Hitta diskussioner med liknande innehåll

GRANSKNING: Taxi Stockholm/Taxi Kurir

#49 2014-11-05, 09:18
Lazermannen
Ursprungligen postat av RadioGaGa
Det skulle vara jättebra om man fick välja en svenskförare som tillval. Har själv funderat på att ta upp det som förslag fast då skulle man väl få en rasiststämpel på pannan.



Svensk förare ? då ska du betala dubbel taxa, för ingen svensk vill köra runt fyllskallar på natten och råka ut för hot och våld för en snittlön på 75kr/timmen.

Hade vi inte haft somalierna så hade det varit svårt att hitta tjänstehjon villiga att sitta bakom ratten.
#50 2014-11-05, 09:24
Lazermannen
Ursprungligen postat av Hyfs


Taxi Stockholm har många duktiga äldre gentlemän som kör men i och med antalet bilar de har finns ju många rötägg också. Jag lider med de chaffisar som fortfarande sätter en ära i att utföra ett servicearbete men som blandas ihop med de andra äcklen i branchen.


Inse att de duktiga äldre gentlemännen oftast är åkare som enbart kör dagtid och att de som är äldre
snart kommer att gå i pension för att sen ersättas av somalier.

Titta på andra storstäder som tex. New York. På 1960-talet var det italienare som körde taxi, nu jobbar de med annat och åker taxi istället medans pakistanierna tagit över lågstatusjobben.

Ursprungligen postat av Hyfs

Ett bolag med många bilar och enbart chaffisar av den gamla skolan skulle vara drömmen.


Är du villig att betala betydligt mera för att åka taxi om chauffören är av den gamla skolan ?
#51 2014-11-06, 23:50
Taxikritik
Ursprungligen postat av Lazermannen
Ursprungligen postat av RadioGaGa
Jag åker knappt taxi. Jag KÖR taxi. Så gör riktiga män.

In med flera svenskar i branschen tycker jag. Det finns en del invandrare som jag själv har kört med som absolut inte borde få vara taxiförare.
In med flera svenskar i branschen Tror du verkligen att svenskar vill arbeta med detta bottenskrap-yrke. Taxi ligger i botten när det gäller jobbstatus tillsammans med telefonförsäljare.
Fast poängen hos den du kommenterar är inte helt fel, menar jag. Din smilis blir på sätt och vis malplacerad om man betänker att det just skulle behövas mer "svenskar" i taxibranschen, dvs. mer svenskspråkiga/svensktalande/svenskaförstående (osv.) förare som kan kommunicera med kunderna och förstå t.ex var de ska åka, vilket många av de nysvenska arbetsförmedlingen/lönebidrags/beriknings-taxichaufförerna bevisligen inte kan, i alla fall brister dito relativt kraftigt i alltför många fall.

Att etniskt svenska chaufförer (om man använder det begreppet här) i stor utsträckning inte vill arbeta som taxichaufförer stämmer säkert.

Ursprungligen postat av Lazermannen
Svensk förare ? då ska du betala dubbel taxa, för ingen svensk vill köra runt fyllskallar på natten och råka ut för hot och våld för en snittlön på 75kr/timmen.

Hade vi inte haft somalierna så hade det varit svårt att hitta tjänstehjon villiga att sitta bakom ratten.
Ursprungligen postat av Lazermannen
Inse att de duktiga äldre gentlemännen oftast är åkare som enbart kör dagtid och att de som är äldre
snart kommer att gå i pension för att sen ersättas av somalier.

Titta på andra storstäder som tex. New York. På 1960-talet var det italienare som körde taxi, nu jobbar de med annat och åker taxi istället medans pakistanierna tagit över lågstatusjobben.



Är du villig att betala betydligt mera för att åka taxi om chauffören är av den gamla skolan ?
Om dessa dina två inlägg:

Du har en rätt relevant åsikt i viss mening. Man kan se det så som du beskriver det. Det kanske inte hade funnits taxi att få tag på nattetid över huvud taget om det inte vore för att invandrare taxijobbat då.

De där äldre svenska "gentlemännen" är - mer och mer - ett minne blott.

