Hitta diskussioner med liknande innehåll

Ryanair - den stora tråden /mod

#1993 2012-01-29, 18:49
Projects
Ursprungligen postat av latjoisse
Nej dom gör ingen reklam alls för SAS, utan hänvisar bara till granskningen där SAS har följt alla ARN's beslut samtidigt som Ryanair inte har gjort detta. Alla seriösa företag följer ARN's rekomendationer i Sverige och jag har personligen fått uppleva Ryanair och deras kassa kundbemötande oavsett fel som Ryanair har gjort.

Även jag fick rätt från ARN dock sket Ryanair i den rekomendationen gällande borttappad bagage.

Säger han inte att SAS är dumma som följer ARN's rekomendationer?


Självklart uppmuntrar jag inte ryanair men tyckte det va lite väl mkt. Ja han säger något i den stilen
#1994 2012-01-29, 20:34
UnitedRC
Hej!
Ska boka 10 biljetter tur och retur Gbg city-Alicante med ryanair är det tänkt.
Har kollat upp priserna det datumet som är intressant.
Dom ändrar fan priserna nästan en gång varje dag, mestadels till ett högre pris men dom har även sänkt några enstaka gånger.

Ett exempel till är att om jag bokar 5 biljetter blir det billigare än om jag skulle boka 10 biljetter samtidigt. Vad kan detta bero på?

När är de värt att boka om man ska åka i juni? Och är det någon som har nått annat tips?
Blir lite förvirrad här.
#1995 2012-01-30, 10:50
Mullret
Följer inte RyanAir regelverket så vägra dem landningstillstånd. Brukar vara en god början. SAS och Norweigian är lite dyrare, men enklare att exvis boka hos, så vem fan vill egentligen flyga i en boskapsvagn ?
#1996 2012-01-30, 16:23
Phantom042
SVT och SAS har samma ägare så det är inte så konstigt kanske att de så noggrant påpekar detta?

Ryanair har flugit miljontals pax från Sverige under de år som de inte följt dessa 49 fall.
Vi pratar om upp emot 10 000 000 pax och 49 fall så ser inga problem att fortsätta flyga med Ryanair.
Dock tror jag inte att de förstår riktigt att ARN är ganska respekterade i Sverige. Hade de förstått det så hade Ryan lytt för det handlar om ganska lite pengar för dem. Nu kommer de förlora kunder istället.

Sen angående boskapsvagn så är platserna hos Ryan exakt likdanda som hos SAS, fast du slipper att någon framför fäller ner sätet i ansiktet på dig.

SAS är bra om du har någon connecting flight ut i världen, Ryan är helt oslagbara om du bara ska från A till B och inget mer.
#1997 2012-01-30, 16:45
Herr-Pump
Hade bokat en resa till London den 24e februari, men då jag/vi upptäckte att Arsenal-matchen den helgen skulle bli snuskigt dyr att gå på så tänkte jag försöka omboka resan. När jag då kommer till själva bekräftningen så står det ombokningsavgift*4 (2 personer á dit och hem)=2100 kr?! Sedan fick man tydligen lägga till allt annat igen så den totala kostnaden blev då att jag skulle lägga till 2755 SEK extra. Att boka en helt ny resa skulle kosta 1700 SEK för 2 personer. Min fråga är då: Har allt gått rätt till och varför "tjänar" man på att boka en helt ny resa?
#1998 2012-01-31, 00:30
alex1987
Ang biljettpriset 5 vs 10:

Det finns bara ett visst antal biljetter i varje prisklass, så ju fuullare planet blir desto dyrare blir biljetterna.

Ang. omnokning: Ja det är dyrt att boka om och oftast billigare att köpa nytt, så är det bara.
#1999 2012-01-31, 08:08
Mullret
Ursprungligen postat av Phantom042
SVT och SAS har samma ägare så det är inte så konstigt kanske att de så noggrant påpekar detta?

Ryanair har flugit miljontals pax från Sverige under de år som de inte följt dessa 49 fall.
Vi pratar om upp emot 10 000 000 pax och 49 fall så ser inga problem att fortsätta flyga med Ryanair.
Dock tror jag inte att de förstår riktigt att ARN är ganska respekterade i Sverige. Hade de förstått det så hade Ryan lytt för det handlar om ganska lite pengar för dem. Nu kommer de förlora kunder istället.

Sen angående boskapsvagn så är platserna hos Ryan exakt likdanda som hos SAS, fast du slipper att någon framför fäller ner sätet i ansiktet på dig.

SAS är bra om du har någon connecting flight ut i världen, Ryan är helt oslagbara om du bara ska från A till B och inget mer.


