Hitta diskussioner med liknande innehåll

Om SJs biljetter - Allmänna frågor, Tips och tricks (Sammanfogad tråd/mod)

#1189 2012-08-28, 13:37
Studenthesten123
Vilka tider?
#1190 2012-08-28, 13:40
Studenthesten123
#1191 2012-08-28, 13:43
BalutLover666
Prova Tradera dom säljer ju ut en del från några kronor till några hundra (enkel väg dock)
men sedan gör du samma tillbaka om du har möjlighet!
Annars buss4you har ju rätt sjysta priser emellanåt typ 250:-
#1192 2012-08-30, 10:00
Jag har hittat flygbiljetter nu på fredag för 441:- enkel väg. Skönare än tåg.
#1193 2012-08-30, 23:03
ksv
Trådar sammanfogade.

/Mod
#1194 2012-09-04, 11:34
GL-terror
http://www.sj.se/sj/jsp/polopoly.jsp?d=238&a=171771&l=sv&l=s...

Biljettförsäljning ombord upphör 15 november

Den 15 november upphör vi med ombordförsäljning av biljetter. Då ska du som reser med oss ha giltig biljett när du går på tåget.

I de fall resenärer saknar biljett skriver ombordpersonalen ut en inbetalningsavi med en avgift på 1 900 kronor vid resa i SJ Snabbtåg och 1 200 kronor vid resa i övriga tåg. Resor med SJ Norrlandståg omfattas inte av förändringen.

Va tycker ni bra eller dåligt, det har jhu hänt att man hammnat i en håla och ända tåget om dagen går om c:a 5 min, då har man vart tvungen att köpa ombord.

Trodde att servicen inte kunde bli sämre!
#1195 2012-09-04, 11:43
patwotrik
Ser inte några större problem med detta då det faktiskt är så lätt att köpa biljetten i förväg. Om tåget går om fem minuter och du inte har biljett handlar det ju trots allt om dålig planering.
#1196 2012-09-04, 11:43
Eltopo
Det rör sig nog om att arbetsmiljön blivit ohållbar för "konduktörer" - mena pack, kriminella, knarkare etc etc som vill slåss och råna.

Framtidens konduktörer kommer till att vara beväpnade tågpoliser ala New York... ordningsvakter helt enkelt - och de befattar sig inte med ekonomi och biljetter, endast kontroll.

Jag saknar kupeér så man slipper allt jävla pack på tågen - införa 3. klass?
#1197 2012-09-04, 14:07
Dessa inbetalningsavier har väl en dyr avgift, annars ser jag inga problem alls.

Ofta vet man redan i förväg när man ska resa, och framförallt vart man ska resa. Det finns mängder av sätt att betala och köpa sina biljetter i förväg. Via hemsidan (internetbank, faktura, kort), biljettautomater (kortbetalning), SJ resebutiker (kontant och kortbetalning). Så det är inte så svårt att köpa sin biljett i förväg. Det är väl ändå inte många som faktiskt köper biljett ombord tåget nuförtiden ändå?
#1198 2012-09-04, 14:35
tlttt
Detta är skit tjockisarna på sj som kontrollerar biljetten är för jävla lata ska det vara så svårt att sälja en biljett de har ju redan 100kr extra om man köper ombord.

Jag tänker givetvis på om man sitter på ett månadskort och glömmer av att det går ut 1 dag efter ska man då behöva betala dessa ockerpriser då? istället för att kunna lösa en biljett. I och med att man inte kan fuskåka på sj tågen i princip så ska man inte bestraffas på detta sättet.

Sj kan dra åt helvete deras tåg kommer inte ens i tid. Då kan dom höja resegarantin till 2000 varje gång tåget är 20+ min sent.

Givetvis köper man biljett i förväg om man ska till en specifik plats som man inte åker till särskilt ofta.
Men dom behöver inte härma kommunaltrafiken då där fuskåker folk eftersom man vanligtvis inte blir kontrollerad. Men på ett sj tåg så kollas alltid biljetten.
#1199 2012-09-04, 14:39
Ursprungligen postat av tlttt
Detta är skit tjockisarna på sj som kontrollerar biljetten är för jävla lata ska det vara så svårt att sälja en biljett de har ju redan 100kr extra om man köper ombord.

Jag tänker givetvis på om man sitter på ett månadskort och glömmer av att det går ut 1 dag efter ska man då behöva betala dessa ockerpriser då? istället för att kunna lösa en biljett. I och med att man inte kan fuskåka på sj tågen i princip så ska man inte bestraffas på detta sättet.



Men ska det vara så svårt att veta när månadskortet går ut och slutar gälla? Det är sådant som man ofta kan kolla upp i förväg. Jag har då i alla fall alltid tvingats ha ett kvitto som visar kortets giltighetstid. Då ser man direkt om kortet gäller och om man kan resa med det. Om det inte går, så köper man ett nytt månadskort eller en enkel biljett.

Och om de flesta i dagsläget redan köper sina biljetter i förväg, är det då så fel att kräva att alla gör det? Speciellt om det handlar om arbetsmiljö och säkerhet.
#1200 2012-09-04, 14:40
FarbrorKjell
Det rörde sig om svindlande 1% av biljetterna som säljs ombord på tågen, det låter som ett ganska litet bekymmer.
Någon raljerade tidigare i tråden om dålig planering, det kan finnas mängder med skäl till man inte hinner lösa biljett på stationen, senast jag åkte från Stockholm central var det 200 könummer före mig, en timma före avgång, de hade inte tickat färdigt när mitt tåg skulle gå, varför jag löste biljetten på tåget.