Säkraste sätt att färdas (utbruten tråd /Mod)

#1 2012-07-17, 19:47
Nicklas-Wall
Ursprungligen postat av Rumbelside
Om man åker med SJ så är chansen stor att man dör av all väntan, så då skulle jag hellre flyga

Säkaste fordonet är det som står still och väntan är något vi hatar med flyget.
#2 2012-07-18, 02:51
Nintendokid
Ursprungligen postat av Nicklas-Wall
Säkaste fordonet är det som står still och väntan är något vi hatar med flyget.

Lite statestik:
Risken att dö pga flygolycka/kryssningsfartygs olycka/blixtnedslag är 1/11 000 000. (11 miljoner)

Bli uppäten av en haj 1/300 000 000 (300 miljoner)

Trilla ner för en stege 2.3/1 000 000

Drunka i badkaret 1/685 000

Källa:

http://travelblog.dailymail.co.uk/2012/01/cruising-suffers-accidents-but...
http://www.pbs.org/wgbh/nova/space/how-risky-is-flying.html

http://www.pbs.org/wgbh/nova/assets/img/how-risky-is-flying/image-01-large.jpg
#3 2012-07-18, 03:52
Till er som är rädda för att flyga kan jag rekommendera BBC-programmet Engineering Giants - Jumbo Jet Strip-Down som följer med under en D Check av en B747 där planet i princip blir nerplockat i bitar för att kollas. Även om programmet inte går in i detalj i dom olika momenten får man en tydlig bild hur pass noga allt kollas.

Det är förövrigt förbannat intressant i största allmänhet och rekas till alla! Finns att ladda ner från er favorittracker.

/#LOUDmouth#
#4 2012-07-18, 04:18
Nicklas-Wall
Ursprungligen postat av Nintendokid
Lite statestik:
Risken att dö pga flygolycka/kryssningsfartygs olycka/blixtnedslag är 1/11 000 000. (11 miljoner)

Bli uppäten av en haj 1/300 000 000 (300 miljoner)

Trilla ner för en stege 2.3/1 000 000

Drunka i badkaret 1/685 000

Källa:

http://travelblog.dailymail.co.uk/2012/01/cruising-suffers-accidents-but...
http://www.pbs.org/wgbh/nova/space/how-risky-is-flying.html

http://www.pbs.org/wgbh/nova/assets/img/how-risky-is-flying/image-01-large.jpg
'

Risken ökar antagligen om man flyger, dyker i hajrika vatten, klättrar på stege eller badar i badkar. I min bil har jag kontrollen, i ett flygplan är jag hjälplös.

Ursprungligen postat av #LOUDmouth#
Till er som är rädda för att flyga kan jag rekommendera BBC-programmet Engineering Giants - Jumbo Jet Strip-Down som följer med under en D Check av en B747 där planet i princip blir nerplockat i bitar för att kollas. Även om programmet inte går in i detalj i dom olika momenten får man en tydlig bild hur pass noga allt kollas.

Det är förövrigt förbannat intressant i största allmänhet och rekas till alla! Finns att ladda ner från er favorittracker.

/#LOUDmouth#

Och sedan räcker ett litet fel på service så är det kört.
#5 2012-07-18, 06:38
Ursprungligen postat av Nicklas-Wall
'
Risken ökar antagligen om man flyger, dyker i hajrika vatten, klättrar på stege eller badar i badkar. I min bil har jag kontrollen, i ett flygplan är jag hjälplös.


Du har förvisso till viss del rätt men även som en skicklig bilist finns det saker som inte ens du kan kontrollera. En dag kanske du blir rammad ifrån sidan av ett rattfyllo som kör rätt ut i en korsning. En stor älg kanske springer ut på vägen och överraskar dig.
#6 2012-07-18, 13:08
Ursprungligen postat av Nicklas-Wall
'

Och sedan räcker ett litet fel på service så är det kört.


Vilket väl gäller även i din bil som har betydligt mindre backupsystem och betydligt mindre kontroll än ett flygplan har.
#7 2012-07-18, 15:19
Nicklas-Wall
Ursprungligen postat av anbo1987
Du har förvisso till viss del rätt men även som en skicklig bilist finns det saker som inte ens du kan kontrollera. En dag kanske du blir rammad ifrån sidan av ett rattfyllo som kör rätt ut i en korsning. En stor älg kanske springer ut på vägen och överraskar dig.

Jo man får inte sova vid ratten, det gäller att vara vaken, speciellt i Frankrike efter lunch har jag märkt då ingen går att lita på, värre om någon kommer över plötsligt på fel sida. Älgar bör vi vara vana att se upp med, jag har sett en del och bromsat, speciellt tidigt på morgonen. Här varnas det och finns stängsel.

Ursprungligen postat av Hefaiston
Vilket väl gäller även i din bil som har betydligt mindre backupsystem och betydligt mindre kontroll än ett flygplan har.

