Hitta diskussioner med liknande innehåll

Om SJs biljetter - Allmänna frågor, Tips och tricks (Sammanfogad tråd/mod)

#577 2010-03-14, 21:13
canment
Ursprungligen postat av Spanish_Johnny
SJ AB:s verksamhet är ju exakt lika mycket kommersiell verksamhet som ska ge utdelning hos aktieägarna. Vad är annorlunda menar du?


Att jag inte är aktieägare i SJ AB.
#578 2010-03-14, 21:37
bayern
Ursprungligen postat av canment
Skillnaden mellan tågtrafik och flygtrafik är att flygtrafik hos Norwegian och SAS är kommersiell verksamhet som ska gå med god vinst till aktieägarna. Man kan arbeta på ett annat sätt i flygtrafiken än tåget.

När det gäller jämförelse mellan SJ:s biljetter vs SAS flygbiljettpriser så har jag jämfört med de billigaste.

SAS ägs till största del av de fyra nordiska länderna, Finland, Sverige, Norge och Danmnark. De ska leverera vinst till sina aktieägare (i största fall staten), men lyckas mycket dåligt med det just nu, och har gjort så under lång tid.

SJ ägs av svenska staten och ska leverera vinst till sina aktieägare (svenska staten) och har gjort så sedan början av 2000-talet tror jag. Denna vinst kommer enkom från biljettintäkter vilket även ska bekosta personal, underhåll och inköp av fordon m m. Vill du ändra på det, föreslår jag att du engagerar dig politiskt, närmast till hand är Vänsterpartiet vilka förespråkar fullkomlig planekonomi.

Jag reser med SJ varje dag, jag tycker det i stort fungerar mycket bra, även fast det självklart finns förbättringspotenital, men vart gör det inte det.

SAS tar imorgon Stockholm-Göteborg:
2 avgångar kostar 470 kronor, resterande avgångar kostar över 1 000 kronor, ej återbetalningsbar.

Norwegian flyger ej till Göteborg från Stockholm

SJ tar imorgon Stockholm-Göteborg mellan 500-700 kronor (X2000), några resor över 800 kronor, ej återbetalningsbar och med sittplats, inte en enda resa över 1 000 kronor.

SAS tar imorgn Stockholm-Malmö:
En avång kostar 646 kronor, en avång 846, övriga kostar över 1 026 - 1 2227 kronor, ej återbetalningsbar.

Norwegian flyger ej Malmö

SJ tar Stockholm - Malmö
Mellan 700-850 kronor (X2000), en avgång strax över 1 000 kronor, dock verkar de flesta avgångar fullbokade imorgon.

Samtliga priser hämtade nu 21.30 den 14 mars 2010.

Flyger du, ska du också räkna med transport till/från flygplats.

Så, kan vi en gång för alla sluta säga att det alltid är dyrare att åka tåg. jämfört med flyg!?
#579 2010-03-14, 21:37
bayern
Ursprungligen postat av canment
Att jag inte är aktieägare i SJ AB.


Det är du, indirekt genom staten. Sen undrar jag igen, varför vi ska skattesubventionera resor mellan Stockholm-Göteborg på det sätt du föreslog ovan?
#580 2010-03-14, 21:39
bayern
Ursprungligen postat av canment
Skillnaden mellan tågtrafik och flygtrafik är att flygtrafik hos Norwegian och SAS är kommersiell verksamhet som ska gå med god vinst till aktieägarna. Man kan arbeta på ett annat sätt i flygtrafiken än tåget.

När det gäller jämförelse mellan SJ:s biljetter vs SAS flygbiljettpriser så har jag jämfört med de billigaste.


Visa mig den jämförelsen då tack, så som jag gjort ovan. Eller den jämförelsen finns helt enkelt inte.
#581 2010-03-14, 22:13
canment
Ursprungligen postat av bayern
SAS ägs till största del av de fyra nordiska länderna, Finland, Sverige, Norge och Danmnark. De ska leverera vinst till sina aktieägare (i största fall staten), men lyckas mycket dåligt med det just nu, och har gjort så under lång tid.

SJ ägs av svenska staten och ska leverera vinst till sina aktieägare (svenska staten) och har gjort så sedan början av 2000-talet tror jag. Denna vinst kommer enkom från biljettintäkter vilket även ska bekosta personal, underhåll och inköp av fordon m m. Vill du ändra på det, föreslår jag att du engagerar dig politiskt, närmast till hand är Vänsterpartiet vilka förespråkar fullkomlig planekonomi.

