma in så mycket som möjligt på kort tid. Frankrike har även en särskild interrailkvot, men det är begränsade platser.