Hitta diskussioner med liknande innehåll

Om SJs biljetter - Allmänna frågor, Tips och tricks (Sammanfogad tråd/mod)

#565 2010-02-10, 22:04
25TaLife
Ursprungligen postat av axelacke
Nix. då vore saken biff


Då är det nog kört tror jag, om du inte hittar någon som är villig att "göra ett försök" att åka ändå - jag har trots ID-krav aldrig behövt visa leg för mina biljetter trots att min namn är tryckt på dem.
#566 2010-03-02, 16:58
WhiteShadows
Märkt nu att SJ har höjt sina tågbiljetter. Att till exempel resa från Stockholm till Göteborg tur och retur över en helg med Intercity-tåg som tar kostar över 1300:- den här helgen.

Jag brukar ofta åka tåg mellan Västerås - Malung tur och retur med två byten, förr har biljetten kostat ca 400:-, nu går den på över 550 kr. Tänk er, 550 spänn är fan inte lite pengar, speciellt inte om man är fattig student!

Varför har det blivit så förbannat dyrt?


Det är billigare att flyga dit med ett enmotorigt propellerdrivet flygplan om man är två stycken, och ett flygplan drar soppa, det kan jag säga er!
#567 2010-03-02, 17:04
IRME
Svindyrt är det ja. Köp på tradera så blir det billigare, eller om man åker relativt ofta kan man ju kanske åka med olika lokaltåg och byta ett par gånger så blir det billigare.

Jag åker till exempel Uppsala - Sundsvall rätt ofta, då kan man ta upptåget till gävle och sedan x-tåget vidare mot sundsvall, vilket blir billigare om man spelar sina kort rätt.
#568 2010-03-03, 09:59
sagemme
Ursprungligen postat av WhiteShadows
Märkt nu att SJ har höjt sina tågbiljetter. Att till exempel resa från Stockholm till Göteborg tur och retur över en helg med Intercity-tåg som tar kostar över 1300:- den här helgen.

Jag brukar ofta åka tåg mellan Västerås - Malung tur och retur med två byten, förr har biljetten kostat ca 400:-, nu går den på över 550 kr. Tänk er, 550 spänn är fan inte lite pengar, speciellt inte om man är fattig student!

Varför har det blivit så förbannat dyrt?


Det är billigare att flyga dit med ett enmotorigt propellerdrivet flygplan om man är två stycken, och ett flygplan drar soppa, det kan jag säga er!

Det går att åka buss Västerås-Sälen nu under vintern och frågar du busschauffören snällt så får du säkert gå av i Malung.

Det blir billigare i alla fall.
#569 2010-03-08, 22:53
canment
Ursprungligen postat av WhiteShadows
Märkt nu att SJ har höjt sina tågbiljetter. Att till exempel resa från Stockholm till Göteborg tur och retur över en helg med Intercity-tåg som tar kostar över 1300:- den här helgen.

Jag brukar ofta åka tåg mellan Västerås - Malung tur och retur med två byten, förr har biljetten kostat ca 400:-, nu går den på över 550 kr. Tänk er, 550 spänn är fan inte lite pengar, speciellt inte om man är fattig student!

Varför har det blivit så förbannat dyrt?


Det är billigare att flyga dit med ett enmotorigt propellerdrivet flygplan om man är två stycken, och ett flygplan drar soppa, det kan jag säga er!


Det blir alltid dyrare när SJ kör. Västtrafik kunde samarbeta med Länstrafiken Örebro och SL på samma sätt att man kan köpa billiga resor med Öresundstågstrafiken mellan Göteborg och Helsingborg.
#570 2010-03-14, 11:25
bayern
Ursprungligen postat av canment
Det blir alltid dyrare när SJ kör. Västtrafik kunde samarbeta med Länstrafiken Örebro och SL på samma sätt att man kan köpa billiga resor med Öresundstågstrafiken mellan Göteborg och Helsingborg.

Du menar skattesubventionerade resor? Eftersom samtliga av de trafikhuvudmän du räknar upp finansieras till stor del av skattemedel. Så, nej tack, SJ ska, enligt sina ägardirektiv (staten) göra vinst och bedriva en lönsam trafik. Enda inkomsten för att finansiera fordon, personal m m är biljettintäkterna.

