Hitta diskussioner med liknande innehåll

Undvik American Airlines-försöker ta dubbelt betalt

#1 2012-10-11, 23:37
Hjalpmedtvaprickarovera
Köpte flygbiljetter med American Airlines (AA), mina pengar drogs från kontot och jag fick mina biljetter på mejlen.

Några dagar senare var jag på restaurang och när jag skulle betala med kortet fick jag inte igenom köpet (jobbigt att få problem med att betala för sig). När jag inte kunde betala med kortet undrade jag vad fasen som var fel, jag visste att jag skulle ha rätt hyfsat med pengar på kontot. När jag sedan kollade mitt kontoutdrag såg jag att dagen efter att jag hade köpt och betalat mina biljetter så hade någon försökt dra pengar från mitt konto (typ 20 000 kr). På utdraget stod det då "preliminärt köp" så jag kunde inte se vem som gjort bokningen utan fick kontakta min bank och de sa att det var AA som gjort den. På grund av att mitt konto inte hade täckning för ytterligare 20 000 kr hade AA lyckligtvis inte fått ut pengarna denna andra gång. Deras prel köp-bokning hade dock resulterat i att jag fick minus på kontot och inte kunde betala annat som jag behövde tex restaurangen och räkningar som var inlagda på mitt konto sedan tidigare (jobbigt att få påminnelseavgifter för att inte ha betalat i tid pga denna skit).

Nästa steg var att jag mejlade AA direkt på kvällen när jag upptäckt vad de gjort och bad dem att ta bort deras dubbelbokning från mitt konto. Jag skrev att det var jobbigt för mig att inte komma åt mina pengar och att det var viktigt att de skulle lösa det snabbt (jag hade då varit utan pengar i typ 4 dagar på detta konto utan att de upptäckt att de dubbelbokat). Då inte AA återkom till mig snabbt kontaktade jag min bank som tog bort bokningen.

Tro det eller ej idag över två veckor efter mitt mejl kontaktade AA mig och angav att jag hade kontaktat fel ställe hos dem och skulle ringa till dem på ett visst nummer istället.
Nåväl jag ringde dem för att jag ville beklaga mig, höra hur deras dubbelbokning hade kunnat ske samt att jag ville bli kompenserad. Hur tror ni jag blev bemött (notera att jag inte var otrevlig utan tex pratade med lugn röst)? Jo det slutade med att jag inte var nöjd med de svar jag fick utan bad om att få prata med chefen. Chefen säger då till mig att hon inte kan göra annat än att beklaga vad jag råkat ut för. Vidare säger hon att den avdelning hon arbetar på endast hade kunnat hjälpa mig med att ta bort dubbelbokningen och att jag typ får skylla mig själv som inte har tagit kontakt med dem innan (med det menade hon att jag skulle ha ringt), hon verkade tycka att det var helknäppt att jag mejlat (står ingenstans på deras hemisda el i biljettinfon från mejlet att man inte ska mejla). Sedan informerade hon mig om att om jag har synpunkter och vill ha kompensation så får jag istället kontakta det första stället jag mejlade till och detta kan jag inte göra för EFTER min resa (dvs att jag måste vänta i ytterligare tre månader innan jag kan be om kompensation). När hon skulle förklara för mig hur deras dubbeldragning kunnat ske så var det typ mer eller mindre omöjligt att fatta vad hon sa, så jag undrade om jag kunde få det skriftligt. Hon blev då sur och sa att "men jag säger ju till dig nu hur det gått till", på vilket jag svarar att jag har lite problem med engelskan och därför vill ha det skriftligt men det kunde jag tydligen inte få.

