Ursprungligen postat av Spyrran
Men ska det vara så svårt att veta när månadskortet går ut och slutar gälla? Det är sådant som man ofta kan kolla upp i förväg. Jag har då i alla fall alltid tvingats ha ett kvitto som visar kortets giltighetstid. Då ser man direkt om kortet gäller och om man kan resa med det. Om det inte går, så köper man ett nytt månadskort eller en enkel biljett.
Och om de flesta i dagsläget redan köper sina biljetter i förväg, är det då så fel att kräva att alla gör det? Speciellt om det handlar om arbetsmiljö och säkerhet.
Självklart har man kvitto, men det gäller i 30 dagar så är lätt hänt när man satt sig på tåget det 31:e dagen och precis när tåget åker så kommer man på fan nu glömde jag förlänga har hänt mig 1 gång, fick då åka gratis i och med att det ofta är vettiga människor som kollar biljetterna i dagsläget.
Jag ser inte problemet med att sälja biljetter ombord, 100 tilläggs avgiften i dagsläget förstår jag, att köpa enkel biljett i förväg är inga problem. Tycker det är sjukt att kunna ta ut sånna avgifter för att man glömmer en biljett. Sen är det ju möjligt att glömma kortet hemma och liknande.
I kommunaltrafiken förstår jag ju avgiften men inte summan, för där hade man ju alltid sagt att man hade glömt. Men på ett tåg finns det ingen anledning till detta. Trodde tåget var en av få platser där man inte behövde oroa sig över äckliga kontrollanter, utan om problem uppstår med biljetten löser man detta.
Men då får man helt enkelt dubbelkolla biljetten extra noga framöver om man ska åka tåg men tycker inte det ska behövas för sånna som reser dagligen.