F ö har de samma biljettsystem som flygbolagen, pris efter efterfrågan, varför gnäller du inte på det systemet också?
#571 2010-03-14, 11:27
torrenttobbe
Ursprungligen postat av bayern
Du menar skattesubventionerade resor? Eftersom samtliga av de trafikhuvudmän du räknar upp finansieras till stor del av skattemedel. Så, nej tack, SJ ska, enligt sina ägardirektiv (staten) göra vinst och bedriva en lönsam trafik. Enda inkomsten för att finansiera fordon, personal m m är biljettintäkterna.

F ö har de samma biljettsystem som flygbolagen, pris efter efterfrågan, varför gnäller du inte på det systemet också?

För att man kommer till Istanbul för samma pengar som man tar sig mellan göteborg och stockholm
#572 2010-03-14, 11:41
bayern
Ursprungligen postat av torrenttobbe
För att man kommer till Istanbul för samma pengar som man tar sig mellan göteborg och stockholm


Jaha!? Vad har det med saken att göra? Eftersom priset sätts efter efterfrågan. Sen tror jag inte heller på din jämförelse.
#573 2010-03-14, 15:40
canment
Ursprungligen postat av bayern
Du menar skattesubventionerade resor? Eftersom samtliga av de trafikhuvudmän du räknar upp finansieras till stor del av skattemedel. Så, nej tack, SJ ska, enligt sina ägardirektiv (staten) göra vinst och bedriva en lönsam trafik. Enda inkomsten för att finansiera fordon, personal m m är biljettintäkterna.

F ö har de samma biljettsystem som flygbolagen, pris efter efterfrågan, varför gnäller du inte på det systemet också?


När det gäller flyget så är det ofta som det är billigare med en flygbiljett med SAS från
Malmö Airport -Stockholm Arlanda. När det gäller tågen så ska skulle priserna ha fasta priser.
#574 2010-03-14, 16:34
bayern
Ursprungligen postat av canment
När det gäller flyget så är det ofta som det är billigare med en flygbiljett med SAS från
Malmö Airport -Stockholm Arlanda. När det gäller tågen så ska skulle priserna ha fasta priser.

Varför ska flyget ha rörliga priset när inte tåget får ha det? Och varför ska skattepengar sänka priset på just Stockholm-Göteborg, borde inte de pengarna användas för trafiken inom länen istället? För det skrev du ju tidigare att skattepengar skulle användas för att subventionera priserna. Jag vill vet varför?

Ibland är flyget billigare än tåget, ibland är tåget billigare än flyget, inget konstigt med det. Jag reser ofta och myket, flyget är långt från alltid billigast, det är en myt. Jämför rätt biljetter så får du se. Du kan exempelvis inte jämföra SJ:s dyraste med flygets billigaste, då avbokningsregler skiljer sig åt.
#575 2010-03-14, 17:45
canment
Ursprungligen postat av bayern
Varför ska flyget ha rörliga priset när inte tåget får ha det? Och varför ska skattepengar sänka priset på just Stockholm-Göteborg, borde inte de pengarna användas för trafiken inom länen istället? För det skrev du ju tidigare att skattepengar skulle användas för att subventionera priserna. Jag vill vet varför?

Ibland är flyget billigare än tåget, ibland är tåget billigare än flyget, inget konstigt med det. Jag reser ofta och myket, flyget är långt från alltid billigast, det är en myt. Jämför rätt biljetter så får du se. Du kan exempelvis inte jämföra SJ:s dyraste med flygets billigaste, då avbokningsregler skiljer sig åt.


Skillnaden mellan tågtrafik och flygtrafik är att flygtrafik hos Norwegian och SAS är kommersiell verksamhet som ska gå med god vinst till aktieägarna. Man kan arbeta på ett annat sätt i flygtrafiken än tåget.

När det gäller jämförelse mellan SJ:s biljetter vs SAS flygbiljettpriser så har jag jämfört med de billigaste.
#576 2010-03-14, 18:15
Spanish_Johnny
Ursprungligen postat av canment
Skillnaden mellan tågtrafik och flygtrafik är att flygtrafik hos Norwegian och SAS är kommersiell verksamhet som ska gå med god vinst till aktieägarna. Man kan arbeta på ett annat sätt i flygtrafiken än tåget.

SJ AB:s verksamhet är ju exakt lika mycket kommersiell verksamhet som ska ge utdelning hos aktieägarna. Vad är annorlunda menar du?