När jag nu ändå ringde dem så slutade det med att de sa att det var något annat de behövde prata med mig om. Det här andra visade sig vara att de hade ändrat tiderna på nga av mina flyg. Jag har varit med några gånger tidigare om att tider på flyg ändras, men då brukar man ju för tusan omgående få ett mejl om detta. Min resa som jag bokat hos AA innebär att jag har två byten innan jag kommer till slutdestination och i och med deras ändrade tid på ett flyg skulle jag ha väldigt kort om tid för mitt byte i New York, chefen i telefon frågar om det är ok. Jag ifrågasätter om jag verkligen hinner på denna tid (måste bla ta ut mitt bagage i new york och checka in det på nytt), hon säger vänta jag ska kolla och när hon återkommer så säger hon nej du hinner inte. Hur sjukt är inte det hade jag inte själv ifrågasatt om det var rimligt att jag skulle hinna så hade de inte kollat till mig utan bara låtit biljetterna ligga kvar och jag hade inte haft en rimlig chans att hinna med mitt byte.

Sammanfattning för er som inte orkar läsa denna låna text:
American Airlines försökte dra pengar från mitt konto för samma biljetter två gånger. Jag hade inte täckning på kontot gång 2 så inga pengar drogs men jag fick minus på kontot och kunde inte betala mina utgifter/räkningar på flera dagar. Min bank fixade det väldigt snabbt men AA tog två veckor på sig att lämna mig ett idiotsvar som bla innebär att om jag vill ha kompensation så får jag ta det med dem EFTER resan dvs om 3 månader när min resa är avslutad. Vidare tabbade de sig med lite andra grejer också så slutsatsen är att de är totalt ointresserade av vettig service.


Frågor till er:
Har ni varit med om att pengar dras dubbelt från ert konto på detta sätt? Och har ni isåfall fått kompensation från den som gjort fel? Min bank sa att de har varit med om detta förr och att det då har rört sig om flygbiljetter, finns det ngt flygbolag som satt detta i system för att tjäna extra räntepengar innan de betalar tillbaka till kunden?

Tack till er som orkar läsa!
#2 2012-10-12, 00:05
sven33
Ursprungligen postat av Hjalpmedtvaprickarovera
finns det ngt flygbolag som satt detta i system för att tjäna extra räntepengar innan de betalar tillbaka till kunden?



Nej, det finns inget flygbolag som har satt grovt bedrägeri i system. Jag kan hålla med om att det du råkat ut för var jobbigt men jag stör mig ändå lite på den Sverker Olofssonska mentaliteten de flesta svenskar verkar ha. Om någon på ett företag klantar till det för en ska det bolaget svartlistas för alltid! (och helst ska alla du känner/träffar vara med på denna bojkott också.

Man får ändå acceptera att enskilda personer inom ett företag ibland begår misstag. I vanliga fall skulle jag ha hållit med om att de borde kompenserat dig på något sätt. I det här fallet får man ha överseende med att AA försatte sig själva i rekonstruktion för ett tag sedan så när de kämpar för sin överlevnad är det förståeligt att håller hårt i slantarna.

En annan sak du får tänka på är att internetsupport inte har slagit igenom på samma sätt som i Sverige i resten av världen. Det är i de flesta andra länder en självklarhet att ringa när det är så viktigt.
#3 2012-10-12, 00:19
Hjalpmedtvaprickarovera
ok håller med om att rubriken kanske var lite överdriven och att de inte ska svartlistas endast pga denna miss för alltid.

Intressant att de försatt sig själva i rekonstuktion hade ingen koll på det.

Oavsett hela historien, så undrar jag hur de har lyckats med att försöka boka upp pengarna en gång till på mitt konto.
#4 2012-10-12, 00:28
sven33
Ursprungligen postat av Hjalpmedtvaprickarovera


Intressant att de försatt sig själva i rekonstuktion hade ingen koll på det.


Jodå så jag skulle fundera på någon form av konkursförsäkring om det nu var flera månader kvar till avresa? De lär inte försvinna eftersom flera konkurrenter är intresserade av delar av bolaget men de har kontinuerligt fått ställa in flighter och lägga ned rutter under de senaste månaderna. Det är möjligt att detta förklarar varför de ville boka om dig till en annan flight.

Oavsett hela historien, så undrar jag hur de har lyckats med att försöka boka upp pengarna en gång till på mitt konto.


