SJ har i samband med ett gradvis utbyte av sina biljettautomater även börjat ta bort biljettautomater på flera orter, för det säljs tydligen inte tillräckligt många biljetter via de automaterna. Ungefär samtidigt har man stoppat biljettförsäljning ombord på tågen.
Det finns naturligtvis skäl till att man vill spara pengar, men servicenivån blir inte bra. Jag tror inte att det leder till fler resenärer heller. I Söderhamn var det tydligen bara omkring sex biljettköp per dag vid automaten där. Den togs nyligen bort.
Man tog bort biljettköp på tåg med motiveringen att det var så få som köpte ombord. Tacka f-n för det, med höga extraavgifter.
I ett par generationer snart har man mest minskat ner och försämrat. Den stora resandeökningen har tagits av de lokala tågen, som ofta drivs via länstrafikbolagen. Förkortningen SJ borde kunna utläsas Svenskt Jättekrångel. SJ verkar inte kunna samarbeta bra med andra. I flera andra länder har man automater som fungerar för alla typer av tåg som avgår från stationen i fråga. Vill SJ köra tåg, visst, men att operera som tjänsteföretag gentemot allmänheten kunde de lika gärna sluta med. De kunde lägga ut den biten på något
annat företag som har mer insikt om kunders behov och hur man hanterar kunder...
Och som man prioriterar. Över Öresund vill man gärna köra. SJ har fått en egen lösning med perrong i Köpenhamn för att ID-kontrollerna ska fungera. Att SJ-tågen bara tar en bråkdel av all Öresundstrafik med tåg (tågen har ofta få passagerare från Köpenhamn, vilket kan konstateras i Malmö
, samtidigt som man försvårar situationen med ökad trängsel på spåren, för en funktion med låg efterfrågan och som kostar pengar för bolaget, samtidigt som man räknar kronor vad gäller biljettautomaternas kostnader, det är ju rent
löjligt!
Alltså: Är SJ som tjänsteföretag gentemot allmänheten
en del av problemet eller en del av lösningen?