Hitta diskussioner med liknande innehåll

Om SJs biljetter - Allmänna frågor, Tips och tricks (Sammanfogad tråd/mod)

#1513 2015-12-05, 07:52
Profile-123
Ursprungligen postat av Ssadulisten
Hej, hoppas detta inlägg hamnat rätt.
Idag skulle jag åkt med Tågab från Karlstad till Stockholm, 50 minuter efter satt avgångstid så hör vi i högtalarna att dom säger att tåget är inställt och det kommer inte sättas in nån ersättningsbuss eller tåg. Det riktigt olyckliga och beklagliga är att jag missar min farmors begravning som sker imorgon lördag.

Nu till mitt problem, jag har bokat en returbiljett på söndag tillbaks till Karlstad med SJ Regional för 470 kr. Självklart så valde jag inte en ombokningsbar biljett då den nästan var dubbelt så dyr. Tror ni det finns någon chans att jag kan få några pengar tillbaka?

MVH


Troligen

Vanligtvis i sådana här lägen ersätts båda vägar
Det som kan försvåra lite är att det var just Tågab du skulle åka med ena vägen
Men gör en reklamation på återresan, och nämn att resan helt fick ställas in så tror jag du får dom pengarna utan problem
#1514 2015-12-05, 11:55
Ursprungligen postat av Profile-123
Troligen

Vanligtvis i sådana här lägen ersätts båda vägar
Det som kan försvåra lite är att det var just Tågab du skulle åka med ena vägen
Men gör en reklamation på återresan, och nämn att resan helt fick ställas in så tror jag du får dom pengarna utan problem

Yes, tack för ökat hopp! Trevlig fortsatt helg.
#1515 2016-03-16, 18:24
statligbluff
SJ har i samband med ett gradvis utbyte av sina biljettautomater även börjat ta bort biljettautomater på flera orter, för det säljs tydligen inte tillräckligt många biljetter via de automaterna. Ungefär samtidigt har man stoppat biljettförsäljning ombord på tågen.

Det finns naturligtvis skäl till att man vill spara pengar, men servicenivån blir inte bra. Jag tror inte att det leder till fler resenärer heller. I Söderhamn var det tydligen bara omkring sex biljettköp per dag vid automaten där. Den togs nyligen bort.

Man tog bort biljettköp på tåg med motiveringen att det var så få som köpte ombord. Tacka f-n för det, med höga extraavgifter.

I ett par generationer snart har man mest minskat ner och försämrat. Den stora resandeökningen har tagits av de lokala tågen, som ofta drivs via länstrafikbolagen. Förkortningen SJ borde kunna utläsas Svenskt Jättekrångel. SJ verkar inte kunna samarbeta bra med andra. I flera andra länder har man automater som fungerar för alla typer av tåg som avgår från stationen i fråga. Vill SJ köra tåg, visst, men att operera som tjänsteföretag gentemot allmänheten kunde de lika gärna sluta med. De kunde lägga ut den biten på något annat företag som har mer insikt om kunders behov och hur man hanterar kunder...

Och som man prioriterar. Över Öresund vill man gärna köra. SJ har fått en egen lösning med perrong i Köpenhamn för att ID-kontrollerna ska fungera. Att SJ-tågen bara tar en bråkdel av all Öresundstrafik med tåg (tågen har ofta få passagerare från Köpenhamn, vilket kan konstateras i Malmö, samtidigt som man försvårar situationen med ökad trängsel på spåren, för en funktion med låg efterfrågan och som kostar pengar för bolaget, samtidigt som man räknar kronor vad gäller biljettautomaternas kostnader, det är ju rent löjligt!

Alltså: Är SJ som tjänsteföretag gentemot allmänheten en del av problemet eller en del av lösningen?
#1516 2016-08-18, 00:38
molliesmille
Har sedan länge planerat en resa i morgon; valt ut avgångstider, byten etc - allt fanns klart på sj.se. Bokat in vänner jag skulle träffa vid 13-tiden idag i andra änden av landet.
Plötsligt fick vi trevligt besök; anhöriga som bjöd på middag, vi tände ljus, tog fram öl, pratade.

Nu, TIDIGT; halv ett på morgonen skulle jag köpa biljetter till 7.30-tiden idag; torsdagen den 18 augusti. Nu finns bara biljetter från FREDAG 19 augusti och framåt på nätet! Ringde SJ i panik; brukar alltid köpa via nätet. All telefonservice verkar avstängd efter kl 22 - 8.00.

SJ vill väl att man klarar sig själv och köper sina biljetter via nätet;
på tågen går det inte,
resebyråerna på järnvägsstationerna/resecentrum är tömda och stängda.
Sist fungerade inte ena automaten när jag skulle hämta betalda biljetter...

HOPPAS en av automaterna fungerar om några timmar!
#1517 2016-08-18, 09:33
kostymnisse
Ursprungligen postat av molliesmille
Har sedan länge planerat en resa i morgon; valt ut avgångstider, byten etc - allt fanns klart på sj.se. Bokat in vänner jag skulle träffa vid 13-tiden idag i andra änden av landet.
Plötsligt fick vi trevligt besök; anhöriga som bjöd på middag, vi tände ljus, tog fram öl, pratade.

Nu, TIDIGT; halv ett på morgonen skulle jag köpa biljetter till 7.30-tiden idag; torsdagen den 18 augusti. Nu finns bara biljetter från FREDAG 19 augusti och framåt på nätet! Ringde SJ i panik; brukar alltid köpa via nätet. All telefonservice verkar avstängd efter kl 22 - 8.00.