Bilar olyckas sällan av tekniska fel, det är skit bakom ratten, vanligen stannar man bara och har inte 12.000 meter till marken.

I Mayday har jag även sett löjliga handhavandfel på service så plan krashat. På Teneriffa dog en massa i en krock i dimman. Trots allt tar jag chansen med livet som insats, bil är så dyrt att köra långt nu och drygt, men inte så dyrt om man är flera. Kan man hålla sig i linje med södra Frankrike ungefär är det inte så långt att köra. Jag har kört ner många gånger 380 mil och funderar på att prova något igen om familjen vill. Klimatutsläppen är betydligt mindre än flyget då såg jag.
#8 2012-07-18, 20:43
SilentVictory
Ursprungligen postat av Nicklas-Wall
Jo man får inte sova vid ratten, det gäller att vara vaken, speciellt i Frankrike efter lunch har jag märkt då ingen går att lita på, värre om någon kommer över plötsligt på fel sida. Älgar bör vi vara vana att se upp med, jag har sett en del och bromsat, speciellt tidigt på morgonen. Här varnas det och finns stängsel.


Bilar olyckas sällan av tekniska fel, det är skit bakom ratten, vanligen stannar man bara och har inte 12.000 meter till marken.

I Mayday har jag även sett löjliga handhavandfel på service så plan krashat. På Teneriffa dog en massa i en krock i dimman. Trots allt tar jag chansen med livet som insats, bil är så dyrt att köra långt nu och drygt, men inte så dyrt om man är flera. Kan man hålla sig i linje med södra Frankrike ungefär är det inte så långt att köra. Jag har kört ner många gånger 380 mil och funderar på att prova något igen om familjen vill. Klimatutsläppen är betydligt mindre än flyget då såg jag.

Vart är det du försöker komma?
Du bara tjatar på och tjatar på om hur farligt det är att flyga och att ett enda litet fel från en mekaniker kan få ett helt flygplan att krascha.

Ja en enda mekaniker kan se till så att dina bromsar på bilen slutar att fungera så att du kör rakt in i en minibuss full med dagisbarn också.

Det räcker med dina floskler nu, skärp dig och kom in i matchen.
Spelar ju ingen roll vad folk skriver till dig, samma visa hela tiden från din sidan.

Så jag frågar igen, vart vill du komma med dina inlägg?
För det handlar knappast om någon flygrädsla längre....
#9 2012-07-18, 20:59
Ursprungligen postat av Nicklas-Wall
Jo man får inte sova vid ratten, det gäller att vara vaken, speciellt i Frankrike efter lunch har jag märkt då ingen går att lita på, värre om någon kommer över plötsligt på fel sida. Älgar bör vi vara vana att se upp med, jag har sett en del och bromsat, speciellt tidigt på morgonen. Här varnas det och finns stängsel.


Bilar olyckas sällan av tekniska fel, det är skit bakom ratten, vanligen stannar man bara och har inte 12.000 meter till marken.

I Mayday har jag även sett löjliga handhavandfel på service så plan krashat. På Teneriffa dog en massa i en krock i dimman. Trots allt tar jag chansen med livet som insats, bil är så dyrt att köra långt nu och drygt, men inte så dyrt om man är flera. Kan man hålla sig i linje med södra Frankrike ungefär är det inte så långt att köra. Jag har kört ner många gånger 380 mil och funderar på att prova något igen om familjen vill. Klimatutsläppen är betydligt mindre än flyget då såg jag.

Ja och när hände Teneriffa? 1977, alltså 35 år sen, har inget hänt på flygsäkerhetsfronten under den tiden?
#10 2012-07-18, 22:49
Nicklas-Wall
Ursprungligen postat av SilentVictory
Vart är det du försöker komma?
Du bara tjatar på och tjatar på om hur farligt det är att flyga och att ett enda litet fel från en mekaniker kan få ett helt flygplan att krascha.

Ja en enda mekaniker kan se till så att dina bromsar på bilen slutar att fungera så att du kör rakt in i en minibuss full med dagisbarn också.

Det räcker med dina floskler nu, skärp dig och kom in i matchen.
Spelar ju ingen roll vad folk skriver till dig, samma visa hela tiden från din sidan.

Så jag frågar igen, vart vill du komma med dina inlägg?
För det handlar knappast om någon flygrädsla längre....

Fram
Jag blev mer flygrädd sedan jag sett detta i många avsnitt

https://www.google.se/#hl=sv&sclient=psy-ab&q=TV+serien+Mayday&a...

och jämför med tåg bil eller buss, så jag flygit åkt bil och flygit igen. Bilar har 2-kretsbromsar och handbroms, av mekaniska fel händer sällan några olyckor, i flyget måste det vara en kombination av pilotfel eller ibland slarvfel på service.

