Hitta diskussioner med liknande innehåll

Om SJs biljetter - Allmänna frågor, Tips och tricks (Sammanfogad tråd/mod)

#1201 2012-09-04, 14:53
Ursprungligen postat av FarbrorKjell
Det rörde sig om svindlande 1% av biljetterna som säljs ombord på tågen, det låter som ett ganska litet bekymmer.
Någon raljerade tidigare i tråden om dålig planering, det kan finnas mängder med skäl till man inte hinner lösa biljett på stationen, senast jag åkte från Stockholm central var det 200 könummer före mig, en timma före avgång, de hade inte tickat färdigt när mitt tåg skulle gå, varför jag löste biljetten på tåget.


Men det finns ju biljettmaskiner där som man kan använda sig av, eller så bokar man via sj.se?

Nu vet jag inte hur många som brukar köpa en tågbiljett drygt 1 timma innan avgång. Det finns ju folk som bokar 90 dagar i förväg för att få billiga biljetter, andra bokar någon vecka innan, och andra köper i sista minuten. För övrigt kan jag bara tänka mig att det är så långa kötider i Stockholm och eventuellt Göteborg om man ska gå till en resebutik. I en sådan situation skulle jag nog personligen gå till en biljettautomat för att köpa min biljett istället.
#1202 2012-09-04, 14:53
tlttt
Ursprungligen postat av Spyrran
Men ska det vara så svårt att veta när månadskortet går ut och slutar gälla? Det är sådant som man ofta kan kolla upp i förväg. Jag har då i alla fall alltid tvingats ha ett kvitto som visar kortets giltighetstid. Då ser man direkt om kortet gäller och om man kan resa med det. Om det inte går, så köper man ett nytt månadskort eller en enkel biljett.

Och om de flesta i dagsläget redan köper sina biljetter i förväg, är det då så fel att kräva att alla gör det? Speciellt om det handlar om arbetsmiljö och säkerhet.


Självklart har man kvitto, men det gäller i 30 dagar så är lätt hänt när man satt sig på tåget det 31:e dagen och precis när tåget åker så kommer man på fan nu glömde jag förlänga har hänt mig 1 gång, fick då åka gratis i och med att det ofta är vettiga människor som kollar biljetterna i dagsläget.

Jag ser inte problemet med att sälja biljetter ombord, 100 tilläggs avgiften i dagsläget förstår jag, att köpa enkel biljett i förväg är inga problem. Tycker det är sjukt att kunna ta ut sånna avgifter för att man glömmer en biljett. Sen är det ju möjligt att glömma kortet hemma och liknande.

I kommunaltrafiken förstår jag ju avgiften men inte summan, för där hade man ju alltid sagt att man hade glömt. Men på ett tåg finns det ingen anledning till detta. Trodde tåget var en av få platser där man inte behövde oroa sig över äckliga kontrollanter, utan om problem uppstår med biljetten löser man detta.

Men då får man helt enkelt dubbelkolla biljetten extra noga framöver om man ska åka tåg men tycker inte det ska behövas för sånna som reser dagligen.
#1203 2012-09-04, 15:17
peanjo
Ursprungligen postat av Spyrran
Men det finns ju biljettmaskiner där som man kan använda sig av, eller så bokar man via sj.se?


Tyvärr har inte alla stationer biljettmaskiner.
Har även varit på en station som hade flera stycken men alla var trasiga samtidigt. Surt att betala 1200/1900 kr extra då!
Tycker det här är dumsnålt av SJ.
#1204 2012-09-04, 15:19
FarbrorKjell
Ursprungligen postat av Spyrran
Men det finns ju biljettmaskiner där som man kan använda sig av, eller så bokar man via sj.se?

Nu vet jag inte hur många som brukar köpa en tågbiljett drygt 1 timma innan avgång. Det finns ju folk som bokar 90 dagar i förväg för att få billiga biljetter, andra bokar någon vecka innan, och andra köper i sista minuten. För övrigt kan jag bara tänka mig att det är så långa kötider i Stockholm och eventuellt Göteborg om man ska gå till en resebutik. I en sådan situation skulle jag nog personligen gå till en biljettautomat för att köpa min biljett istället.

Det här är nog några år sedan, det fanns inga biljettmaskiner, och än mindre något sj.se.
#1205 2012-09-04, 16:04
illa.

