Var är bäst att sitta på planet?

#25 2012-03-06, 16:09
Tjaeng
Ursprungligen postat av Depprikula
ööö flygplan utgångar både bak och fram.
Och mat serveras från bägge riktningarna så det var dåliga argument


"ööö" Varken ARN eller CPH har dubbla jetbridges, och påstigning på stora SAS-plan sker så gott som aldrig fram och bak på samma gång. Nu har IAD visserligen en del apron gates, men det är ignet man ska räkna med och därmed boka en plats på sista raden i visshet om att man minsann kommer till immigration först. Det finns liksom en anledning till att premiumkabinerna alltid ligger längst fram.

Och nej, maten på SAS serveras i min erfarenhet nästan aldrig från bägge hållen samtidigt när ett plan har två separata ekonomikabiner. Man börjar istället längst fram i varje kabin.

Men om du vill ha fler argument så finns det gott om dem. Vad sägs om att flygplanskroppar smalnar av baktill vilket leder till att utrymmet vid fönstrena blir trängre, samt att krökar i gångarna gör att de som sitter vid gången löper större risk att folk på väg mot toaletten stöter emot sätet?
#26 2012-03-06, 23:48
Lowtech
Ursprungligen postat av Tjaeng
"ööö" Varken ARN eller CPH har dubbla jetbridges, och påstigning på stora SAS-plan sker så gott som aldrig fram och bak på samma gång.


Största anledningen till att boarda ifrån två håll är ju snabba vändningar och det är ju inget som händer på dom större kärrorna så det vore nog lite onödigt även om det fanns möjlighet.
#27 2012-03-09, 13:46
Canalates
Ursprungligen postat av Lowtech
Största anledningen till att boarda ifrån två håll är ju snabba vändningar och det är ju inget som händer på dom större kärrorna så det vore nog lite onödigt även om det fanns möjlighet.


Precis, det tjänar inget till då planet tar en hel del tid att tömma på ULD:s, byta matkärror osv.
Därför är det ofta lågprisbolag som använder sig av dubbla utgångar.
#28 2012-03-16, 17:11
Savoy
Checkade precis in online, vanlig economybiljett med SAS till Arlanda från Tyskland. Det kommer ju då upp ett platsförslag, denna gång 3F, fönster plats långt fram höger sida, visst, kanon.

Men sedan kollade jag på seatguru, planet ska vara en Boeing 737-600, som SAS tydligen har i två versioner....bara det att 3F står i business-sektionen på båda konfigurationerna!

Min teori: SAS har slopat business helt på vissa inomeuropeiska sträckor och hela planet är nu "klasslöst" och seatguru är inte uppdaterad?
#29 2012-03-16, 19:06
MilkywayBob
Ursprungligen postat av Savoy
Min teori: SAS har slopat business helt på vissa inomeuropeiska sträckor och hela planet är nu "klasslöst" och seatguru är inte uppdaterad?


Den var lite kul! Typiskt svenskt att vilja utplåna klassamhället. Min lillebror, en riktig sladdis på nio år, snackade hockey med mig här om dagen. Wayne Gretzky hade bara spelat 1-2 säsonger för någon klubb, min brors kommentar var "det var nog dålig arbetsmiljö". Hå hå hå. Inte någon annanstans i världen säger en nioåring en sådan kommentar!

Nej nej, nu ska jag inte vara off topic. Det stämmer faktiskt vad du säger. Jag åkte med SAS från London till Köpenhamn i somras. Även där var det... klasslöst. Förmodar att de inte går med vinst eller att för få åker i högre klasser.
#30 2012-03-16, 19:54
Ursprungligen postat av Savoy
Checkade precis in online, vanlig economybiljett med SAS till Arlanda från Tyskland. Det kommer ju då upp ett platsförslag, denna gång 3F, fönster plats långt fram höger sida, visst, kanon.

Men sedan kollade jag på seatguru, planet ska vara en Boeing 737-600, som SAS tydligen har i två versioner....bara det att 3F står i business-sektionen på båda konfigurationerna!

Min teori: SAS har slopat business helt på vissa inomeuropeiska sträckor och hela planet är nu "klasslöst" och seatguru är inte uppdaterad?


Kan stämma men jag tror snarare att eftersom SAS inte har dedikerade C-stolar och flexibel gardin på kortdistansflottan så har de helt enkelt inte sålt mer än max två rader C/Y+. Du checkade in idag och åker alltså i morgon? Lördagar är ingen stor dag för affärsresor.
#31 2012-03-16, 20:03
Savoy
MilkywayBob, Gretzky kanske inte ens kunde "vabba"?

LP-skiva, jepp imorrn, din förklaring låter väldigt trolig!
#32 2012-03-17, 07:08
Tjaeng
Ursprungligen postat av Savoy


Min teori: SAS har slopat business helt på vissa inomeuropeiska sträckor och hela planet är nu "klasslöst" och seatguru är inte uppdaterad?


Flyttbart skynke mellan Business och Eco extra, lapp mellan eco extra och economy. Business får blockat mittensäte och måltid på porslin, exo extra får en "lätt måltid" i papplåda. Inrikes finns bara economy, intrascand finns bara eco extra och economy (även om man alltså kan hålla "business"-biljett så sätts man bara i den högsta tillgängliga kabinen).

På vissa sträckor ut i Europa har de inte heller businesskabin pga låg efterfrågan (läs: till sliskiga charterorter på Balkan o.dyl), men att det inte skulle haft det till Tyskland (såvida det inte var Hamburg pga kort sträcka eller Berlin pga lägre affärsfaktor) tycker jag är konstigt. SAS från CPH/ARN till FRA/MUC brukar bara fullsmockad med affärspax. En gång satt jag på första ekonomiraden, som var rad 24 eller något. Allt framför var blockat för businesspax.
#33 2012-03-19, 20:20
Savoy
Kort sammanfattning; skynket undandraget mellan rad 3 o 4, allt från rad 2 ock bakåt economy och bar
a första raden economy extra.
Tjaeng: stämmer säkert ang FRA o MUC, skulle rentav bli förvånad om inte ARN-FRA har överlägset högst businessandel från någon svensk flygplats - Frankfurt är obefintlig som turiststad och samtidigt fungerar flygplatsen som defacto-hub för businesspax, då väl(?) stora svenska företag har några slags reseavtal med sas, som förutom sin handfull egna utomeuropeiska mål mest matar till FRA?

...och min egen resa gick från Berlin, som kanske inte ens vardagar drar till sig mycket businessfolk...
#34 2014-05-02, 20:20
LilleVarg
Jag föredrar att sitta vid fönstret.
Då kan man kolla ut och bestämma om gardinen ska vara uppfälld eller inte.
Chansen att flygplanet kraschar är noll om man räknar med hur många som är i luften samtidigt
#35 2014-05-02, 22:00
christery
Långt fram (tystare), men inte mot en vägg framför (tar bort lite benutrymme), ut mot gången (speciellt om kistan är risig) så kan jag sträcka ut benen lite extra eller ta en promenad för att hålla igång blodflödet utan att klättra över sovande personer och gå på dass när man vill samt plocka grejjor från handbagaget. .
#36 2014-05-02, 23:55
Kaspersky
Jag föredrar att sitta vid fönstret så långt fram som möjligt eftersom det är tystare där. I vissa plan kan fönsterplatserna ha lite mindre plats, men man överlever ju. Det som är positivt med att sitta nära fönstret är att man kan bestämma när fönstret ska synas eller inte.

Vart jag inte vill sitta? Nära toaletterna, blir ju köer där... :|