Ursprungligen postat av PilotHockey
Räkna med trubbel.
Trams. Svenskar är av okänd anledning väldigt fientligt inställda till Ryanair. Man letar fel. Ofta helt i onödan. Jag har säkert flugit 25 gånger med Ryanair under de senaste åren och i stort sett alla fall har det gått smidigt, planet har landat när det skulle och utan större problem. Med ett undantag, nu, kommande resa.
Jag ska åka iväg till England om ett tag och bokade Ryanair långt i förväg. Flygen så långt i förväg är preliminära och därför inte satta i sten. Alltså, nu när resan närmar sig så fick jag ett mail om att jag är ombokad på ett tidigare flyg. Mitt 12.30-flyg blev helt plötsligt ett 06.30-flyg.
Det begriper ju vemsomhelst att det inte är roligt att checka in 04.30 på morgonen. Alltså tar jag kontakt med deras webbchatt, förklarar mitt problem och ber dem boka om mig på ett senare flyg. Inga problem, säger supporten. 12.30 blev sålunda 14.00 istället, helt utan extra kostnad och utan andra svårigheter än ett civiliserat samtal med en person i deras webbsupport.
Jag har hört, på Flashback och i svensk media, att Ryanair är totalt ogörliga att ha att göra med. Fem millimeter extra bredd på en väska kostar hundratals kronor i straffavgift, biljetter är inte ombokningsbara och yada yada. Det är inte min erfarenhet. Jag har alltid mötts med respekt, jag har alltid kommit igenom med handbagage ibland stora som flodhästar och jag har nästan alltid landat på ungefär det klockslag som varit utsatt.
Så, ärligt talat, sluta gnälla...