Hitta diskussioner med liknande innehåll

För oss som vill tågluffa

#3349 2013-12-23, 21:37
Ursprungligen postat av Busstation
Det stämmer att du inte kan använda kortet fullt ut i landet du köpt det i, du får enbart en rabatt på resan. Skulle anta att det gäller för landet du är bosatt i, men om du vill vara helt säker bör du kontakta dom ansvariga och höra med dom för att vara säker. Om resan till Finland enbart är ur ekonomisk synvinkel känns det dock rätt dumt att åka den där resan med färjan då du kan komma i princip var du vill i hela Europa med flyg för samma pris.


Finlandsfärja fram och tillbaks kostar en hundring på sin höjd! Men ska ta kontakt med SJ
#3350 2013-12-28, 19:31
Ursprungligen postat av Urtiden
Finlandsfärja fram och tillbaks kostar en hundring på sin höjd! Men ska ta kontakt med SJ


Visst, det kostar en hunka att åka över, men sen ska du käka något, kanske måste stanna en dag i Finland och betala för beonde osv plus att du "förlorar" dessa dagar från semestern enbart för att åka och hämta biljetter. Samtidigt så kan du flyga med lågprisflyg tvärsöver Europa för ett par hundringar om man är med och hugger i tid.
#3351 2013-12-29, 14:08
Schlaktarnn
Rekommenderar alla som planerar att åka tåg i Östeuropa (+ Tjeckien och Österrike) att ta bussen istället. Första resan vi gjorde åkte vi tåg, andra resan valde vi att skippa interrailkortet och fasen vad vi tjänade på det!
Svinbilligt och går hyfsat fort. Man hittar resor så billigt som 9 euro på vissa sträckor. Mer info på Eurolines
#3352 2013-12-29, 15:54
Ursprungligen postat av Schlaktarnn
Rekommenderar alla som planerar att åka tåg i Östeuropa (+ Tjeckien och Österrike) att ta bussen istället. Första resan vi gjorde åkte vi tåg, andra resan valde vi att skippa interrailkortet och fasen vad vi tjänade på det!
Svinbilligt och går hyfsat fort. Man hittar resor så billigt som 9 euro på vissa sträckor. Mer info på Eurolines


Själv har jag dålig erfarenhet av Eurolines, speciellt i den delen av Europa. Så jag skulle snarare avråda från det. Men på många håll i det forna Europa så kan det vara billigare att köpa enkelbiljetter alternativt tur/retur på tågen eller att ta bussen dit man ska (speciellt om buss är det enda alternativet).

Sedan kan interrailpasset vara ett hinder i Västeuropa, med tanke på alla obligatoriska platsreservationer. Medan man oftast slipper det i andra delar an Europa (men inte på nattåg och så.
#3353 2013-12-30, 18:40
kjellout
Om man vill tågluffa i västeuropa är det ens värt med interrailkort med tanke på alla platsrrservationer man måste göra?
#3354 2013-12-30, 19:14
Ursprungligen postat av kjellout
Om man vill tågluffa i västeuropa är det ens värt med interrailkort med tanke på alla platsrrservationer man måste göra?


Beror på vart du vill tågluffa. Det krävs till exempel platsreservationer om man ska resa till Storbritannien och färja mellan Irland och Storbritannien kostar en slant även om man kan få rabatt med hjälp av interrailpasset. I övrigt krävs inga platsreservationer i dessa länder. Medan det är mer eller mindre obligatoriskt i Portugal, Spanien och Frankrike. Det gäller många tåg i Italien (men långt ifrån alla). Sedan är det mest enstaka tåg i andra länder, som till exempel Thalys mellan Bryssel och Amsterdam när det går "långsamma" tåg mellan städerna. I övrigt krävs knappt platsreservationer i Belgien eller Nederländerna, eller i Österrike, Schweiz och Tyskland. Det är bara nattågen och enstaka höghastighetsståg som har det som krav, annars kan man för det mesta hoppa på vilket tåg som helst.

Ett sätt att skippa obligatoriska platsreservationer i länder som Frankrike är att ta alternativa rutter. Det är alltså inte ett måste att resa med Thalys mellan Paris och Amsterdam, men det är garanterat det snabbaste alternativet. Detsamma gäller många andra rutter. För att slippa dyra platsreservationer så får man ta regionaltåg och det brukar kräva flertal byten och ta betydligt längre tid. Men det gäller att du själv efterforskar rutterna själv i så fall. Väl på plats på en tågstation så kommer du troligen bara få hjälp med den snabbaste rutten (som oftast är den dyraste också, även om du efterfrågar resvägar mellan X och Y.

