Hitta diskussioner med liknande innehåll

För oss som vill tågluffa

#3229 2013-07-04, 20:52
Sophfia
Ursprungligen postat av Shurik
Åkte nyligen till Prag från Berlin. Tåget gick sakta pga översvämmningarna.

Jag upplevde Prag som prisvärt, lätt att ta sig fram kommunalt. Många sevärdheter, mycket turister, passar pilsnerdrickare och korvätare. Inte mycket slödder vad jag såg. Städat i innerstan, en del trashankar i förorterna.

Har ej varit i Wien,men i Salzburg. Upplever Österrike som dyrare och stroppigare. Mer stramt och snarare mer av cafékultur än än partyställe.
Ajdå, är det fortfarande stora problem med översvämningarna? Jag har inte ens tänkt på det! Inte bra! Var lite intresserad av just Berlin - Prag nämligen.
#3230 2013-07-05, 14:38
Golliwogg
Kan någon länka till sidan där man kan skriva in sina resmål för att sen få upp ett förslag på rutt och tid det kommer ta? Stort tack.
#3231 2013-07-05, 17:28
pollarn
Pratade idag med SJ om ett ev. interailkort köp. De sa att nuförtiden är det nästa obligatoriskt med platsbiljett på längre sträckor . Stämmer det? När jag åkte för något år sen var det ingen som brydde sig.
#3232 2013-07-05, 18:11
Ursprungligen postat av pollarn
Pratade idag med SJ om ett ev. interailkort köp. De sa att nuförtiden är det nästa obligatoriskt med platsbiljett på längre sträckor . Stämmer det? När jag åkte för något år sen var det ingen som brydde sig.


Alltså, det beror helt klart på vad man åker, när man åker och tågoperatör. På nattåg och alla höghastighetsståg är det till exempel alltid obligatoriskt (och nattågen samt många snabbtåg trafikerar ju långa sträckor). Har du ingen platsreservation på dessa sträckor så har du heller ingen giltig biljett (interrail är biljetten så sett, men ofta behöver man både platsreservation och biljett för att det ska vara giltigt). Då kan du bli avslängd i värsta fall, eller betala en platsreservation ombord tåget (om det är möjligt).
#3233 2013-07-05, 19:40
MacGyver.
Ursprungligen postat av Spyrran
Alltså, det beror helt klart på vad man åker, när man åker och tågoperatör. På nattåg och alla höghastighetsståg är det till exempel alltid obligatoriskt (och nattågen samt många snabbtåg trafikerar ju långa sträckor). Har du ingen platsreservation på dessa sträckor så har du heller ingen giltig biljett (interrail är biljetten så sett, men ofta behöver man både platsreservation och biljett för att det ska vara giltigt). Då kan du bli avslängd i värsta fall, eller betala en platsreservation ombord tåget (om det är möjligt).


Hur mycket kostar en platsreservation?
#3234 2013-07-05, 19:52
Ursprungligen postat av MacGyver.
Hur mycket kostar en platsreservation?


Hur långt är ett snöre? Frågan är svår att svara på. På vissa sträckor kan det kosta så lite som 3 euro på en sträcka. Medan det kan kosta upp mot 50-70 euro på en annan sträcka. Det är tågoperatörerna som sätter priserna, och priserna kan variera kraftigt även inom samma tågbolag.
#3235 2013-07-05, 20:23
Sitter och tar en öl i Bukarest just nu. Någon som har lite tips i Rumänien?
#3236 2013-07-05, 23:42
Entr0pi
Prag är en fin stad, med mycket historia, bra öl, brudar och det är rätt så billigt också. Från Prag kan man sen ta sig till t.ex. Wien, också en stad med mycket historia, dock inte lika billigt. Lite längre söderut har du sen Budapest, väldigt fin stad med mysiga barer och häftiga klubbar etc. Också ganska billigt. Om du sen vill ha sol och bad kan du ta dig till Kroatien, har inte varit där själv men kusten ska vara väldigt vacker med bra stränder och billiga priser.
#3237 2013-07-06, 10:41
pollarn
Ursprungligen postat av Spyrran
Alltså, det beror helt klart på vad man åker, när man åker och tågoperatör. På nattåg och alla höghastighetsståg är det till exempel alltid obligatoriskt (och nattågen samt många snabbtåg trafikerar ju långa sträckor). Har du ingen platsreservation på dessa sträckor så har du heller ingen giltig biljett (interrail är biljetten så sett, men ofta behöver man både platsreservation och biljett för att det ska vara giltigt). Då kan du bli avslängd i värsta fall, eller betala en platsreservation ombord tåget (om det är möjligt).