Antagligen är det så lätt som en bugg i ett bokningssystem och/eller en anställd som råkade lägga in din beställning två gånger.
#5 2012-10-12, 03:42
Störande, antagligen precis som sven33 säger något speciellt med din bokning som triggade en bugg i deras system som gjorde att pengar drogs igen.. eller någon anställd som gjorde fel. Det är naturligtvis inget som American Airlines eller något annat seriöst bolag gör avsiktligt.

Något annat som skulle kunna ha hänt är att bokningen råkats göras en andra gång i din browser... typ att du stänger laptoppen och öppnar nästa dag och sidan laddas om eller något sådant.

Call centers i USA är värdelösa. Folk du pratar med försöker oftast vara vänliga (eftersom samtalen övervakas), men de är ineffektiva, kopplar dig fel, är inte speciellt tålmodiga och har typiskt ingen aning om vad de snackar om.

Trots det så skickar du förstås inte epost när något sådant här händer! Hur tänker du? Om mitt konto är övertrasserat och jag inte kan betala räkningar ringer jag förstås omedelbart och löser situationen! Spelar ingen roll om USA eller Sverige.

Vad gäller ombokningen, det är jättevanligt i USA, sker med alla bolag. Det är illa att de inte skickar epost, och att de föreslår alternativ som inte riktigt funkar... Men! Ofta kan du använda sådana här tillfällen till din fördel. Nästa månad t.ex. flyger jag till Kanada med United, och mitt flyg blev ändrat så att jag skulle komma fram 4h senare. Då ringde jag och klagade och kunde utan kostnad byta till en rutt med Air Canada som var mycket dyrare och hade bättre flygtider än den ursprungliga.
#6 2012-10-12, 10:14
Hjalpmedtvaprickarovera
Jodå så jag skulle fundera på någon form av konkursförsäkring om det nu var flera månader kvar till avresa? De lär inte försvinna eftersom flera konkurrenter är intresserade av delar av bolaget men de har kontinuerligt fått ställa in flighter och lägga ned rutter under de senaste månaderna. Det är möjligt att detta förklarar varför de ville boka om dig till en annan flight.


Försökt kolla runt lite ang konkurrsförsäkring nu. Vad jag förstår så köps normalt en konkurrsföräkring tillsammans med biljetterna och det är då den som säljer biljetterna som erbjuder detta. Jag köpte biljetterna direkt från AA och erbjöds inte att köpa någon dylik försäkring då. Vidare så ser jag att tex travellink erbjuder att man kan köpa en konkurrsförsäkring om det är så att man skulle boka med dem men... "Försäkringen gäller inte för flygbolag som när biljetten/erna betalas och skrivs ut är under företagsrekonstruktion, är registrerade under "Chapter 11" eller i övrigt är insolvent eller försatt i konkurs." AA ligger som jag förstått det nu i rekonstruktion sedan novemer 2011.

Hemförsäkringsbolagen täcker inte konkurser och det finns ej möjlighet att köpa till ngt tillägg hos dem.

Jag har köpt flygbiljetter med mitt visa kort så om jag inte kommer iväg så bör jag få pengarna därifrån. Men hur är det med ytterligare kostnader som man betalat och som man inte kan utnyttja om man inte kommer i väg med flyget pga konkurrs tex har jag bokat en veckas kryssning och lite hotell (ej betalda än, men planerade att betalas inom kort). Antar att jag får kolla det finstilta i kortvillkoren.

Europeiska/ERV ska ha ngn typ av årsreseförsäkring som täcker konkurrs tex ska man kunna få nya biljetter om man inte kan ta sig hem. Har varit inne på deras hemsida och kollat men hittar inte så mkt info om vilka kostnader man kan få täckta vid konkurs, men ska ringa dem.
#7 2012-10-12, 10:19
BigBusiness
Vänta två veckor på att få svar på mail?

Nästa gång, RING direkt i stället.
#8 2012-10-12, 10:29
Hjalpmedtvaprickarovera
Ursprungligen postat av luckylucaz
Trots det så skickar du förstås inte epost när något sådant här händer! Hur tänker du? Om mitt konto är övertrasserat och jag inte kan betala räkningar ringer jag förstås omedelbart och löser situationen! Spelar ingen roll om USA eller Sverige.


