Ursprungligen postat av Lazermannen
Många av dagens taxichaufförer behöver bättre kunskaper i det svenska språket, samt förbättra sin attityd, dvs ta till sig den svenska mjuka serviceandan. Blir dock trött på att höra om alla SD-jönsar som ringer till taxiväxeln och ber om en svensk chaufför. Det finns många invandrare som hittar bra och talar bra svenska. Inse att taxi alltid har varit ett invandraryrke i likhet med diskare, städare m.m
Där har vi det, det jag fetat. Problemet är att en stor del av de invandrarchaufförerna vi åsyftar här likaledes struntar i att vilja lära sig tillräckligt god svenska (så som det t.ex. är uttryckt i avtal mellan beställare och leverantör vad gäller färdtjänst, om man tar det exemplet, där alltså Taxi Kurir har en betydande del) och service etc. på det sätt du nämner det – och likaledes är problemet det, detta står jag för att säga, att alltför många av dessa taxiförare är mer eller mindre rätt så ointelligenta/antiintellektuella allmänt åtskilliga gånger, i så hög grad att de sannolikt
inte kan lära sig dessa nödvändiga betingelser. Ett faktum. Känslig fakta i dagens extrem-pk-iga Sverige.
Jag tror inte så vidare värst många ringer och fråga efter en "svensk chaufför", jag har då aldrig gjort det eller hört någon i min bekantskapskrets som gjort detta heller. Kanske en och annan äldre person möjligtvis, men det är inte hela världen som jag ser det (dels erbjuder ju inte taxiföretag den möjligheten, varför det är meningslöst att efterfråga det, dels har de nog överseende med en och annan äldre som frågar så, tror jag).
Visst finns det invandrare som är bra taxichaufförer på alla sätt (inklusive det svenska språket), det finns massvis av sådana förare. Det är inte där skon klämmer, det är mer alla rötägg/oprofessionella taxiförare som sådana som är ute på banan, och där råkar/verkar det vara överrepresentativt med chaufförer som härstammar från andra länder alternativt har en annan servicekultur idag, om de nu likväl är födda och/eller uppvuxna här.
Dvs jobb med lägst status innehas främst av invandrare, pga att de har svårare att hitta sitt drömyrke, mest pga språksvårigheterna.
Det är klart, och det är just därför de tror och/eller får höra att taxibranschen är rätt arbetsplats för dem. Så jävla fel dessa taxiförare (eller de som rekommenderar desamma till yrket) kan ha. Hur vore det om de som har för avsikt att köra taxi - för i helvete - lärde sig vad som är nödvändiga betingelser och premisser först.
Skillnaden mellan idag och innan avregleringen är att idag får du alltid tag på en taxi, även kl 3 på natten en lördagskväll. Visst du får åka med en somalier som kanske luktar, har dålig attityd och talar dålig svenska, men hem kommer du.
Jag instämmer. På 80-talet var det ibland knepigt att över huvud taget hitta en taxi. Redan då fanns det i och för sig en och annan svartbulle man kunde ta hem från krogen - till hyggliga priser och med juste service/bemötande!
- och som man uppfattade som "säkra" därtill, inte en enda gång det hände mig eller mina polare något trots att vi åkt med dessa minst hundra gånger. Idag är svarttaxi dock något annat rörande dessa parametrar har man hört...
Innan 1990 så stod du där och väntade på den där trevliga underhållande svenska gentlemanna- chauffören som tyvärr aldrig dök upp för att han var upptagen. Innan avregleringen körde taxiförarna in mer pengar, deras yrkesstatus var högre. Folk såg inte ner på taxiyrket som de gör nu för tiden. Nu är det mesta privatiserat och avreglerat.
Psykologin är rätt enkel här. Efter 1990, i och med avregleringen - det var då allehanda tomtar, lycksökare, oprofessionella element, fan och hans taximoster började tillströmma. Och allt med det. Tacka faan för att taxiyrkets status därefter fått sig "tillhörande" törnar och självfallet deklasserats vad gäller status. Väldigt begripligt.
I och med att lönsamheten inom taxi minskar, samt arbetsmiljön blir allt sämre så flyr gentlemännen, även jag har kört taxi och många tyckte det var fantastiskt att det var en svensk chaufför som körde (redan på 90-talet) Tyvärr blev jag rätt härdad av fyllon, hot och springnotor och efter ett tag orkade jag inte vara lika trevlig längre.
Det kan jag förstå till 100 %.
Jag tror att 9/10 taxikunder struntar i vem som kör bara chauffören hittar adressen. Är chaufförerna trevliga/tillmötesgående så det ett plus, men inget krav. TopCabs kunder lär tydligen vara stammisar som vill ha svenska chaufförer som de kan bli personliga med. Många kändisar lär åka TopCab. Dock får TopCabs kunder vänta länge vid högtrafik. Då kan man fråga sig om servicen är viktigare än att komma hem i tid.
Jag har sett lite youtube klipp om taxiförare i New York. Många bär turban och talar dålig engelska, de blir sura om kunderna vill småprata med dem under färden.
Jämför detta med London, där taxiförarutbildningen liknar en doktorsavhandling, servicen blir naturligtvis mycket bättre, men få vill satsa på yrket för det tar för långt tid att utbilda sig.
Jo, så är det nog. Jag tror inte folk som regel väljer (eller ska man säga:
hinner eller orkar välja) vilken taxichaufför de vill åka med. Bokar man taxibil kommer ju den som kommer, om man bokar på ordinärt sätt dvs. (och inte att man känner taxiförare man kan kontakta i förväg), och väljer man en bil på gatan tror jag inte de flesta primärt tittar på
vem chaffisen är innan de går in i bilen. Likväl har man läst artiklar om mörkhyade, främst de med afrikanskt ursprung (det var en sådan nyhet ifrån Helsingfors i somras) som anser att de blir rasistiskt bemötta och alltså exkluderades av kunder/resenärer.
Om och när jag själv väljer att
inte åka med den eller
den taxichauffören - handlar det då enkom i ljuset av att taxiföraren är olämplig som sådan för köruppdraget, att dito brister alltför mycket rörande kompetensen, att densamme beter sig oprofessionellt/oansvarigt/dåligt i någon mening helt enkelt/(farligt och/eller hotfullt i vissa fall) på plats eller t.o.m. under resan (inkluderat att man minns det till en annan gång man ska åka och
därigenom, om samma tomte skulle vara aktuell för att köra dig, att man tvekar och s.a.s. hellre väljer bilen bakom eller framför i stället).