Hitta diskussioner med liknande innehåll

För oss som vill tågluffa

#3061 2013-05-17, 19:54
Schlaktarnn
Vilken tid under juni-juli-augusti är det minst människor i rörelse i de europeiska städerna? Har hört att Europa har semester ungefär samtidigt. När är det?
#3062 2013-05-17, 20:37
Ursprungligen postat av Mula
Tyskland ligger ju längs er väg, så det är inget alternativ då?
Munchen känns som ett bra stället, men om ni får ölbehovet tillfredställt i Prag så kanske något mindre ställe skulle vara bättre. Heidelberg kanske?


Munchen är absolut ett alternativ då det ligger påvägen till prag, Heidelberg har jag noll koll på för ta å checka in vad det är för place...

Schlaktarnn skulle tror att dom flesta har semester juli å början av agusti.
#3063 2013-05-17, 21:35
Ursprungligen postat av nielsen-
Tjena sitter åt fundera på sommarens planer och skulle vilja ha lite tips och råd från flashback egna expertluffare
Jag och en polare kommer dra ut i sommar förmodligen blir det en 2 veckorsresa.
Hit tills ser planen ut så här:
Amsterdam-Prag-Berlin, men jag skulle vilja få in ett stopp på vägen mellan Amsterdam och Prag har funderingar på Österike och Innsbruck. Även Bratislava och Budapest lockar men rent tidmässigt så känns det som att vi få ta dom en annan gång.

Amsterdam och Prag är ju öl å fest städer så skulle vilja få in lite natur och ta det lite lungt emellan även upptäckt att det inte är helt enkelt att ta sig mellan dessa städer så ett stopp på vägen skulle uppskattas.

Så alla tips och funderingar runt vår resa är välkomna !


Det är möjligt att ta Budapest eller Bratislava, men då skulle jag ändra rutten litegrann. Börja i Amsterdam (ta nattåget från Köpenhamn, det är det enklaste och snabbaste alternativet). Ta sedan nattåget till Prag. Personligen skulle jag sedan välja Bratislava, men mest för att det är lättare att tillbringa kort tid där och hinna med det mesta jämfört med Budapest. Kanske är en smaksak dock. Sedan tar du tåget till Berlin (finns både dagståg och nattåg, nattåget kanske är bäst om du vill spara tid).

Eftersom det går nattåg mellan Prag och Amsterdam så skulle jag rekommendera det. Att åka till Österrike känns som en liten avstickare som gör att ni kan få längre restid och fler byten, men det är upp till er hur ni vill ha det. 2 veckor är egentligen inte så lång tid.
#3064 2013-05-17, 22:04
Det låter ju underbart Spyrran att det går nattåg mellan amsterdam och prag är ju perfekt, har helt missat att det går nattåg där emellan, går dom direkt eller är det byten mitt i natten?

Ju fler nattåg desto bättre känns det som i nuläget, som sagt 2 veckor är en kort tid och vill kunna utnyttja den tiden maximalt.
#3065 2013-05-18, 01:34
Ursprungligen postat av nielsen-
Det låter ju underbart Spyrran att det går nattåg mellan amsterdam och prag är ju perfekt, har helt missat att det går nattåg där emellan, går dom direkt eller är det byten mitt i natten?

Ju fler nattåg desto bättre känns det som i nuläget, som sagt 2 veckor är en kort tid och vill kunna utnyttja den tiden maximalt.


Det är direkttåg, alltså inget byte mitt i natten.

Några nattåg som finns som går direkt utan byten som kan passa:

Köpenhamn - Amsterdam
Amsterdam - Prag
Berlin - Budapest (tåget går via Prag och Bratislava till Budapest).
Berlin - Malmö

Sedan går det tåg under dagen mellan Berlin - Prag - Bratislava - Budapest. Spelar egentligen ingen roll vilka städer du väljer, du kan det går direkttåg mellan samtliga. Samt Amsterdam - Berlin.

