Hitta diskussioner med liknande innehåll

Om SJs biljetter - Allmänna frågor, Tips och tricks (Sammanfogad tråd/mod)

#913 2011-08-04, 19:04
Cherrykill
Ursprungligen postat av Aspergers-syndrom

OnT: Vad fan är ett TiM kort? svårt att förstå för en isolerad norrlänning


Ett "klippkort", ett sånt som kvinnan hade. Man fyller på det med valfri summa och drar kortet vid en liten "betalstation" på perrongen. Står för "Tåg i Mälardalen" för övrigt.

Ni som tycker att det var rätt att kasta av henne - hon erbjöd sig ju tillslut att betala för en ny biljett på tåget? Ändå blir hon avslängd och dessutom inte ens på ordinarie perrong, det tycker jag är det märkligaste. Det låter extremt övernitiskt och dessutom förvånar det mig oerhört att de ens vågar med tanke på att SJ redan har blickfånget på sig, så att säga.

Har alltid hyst ett stort agg mot SJ men man måste också se saker nyanserat. Den här storyn låter bra mer trovärdig än den om 11-åringen.
#914 2011-08-04, 19:16
bayern
Ursprungligen postat av argeneau
Syns det i automaten att resan registrerats eller inte registrerats, ser man det själv?


Ja, det syns. Maskinen har tre lampor. Är kortet godkänt lyser en grön lampa samt ett pip. En grön och orange lampa lyser samt två pip om kortets giltighet håller på att gå ut. Samt en röd och speciell tonstött om kortet inte blivit godkänt. Utöver det visas en text i displayen vad kortet innehållet.

Som jag skrev innan är fusk på denna sträcka relativt vanligt.
#915 2011-08-04, 19:24
Cherrykill
Ursprungligen postat av bayern
Ja, det syns. Maskinen har tre lampor. Är kortet godkänt lyser en grön lampa samt ett pip. En grön och orange lampa lyser samt två pip om kortets giltighet håller på att gå ut. Samt en röd och speciell tonstött om kortet inte blivit godkänt. Utöver det visas en text i displayen vad kortet innehållet.

Som jag skrev innan är fusk på denna sträcka relativt vanligt.


Det intressanta är ju varför de inte inför en teknik som möjliggör ett dylikt biljettköp ombord? Det kan ju inte vara så svårt, automaterna på perrongen där man placerar kortet är ju inte särskilt stora och borde gå att installera även på tågen. Det skulle väl underlätta en hel del, både för resenärer och personal ombord.
#916 2011-08-04, 19:36
nissetheking
Ursprungligen postat av Missy_Miss
Var du lite fyndig där? Du får väl kräva pengarna tillbaka antar jag, antar att det går under konsumentköplagen.

Fyndig? Att SJ är så otroligt inkompetenta att de inte klarar av att få tågen att rulla vintertid är bedrövligt. Folk får sitta trångt på centralstationen under väldigt många timmar, vilket ibland leder till att familjer får fira julafton på ett smutsigt golv med en massa främmande människor. Samtidigt verkar människor som dig inte anse att SJ har några andra skyldigheter än att kanske ersätta resenärernas resa. Det faktum att SJ i princip har monopol på distanstågsverksamheten gör inte saken bättre.
#917 2011-08-04, 19:40
Nike122
Ett jävla daltande. Har hon failat med att lösa biljett så skall hon ju inte få åka med. Hade hon gått med på att köpa en biljett direkt av konduktören så hade allt gått fint. Men så börjar hon ju tjafsa. Sen när det hotas med att kastas av tåget så kryper hon till korset och vill köpa biljett. Bra att konduktören inte gick med på det.
#918 2011-08-04, 19:42
senkomdu
Ursprungligen postat av Cherrykill
Det intressanta är ju varför de inte inför en teknik som möjliggör ett dylikt biljettköp ombord? Det kan ju inte vara så svårt, automaterna på perrongen där man placerar kortet är ju inte särskilt stora och borde gå att installera även på tågen. Det skulle väl underlätta en hel del, både för resenärer och personal ombord.

Skulle tro att det inte finsn då det är en aning mer avancerade saker som krävs för att maskinen skall "känna av" att nu är vi på Bålsta station och inte Stockholm station eller liknande. De stationära varianterna är ju just det... stationära.

