Fungerar verkligen detta med dagens muslimer i Sverige som väl är mer "svenskmuslimska"? Eller gäller detta generellt att muslimer inte vill/kan ta hand om köruppdrag då hund ingår?
Kan du eller någon annan berätta om utfallet i procent om man beställer med den kombinationen som anges ovan? Avstår 100 procent av muslimerna?
Det är definitivt så att det har blivit vanligare med invandrare hos Kurir som inte kan (tillräckligt bra) svenska. Och ännu vanligare, skulle jag säga, än när du skrev inlägget.
Ett allvarligt problem, anser jag. Det medför en hel del skit, dålig kvalitet på resor och resor som inte alls blir av t.o.m. p.g.a. trassel genom att Taxi Kurir-chaufförer inte kan kommunicera på svenska.
Det handlar inte bara om några ruttna äpplen, hela trädet är angripet.
Trafikledningen verkar ha ungefär samma problem som förarkåren, överskott på idioter (förväntar man sig att inhyrd personal ska vara mer entusiastiska än absolut nödvändigt?). I kombination med att trafikledningssystemet har vissa problem med att automatiskt lägga ut köruppdrag på ett effektivt sätt innebär det försenade och inställda körningar.
De gånger jag beställt taxi har jag krävt att chauffören måste prata ordentlig svenska. När de frågar säger jag bara att vi har haft problem med språkförbistring tidigare och det blir smidigast så. Givetvis påpekar jag att etnicitet inte spelar roll bara de kan språket.
Två gånger (av kanske över hundra) har jag fått chaufförer som inte kunnat göra sig förstådda och då är det bara att skicka iväg dem och ringa igen.
Numera har vi dock eget folk som kör eftersom taxi numera är lika pålitligt som tågtrafiken.
Intressant. Det skulle vara synnerligen lyssningsvärt/sevärt att höra/se den aktuella beställningen ut till förarna/föraren i fråga. Hur sållas de som inte kan prata ordentlig svenska bort? Formuleras köruppdraget ut till förarna i bilarna på så sätt, är din uppfattning, att det står att de "måste kunna prata ordentlig svenska" för att kunna få säga ja till uppdraget?
Kan du beskriva proceduren i kontakten med taxibolaget i fråga när du skickat iväg de två förarna som inte kunnat göra sig förstådda och ber om en ny bil? Hur ser det ekonomiska ut där? Kräver du att bolaget ska stå för kostnaden för den första (som inte kunde bli av) och sedan att du betalar den resan som därefter blir av?
Taxitrafikledningssystem brukar ha möjlighet att ange fordonens och förarnas egenskaper, ex rökare, kör hund, kombi, miljöbil, pratar turkiska, barnkudde osv. Så att om en resenär som är överkänslig mot rök vill åka med kombi så markeras det bara i bokningssystemet. Jag tvivlar på att det är så vanligt att man noterar vilka som talar svenska, de brukar vara en krav, som (formellt) är uppfyllt.
Det handlar inte bara om några ruttna äpplen, hela trädet är angripet.
Trafikledningen verkar ha ungefär samma problem som förarkåren, överskott på idioter (förväntar man sig att inhyrd personal ska vara mer entusiastiska än absolut nödvändigt?). I kombination med att trafikledningssystemet har vissa problem med att automatiskt lägga ut köruppdrag på ett effektivt sätt innebär det försenade och inställda körningar.
Det skriver jag under på.
Taxibolaget Taxi Kurir verkar ordentligt rötskadat. Trafikledningen hos taxibolaget i fråga - för att inte tala om delar även av växelpersonalen och deras kundtjänst - är under all kritik sanningen att säga (det vet jag av egen erfarenhet mot bakgrund av ett par incidenter och även genom en person som t.o.m. jobbat inom Kurir vilken berättat en del för mig). Någon reklamationsavdelning att tala om har de inte heller (i alla fall ingen som bryr sig om vad man framför). Lyckas man nå chefer högre upp, får man egentligen inte ut något vettigt gensvar. Frågan är någonstans vad Taxi Kurir har för anställningskrav med tanke på vilka oansvariga och inkompetenta personer företaget har i alltför många led - och det alltså exklusive själva taxiförarna, ska tilläggas.
Kurirs förare - summa summarum - är ett helt otroligt klientel egentligen. Å ena sidan, extremt sällsynt, jättetrevliga och kunniga förare som kan kommunicera fullt ut, kan området/regionen de kör i och som kan bjuda på intressant taxihistoria på olika sätt, och så .. å andra sidan är bolaget nästan helt genomsyrat av drägg, helt oätliga rötägg, otrevliga skithögar, förståndsmässiga analfabeter, folk som bemöter en oprofessionellt och oansvarigt på allehanda sätt.
