Säkraste sätt att färdas (utbruten tråd /Mod)

#13 2012-07-19, 10:39
Ursprungligen postat av Nicklas-Wall
Fram
Jag blev mer flygrädd sedan jag sett detta i många avsnitt

https://www.google.se/#hl=sv&sclient=psy-ab&q=TV+serien+Mayday&a...

och jämför med tåg bil eller buss, så jag flygit åkt bil och flygit igen. Bilar har 2-kretsbromsar och handbroms, av mekaniska fel händer sällan några olyckor, i flyget måste det vara en kombination av pilotfel eller ibland slarvfel på service.

Alla bör vara lite rädda att flyga men gör det ändå som jag inte ser något nöje i, utom att komma fram, precis som bilen ner är en plåga i längen och mer nöje än flyget. Men bil och långt funkar inte. Istanbul och Gibraltar är mitt längsta. Efter Australien med båt tåg och flyg. Eller så är jag ovan, det var 3 år sedan sist när vi flög ner nu. Nästa mål kan bli Gran Canaria igen och det är knappt bilväg dit. Rådet till flygrädda är, åk inte långt och ta tåg eller bil. Av klimatskäl är flyget sämst också.

Det var i Mayday och de har fått markradar sedan dess.
De har en uppföljning och det blir allt säkrare så jag vågar flyga, öst och afrika verkar sämst nu?

Nej, i flyget behöver det inte vara pilot- eller slarvfel vid service. Finns massor av anledningar varför saker kan gå snett, konstruktionsfel, kriminellt (folk som fuskar med allt möjligt) är exempel på sånt.
#14 2012-07-19, 12:14
Nicklas-Wall
Ursprungligen postat av Alessandro
Nej, i flyget behöver det inte vara pilot- eller slarvfel vid service. Finns massor av anledningar varför saker kan gå snett, konstruktionsfel, kriminellt (folk som fuskar med allt möjligt) är exempel på sånt.

Det var vanligt också och ibland piratdelar.

De som krashar mest bilar är ungdomar, knarkare och fyllerister.
Bussar har dåliga karosser och en förare som kan fallera.
Tåg saknar bälten trots höga hastigheter.

Med alla galningar på vägarna känns det som ett under ibland att man lever, likafullt är det jag som har kontrollen över bilen emot den hjälplöshet man har om man blir körd.
#15 2012-07-19, 15:34
Powerless1
Ursprungligen postat av Nicklas-Wall
Det var vanligt också och ibland piratdelar.

De som krashar mest bilar är ungdomar, knarkare och fyllerister.
Bussar har dåliga karosser och en förare som kan fallera.
Tåg saknar bälten trots höga hastigheter.

Med alla galningar på vägarna känns det som ett under ibland att man lever, likafullt är det jag som har kontrollen över bilen emot den hjälplöshet man har om man blir körd.
Har du tänkt tanken att de som är professionellt utbildade möjligen kan ha en högre kompetensnivå än du och därmed kan framföra en farkost säkrare?
#16 2012-07-19, 16:18
Nicklas-Wall
Ursprungligen postat av Powerless1
Har du tänkt tanken att de som är professionellt utbildade möjligen kan ha en högre kompetensnivå än du och därmed kan framföra en farkost säkrare?


Vadå kan piloter köra allt bättre än mig som är van?
#17 2012-07-19, 16:44
Ursprungligen postat av Nicklas-Wall
Vadå kan piloter köra allt bättre än mig som är van?

Kanske inte, men de har bättre utbildning än Dig inom sitt arbetsområde. Fast det är klart att erfarenhet räknas också.
#18 2012-07-19, 16:57
Nicklas-Wall
Ursprungligen postat av Pascal
Kanske inte, men de har bättre utbildning än Dig inom sitt arbetsområde. Fast det är klart att erfarenhet räknas också.

Sannolikt kör de trafikflygplan bättre än mig ja som kanske är bättre på att köra annat.
#19 2012-07-19, 17:18
Ursprungligen postat av Nicklas-Wall
Sannolikt kör de trafikflygplan bättre än mig ja som kanske är bättre på att köra annat.

Säkerligen är Du kanske det, men vad har det med flygsäkerhet att göra?
#20 2012-07-19, 18:16
Nicklas-Wall
Ursprungligen postat av Pascal
Säkerligen är Du kanske det, men vad har det med flygsäkerhet att göra?

Du skrev att de kan köra allt bättre och det är en komparation av färdsätt
#21 2012-07-19, 18:19
Ursprungligen postat av Nicklas-Wall
Du skrev att de kan köra allt bättre och det är en komparation av färdsätt

Nej! Det har jag inte skrivit. Det var säkert någon annan. Lika säkert som det är att flyga.
Jag förstår vad Du menar, men Du misstolkade nog mig, eller jag Dig. My bad!

Edit: Hur ser statistiken ut om man jämför antal döda i trafikolyckor med flygolyckor? Jag har inga siffror på detta därför undrar jag.
#22 2012-07-19, 20:25
Nicklas-Wall
Ursprungligen postat av Pascal
Nej! Det har jag inte skrivit. Det var säkert någon annan. Lika säkert som det är att flyga.
Jag förstår vad Du menar, men Du misstolkade nog mig, eller jag Dig. My bad!

Edit: Hur ser statistiken ut om man jämför antal döda i trafikolyckor med flygolyckor? Jag har inga siffror på detta därför undrar jag.


Fler dör i bilar men mest ungdomar, knarkare och fyllon vad jag vet.

Ursprungligen postat av Pascal
Vad gäller okänt bagage?
Jag blev sittandes på ett plan mellan Singapore och New York eftersom en väska inte innehaves av en passagerare. Vi fick mat och dryck men ingen information om att det var en passagerare saknades. Det kom senare. Planet blev omringat av 'säkerhetspersonal' i Två (2) timmar. Vi fick inte lämna planet.

Eftersom jag flyger ofta så bryr jag mig inte så mycket om förseningar men detta hände även mig i Oslo för många år sedan. Åter till topic: Vad gäller okänt bagage?


Incheckat bagage och passagerare ska stämma.
#23 2012-07-20, 14:06
Nicklas-Wall
Du menar biltrafiken eller vägtrafiken?

På marken dör många av egen försorg, i luften dör man genom andras och är ett lotteri med stora chnaser att överleva.
#24 2012-07-20, 14:15
Ursprungligen postat av Nicklas-Wall
Du menar biltrafiken eller vägtrafiken?

På marken dör många av egen försorg, i luften dör man genom andras och är ett lotteri med stora chnaser att överleva.


Egen försorg? De senaste 10 åren så har drygt 1000 personer dött på grund av rattfylleri, och minst 17 000 personer har skadats svårt. Det är fler än bara den som kör onykter som drabbas.

Tidningen Motor har tillsammans med en rad trafiksäkerhetsexperter tagit fram statistik över var, när och hur olyckorna på våra vägar sker.

Kartläggningen visar att singelolyckor är den klart vanligaste (31 procent) olyckstypen, följt av mötesolyckor (12 procent) och cykel eller moped i kollision med annat motorfordon (11 procent).
Alkohol, för hög hastighet, trötthet eller tillfällig ouppmärksamhet ligger ofta bakom singelolyckorna.

Det innebär också att risken är stor att man hamnar i en trafikolycka och eventuellt dör/blir svårt skadad på grund av en annan bilförare. Inte för att man själv har orsakat det, och hade kunnat förhindra det hela.

Så bilresor kan vara ett rent lotteri, precis som flygresor.