Jag reser med SJ varje dag, jag tycker det i stort fungerar mycket bra, även fast det självklart finns förbättringspotenital, men vart gör det inte det.

SAS tar imorgon Stockholm-Göteborg:
2 avgångar kostar 470 kronor, resterande avgångar kostar över 1 000 kronor, ej återbetalningsbar.

Norwegian flyger ej till Göteborg från Stockholm

SJ tar imorgon Stockholm-Göteborg mellan 500-700 kronor (X2000), några resor över 800 kronor, ej återbetalningsbar och med sittplats, inte en enda resa över 1 000 kronor.

SAS tar imorgn Stockholm-Malmö:
En avång kostar 646 kronor, en avång 846, övriga kostar över 1 026 - 1 2227 kronor, ej återbetalningsbar.

Norwegian flyger ej Malmö

SJ tar Stockholm - Malmö
Mellan 700-850 kronor (X2000), en avgång strax över 1 000 kronor, dock verkar de flesta avgångar fullbokade imorgon.

Samtliga priser hämtade nu 21.30 den 14 mars 2010.

Flyger du, ska du också räkna med transport till/från flygplats.

Så, kan vi en gång för alla sluta säga att det alltid är dyrare att åka tåg. jämfört med flyg!?


Nej, Norwegian flyger inte från Malmö Airport, men det går ifrån Köpenhamn Kastrup.
#582 2010-03-15, 07:32
bayern
Ursprungligen postat av canment
Nej, Norwegian flyger inte från Malmö Airport, men det går ifrån Köpenhamn Kastrup.


Och vad har det med tråden att göra? Köpenhamn är inte Malmö, även fast det går tåg emellan, men då ska du betala biljett där samt byta. Jag orkade inte jämföra Norwegian till Köpenhamn, men eftersom du hävdar att tåg alltid är dyrare än flyg kanske du borde göra det istället. Svara på mina frågor istället.
#583 2010-03-25, 11:22
_Melin
har en polare som säger att man kan hoppa på tågen o vänta till konduktören kommer och köpa biljett av den då, stämmer detta?
#584 2010-03-25, 12:03
asdurN
Ursprungligen postat av _Melin
har en polare som säger att man kan hoppa på tågen o vänta till konduktören kommer och köpa biljett av den då, stämmer detta?



Ja det funkar. Blir typ 20% dyrare eller något dock för olika avgifter
#585 2010-03-25, 12:11
_Melin
Ursprungligen postat av asdurN
Ja det funkar. Blir typ 20% dyrare eller något dock för olika avgifter

gäller detta alla tåg?, ska åka sj regional tåg nu i helgen. hur ofta är de kontrollanter nån som vet?
#586 2010-03-25, 16:34
Modnar
Ett tips som jag har hört, men dock aldrig pallat prova, är att sätta sig inne på toan UTAN att låsa. Konduktören tror då att det inte är nån där och öppnar inte. Grejen är att du måste dra ner byxorna och sätta dig på toan som om du satt och sket. Konduktören kommer då förmodligen genast ursäkta sig och backa ut om han/hon mot förmodan skulle öppna dörren och kolla ändå.

Detta kräver ju dock att man inte skäms och kanske måste stå ut med att fler personer öppnar och ursäktar sig. Men det kan det ju vara värt? Jag skulle aldrig våga prova dock, skulle skämmas för mycket.
#587 2010-03-28, 12:14
Roxic
En gång när jag åkte med SJ så fanns det en speciell vagn för barn med massa barnvagnsplatser vid sätena.

Ungarna lekte i ett bollhav en bit bort och alla föräldrar stod bredvid. Jag gick direkt och satte mig vid en barnvagn med en sovande bebis så det skulle se ut som min unge. Konduktören kollade nog bara ifall det hade kommit in nya barnvagnar, så hon upptäckte aldrig mig.
#588 2010-03-28, 14:54
Discovery
Ursprungligen postat av Jockzor90
Fyfan vad tråkigt

Eller så är ni hardcore och sitter på taket?



sitta på taket ? Det överlever man inte, möjligen om de kör med Ånglok på en icke elektrifierad järnväg...