Nästan ofattbart egentligen att Stockholms läns landsting låter Taxi Kurir hantera Färdtjänst och låter bolaget köra gamlingar och sjuka -- mot bakgrund av den påtagliga bristen generellt de chaufförerna har i att kunna tala och förstå det svenska språket, och bristen på förmåga till att förstå att serviceyrket i fråga innefattar att man bör bemöta kunder på ett professionellt och därtill anpassat sätt och vis. Ett känsligt ämne måhända men någon gång måste tamefan landstingen runtom i Sverige - och även politiker - ta tag i detta pågående problem en gång för alla: det är inte rimligt på något sätt att folk som inte kan kommunicera begripligt (eller ens alls) och/eller ens bete sig på ett i någon mening ansvarsfullt och yrkesprofessionellt sätt (d.v.s följa det som står skrivet i avtal rörande köruppdrag etc) ska ha hand om dessa taxiresor.
Det som gör själva taxiverksamheten lönsam för företag som Taxi Kurir är antalet anslutna bilar. TK tjänar ju (nästan) inga pengar på att en kund åker taxi, de pengarna går till åkeriet som driver den bilen. Men när medelbilen börjar köra in "för mycket" så kan man ta in fler bilar (=månadsavgifter) i verksamheten.
TK har högsta möjliga kreditvärdighet på bekostnad av alla anslutna åkare.
Denna vill dem behålla fortsättningsvis så därför lägger dem sig alltid så lågt vid
upphandlingarna att ingen kan matcha priset.
Behöver jag ens nämna att servicen blir därefter...:'(
Vem är egentligen förvånad över denna info i Skånskan 27 september?:
Var tredje resa försenad med Taxi Kurir.
Eslövs kommun har bytt entreprenör och Malmöföretaget Taxi Kurir har inte levt upp till förväntningarna.
Jag är inte ett dugg överraskad - att det just är taxibolaget TK som manifesterar sin inkompetens och oförmåga på det här sättet. Återigen.
Den här gången alltså i Eslöv, Skåne.
TK har högsta möjliga kreditvärdighet på bekostnad av alla anslutna åkare.
Denna vill dem behålla fortsättningsvis så därför lägger dem sig alltid så lågt vid
upphandlingarna att ingen kan matcha priset.
Behöver jag ens nämna att servicen blir därefter...:'(
Service är, verkar det som, till stora delar närmast ett okänt väsen för Taxi Kurir.
Företaget i fråga, vågar jag påstå, är bristfälliga/i hög grad okunniga om service i allt från taxichaufförerna, boknings-/växelpersonalen hela vägen upp på chefsnivå i bolagets organisation.
Vem man än råkar på, kommer i kontakt med i dessa led hos TK, så uppdagas bristen på service, man närmast slås i ansiktet på ett likaledes häpnadsväckande som arrogant, oansvarigt och amatörmässigt sätt (även om man inte är förvånad längre) – av den oerhörda service-oförmågan.
Det som är uppseendeväckande också är att TK inte verkar städa upp bland personalen eller synes omorganisera rutinerna eller så, utan i stället kör de på med samma amatörer, samma olämpliga och (alltför ofta) otrevliga personal, samma ... serviceskojare ......
Gösta Ohlsson kommer från och med den 1 oktober 2014 att axla rollen som Taxi Kurir i Sveriges VD. Redan tidigare har han varit VD för TaxiKurir Sverige, det bolag inom TaxiKurirkoncernen där alla franchiseföretag ingår, men från och med 1 oktober renodlas arbetet och Gösta Ohlsson kommer att arbeta mer proaktivt med TaxiKurirs franchiseföretag.
Ett sådant där meddelande som också - av texten, infon att döma - försöker skönmåla och ställa företaget TK i bättre dager än vad detsamma förtjänar. I informationen under artikeln återger man:
Spoiler:
TaxiKurir är Sveriges största, rikstäckande taxiorganisation. Vi finns representerade med varumärket TaxiKurir i mer än 40 av Sveriges största städer. Vi är även etablerade i Norge, i Danmark och i Lettland.
TaxiKurir har de senaste femton åren varit AAA-klassat enligt Soliditet. TaxiKurir har också högsta kreditvärdighet (5) enligt UC Risk.
Det som TK vill förmedla om sig själva i spoilern förefaller delvis något besynnerligt och på sätt och vis nästan löjeväckande när man samtidigt vet hur mycket problem bolaget skapat och skapar för resenärerna i Sverige under senare år (se bara den senaste nyheten jag länkade 28 september). Det jag fetat i spoilertexten, som TK vill fjädra med, säger egentligen ingenting så länge man inte förmår hantera service och köruppdrag på ett bättre sätt än vad som i dag sker.
Bättre vore om TK tog tag ordentligt i den kritik som finns mot den misskötsel, den bristande service som pågått under en mer eller mindre längre tid och idag alltså genomsyrar delar av bolaget. Där bör nog Gösta Ohlsson se till att förändra ett och annat.
Förutom att givetvis anställa (mer) kompetent och seriöst folk hos bolaget, ha bättre koll på vilka som får ikläda sig TK-kläder med en ratt till förfogande - så är mitt tips till Ohlsson bland annat:
Är det inte dags att sända lite fler avskedshälsningar och helt enkelt friställa alla de olämpliga (stollar till) förare TK har: som inte över huvud taget bör vara ute i trafiken av uppenbara skäl (hur många anmälningar och rapporter från hur många olika personer/kunder behöver ni?); agera på riktigt gällande de förare som fått kundsynpunkter inkomna??