SJ vill väl att man klarar sig själv och köper sina biljetter via nätet;
på tågen går det inte,
resebyråerna på järnvägsstationerna/resecentrum är tömda och stängda.
Sist fungerade inte ena automaten när jag skulle hämta betalda biljetter...

HOPPAS en av automaterna fungerar om några timmar!


Detta har väl med att göra att betalningen skall hinna gå igenom?
Varför bokade du inte direkt när du visste när du skulle resa, brukar oftast vara billigare med om man inte har absolut bonnröta och får sista minuten...
#1518 2016-09-15, 11:15
Crimsonsoul
Hej! Jag köpte SJ biljetter via kortköp online. Jag skulle få biljetterna till min email, och sedan kunna visa upp dem i min smartphone. Men i mailet står det att det inte kan användas som biljett? Hur bevisar jag att jag betalt för resan/biljett för konduktören?
#1519 2016-09-15, 11:30
molliesmille
Ursprungligen postat av kostymnisse
Detta har väl med att göra att betalningen skall hinna gå igenom?
Varför bokade du inte direkt när du visste när du skulle resa, brukar oftast vara billigare med om man inte har absolut bonnröta och får sista minuten...


Häromdagen blev det likadant; på hemsidan var på morgonen dagens avgångar inaktiverade. Kunde köpa Sista minuten till dagen därpå. Och bankernas internetmöjligheter fungerar väl fram till 23.00 på kvällen, så det är knappast orsaken.
#1520 2016-09-17, 02:44
-Zex-
Tjena! Jag köpte nyligen ett årskort guld på SJ (med resplus) och jag har SJ appen där jag har ett kvitto på kortet så ifall jag tappar kortet så kan jag åka på det digitala kvittot + uppvisad legitimation. Men för några dagar sedan så krånglade SJs servrar och bokningssystemet låg nere. Och idag fick jag se att kvittot på årksortet inte var där längre. Mina PRIO poäng har även dom gått ner från 139.000 till 1144..

Bör jag ringa SJ och be om att få ett kvitto hemskickat eller hur löser jag detta? Vore ganska surt att ha pungat ut 100 lök och bli av med skiten.
#1521 2016-09-22, 22:59
perish79
Testa att logga in i appen på nytt. Kan ibland hjälpa.


Ursprungligen postat av -Zex-
Tjena! Jag köpte nyligen ett årskort guld på SJ (med resplus) och jag har SJ appen där jag har ett kvitto på kortet så ifall jag tappar kortet så kan jag åka på det digitala kvittot + uppvisad legitimation. Men för några dagar sedan så krånglade SJs servrar och bokningssystemet låg nere. Och idag fick jag se att kvittot på årksortet inte var där längre. Mina PRIO poäng har även dom gått ner från 139.000 till 1144..

Bör jag ringa SJ och be om att få ett kvitto hemskickat eller hur löser jag detta? Vore ganska surt att ha pungat ut 100 lök och bli av med skiten.
#1522 2016-09-25, 10:55
Mendelejev
Jag köpte en biljett till min flickvän, dock blev namnet felaktigt mitt istället för hennes. Prisklassen är densamma, biljetten är ej ombokningsbar. Kommer namnet upp när dom scannar e-biljetten? Jag vet att det står "biljetten ät personlig, ID krävs" men jag har själv aldrig blivit leggad så det borde inte vara något problem för henne att åka även fast mitt namn står?
#1523 2019-03-09, 16:04
Bartman777
Har en liten fråga.

En vän till mig bokade och betalade en tur/retur-resa inför imorgon åt en annan vän åt mig. Så jag är lite mellanhand här...

Nu har vi ett bokningsnummer som jag gett till vännen som ska resa.
Hur gör hon för att hämta ut biljetterna?

Finns det automater vid tågstationen där man matar in koden, och man får biljetterna utskrivna?
Hon har ingen smartphone, så något med den tekniken funkar inte.

Skulle gärna vilja veta hur hon löser ut biljetterna, så hon kan åka. Eller räcker det med att bara visa upp bokningsnumret för konduktören på tåget?

Var längesedan jag åkte tåg, och har aldrig gjort på detta sätt själv när jag beställt biljetter, därför jag undrar hur det går till.

Så hon inte kommer till stationen och allt skiter sig menar jag
#1524 2019-03-09, 17:59
Ursprungligen postat av Bartman777
Har en liten fråga.

En vän till mig bokade och betalade en tur/retur-resa inför imorgon åt en annan vän åt mig. Så jag är lite mellanhand här...

Nu har vi ett bokningsnummer som jag gett till vännen som ska resa.
Hur gör hon för att hämta ut biljetterna?

Finns det automater vid tågstationen där man matar in koden, och man får biljetterna utskrivna?
Hon har ingen smartphone, så något med den tekniken funkar inte.

Skulle gärna vilja veta hur hon löser ut biljetterna, så hon kan åka. Eller räcker det med att bara visa upp bokningsnumret för konduktören på tåget?

Var längesedan jag åkte tåg, och har aldrig gjort på detta sätt själv när jag beställt biljetter, därför jag undrar hur det går till.

Så hon inte kommer till stationen och allt skiter sig menar jag

Man brukar få ange när man bokar om man vill ha e-biljett (som skickas till den e-postadress man anger) eller om man vill hämta ut biljett.
Har ni fått en e-biljett skickad till e-post är det ju bara att vidarebefordra den till den som skall åka. Har ni bara fått ett bokningsnummer så är det nog en sån biljett som skall hämtas ut som bokats och då är det bara att hämta ut den i automaten på stationen eller på pressbyrån (Dom tar tyvärr ut en fet avgift så hämta i automat om det är möjligt).