Ska du skippa interraillpasset och köpa enkelbiljetter så rekommenderar jag att du köper dina biljetter så tidigt som möjligt, gärna 2-3 månader före avresan. Då får du de billigare biljetterna. Köper du biljetterna i sista minuten, så kommer det bli dyrt. I alla fall i Västeuropa.
#3355 2013-12-30, 20:43
kjellout
Ursprungligen postat av Spyrran
Beror på vart du vill tågluffa. Det krävs till exempel platsreservationer om man ska resa till Storbritannien och färja mellan Irland och Storbritannien kostar en slant även om man kan få rabatt med hjälp av interrailpasset. I övrigt krävs inga platsreservationer i dessa länder. Medan det är mer eller mindre obligatoriskt i Portugal, Spanien och Frankrike. Det gäller många tåg i Italien (men långt ifrån alla). Sedan är det mest enstaka tåg i andra länder, som till exempel Thalys mellan Bryssel och Amsterdam när det går "långsamma" tåg mellan städerna. I övrigt krävs knappt platsreservationer i Belgien eller Nederländerna, eller i Österrike, Schweiz och Tyskland. Det är bara nattågen och enstaka höghastighetsståg som har det som krav, annars kan man för det mesta hoppa på vilket tåg som helst.

Ett sätt att skippa obligatoriska platsreservationer i länder som Frankrike är att ta alternativa rutter. Det är alltså inte ett måste att resa med Thalys mellan Paris och Amsterdam, men det är garanterat det snabbaste alternativet. Detsamma gäller många andra rutter. För att slippa dyra platsreservationer så får man ta regionaltåg och det brukar kräva flertal byten och ta betydligt längre tid. Men det gäller att du själv efterforskar rutterna själv i så fall. Väl på plats på en tågstation så kommer du troligen bara få hjälp med den snabbaste rutten (som oftast är den dyraste också, även om du efterfrågar resvägar mellan X och Y.

Ska du skippa interraillpasset och köpa enkelbiljetter så rekommenderar jag att du köper dina biljetter så tidigt som möjligt, gärna 2-3 månader före avresan. Då får du de billigare biljetterna. Köper du biljetterna i sista minuten, så kommer det bli dyrt. I alla fall i Västeuropa.


Ok då kanske det inte var så farligt. Typ holland-frankrike-england-schweiz-österike-tyskland tror jag att jag skulle gilla
#3356 2013-12-31, 11:12
Ursprungligen postat av kjellout
Ok då kanske det inte var så farligt. Typ holland-frankrike-england-schweiz-österike-tyskland tror jag att jag skulle gilla


Nattåg Tyskland - Österrike (bland annat Berlin - Wien) samt Schweiz (Basel/Zurich) - Amsterdam kan vara ett alternativ. Platsreservation krävs, men du sparar boendekostnader. Väl i Amsterdam är det bara att fortsätta mot Frankrike. Sedan är det obligatoriska platsreservationer på Thalys (Amsterdam - Paris) och Eurostar (Paris - London). Samt till/från Frankrike om du reser till/från de andra länderna som du har nämnt. Även om platsreservationerna på nattågen (oftast sittplats eller sex bäddkupe) ofta är okej prismässigt, så kan du få räkna med minst 500 kr enkel resa på platsreservationen på Eurostar mellan Paris - London. Det dubbla på tur/retur. Eurostar är det enda tågalternativet mellan dessa städer. Thalys har också dyra platsreservationer. Lägg till TGV och andra tågoperatörer inrikes i Frankrike.

Värt att nämna är att Frankrike har en begränsad kvot för interrailresenärer. När dessa platsreservationer är slut så får man antingen vänta ett tag (vilket kan ta några dagar eller ännu längre tid) innan det finns en avgång med tillgängliga platsreservationer. Eller så får man köpa en svindyr vanlig tågbiljett (som blir dyr för att du köper den i sista minuten). Denna begränsade kvot gäller både inrikes och alla internationella rutter till/från Frankrike.
#3357 2014-01-01, 23:04
Hur ser tågpriserna och tågsituationen ut i Spanien? Lönt att lösa ut ett interrailpass eller är det bättre att köpa biljetter löst och åka tåg/buss när det passar?
#3358 2014-01-01, 23:29
Ursprungligen postat av Busstation
Hur ser tågpriserna och tågsituationen ut i Spanien? Lönt att lösa ut ett interrailpass eller är det bättre att köpa biljetter löst och åka tåg/buss när det passar?