Sen tycker jag väl att en portabel sådan borde gå att fixa för tågvärdarna, har flera gånger vart med om att läsarna inte fungerar och därför fått betala på tåget istället. (Då tillkommer 100kr på reskostnaden typ).

Men i den verklighet vi har så finns endast stationära, då ska man betala i dem om alls möjligt. Annars ska man inte åka alls eller betala på tåget. Rätt ska vara rätt.
#919 2011-08-04, 19:49
Wheelgunner
Ett enkelt problem att lösa!

SJ kör ett föråldrat system från den tiden alla förväntades följa lagar och regler. Ingen får kliva på utan giltig biljett! DÅ blir det inga problem..

Hur skulle det se ut om man kunde gå in på en fotbolls eller ishockeymatch och efter halva tiden kommer någon och kollar om man löst biljett!? Skulle det missbrukas!?

.
#920 2011-08-04, 20:08
-Mr.K
Ursprungligen postat av nissetheking
Fyndig? Att SJ är så otroligt inkompetenta att de inte klarar av att få tågen att rulla vintertid är bedrövligt. Folk får sitta trångt på centralstationen under väldigt många timmar, vilket ibland leder till att familjer får fira julafton på ett smutsigt golv med en massa främmande människor. Samtidigt verkar människor som dig inte anse att SJ har några andra skyldigheter än att kanske ersätta resenärernas resa. Det faktum att SJ i princip har monopol på distanstågsverksamheten gör inte saken bättre.

Du vet att det inte är SJ som äger allt som har med järnvägen att göra?

Det är olika bolag som äger tåg, olika bolag som äger stationerna, olika bolag som äger växlar osv?
Att folk skyller på SJ tyder på idioti.

Banverket(Nu Trafikverket)/Infra Nord: ansvarar för att det svenska järnvägsnätet fungerar och underhåller spår, kontaktledningar, växlar och signaler.
Järnvägsinspektionen: har ett övergripande säkerhetsansvar och beviljar t.ex. trafiktillstånd och utreder vad som skett vid tillbud eller olyckor.
Banverket Trafik: är den enhet inom Banverket som gör tidtabellerna med hänsyn till spårens kapacitet, styr trafiken, sköter skyltar och monitorer samt utropen på stationerna.
Jernhusen: äger och driver stationerna.
T.ex. Kommunalt bolag som beställer trafiken: det vill säga bestämmer taxan, beställer trafiken och informerar om den, bland annat i tidtabeller.

Det är de som sköter det offentliga, sen är det massa entrepenörer:
SJ AB: är entreprenör till det kommunala bolaget. SJ underhåller och bemannar tågen med lokförare och är också säkerhetsansvarig gentemot Järnvägsinspektionen och Banverket.
TraffiCare AB: är underentreprenör åt SJ. Städar och tvättar tågen och kör dem på bangården.
TrainMaint AB: är underentreprenör åt SJ. Underhåller och reparerar tågen.
Oändliga antal enterpenörer och mekaniker: som lagar växlar, spärrar osv.

Och jag hoppas jag inte behöver peka på vad som är problemet med dagens tågtrafik förutom att den belastas för mycket. Banverket som t.ex. har ansvaret för att fixa låsta växlar anställer ju också entrepenörer och mekaniker som i sin tur fixar problemet.

http://svt.se/2.155297/1.2400152/sj_infranord_trafikverket_vem_gor_vad
I slutet av 1930-talet köper svenska staten upp alla privata järnvägar i landet. Allt samlas under samma tak: Statens Järnvägar.
Den växande bilismen blir en tuff konkurrent och på 60-talet läggs järnvägar ner och staten satsar allt mindre pengar på underhåll och tåg.
När ekonomin för Statens Järnvägar bara blir sämre blir lösningen att dela upp järnvägstrafiken. 1988 bildas Banverket som får ta hand om spåren, medan SJ fortsätter att köra tågen.
Under Björn Rosengren som näringsminister och högste ansvarig för tågtrafiken styckas SJ.
Verkstäderna blir ett eget bolag, stationshusen ett annat, städningen ett tredje, datahanteringen ett fjärde. SJ AB blir kvar som en renodlad tågoperatör.
Det står fortfarande Banverket på vissa anställdas ryggar, men underhållsdelen har bolagiserats precis som SJ. Det nya bolaget heter Infranord AB och konkurrerar nu med stora engelska och holländska bolag om att få göra underhållet på järnvägarna så billigt som möjligt.
Resten av Banverket har slagits ihop med Vägverket, till den nya jättemyndigheten Trafikverket. Allt underhållsarbete läggs idag ut på entreprenad.
#921 2011-08-04, 20:12
black-swan
Ursprungligen postat av Wheelgunner
Ett enkelt problem att lösa!

