Hitta diskussioner med liknande innehåll

För oss som vill tågluffa

#3793 2016-06-19, 13:42
Gummisnodden
Ursprungligen postat av Netzach
Såvitt jag vet får man inte använda InterRail i landet man köper det i. Nattåget till Berlin är en bra startpunkt!


Okej, funkar det att ta sig till köpenhamn också och "starta" därifrån?
#3794 2016-06-19, 15:21
Netzach
Ursprungligen postat av Gummisnodden
Okej, funkar det att ta sig till köpenhamn också och "starta" därifrån?

Det går självklart om man gärna vill se Danmark men Berlintåget känns nog ändå smidigast! Beror helt på hur man vill lägga upp resan. Ska du åka till Nederländerna, Belgien osv. så funkar nog båda lika bra.
#3795 2016-06-21, 19:20
FiveYearsDead
Tjena!

Jag och två vänner har planer på att tågluffa i Europa till hösten med interrailkort under en månad eller längre. Vi skulle nu behöva lite tips från erfarna tågluffare om hur mycket det kan komma att kosta, hur länge det är möjligt att vara borta samt småsaker man bör tänka på. Lite fakta om oss: vi är inte rädda för att leva primitivt, vi har ett koncept vi tänker testa om det går att tjäna pengar på för att ta oss vidare efter interrailkortet tagit slut. Då menar jag verkligen primitivt, vi vill leva på existensminimum, bara ta tagen som den kommer och inte ha några begränsningar. Att se så många ställen som möjligt vore inte heller dumt. Så, är det någon där ute som känner för att ge oss lite tips skulle det vara väldigt välkommet! Peace! ✌🏼️
#3796 2016-06-21, 20:18
SkateBlind
Ursprungligen postat av FiveYearsDead
Tjena!

Jag och två vänner har planer på att tågluffa i Europa till hösten med interrailkort under en månad eller längre. Vi skulle nu behöva lite tips från erfarna tågluffare om hur mycket det kan komma att kosta, hur länge det är möjligt att vara borta samt småsaker man bör tänka på. Lite fakta om oss: vi är inte rädda för att leva primitivt, vi har ett koncept vi tänker testa om det går att tjäna pengar på för att ta oss vidare efter interrailkortet tagit slut. Då menar jag verkligen primitivt, vi vill leva på existensminimum, bara ta tagen som den kommer och inte ha några begränsningar. Att se så många ställen som möjligt vore inte heller dumt. Så, är det någon där ute som känner för att ge oss lite tips skulle det vara väldigt välkommet! Peace! ✌🏼️


För att förlänga resan kan ni kanske ta Östeuropa på vägen ner med interrailkort och Västeuropa på vägen hem liftar ni.

Det är enklare att hålla en låg budget om man har möjlighet att laga mat själv och framförallt om man kan ta med sig viss mat och inte behöva köpa nytt hela tiden, som olja eller pasta.
#3797 2016-06-22, 19:51
Kalash
Nån som har koll på de här med en eller två resdagar? Om man påbörjar resan efter kl 19 med ett nattåg räknas det som en resa om man når destinationen innan 19 kommande dag, men gäller det endast nattåg UTAN byte eller också med? Säg exempelvis från Wien till Amsterdam, avgång efter 19, framme på förmiddag, men byte i Dortmund t.ex. En eller två resdagar? Tacksam om nån fattar bättre än mig...
#3798 2016-07-07, 21:50
Hirvi
Jag vill veta om det här är dumt av oss.
Men tanken är följande :

Vi kommer till Prag söndag förmiddag.
Prag - söndag och måndag.
Åker tisdag morgon till Krakow.
Krakow tisdag och onsdag.
Åker tidigt torsdag till Wien och förblir där över natten.
Åker tidigt fredag till Budapest.

Blir det för hetsigt?
#3799 2016-07-07, 23:08
Ja det låter lite väl hetsigt, framförallt Wien blir för tajt.

Tipset är att köra lite nattåg istället för att åka tidigt dagen efter. Du tjänar många timmar på det och får en heldag i nästa stad.
#3800 2016-07-07, 23:09
Hirvi
Ursprungligen postat av nielsen-
Ja det låter lite väl hetsigt, framförallt Wien blir för tajt.

Tipset är att köra lite nattåg istället för att åka tidigt dagen efter. Du tjänar många timmar på det och får en heldag i nästa stad.

Men kostar inte det ganska mycket extra per person?
#3801 2016-07-07, 23:22
Ursprungligen postat av Hirvi
Men kostar inte det ganska mycket extra per person?



Fast samtidigt spara ni ju in en natt på hostel så blir inte jätte storskillnad. Tidsvinsten är helt klart värt dom extra slantarna.. Kör på gemensam liggvagn så har ni chans att träffa lite trevligt folk samtidgt som det går hyffsat att sova i dom...
#3802 2016-07-18, 15:02
GormDenGamle
Försöker hjälpa en vän att ta tåget från Köpenhamn till Marbella med ett Interrailkort..
Hur låter dessa alternativ:
Köpenhamn - Köln - Paris - Barcelona - Malaga - Marbella.
Köpenhamn -> Hamburg -> Amsterdam -> Bryssel -> Paris -> Madrid -> Malaga -> Marbella
Köpenhamn –> Köln (nattåg) -> Paris -> Barcelona -> Madrid -> Malaga -> Marbella

Är det någon annan som har tips?
På vilka destinationer måste man reservera plats?

Det går inte att ta tåg mellan Malaga och Marbella, utan man måste ta bussen då? Går det att åka buss med Interrailkortet?
#3803 2016-07-23, 21:02
Jag och en kompis ska ut och tågluffa i höst och vara borta i 30 dagar, det har vi bestämt.
Dock finns det två interrailkort att köpa;

30 dagar med obegränsade resor.
15 resdagar inom 30 dagar.

Då är frågan, är det värt att köpa ett kort med obegränsade resor?
Min kompis är väldigt inne på det här med friheten. Att vi då faktiskt ska kunna åka hur mycket vi vill, när vi vill. Dock är jag ganska tveksam på att man ens kommer upp i 15 unika resdagar under 30 dagar. Det är trots allt en förflyttning varannan dag och jag tror att vi främst kommer stanna i alla fall två nätter i snitt i varje stad och har då köpt det kortet i onödan.
Eftersom det är en viss prisskilland så skulle jag vilja veta hur ni andra har gjort. Är det värt det eller klarar man sig på 15 resdagar utan problem?
Jag vill även förtydliga att vi ska resa spontant och flyga hem där kortet tar slut så vi behöver ej åka hem på interrailkortet.
#3804 2016-07-23, 23:44
Limma skinkbit
Ursprungligen postat av Malzin

Jag vill även förtydliga att vi ska resa spontant och flyga hem där kortet tar slut så vi behöver ej åka hem på interrailkortet.


Det avgör saken. 15 dagar räcker.