Ursprungligen postat av VanDenBerg
Därefter snålades det dock inte och jag misstänker faktiskt att sjukhuset gav mig onödigt mycket behandling för att kanske få ut mer pengar från mitt försäkringsbolag. Fast nu spekulerar jag bara.
Det är praxis inte bara i Thailand utan i stort sätt över allt att ge onödig behandling samt salta räkningen om du har en bra försäkring.
För ett par år sen small jag och min kusin med en bil i Thailand, jag låg 3 dagar på intensiven samt 8 dagar i eget rum för eftervård, min kusin behövde inte intensivvård så han låg endast i 3 dagar.
Jag hade min försäkring genom WA och han genom sin hemförsäkring, när jag flyttades från intensiven till mitt rum fanns en coordinator från WA på plats och fixade med allt, t.o.m. en tolk men där blev det lite fel, hon pratade tyska, de hade på nått sätt fått för sig att jag var Schweizare.
Min räkning med allt hamnade runt 360 000 Bath för totalt 11 dagar medan hans hamnade på över 500 000 Bath för 3 dagars vård. Jag kan bara dra slutsatsen att stora regionala försäkringsbolag med personal på plats ser till att inte räkningarna saltas medan mindre bolag får betala mer.
Ang. kvalitén på vården och servicen i övrigt, ligger den i Thailand högt över den Svenska.