Vet du ungefär vart du vill resa? Huvudregeln är att alla långdistanståg och vissa regionaltåg på korta sträckor kräver platsreservation, oavsett om man har interrailpass eller en vanlig biljett. Det är inte direkt som i Sverige där man kan hoppa på första bästa tåg och oftast köpa biljett ombord. Spanien har också många höghastighetsståg, vilket gör platsreservationer obligatoriska. Man får ofta betala runt 6-10 euro per platsreservation om man har ett interrailpass.

Om man vet vart man vill resa, så kan det bli billigare att köpa enkelbiljetter i god tid (tidigast 60 dagar före planerad avresa). Ska du enbart resa inom Spanien så finns det ett Renfe Spain Pass, som gör att du kan få ett visst antal resor (4-12 st resor inom en månad, notera resor och att det inte ska förväxlas med resdagar och obegränsat resande). Alla reservationer ingår, det finns inga dolda kostnader och det finns inte begränsade platser eller så. Finns det lediga platser på ett tåg så är du välkommen att kliva ombord. Sedan finns det självklart Interrail one country pass, men då ingår inte platsreservationer etc.
#3359 2014-01-01, 23:37
Ursprungligen postat av Spyrran
Vet du ungefär vart du vill resa? Huvudregeln är att alla långdistanståg och vissa regionaltåg på korta sträckor kräver platsreservation, oavsett om man har interrailpass eller en vanlig biljett. Det är inte direkt som i Sverige där man kan hoppa på första bästa tåg och oftast köpa biljett ombord. Spanien har också många höghastighetsståg, vilket gör platsreservationer obligatoriska. Man får ofta betala runt 6-10 euro per platsreservation om man har ett interrailpass.

Om man vet vart man vill resa, så kan det bli billigare att köpa enkelbiljetter i god tid (tidigast 60 dagar före planerad avresa). Ska du enbart resa inom Spanien så finns det ett Renfe Spain Pass, som gör att du kan få ett visst antal resor (4-12 st resor inom en månad, notera resor och att det inte ska förväxlas med resdagar och obegränsat resande). Alla reservationer ingår, det finns inga dolda kostnader och det finns inte begränsade platser eller så. Finns det lediga platser på ett tåg så är du välkommen att kliva ombord. Sedan finns det självklart Interrail one country pass, men då ingår inte platsreservationer etc.

Svårt att säga var det skulle bli. Blir det av att jag kommer iväg skulle jag nog vara borta 1-2 månader och jag brukar vara rätt spontan i mina resval i liknande situationer. Skulle förmodligen åka kors och tvärs genom hela landet, fast med kortare resetider och många stop.
Vad kan det kosta i stora drag att åka en sträcka på runt en halvtimme/timme om man köper biljetten på stationen? Upplevde att det var väldigt billigt när jag åkte runt lite i södra Portugal för några år sedan och tänkte om det var liknande i Spanien.

Ska kolla in Renfe Spain Pass, tack för tipsen!
#3360 2014-01-02, 00:02
[QUOTE=Busstation|46841045]Vad kan det kosta i stora drag att åka en sträcka på runt en halvtimme/timme om man köper biljetten på stationen?/QUOTE]

Alltså, det beror inte enbart på restiden eller sträckan. Andra faktorer spelar in. Bland annat om det är höghastighetståg. Det är till exempel en skillnad på drygt 15 euro på sträckan Madrid - Valencia beroende på om man tar höghastighetståg som AVE eller Alvia eller om man tar regionaltåg. Nu kollade jag på random datum i början av februari, och i andra klass (turista). Tar man regionaltåg så kommer man billigare undan, men restiden är då 6 œ timme jämfört med 1 timme och 50 min - 2 œ timme med höghastighetståg. Sedan blir biljetterna billigare om man bokar i god tid, oavsett vilket typ av tåg som man väljer. Ska man tex resa mellan Madrid - Cuenca så kan man betala 14:55 euro i andra klass på ett regionaltåg eller 34:80 euro med AVE (höghastighetsståg). Dessa priserna gäller nu på morgonen (alltså idag, 2 jan). Om två månader (1 mars) skulle priset fortfarande vara detsamma med regionaltåg, medan det då bara kostar 13:90 euro om man åker med AVE.

Detta gäller även korta sträckor som tar 30-60 min. Vissa ställen kan man nå på den tiden om man tar höghastighetståg, men det kan bli flera timmar längre i restid om man väljer regionaltåg eller intercity tåg.

Så priserna beror på om du vill ha kort restid och boka i förväg, eller om du kan tänka dig betydligt längre restid men hyfsat låga biljettpriser utan att behöva köpa biljetterna i god tid.