Ursprungligen postat av nissetheking
Fyndig? Att SJ är så otroligt inkompetenta att de inte klarar av att få tågen att rulla vintertid är bedrövligt. Folk får sitta trångt på centralstationen under väldigt många timmar, vilket ibland leder till att familjer får fira julafton på ett smutsigt golv med en massa främmande människor. Samtidigt verkar människor som dig inte anse att SJ har några andra skyldigheter än att kanske ersätta resenärernas resa. Det faktum att SJ i princip har monopol på distanstågsverksamheten gör inte saken bättre.
Du vet att det inte är SJ som äger allt som har med järnvägen att göra?
Det är olika bolag som äger tåg, olika bolag som äger stationerna, olika bolag som äger växlar osv?
Att folk skyller på SJ tyder på idioti.
Banverket(Nu Trafikverket)/Infra Nord: ansvarar för att det svenska järnvägsnätet fungerar och underhåller spår, kontaktledningar, växlar och signaler.
Järnvägsinspektionen: har ett övergripande säkerhetsansvar och beviljar t.ex. trafiktillstånd och utreder vad som skett vid tillbud eller olyckor.
Banverket Trafik: är den enhet inom Banverket som gör tidtabellerna med hänsyn till spårens kapacitet, styr trafiken, sköter skyltar och monitorer samt utropen på stationerna.
Jernhusen: äger och driver stationerna.
T.ex. Kommunalt bolag som beställer trafiken: det vill säga bestämmer taxan, beställer trafiken och informerar om den, bland annat i tidtabeller.
Det är de som sköter det offentliga, sen är det massa entrepenörer:
SJ AB: är entreprenör till det kommunala bolaget. SJ underhåller och bemannar tågen med lokförare och är också säkerhetsansvarig gentemot Järnvägsinspektionen och Banverket.
TraffiCare AB: är underentreprenör åt SJ. Städar och tvättar tågen och kör dem på bangården.
TrainMaint AB: är underentreprenör åt SJ. Underhåller och reparerar tågen.
Oändliga antal enterpenörer och mekaniker: som lagar växlar, spärrar osv.
Och jag hoppas jag inte behöver peka på vad som är problemet med dagens tågtrafik förutom att den belastas för mycket. Banverket som t.ex. har ansvaret för att fixa låsta växlar anställer ju också entrepenörer och mekaniker som i sin tur fixar problemet.
http://svt.se/2.155297/1.2400152/sj_infranord_trafikverket_vem_gor_vad
I slutet av 1930-talet köper svenska staten upp alla privata järnvägar i landet. Allt samlas under samma tak: Statens Järnvägar.
Den växande bilismen blir en tuff konkurrent och på 60-talet läggs järnvägar ner och staten satsar allt mindre pengar på underhåll och tåg.
När ekonomin för Statens Järnvägar bara blir sämre blir lösningen att dela upp järnvägstrafiken. 1988 bildas Banverket som får ta hand om spåren, medan SJ fortsätter att köra tågen.
Under Björn Rosengren som näringsminister och högste ansvarig för tågtrafiken styckas SJ.
Verkstäderna blir ett eget bolag, stationshusen ett annat, städningen ett tredje, datahanteringen ett fjärde. SJ AB blir kvar som en renodlad tågoperatör.
Det står fortfarande Banverket på vissa anställdas ryggar, men underhållsdelen har bolagiserats precis som SJ. Det nya bolaget heter Infranord AB och konkurrerar nu med stora engelska och holländska bolag om att få göra underhållet på järnvägarna så billigt som möjligt.
Resten av Banverket har slagits ihop med Vägverket, till den nya jättemyndigheten Trafikverket. Allt underhållsarbete läggs idag ut på entreprenad.