De äldre gentlemanna-taxiförarna avtar hela tiden. Finns knappt någon kvar ens på dagtid. Man blir nästan gråtmild när man tänker på det. De flesta av taxiresorna med äldre rävar har som regel varit högkvalitativa: de har hittat (med ytterst få undantag); de är trevliga/tillmötesgående, har bra bemötande, är som regel hundraprocentigt professionella; de kan bjuda på sköna historier emellanåt; de har förstås mycket erfarenhet av livet allmänt - och kan för det mesta bidra med något som gör dagen lite mer kvalitativ; de är väldigt sällan arroganta och de har egentligen aldrig bristande impulskontroll på det där vansinniga sättet som många yngre taxiförare från X-länder tycker att de har rätt att projicera ut mot resenärerna/kunderna när inte galoscherna passar för mr taxi-X - med till följd att de sabbar ens dag på alla möjliga och omöjliga sätt.

Jag är helt klart beredd att betala mer – för att åka med en taxichaufför som bara uppfyller baskraven (som egentligen är jävligt lätta att uppfylla). Och det oavsett om det är Taxi Sthlm, Sverigetaxi, Taxi Kurir, Taxi 020, Top Cab eller något annat bolag. Skulle t.ex. skojartaxibolaget Taxi Kurir bli mer seriösa - och börja se efter, rensa bland tomtarna i bolaget, entlediga de som inte har där att göra och alltså anställa hyggligt och vettigt taxifolk som vet vad taxischaufförsyrket handlar om på riktigt - så skulle jag kunna tänka mig att börja åka med det företaget mer i framtiden.

Häromdagen tog jag en fribil vid Stureplan i Sthlm, i brist på bättre alternativ (kom överens om en femhundring för en resa, med Taxi Sthlm/Top Cab kanske motsvarande skulle kosta 350-400, jag skäms inte för att berätta att jag valde frifräsare, som för övrigt var en invandrare, en jugge som säkert varit i Sverige minst 20-30 år), då alternativet var ett par Fågelviksgruppenbilar där och TK- och 020-förarna definitivt inte såg köruppdragskompatibla, inbjudande och tillförlitliga ut. Jag vågade helt enkelt inte utsätta mig för risken för hotfullt tjafs än en gång från en TK-tomte, otrevligt/bristfälligt bemötande och uppträdande, en taxichaffis som inte hittar (plus minst fem ytterligare saker). Lätt val idag, hösten–vintern 2014.
#52 2014-11-07, 12:10
Lazermannen
Ursprungligen postat av Taxikritik
Fast poängen hos den du kommenterar är inte helt fel, menar jag. Din smilis blir på sätt och vis malplacerad om man betänker att det just skulle behövas mer "svenskar" i taxibranschen, dvs. mer svenskspråkiga/svensktalande/svenskaförstående (osv.) förare som kan kommunicera med kunderna och förstå t.ex var de ska åka,

Att etniskt svenska chaufförer (om man använder det begreppet här) i stor utsträckning inte vill arbeta som taxichaufförer stämmer säkert.


Många av dagens taxichaufförer behöver bättre kunskaper i det svenska språket, samt förbättra sin attityd, dvs ta till sig den svenska mjuka serviceandan. Blir dock trött på att höra om alla SD-jönsar som ringer till taxiväxeln och ber om en svensk chaufför. Det finns många invandrare som hittar bra och talar bra svenska. Inse att taxi alltid har varit ett invandraryrke i likhet med diskare, städare m.m

Dvs jobb med lägst status innehas främst av invandrare, pga att de har svårare att hitta sitt drömyrke, mest pga språksvårigheterna.

Ursprungligen postat av Taxikritik


Om dessa dina två inlägg:

Du har en rätt relevant åsikt i viss mening. Man kan se det så som du beskriver det. Det kanske inte hade funnits taxi att få tag på nattetid över huvud taget om det inte vore för att invandrare taxijobbat då.



Skillnaden mellan idag och innan avregleringen är att idag får du alltid tag på en taxi, även kl 3 på natten en lördagskväll. Visst du får åka med en somalier som kanske luktar, har dålig attityd och talar dålig svenska, men hem kommer du.

Innan 1990 så stod du där och väntade på den där trevliga underhållande svenska gentlemanna- chauffören som tyvärr aldrig dök upp för att han var upptagen. Innan avregleringen körde taxiförarna in mer pengar, deras yrkesstatus var högre. Folk såg inte ner på taxiyrket som de gör nu för tiden. Nu är det mesta privatiserat och avreglerat. Inte bara taxi, utan även vården, skolan, järnvägarna ska vara vinstdrivande, men för upphandlingen gäller lägsta möjliga pris. För taxis del så betyder det att färdtjänsten ger så dåligt betalt att det knappt blir lönsamt att hålla på med.