Njae, hade personalen haft elektriska ko-fösare så hade de nog använt dem. " Please take a seat immidiately " brukar de stå och gasta hela tiden. Sedan flyger Ryan Air gärna allt via sin hub, Stanstead, precis som Air Berlin flyger allt via Berlin. Och skall du Köpenhamn _ Nice, eller valfri random sträcka så blir det krångligt med Ryan Air. Dessutom tider som endast fakirer uppskattar. Regeln att vara på flygplatsen 2 timmar innan avgång slipper du med SAS, 20 minuter räcker. Dra kortet så är du innne i teminalen. Tid är pengar. Majoriteten av Ryan Air är ju studenter och pensionärer känns det som. För slippa bli på dåligt humör väljer jag bort Ryan Air när jag reser. SAS, Norweigian och Air Berlin räcker. Wizz Air har jag åkt med ett par gånger, funkar oxå utmärkt.

För läsa mer hur de beter sig rekommenderar jag denna site, I hate RyanAir http://www.ihateryanair.org/
#2000 2012-01-31, 08:52
20/20
Tycker det är lysande att RyanAir finns som lågprisalternativ. Men man får vad man betalar för och när man fakturerar in bristen på komfort, måltid och extra tider att ta sig till och från RyanAirs kassa flygplatser så ser jag inte att man gör någon besparnign med att åka med dom.
#2001 2012-01-31, 11:48
Tjaeng
Ursprungligen postat av Phantom042

Sen angående boskapsvagn så är platserna hos Ryan exakt likdanda som hos SAS, fast du slipper att någon framför fäller ner sätet i ansiktet på dig.


Icke. Ryanair har 30''-pitch i alla sina kabiner. SAS har 31-32'' och mer på äldre plan.
#2002 2012-02-02, 00:51
Phantom042
Ursprungligen postat av Mullret
Njae, hade personalen haft elektriska ko-fösare så hade de nog använt dem. " Please take a seat immidiately " brukar de stå och gasta hela tiden. Sedan flyger Ryan Air gärna allt via sin hub, Stanstead, precis som Air Berlin flyger allt via Berlin. Och skall du Köpenhamn _ Nice, eller valfri random sträcka så blir det krångligt med Ryan Air. Dessutom tider som endast fakirer uppskattar. Regeln att vara på flygplatsen 2 timmar innan avgång slipper du med SAS, 20 minuter räcker. Dra kortet så är du innne i teminalen. Tid är pengar. Majoriteten av Ryan Air är ju studenter och pensionärer känns det som. För slippa bli på dåligt humör väljer jag bort Ryan Air när jag reser. SAS, Norweigian och Air Berlin räcker. Wizz Air har jag åkt med ett par gånger, funkar oxå utmärkt.

För läsa mer hur de beter sig rekommenderar jag denna site, I hate RyanAir http://www.ihateryanair.org/



Ryanair har ingen hub alls. De har 50 baser och det går inte att flyga någonstans med en connecting flight. Enbart möjligt att boka från A till B och bokar du sen vidare till C är det en enkel biljett och de kommer därför inte omboka dig ifall första flighten är sen och du missar den andra. Så att de skulle ta allt via Stansted är bara skitsnack.
Sen 2h innan är en rekommendation. Jag reser alltid bara med handbagage. Kommer med mitt redan utskrivna boardingkort till den lilla flygplatsen, går genom securityn och är direkt framme vid gaten. 10 min tar det istället för att springa runt på Arlanda och sen Köpenhamn för att komma dit man ska med SAS.

Sen kan jag hålla med om att det är lite stressigt när alla ska på, allt för att det ska gå fort. Är du långsam och inte riktigt klarar av det är det nog bra att du är villig att betala tre gånger så mycket för att åka med SAS.
#2003 2012-02-02, 01:00
Phantom042
Ursprungligen postat av Herr-Pump
Hade bokat en resa till London den 24e februari, men då jag/vi upptäckte att Arsenal-matchen den helgen skulle bli snuskigt dyr att gå på så tänkte jag försöka omboka resan. När jag då kommer till själva bekräftningen så står det ombokningsavgift*4 (2 personer á dit och hem)=2100 kr?! Sedan fick man tydligen lägga till allt annat igen så den totala kostnaden blev då att jag skulle lägga till 2755 SEK extra. Att boka en helt ny resa skulle kosta 1700 SEK för 2 personer. Min fråga är då: Har allt gått rätt till och varför "tjänar" man på att boka en helt ny resa?




Enkelt, det är administrativt mycket billigare och enklare för bolaget att boka nya biljetter.
#2004 2012-02-03, 16:18
alex1987
31 nya destinationer från Budapest varav Göteborg och Skavsta är 2.

(antagligen pga att malev inte är med i bilden längre)