Det talas i gällande avtal till exempel om begrepp som "får visa sin lämplighet" etcetera. Vad betyder det i praktiken?
Hur många av era taxiförare (TFL-nr) - på ett ungefär - spärras verkligen för betalning av transporter (av till exempel de som får förnyad genomgång i regelverk och lämpligt förhållningssätt etcetera - och som ska uppnå godkänt resultat senast 30 dagar från det att kundsynpunkten förmedlats till leverantören/TK - och som alltså inte gör det)? Hur många TK-chaufförer avstängs? Siffra?
Spoiler:
Självfallet kommer aldrig ett svar lämnas ut angående detta.
(Och vem hos TK - eller för TK - skriver egentligen sådana här pressmeddelanden? Varför sammanskriver man företaget som man gör i det att man skriver TaxiKurir och TaxiKurirkoncernen i löptexten?)
Det ser förvisso naturligt ut med Gösta Ohlsson som vd (med tanke på vad han idag redan gör, som återges) - men/och:
Vad finns att berätta om den i Sigtuna boende 1956-födde Gösta, av betydelse för hans roll som vd för Taxi Kurir i Sverige?
Hur kommer han förvalta detta?
Har Taxi Kurir-koncernen ett bättre eller sämre rykte i Sverige om, låt oss säga, 5 år?
Bolaget Taxi-Kurir står för nästan hälften av de fel och misstag som begås av förarna som kör färdtjänst och sjukresor.
Den 1 juli började ett nytt avtal gälla i länet för färdtjänst- och sjukresor, resor till dagvård och särskolor [...]
Det har lett till att Länstrafiken utfärdat en mängd straffavgifter – viten – till åkerierna och taxibolagen som missköter sig.
[INDENT]
Det bolag som utmärker sig i första hand är Taxi-Kurir – enligt företaget självt Skandinaviens största taxiorganisation.
[/INDENT]
Föga överraskande. Det är det man vetat om i någon mening via mediers artiklar, vänner och bekantas upprepade berättelser om de otaliga amatörerna i taxibolaget i fråga (själv åker jag ytterst sparsamt numera med TK, kanske en gång i månaden eller varannan månad).
Jag har skrivit en del på Flashback i lite olika taxitrådar, och vid läge, där det kunnat inrymmas i trådämnet också påtalat och försökt diskutera TK:s uppenbara brister.
Förstörde rejält under vårt bröllop. Kom inte och hämtade upp bruden innan vigseln som bokat så hon blev sen. Höll inte lovat fastpris till gästerna. En chaufför tog trippelt betalt utan något samvetskval (stöld?). Vår taxichaufför från festen pratade om hur livet var bedrövligt som gift och hade en väldigt olämplig ton och vokabulär. Efter lång kontakt skiter Kurir i det helt. Ingen kompensation. VARNING FÖR DETTA SKOJARBOLAG
Inte förvånad alls. Tog en Taxi in till Centrum från flygplatsen med TaxiKurir men jag tror inte att det var en Taxichaufför som körde utan någon kompis som ryckt in för han visste ingenting och kunde inte ens hitta till USÖ. Jag har inte körkort och åker typ aldrig bil och ändå skulle jag försöka förklara vägen in till stan för "Taxichauffören"
Här en reflektion från en taxiförare den 4 november;
en bloggare, Cl**s Bro***son (Taxi Sthlm-chaffis sedan sex år) berättar om sin upplevelse av Taxi Kurir efter att ha varit sjuk och behövt transport:
Jag blev plötsligt allvarligt sjuk och skulle förra veckan transporteras med sjuktransport från Danderyds sjukhus till Södersjukhuset. När vi sätter oss i taxin visar det sig att föraren inte hittar: Fullständigt osannolikt.
Det visar sig att han kört Taxi Kurir i tre år. Under färden som jag dirigerar [...] berättar föraren att 70 procent av alla Taxi Kurirförarna arbetar med lönebidrag.
Med detta bolag har samhället tecknat avtal.
De här 70 %, lönebidragsförarna/Arbetsförmedlingenchaufförerna som Taxi Kurir tar sig an: Vad är det för personer egentligen? Hur tänker Arbetsförmedlingen vid hanteringen av dessa individer? Är det bara ut i arbete trots bristande förmåga, såsom i fallet med den här tomten i CB:s blogg?
Jag åker knappt taxi. Jag KÖR taxi. Så gör riktiga män.
In med flera svenskar i branschen tycker jag. Det finns en del invandrare som jag själv har kört med som absolut inte borde få vara taxiförare.
In med flera svenskar i branschen Tror du verkligen att svenskar vill arbeta med detta bottenskrap-yrke. Taxi ligger i botten när det gäller jobbstatus tillsammans med telefonförsäljare.