Jag bor utomlands och tar ibland tåget från arlanda C som inte alltid har en försäljare, så jag betalar kontant ombord. och nu straffas jag? :'(
#1206 2012-09-04, 18:10
kbaaack
"SJ slutar sälja biljetter på tågen från den 15 november.

Resenärer utan biljett får betala upp till 1 900 kronor för resan.

Facket oroas över konflikter – men SJ tror på stor förståelse hos kunderna.

– Med den information vi har och alla möjligheter att köpa biljetter före resan så tror jag inte att det kommer att bli ett stort problem, säger Dag Rosander, presschef på SJ, till TT.

SJ motiverar med att biljettförsäljning ombord är krånglig och tidskrävande. I dag säljs bara cirka en procent av biljetterna på tågen."

http://www.bt.se/nyheter/sj-slutar-salja-biljetter-pa-tagen(3420033).gm

Jag tycker att det är ett väldigt konstigt beslut och jag finner inte att motiveringen är tillräcklig för att sluta sälja biljetter. Jag tror att det kommer orsaka onödigt krångel.

Hur tror ni att det här kommer påverka allmänhetens omdöme om SJ?

Vad tycker ni om beslutet? Motivera ert svar gärna.
#1207 2012-09-04, 18:10
Ursprungligen postat av peanjo
Tyvärr har inte alla stationer biljettmaskiner.
Har även varit på en station som hade flera stycken men alla var trasiga samtidigt. Surt att betala


Personen var dock på Stockholm C, där det finns biljettmaskiner. Därför skrev jag att man kunde gå till en sådan biljettmaskin för att köpa biljett istället för att gå till resebutiken.

Sedan är jag medveten om att mindre stationer kan sakna biljettmaskin, eller att de är trasiga. Men man kan ofta lösa biljett på annat sätt i sådana fall.

Ursprungligen postat av FarbrorKjell
Det här är nog några år sedan, det fanns inga biljettmaskiner, och än mindre något sj.se.


För några år sedan? Hur länge sen exakt? Jag har varit i Stockholm flertal gånger, och redan för några år sedan fanns det biljettmaskiner där. Men "några år sedan" enligt dig kanske var länge sedan? Och vaddå "sj.se fanns inte"? Hemsidan har ju funnits länge, men du kanske inte hade tillgång till dator/smartphone/internet?
#1208 2012-09-04, 18:20
Snuttegrisarna
Vi kommer helt klart att resa mindre med tåg.
Det blir ju lättare att ta bussen för oss än att hålla på och krångla sådär.

Dessutom, om man betalt iförväg och tåget inte kommer då?
Vet att många som blir drabbade av inställda tåg inte får någon kompensation.
#1209 2012-09-04, 18:22
Fear2be
Då kommer jag nog att åka buss istället, trots att en resa går på 60-70 minuter istället för tågets 15 minuter. Till bussen har man ju rabattkortet och det går ju alltid att betala med kort, vilket det inte gör med tåget då.

Man kan ju undra om det bara gäller SJ, det finns ju fler aktörer? Gissningsvis så kommer dom att vara lika serviceinriktade som SJ, tyvärr.

Dom måste ju ha någon form av biljettautomat på tåget tycker man, annars så är ju böterna (för ingen biljett) inget annat än ett rån.
#1210 2012-09-04, 18:24
will84
Åker personligen tåg varje dag.
Dock har jag ett pendelkort som jag tar ut en biljett med, så för mig spelar detta ingen större roll.
Men jag vet själv när jag åkt till Skavsta och liknande så har det vart tågbyte i någon stad och man har c.a en minut på sig att hoppa av tåget och gå på det nästa, då har jag fått sprungit och köpt biljett och nästan inte hunnit med det andra tåget, dock kan man ju köpa biljetten innan men ändå, sen då om tåget skulle vara försenat så jag inte skulle hinna köpa en biljett, då måste jag köpa en ombord, det kostar 100Kr extra men hellre de än 1900:-

Dåligt val av SJ, tycker dom där tågkonduktörerna sitter mest och snackar skit inne i förarhytterna med varandra, så mycket att göra är det nog inte!
#1211 2012-09-04, 19:34
brixman
SJ tutar på mitt sin egen grav, sämre och sämre år för år... Kan bli deras nya slogan!!!
#1212 2012-09-04, 21:30
Ibland åker jag iväg och vet inte vilket returtåg jag kommer hinna med hem. Det har hänt att man hamnat på en station där man inte kan köpa en biljett. Nej, kan inte påstå att jag gillar det här.