Ursprungligen postat av Taxikritik

De äldre gentlemanna-taxiförarna avtar hela tiden. Finns knappt någon kvar ens på dagtid. Man blir nästan gråtmild när man tänker på det. De flesta av taxiresorna med äldre rävar har som regel varit högkvalitativa: de har hittat (med ytterst få undantag); de är trevliga/tillmötesgående, har bra bemötande, är som regel hundraprocentigt professionella; de kan bjuda på sköna historier emellanåt; de har förstås mycket erfarenhet av livet allmänt.


I och med att lönsamheten inom taxi minskar, samt arbetsmiljön blir allt sämre så flyr gentlemännen, även jag har kört taxi och många tyckte det var fantastiskt att det var en svensk chaufför som körde (redan på 90-talet) Tyvärr blev jag rätt härdad av fyllon, hot och springnotor och efter ett tag orkade jag inte vara lika trevlig längre.

Ursprungligen postat av Taxikritik
Jag är helt klart beredd att betala mer – för att åka med en taxichaufför som bara uppfyller baskraven (som egentligen är jävligt lätta att uppfylla). Och det oavsett om det är Taxi Sthlm, Sverigetaxi, Taxi Kurir, Taxi 020, Top Cab eller något annat bolag.


Jag tror att 9/10 taxikunder struntar i vem som kör bara chauffören hittar adressen. Är chaufförerna trevliga/tillmötesgående så det ett plus, men inget krav. TopCabs kunder lär tydligen vara stammisar som vill ha svenska chaufförer som de kan bli personliga med. Många kändisar lär åka TopCab. Dock får TopCabs kunder vänta länge vid högtrafik. Då kan man fråga sig om servicen är viktigare än att komma hem i tid.

Jag har sett lite youtube klipp om taxiförare i New York. Många bär turban och talar dålig engelska, de blir sura om kunderna vill småprata med dem under färden.

Jämför detta med London, där taxiförarutbildningen liknar en doktorsavhandling, servicen blir naturligtvis mycket bättre, men få vill satsa på yrket för det tar för långt tid att utbilda sig.
#53 2014-11-09, 18:07
Taxikritik
Ursprungligen postat av Lazermannen
Många av dagens taxichaufförer behöver bättre kunskaper i det svenska språket, samt förbättra sin attityd, dvs ta till sig den svenska mjuka serviceandan. Blir dock trött på att höra om alla SD-jönsar som ringer till taxiväxeln och ber om en svensk chaufför. Det finns många invandrare som hittar bra och talar bra svenska. Inse att taxi alltid har varit ett invandraryrke i likhet med diskare, städare m.m
Där har vi det, det jag fetat. Problemet är att en stor del av de invandrarchaufförerna vi åsyftar här likaledes struntar i att vilja lära sig tillräckligt god svenska (så som det t.ex. är uttryckt i avtal mellan beställare och leverantör vad gäller färdtjänst, om man tar det exemplet, där alltså Taxi Kurir har en betydande del) och service etc. på det sätt du nämner det – och likaledes är problemet det, detta står jag för att säga, att alltför många av dessa taxiförare är mer eller mindre rätt så ointelligenta/antiintellektuella allmänt åtskilliga gånger, i så hög grad att de sannolikt inte kan lära sig dessa nödvändiga betingelser. Ett faktum. Känslig fakta i dagens extrem-pk-iga Sverige.

Jag tror inte så vidare värst många ringer och fråga efter en "svensk chaufför", jag har då aldrig gjort det eller hört någon i min bekantskapskrets som gjort detta heller. Kanske en och annan äldre person möjligtvis, men det är inte hela världen som jag ser det (dels erbjuder ju inte taxiföretag den möjligheten, varför det är meningslöst att efterfråga det, dels har de nog överseende med en och annan äldre som frågar så, tror jag).

Visst finns det invandrare som är bra taxichaufförer på alla sätt (inklusive det svenska språket), det finns massvis av sådana förare. Det är inte där skon klämmer, det är mer alla rötägg/oprofessionella taxiförare som sådana som är ute på banan, och där råkar/verkar det vara överrepresentativt med chaufförer som härstammar från andra länder alternativt har en annan servicekultur idag, om de nu likväl är födda och/eller uppvuxna här.