Du kan alltså hålla dig till Amsterdam, Berlin, Prag och kanske Bratislava och eller Budapest. Innsbruck känns som en liten avstickare. De andra städerna vore lättare att kombinera, men du gör som du vill.
#3066 2013-05-18, 09:57
ok tack för informationen, få se lite vad vi känner för, men innsbruck får vi nog spara till framtida resor...
#3067 2013-05-18, 15:09
Weppi
Halloj, hade eventuellt tänkt ut å tågluffa i sommar. Är det någon fler här som har tågluffat själv och hur är det? Har inte lagt upp nån speciell rutt utan jag tar det mest som det kommer.

Jag har rest litegrann och ibland känner man att det är verkligen hostelet man bor på som gör resan. Atmosfären där och alla sköna människor. Finns det någon bra sida eller nåt där man kan hitta en massa sköna hostel? Var i Lissabon förra helgen och då bodde jag på ett riktigt härligt ställe. Kunde inte bli bättre. Jag tänkte kan ju vara svårt att hitta något bra hostel om man tågluffar, det blir väl lite att man tar det första bästa man hittar.

Det är väl lite av min plan kanske, att hitta något skönt hostel, träffa massa trevliga människor. Kanske slå följe med nån eller nåt. Just nu är jag så less alla rutiner här så det skulle kännas ruskigt skönt att bara ta dagarna som dom kommer.

Fyll gärna på med ställen man måste besöka och saker man bör tänka på innan drar iväg på en tågluff! Kan max vara borta 4 veckor, är det tillräckligt? Man vill inte spendera hela semestern på ett tåg.
#3068 2013-05-19, 16:12
Ursprungligen postat av Weppi
Halloj, hade eventuellt tänkt ut å tågluffa i sommar. Är det någon fler här som har tågluffat själv och hur är det? Har inte lagt upp nån speciell rutt utan jag tar det mest som det kommer.

Jag har rest litegrann och ibland känner man att det är verkligen hostelet man bor på som gör resan. Atmosfären där och alla sköna människor. Finns det någon bra sida eller nåt där man kan hitta en massa sköna hostel? Var i Lissabon förra helgen och då bodde jag på ett riktigt härligt ställe. Kunde inte bli bättre. Jag tänkte kan ju vara svårt att hitta något bra hostel om man tågluffar, det blir väl lite att man tar det första bästa man hittar.

Det är väl lite av min plan kanske, att hitta något skönt hostel, träffa massa trevliga människor. Kanske slå följe med nån eller nåt. Just nu är jag så less alla rutiner här så det skulle kännas ruskigt skönt att bara ta dagarna som dom kommer.

Fyll gärna på med ställen man måste besöka och saker man bör tänka på innan drar iväg på en tågluff! Kan max vara borta 4 veckor, är det tillräckligt? Man vill inte spendera hela semestern på ett tåg.


Kolla genom bokningssidor och andra resesidor. Brukar finnas recensioner på många hostels. Hör efter tips på bra boenden med andra resande osv.

Förstår inte vad du menar med tillräckligt? Du skulle inte hinna se hela Europa om du så hade tjugo gånger så lång restid, men du hinner få en smakbit på fyra veckor. Tågtiden beror ju på hur du reser. Planera bra och res inte långa distanser så slipper du åka mycket tåg.
#3069 2013-05-19, 17:02
Hej! jag skulle behöva lite hjälp med att planera min rutt.

Jag hittade denna karta på sj som verkar vara bra att utgå ifrån:
http://www.sj.se/content/1/c6/07/57/37/InterRail%20map%202011.pdf (den visar de stora järnvägarna som omfattas av interrailkortet)

Mina frågor är: Kan man lita på att tåg går på alla dessa linjer hyvsatt ofta? (i alla fall 2 - 3 ggr per dag?)

Gäller interrailkortet för resor med färja mellan tex Dover - Calais eller Harwitch - Hoak van holland?

I övre vänsterhörnet på kartan från sj finns en guide med resttider för hur lång tid resorna tar mellan olika ställen, jag tycker dock det verkar som att allting tar relativt kort tid, stämmer exemplen med verkligheten?