Frågan är då vilka länder som "maxar" det här ?. Jag har för mig att i Tyskland så var de ganska slappa.
#3238 2013-07-06, 10:45
pollarn
Ursprungligen postat av Spyrran
Alltså, det beror helt klart på vad man åker, när man åker och tågoperatör. På nattåg och alla höghastighetsståg är det till exempel alltid obligatoriskt (och nattågen samt många snabbtåg trafikerar ju långa sträckor). Har du ingen platsreservation på dessa sträckor så har du heller ingen giltig biljett (interrail är biljetten så sett, men ofta behöver man både platsreservation och biljett för att det ska vara giltigt). Då kan du bli avslängd i värsta fall, eller betala en platsreservation ombord tåget (om det är möjligt).


Frågan är också, i vilka länder finns det alltid tillgång till platsreservation och vilka länder som de är fullt på tågen och omöjligt att få platsreservation?
#3239 2013-07-06, 11:36
Ursprungligen postat av pollarn
Frågan är då vilka länder som "maxar" det här ?. Jag har för mig att i Tyskland så var de ganska slappa.


I länder som Frankrike, Spanien, Portugal och Italien. De vanligaste rutterna i alla fall. Detta inkluderar internationella tåg, bland annat Thalys till städer som Bryssel, Amsterdam och Köln samt Eurostar mellan Paris och London. Men även andra sträckor, som Berlin - Warszawa, även om du oftast inte behöver platsreservationer i Polen eller Tyskland (bortsett från nattåg). Man kan även åka mellan Bryssel och Amsterdam med Thalys eller välja "långsamt" tåg som inte kräver platsreservation.

Tänk på att Frankrike har en begränsad kvot för interrailresenärer. När denna kvot av platsreservationer är uppfylld så får du antingen köpa en vanlig biljett till fullt pris (kan bli dyrt), eller välja en annan avgång. Har du otur så kan du få vänta några dagar eller en vecka innan det finns en tillgänglig avgång med platsreservationer kvar för interrailresenärer. Det går an om man är flexibel, men inte om man reser på ett tajt schema. Detta gäller både inrikes och utrikes.

I länder som Italien, Portugal, Spanien och Frankrike kan du ibland välja andra tåg. Var då beredd på att det tar längre tid att resa (ofta flertal timmar extra i restid) och att det kan krävas flera byten. Går du till en tågstation och ber om hjälp angående tåg och platsreservationer så brukar de välja den populära rutten, den som går snabbast med inga eller fåtal byten och som kräver platsreservation. Då är det bra att veta vilka tågoperatörer som inte kräver platsreservation och hur du kan resa istället.

Du nämner Tyskland, och de brukar inte kräva platsreservationer. Men det kan krävas på nattåg och internationella rutter. Lägg till ICE Sprinter som trafikerar större städer i Tyskland, dvs Hamburg - Köln (via bland annat Dusseldorf), Berlin - Frankfurt am Main samt Hamburg - Frankfurt am Main (via Hannover). Där krävs platsreservationer också. De är väl ganska "slappa" i så fall, i alla fall om man jämför med andra länder där det är betydligt vanligare.
#3240 2013-07-06, 11:42
Ursprungligen postat av pollarn
Frågan är också, i vilka länder finns det alltid tillgång till platsreservation och vilka länder som de är fullt på tågen och omöjligt att få platsreservation?


Alltså, platsreservationer handlar inte om att det är fullt på tågen eller inte. Det handlar mer om att systemet är uppbyggd så att man behöver både biljett och platsreservation, även om tåget kanske skulle råka vara mer eller folktomt en viss avgång. I det fallet kan interrailpasset fungera som en biljett, men du behöver ändå en platsreservation. Det är inte säkert att du blir tilldelad en specifik sittplats på tåget heller. Det beror på om man bara betalar tillägget som krävs, eller om man betalar för tillägget och en viss plats.

På väldigt många tåg där det krävs platsreservation så ska man ha ordnat detta i förväg på en tågstation. Räkna inte med att du kan göra det ombord på tåget.