Hitta diskussioner med liknande innehåll

Ryanair - den stora tråden /mod

#349 2008-03-30, 10:51
edberg
Ursprungligen postat av OneUp
Ja du Urban, den uppfattningen jag har fått är att det inte är lite mer att välja annat bolag... En enkeltripp till London skulle kosta typ 150:- med RA, då har man råd att bli blåst då och då, så länge det är en nöjesresa.

Kan ngn säga vad det kostar med andra bolag?


Economy ARN > LHR enkel resa med BA, kostar SEK 1,569 (Fre, Lör), SEK 2,054 (Ons, Tor) och SEK 2,063 (Sön, Mån, Tis)...

Business ARN > LHR enkel resa med BA kostar SEK 8,519 (Ons, Tor, Fre, Lör), SEK 8,528 (Sön, Mån)...(inga avgångar på Tisdagar)...

Skatter, avgifter och tilläggsavgifter är ej inkluderade...
#350 2008-03-30, 10:55
towei
Som jag ser det är problemet med Ryan Air oss resenärer. Vi förväntar oss fantastisk service, och ett vänligt bemötande. Allt detta har man valt att skala bort, till att bara bli någon form av buss-service mellan 2 orter. Är man bekväm med den typen av resa ska man fortsätta spara sina 100-lappar och flyga med RA, vill man ha lite mer än så på sin semester pungar man ut med stålarna och får det man betalar för.

Aldrig mer en resa med Ryan Air!
#351 2008-03-30, 11:26
WinstonO'Boogie
Jag har också åkt med Ryan Air ett flertal gånger, inte enbart till london, och det har fungerat friktionsfritt.
Sen att man hanteras som boskap är något man självklart får räkna med. Man får vad man betalar för.
#352 2008-03-30, 11:36
Squalo
Ursprungligen postat av edberg
Economy ARN > LHR enkel resa med BA, kostar SEK 1,569 (Fre, Lör), SEK 2,054 (Ons, Tor) och SEK 2,063 (Sön, Mån, Tis)...

Business ARN > LHR enkel resa med BA kostar SEK 8,519 (Ons, Tor, Fre, Lör), SEK 8,528 (Sön, Mån)...(inga avgångar på Tisdagar)...

Skatter, avgifter och tilläggsavgifter är ej inkluderade...


ARN <-> LHR kostar $205.10 ($77.00 i biljetter och $128.10 i skatter och avgifter). 1,374.00 SEK bestående av 470 kr i biljetter och 904 kr i avgifter och skatter.

Det är om man bokar i god tid. Men samma gäller ju för lågprisbolagen. Vill man boka dagarna innan man åker, så går priset upp i det dubbla. ($311.00 + $128.10 = $439.10)



Anledningen till att folk flyger Ryanair är ju för att det är billigt. Säg att en sträcka går på 250 kr tor med ryanair, och 2000 kr med ett vanligt bolag, så spar man 1750 kr. Någon gång kanske det går åt helvete med ryanair, och då kan man fråga sig om det är värt att betala extra för att flyga med ett vanligt bolag. Går det fel en gång / 20 flygningar så har du ändå sparat 30 000 kr på att flyga med Ryanair.

Nu är det ju så att Ryanair flyger flera gånger / dag mellan större destinationer, och ytterst sällan går det åt helvete. Men så fort det gör det så är det kärringar som ska klaga till Aftonbladet, även om Ryanair sköter sig 99.5% av gångerna.

Och inte heller BA och andra stora bolag sköter sig exemplariskt alla gånger. Titta bara på T5 nu i veckan. Har fortfarande inte fått något bagage, och det har nog ingen annan heller gjort.
#353 2008-03-30, 11:49
edberg
ToR är alltid billigare än enkel, priserna jag uppgav var för nästa vecka...
#354 2008-03-30, 12:22
Petter Utas
Ursprungligen postat av urbanexplorer
Varför åker man med Ryanair? + Egna erfarenheter


För att det är billigt och okomplicerat. Du betalar några kronor för att ta dig från punkt A till punkt B, man förväntar sig heller inget annat.
Under en period veckopendlade jag till London under ca. ett halvår, nada problem. Tror det allvarligaste var en försening på typ 45 minuter.

Ryan Air har bevisat att det går att tjäna pengar på billiga biljetter, vi skall vara glada för att dom håller på, annars hade det fortfarande kostat 6000 kr att åka till London med SAS.
#355 2008-03-30, 12:28
Squalo
Ursprungligen postat av edberg
ToR är alltid billigare än enkel, priserna jag uppgav var för nästa vecka...

Fast man åker ju inte någonstans utan att åka hem igen. Det bara bidragsparasiterna som får en enkel, hem till Mellanöstern efter att dom utvisats. Vi andra har inte behov av det.

Även om man flyttar till London så vill man väl åka hem till Sverige någon gång.
#356 2008-03-30, 12:36
-jOE!
Ryan Air hade 42.5 miljoner passagerare under 2006, de flesta är nog nöjda med det låga priset trots allt...
#357 2008-03-30, 13:30
urbanexplorer
Jag fattar bara inte hur man vill stödja ett sånt skitföretag. :'(
#358 2008-03-30, 13:56
WinstonO'Boogie
Haha fyfan vad jag tycker synd om människor med bögiga principer.
Att välja att inte stödja vissa företag av "principiella skäl" är så fruktansvärt patetiskt och direkt korkat för att det enda man gör är att begränsa sig själv.

Skona oss övriga genom att inte flyga med RyanAir så vi slipper ha er brevid oss på nästa flight.
#359 2008-03-30, 14:18
joker
Om tidtabellen passar, om man bor närmare Skavsta än Arlanda, om slutdestinationen inte är lika med huvudflygplatsen. Ja, då åker man med Ryanair även om det är dyrare än andra bolag.

Ett annat starkt skäl för att åka med Ryanair är också att deras flygplatser ofta är mycket bättre än huvudflygplatserna. Jag tillbringar gärna så lite tid på flygplatsen som möjligt. Hänga i barer och handla kan jag göra i stan. Personligen tycker jag att Skavsta spöar Arlandas T5 alla dar i veckan. Storleken HAR betydelse.

Jag har själv åkt från Skavsta till både Girona och Charleroi trots att själva flygbiljetten varit billigare med andra bolag. Men det kan vara värt mycket att slippa stiga upp klockan 3 på natten för att åka till Arlanda.

Strul kan det bli med andra flygbolag också. Ryanair är visserligen värre än nätverksbolagen i och med att de ALDRIG bokar om pax till andra bolag vid inställda flygningar. Personligen har jag dock haft mycket mer problem med SAS än med FR (som är den gängse förkortningen för Ryanair).
#360 2008-03-30, 15:24
Petter Utas
Ursprungligen postat av urbanexplorer
Jag fattar bara inte hur man vill stödja ett sånt skitföretag. :'(


Vaddå stödja? Ryan Air erbjuder en attraktiv produkt.

Dessutom är det företag liknande dessa som möjliggör för många att kunna resa överhuvudtaget. Många småföretags exportsatsningar överensstämde med Ryan Airs utbyggnad av flygrutter, det är ingen slump. Ryan är en ekonomisk motor som skapar arbetstillfällen långt utanför sitt kärnområde.