Som "hörnstenar" på resan har vi tänkt oss Berlin, Amsterdam, London, Paris, barcelona (om vi hinner) och antagligen några spontana stopp på vägen, vi har tänkt vara ute i ca 2 och en halv vecka och kanske stanna max tre dagar på samma ställe. Är det realistiskt att hinna med dessa städer på den tiden eller är vi helt ute och cyklar? (ingen av oss har tågluffat förr)
#3070 2013-05-19, 17:18
Ursprungligen postat av TheCiscoKid
Hej! jag skulle behöva lite hjälp med att planera min rutt.

Jag hittade denna karta på sj som verkar vara bra att utgå ifrån:
http://www.sj.se/content/1/c6/07/57/37/InterRail%20map%202011.pdf (den visar de stora järnvägarna som omfattas av interrailkortet)

Mina frågor är: Kan man lita på att tåg går på alla dessa linjer hyvsatt ofta? (i alla fall 2 - 3 ggr per dag?)

Gäller interrailkortet för resor med färja mellan tex Dover - Calais eller Harwitch - Hoak van holland?

I övre vänsterhörnet på kartan från sj finns en guide med resttider för hur lång tid resorna tar mellan olika ställen, jag tycker dock det verkar som att allting tar relativt kort tid, stämmer exemplen med verkligheten?

Som "hörnstenar" på resan har vi tänkt oss Berlin, Amsterdam, London, Paris, barcelona (om vi hinner) och antagligen några spontana stopp på vägen, vi har tänkt vara ute i ca 2 och en halv vecka och kanske stanna max tre dagar på samma ställe. Är det realistiskt att hinna med dessa städer på den tiden eller är vi helt ute och cyklar? (ingen av oss har tågluffat förr)


När det gäller färjor till/från Storbritannien (på rutter till/från Irland, Nederländerna och Nordirland) så får man 30 % rabatt på biljettpriset. Det finns ingen rabatt för sträckan Calais - Dover. Däremot verkar det finnas en 30 % rabatt på priset om man reser från Cherbourg/Roscoff (Frankrike) till Rosslare (Irland).

På vissa sträckor är färjan gratis (dock inte till/från Storbritannien), eller så får man rabatt på biljettpriset.

Ska jag vara ärlig, så hade jag nog skippat en del på er rutt. Det är till exempel inte logiskt att ta färjan till/från Storbritannien för att sedan ta tåget till London. Då är det kortare restid (men dyrare) att ta Eurostar på sträckan Paris - London. Det skulle bara mycket bättre. Jag skulle heller inte ens tänka på några spontana stopp längs vägen. 5 städer på 2 œ vecka är tillräckligt.
Tänk på att det är lång restid på sina håll också. Tänkte särskilt på Barcelona. Inte bara ditresan, utan ska ni börja eller sluta resan där, så blir ditresan/hemresan extra lång.

Jag skulle heller inte förlita mig allt för mycket på SJ's karta eller antalet tåg som går per dag. Ta Frankrike till exempel. Nästan alla inrikes sträckor och internationella sträckor till/från Frankrike kräver platsreservation, och då det finns en begränsad kvot för Interrail-resenärer så finns de tingen garantin att ni kan åka samma dag eller dagen därpå bara för att ni går till en tågstation och köper en platsreservation. Ni kan få vänta några dagar, vilket kan sabba ert redan tidspressade schema.
#3071 2013-05-19, 17:37
Ursprungligen postat av Spyrran
När det gäller färjor till/från Storbritannien (på rutter till/från Irland, Nederländerna och Nordirland) så får man 30 % rabatt på biljettpriset. Det finns ingen rabatt för sträckan Calais - Dover. Däremot verkar det finnas en 30 % rabatt på priset om man reser från Cherbourg/Roscoff (Frankrike) till Rosslare (Irland).

På vissa sträckor är färjan gratis (dock inte till/från Storbritannien), eller så får man rabatt på biljettpriset.

Ska jag vara ärlig, så hade jag nog skippat en del på er rutt. Det är till exempel inte logiskt att ta färjan till/från Storbritannien för att sedan ta tåget till London. Då är det kortare restid (men dyrare) att ta Eurostar på sträckan Paris - London. Det skulle bara mycket bättre. Jag skulle heller inte ens tänka på några spontana stopp längs vägen. 5 städer på 2 œ vecka är tillräckligt.
Tänk på att det är lång restid på sina håll också. Tänkte särskilt på Barcelona. Inte bara ditresan, utan ska ni börja eller sluta resan där, så blir ditresan/hemresan extra lång.