Dvs jobb med lägst status innehas främst av invandrare, pga att de har svårare att hitta sitt drömyrke, mest pga språksvårigheterna.
Det är klart, och det är just därför de tror och/eller får höra att taxibranschen är rätt arbetsplats för dem. Så jävla fel dessa taxiförare (eller de som rekommenderar desamma till yrket) kan ha. Hur vore det om de som har för avsikt att köra taxi - för i helvete - lärde sig vad som är nödvändiga betingelser och premisser först.




Skillnaden mellan idag och innan avregleringen är att idag får du alltid tag på en taxi, även kl 3 på natten en lördagskväll. Visst du får åka med en somalier som kanske luktar, har dålig attityd och talar dålig svenska, men hem kommer du.
Jag instämmer. På 80-talet var det ibland knepigt att över huvud taget hitta en taxi. Redan då fanns det i och för sig en och annan svartbulle man kunde ta hem från krogen - till hyggliga priser och med juste service/bemötande! - och som man uppfattade som "säkra" därtill, inte en enda gång det hände mig eller mina polare något trots att vi åkt med dessa minst hundra gånger. Idag är svarttaxi dock något annat rörande dessa parametrar har man hört...

Innan 1990 så stod du där och väntade på den där trevliga underhållande svenska gentlemanna- chauffören som tyvärr aldrig dök upp för att han var upptagen. Innan avregleringen körde taxiförarna in mer pengar, deras yrkesstatus var högre. Folk såg inte ner på taxiyrket som de gör nu för tiden. Nu är det mesta privatiserat och avreglerat.
Psykologin är rätt enkel här. Efter 1990, i och med avregleringen - det var då allehanda tomtar, lycksökare, oprofessionella element, fan och hans taximoster började tillströmma. Och allt med det. Tacka faan för att taxiyrkets status därefter fått sig "tillhörande" törnar och självfallet deklasserats vad gäller status. Väldigt begripligt.



I och med att lönsamheten inom taxi minskar, samt arbetsmiljön blir allt sämre så flyr gentlemännen, även jag har kört taxi och många tyckte det var fantastiskt att det var en svensk chaufför som körde (redan på 90-talet) Tyvärr blev jag rätt härdad av fyllon, hot och springnotor och efter ett tag orkade jag inte vara lika trevlig längre.
Det kan jag förstå till 100 %.



Jag tror att 9/10 taxikunder struntar i vem som kör bara chauffören hittar adressen. Är chaufförerna trevliga/tillmötesgående så det ett plus, men inget krav. TopCabs kunder lär tydligen vara stammisar som vill ha svenska chaufförer som de kan bli personliga med. Många kändisar lär åka TopCab. Dock får TopCabs kunder vänta länge vid högtrafik. Då kan man fråga sig om servicen är viktigare än att komma hem i tid.

Jag har sett lite youtube klipp om taxiförare i New York. Många bär turban och talar dålig engelska, de blir sura om kunderna vill småprata med dem under färden.

Jämför detta med London, där taxiförarutbildningen liknar en doktorsavhandling, servicen blir naturligtvis mycket bättre, men få vill satsa på yrket för det tar för långt tid att utbilda sig.
Jo, så är det nog. Jag tror inte folk som regel väljer (eller ska man säga: hinner eller orkar välja) vilken taxichaufför de vill åka med. Bokar man taxibil kommer ju den som kommer, om man bokar på ordinärt sätt dvs. (och inte att man känner taxiförare man kan kontakta i förväg), och väljer man en bil på gatan tror jag inte de flesta primärt tittar på vem chaffisen är innan de går in i bilen. Likväl har man läst artiklar om mörkhyade, främst de med afrikanskt ursprung (det var en sådan nyhet ifrån Helsingfors i somras) som anser att de blir rasistiskt bemötta och alltså exkluderades av kunder/resenärer.

Om och när jag själv väljer att inte åka med den eller den taxichauffören - handlar det då enkom i ljuset av att taxiföraren är olämplig som sådan för köruppdraget, att dito brister alltför mycket rörande kompetensen, att densamme beter sig oprofessionellt/oansvarigt/dåligt i någon mening helt enkelt/(farligt och/eller hotfullt i vissa fall) på plats eller t.o.m. under resan (inkluderat att man minns det till en annan gång man ska åka och därigenom, om samma tomte skulle vara aktuell för att köra dig, att man tvekar och s.a.s. hellre väljer bilen bakom eller framför i stället).