Alla bör vara lite rädda att flyga men gör det ändå som jag inte ser något nöje i, utom att komma fram, precis som bilen ner är en plåga i längen och mer nöje än flyget. Men bil och långt funkar inte. Istanbul och Gibraltar är mitt längsta. Efter Australien med båt tåg och flyg. Eller så är jag ovan, det var 3 år sedan sist när vi flög ner nu. Nästa mål kan bli Gran Canaria igen och det är knappt bilväg dit. Rådet till flygrädda är, åk inte långt och ta tåg eller bil. Av klimatskäl är flyget sämst också.
Ursprungligen postat av Alessandro
Ja och när hände Teneriffa? 1977, alltså 35 år sen, har inget hänt på flygsäkerhetsfronten under den tiden?

Det var i Mayday och de har fått markradar sedan dess.
De har en uppföljning och det blir allt säkrare så jag vågar flyga, öst och afrika verkar sämst nu?
#11 2012-07-19, 08:58
Ursprungligen postat av Nicklas-Wall
Fram
Jag blev mer flygrädd sedan jag sett detta i många avsnitt

https://www.google.se/#hl=sv&sclient=psy-ab&q=TV+serien+Mayday&a...

och jämför med tåg bil eller buss, så jag flygit åkt bil och flygit igen. Bilar har 2-kretsbromsar och handbroms, av mekaniska fel händer sällan några olyckor, i flyget måste det vara en kombination av pilotfel eller ibland slarvfel på service.

Alla bör vara lite rädda att flyga men gör det ändå som jag inte ser något nöje i, utom att komma fram, precis som bilen ner är en plåga i längen och mer nöje än flyget. Men bil och långt funkar inte. Istanbul och Gibraltar är mitt längsta. Efter Australien med båt tåg och flyg. Eller så är jag ovan, det var 3 år sedan sist när vi flög ner nu. Nästa mål kan bli Gran Canaria igen och det är knappt bilväg dit. Rådet till flygrädda är, åk inte långt och ta tåg eller bil. Av klimatskäl är flyget sämst också.

Det var i Mayday och de har fått markradar sedan dess.
De har en uppföljning och det blir allt säkrare så jag vågar flyga, öst och afrika verkar sämst nu?


Låt mig säga såhär att Mayday har åtminstone fått mig att inse hur enormt tekniskt avancerade flygplan är. Se på dokumentären på Discovery om hur motorer etc testas så ser du själv hur omfattande och noggranna liknande tester är.

Många olyckor som är med i serien skedde innan 2000, rätt många också innan 1990. Det har skett enorma utvecklingar inom alla områden sedan dess och reglerna blivit hårdare.
#12 2012-07-19, 10:31
ksv
Ursprungligen postat av Nicklas-Wall
Så det kan vara 2 över Atlanten och blir problem om en blir inkurant.
Ja, då får man gå till närmaste alternativflygplatsen som kan vara upp till tre timmar bort.

Ursprungligen postat av Nicklas-Wall
Bilar olyckas sällan av tekniska fel, det är skit bakom ratten
Samma med flygplan. Det är oftast mänskliga faktorn som är huvudorsaken.
Ursprungligen postat av Nicklas-Wall
vanligen stannar man bara och har inte 12.000 meter till marken.
I flygplan är fel som inträffar på 12000 meters höjd sällan kritiska. Man har så många backup-system att det sällan är bråttom att komma ner.

Risken är antagligen långt större att du råka trappa både hjulen på ena sidan av din bil samtidigt och därför inte kan förhindra en frontalkrock med mötande trafik, än att du som frekvent flygresenär råkar ut för ett allvarligt haveri.

Ursprungligen postat av Nicklas-Wall
I Mayday har jag även sett löjliga handhavandfel på service så plan krashat.
Nu kanske jag gör dig och många andra besvikna, men Mayday-serien och liknande program ger oftast en väldigt dålig bild av vad som hände.
Så dålig att jag själv inte brukar titta, trots att jag är mycket intresserad av vad som ligger bakom olyckor. Vill man verkligen veta och förstå är det haverirapporterna som gäller.

Ursprungligen postat av Nicklas-Wall
Trots allt tar jag chansen med livet som insats, bil är så dyrt att köra långt nu och drygt, men inte så dyrt om man är flera. Kan man hålla sig i linje med södra Frankrike ungefär är det inte så långt att köra. Jag har kört ner många gånger 380 mil och funderar på att prova något igen om familjen vill. Klimatutsläppen är betydligt mindre än flyget då såg jag.
Dessutom får man chansen att se sig om lite mer om man väljer bilen.

Det kan finnas många att ta bilen och om det får dig att må bättre ska du så klart göra det.
Men tror du att du gör det av säkerhetsskäl lurar du bara dig själv, för det är mot bättre vetande.