SJ kör ett föråldrat system från den tiden alla förväntades följa lagar och regler. Ingen får kliva på utan giltig biljett! DÅ blir det inga problem..

Hur skulle det se ut om man kunde gå in på en fotbolls eller ishockeymatch och efter halva tiden kommer någon och kollar om man löst biljett!? Skulle det missbrukas!?

.

Ditt system kanske fungerar på Botniabanan där det går 4st tåg per dygn. I den övriga världen är det tidspress.

För övrigt är det något mycket konstigt med de "11-åriga" flickan. Det luktar bedrägeri lång väg.

Givet att hon kunde görs sig förstådd så är historien med mycket stor sannolikhet riggad.
#922 2011-08-04, 20:21
Cherrykill
Ursprungligen postat av senkomdu
Skulle tro att det inte finsn då det är en aning mer avancerade saker som krävs för att maskinen skall "känna av" att nu är vi på Bålsta station och inte Stockholm station eller liknande. De stationära varianterna är ju just det... stationära.

Sen tycker jag väl att en portabel sådan borde gå att fixa för tågvärdarna, har flera gånger vart med om att läsarna inte fungerar och därför fått betala på tåget istället. (Då tillkommer 100kr på reskostnaden typ).

Men i den verklighet vi har så finns endast stationära, då ska man betala i dem om alls möjligt. Annars ska man inte åka alls eller betala på tåget. Rätt ska vara rätt.


Fast hur kan du acceptera att betala för en ny biljett för att deras kortautomat strular? Jag menar ingenting illa, men man kan ju liksom inte finna sig i vad som helst för att det är bestämt så, och för att "rätt ska vara rätt". Det är ju fel! Ett system som inte fungerar. Det är det som stör mig och det är där det måste ske en ändring.

Det här är baksidan med SJ's monopol på spårvägarna, man har liksom inget val. Man blir så illa tvungen att dansa efter deras pipa och riskera att bli avkastad trots att felet ligger hos dem.
#923 2011-08-04, 20:27
xaxonz
Ursprungligen postat av Radioactiive
Då sinkar man hela tidtabellen, dessutom så är det lite onödigt av polisen att komma bara för man vägrar att bli "avslängd" fastän man har giltig biljett

Ot: Är du dum? Hon hade inte giltig biljett därför skulle hon bli utslängd.
Ont: Klart artikeln är vinklad annars skulle man ju få höra konduktörens sida också. Är folk så blå ögda att de tror på vad AB skriver? Jävla patrask det finns på FB alltså :|
#924 2011-08-04, 20:55
peace-fairness
Ursprungligen postat av Bemp
Haha, svensson med åberopandet av sina "rättigheter" och "kan jag få prata med din chef"-attityd. Vi pratar inte om att ni är missnöjda med bistromaten eller har klämt er i ryggstödet. Ni har påvisat att ni inte har rätt att vistas på tåget. Om ni ertappas utan biljett på ett museum, ber ni att få prata med kulturministern då?

"De är ju inte väktare...". Måste jag ha bricka på bröstet för att få avhysa nån ur mitt hem?


Ingen kan tvinga dig att kliva av ett tåg om de inte är polis (samt ordningsvakt - lite osäker på denna) även om du har ogiltig biljett. Personer som kan sina rättigheter och våga stå för de lyckas faktiskt prata sig till nästa station och sedan är bara att kliva av och tralla iväg - har bevittnad det själv på andra kommunala trafikmedel. Konduktören eller kontrollanterna har inget att luta sig tillbaka på som ger de rätt att tvinga dig att visa biljetten/ID vad jag vet, undrade om så också är fallet på SJ vilket det verkar vara.