Jag skulle heller inte förlita mig allt för mycket på SJ's karta eller antalet tåg som går per dag. Ta Frankrike till exempel. Nästan alla inrikes sträckor och internationella sträckor till/från Frankrike kräver platsreservation, och då det finns en begränsad kvot för Interrail-resenärer så finns de tingen garantin att ni kan åka samma dag eller dagen därpå bara för att ni går till en tågstation och köper en platsreservation. Ni kan få vänta några dagar, vilket kan sabba ert redan tidspressade schema.


Jag har som sagt också ställt mig tveksam till barcelona så de kanske lutar åt att stryka staden helt.

Vad innebär förresten eurostar?

Har du något bättre allternativ att utgå ifrån om nu sj kartan inte är helt tillförlitlig, hur brukar du själv planera din rutt?

en fråga till, jag såg i nedre vänsterhörnet på sj kartan en tabell med reservationsavgifter på internationella tåg att de kan kosta upp til 100EURO att bara boka sin plats på tåget på sträckan paris - bryssel - köln - amsterdam. Detta alltså utöver avgiften för själva interrail kortet, kan dessa priser stämma? jag inser att det är en lång sträcka men när jag frågade tidigare i tråden vad de kostar att boka plats fick jag svaret mellan mellan 5 - 25 EURO ? man borde väl ändå få nånting för pengarna man betalar för kortet?
#3072 2013-05-19, 17:52
Ursprungligen postat av TheCiscoKid
Jag har som sagt också ställt mig tveksam till barcelona så de kanske lutar åt att stryka staden helt.

Vad innebär förresten eurostar?

Har du något bättre allternativ att utgå ifrån om nu sj kartan inte är helt tillförlitlig, hur brukar du själv planera din rutt?

en fråga till, jag såg i nedre vänsterhörnet på sj kartan en tabell med reservationsavgifter på internationella tåg att de kan kosta upp til 100EURO att bara boka sin plats på tåget på sträckan paris - bryssel - köln - amsterdam. Detta alltså utöver avgiften för själva interrail kortet, kan dessa priser stämma? jag inser att det är en lång sträcka men när jag frågade tidigare i tråden vad de kostar att boka plats fick jag svaret mellan mellan 5 - 25 EURO ? man borde väl ändå få nånting för pengarna man betalar för kortet?


Eurostar är snabbtåget som trafikerar Paris - London, och det enda tåget som egentligen går mellan dessa städer.

Alltså, kostnader för platsreservationer varierar kraftigt. Jag kan nämna några exempel. Jag valde att köpa en platsreservation på sträckan Berlin - Prag (inte nödvändigt, men jag gjorde det ändå. Det kostade 3 euro. Paris - London däremot kräver en obligatorisk platsreservation som kostar 57 pund (100 pund för tur/retur). Du ser själv skillnaden. Det är alltså väldigt svårt att räkna ut snittkostnader på platsreservationer och det varierar kraftigt beroende på tågoperatör och sträcka. Det finns sträckor där man inte behöver betala mer än 5-30 euro beroende på om det är dagståg eller nattåg (sittplats eller kupe). Men på vissa ställen kan man få betala runt 3 euro för platsreservation på dagståg eller betala betydligt mer.

När det gäller Paris - Bryssel - Amsterdam - Köln så beror hög kostnad på platsreservation på Thalys (höghastighetståg). Det går till exempel regionala tåg mellan Bryssel och Amsterdam som inte tar ut någon kostnad, för man behöver inte reservera plats. Enda möjligheten att få betala 100 euro (eller ens i närheten) är om man bokar tur/retur och väljer ett dyrare alternativ. Då stämmer priset hyfsat bra.

Hur jag själv planerar min rutt? Jag brukar börja med att titta på bahn.de för att kunna se tidtabeller och hur det ser ut med restider och byten. Sedan kan jag läsa mer på tågoperatörens hemsida.