Det var sent på kvällen så det var därför jag mejlade AA och hoppades att de skulle lösa det fort.
Dock ringde jag även min bank som löste det snabbt dagen efter genom att de tog bort AAs bokning åt mig. Ja må vara lite halvkorkad i denna situation men skulle knappast enbart väntat på AAs mejlsvar i två veckor om jag inte kom åt mina pengar haha. Det som dock ändå facinerar mig är att det tog två veckor för dem att svara på mitt mejl när jag skrev att det var brådskande och att de då dessutom i mejlet endast angav att jag skulle kontakta dem på annat sätt.

Ursprungligen postat av luckylucaz
Vad gäller ombokningen, det är jättevanligt i USA, sker med alla bolag. Det är illa att de inte skickar epost, och att de föreslår alternativ som inte riktigt funkar... Men! Ofta kan du använda sådana här tillfällen till din fördel. Nästa månad t.ex. flyger jag till Kanada med United, och mitt flyg blev ändrat så att jag skulle komma fram 4h senare. Då ringde jag och klagade och kunde utan kostnad byta till en rutt med Air Canada som var mycket dyrare och hade bättre flygtider än den ursprungliga.


Jo visst har också varit med om att flyg bokas om i USA, men har då fått bättre information och service. Har hänt mig en gång också från USA att SAS bokade om mig (med typ en dags varsel som jag inte hann ta del av innan jag kom till flygplatsen) till ett annat flyg en dag senare men då klagade jag och fick åka samma kväll som planerat. Bara att gratuelera dig till din lyckade ombokning med Air Canada!
#9 2012-10-12, 10:33
Hjalpmedtvaprickarovera
Ursprungligen postat av BigBusiness
Vänta två veckor på att få svar på mail?

Nästa gång, RING direkt i stället.


Yes absolut men generellt är det nog smidigast att kontakta sin bank går nog oftast fortare.
#10 2012-10-12, 13:24
PuffaRoll
Jag har rest med AA, tycker dom fungerade bra. Har ingen aning om hur det är med ombildning av företaget eller något sånt, kan bara säga att resan in i och i USA fungerade bra, med AA och British Airways. Bra kommunikation hade dom.
#11 2012-10-12, 13:58
sven33
Ursprungligen postat av Hjalpmedtvaprickarovera
Försökt kolla runt lite ang konkurrsförsäkring nu. Vad jag förstår så köps normalt en konkurrsföräkring tillsammans med biljetterna och det är då den som säljer biljetterna som erbjuder detta. Jag köpte biljetterna direkt från AA och erbjöds inte att köpa någon dylik försäkring då. Vidare så ser jag att tex travellink erbjuder att man kan köpa en konkurrsförsäkring om det är så att man skulle boka med dem men... "Försäkringen gäller inte för flygbolag som när biljetten/erna betalas och skrivs ut är under företagsrekonstruktion, är registrerade under "Chapter 11" eller i övrigt är insolvent eller försatt i konkurs." AA ligger som jag förstått det nu i rekonstruktion sedan novemer 2011.

Hemförsäkringsbolagen täcker inte konkurser och det finns ej möjlighet att köpa till ngt tillägg hos dem.

Jag har köpt flygbiljetter med mitt visa kort så om jag inte kommer iväg så bör jag få pengarna därifrån. Men hur är det med ytterligare kostnader som man betalat och som man inte kan utnyttja om man inte kommer i väg med flyget pga konkurrs tex har jag bokat en veckas kryssning och lite hotell (ej betalda än, men planerade att betalas inom kort). Antar att jag får kolla det finstilta i kortvillkoren.

Europeiska/ERV ska ha ngn typ av årsreseförsäkring som täcker konkurrs tex ska man kunna få nya biljetter om man inte kan ta sig hem. Har varit inne på deras hemsida och kollat men hittar inte så mkt info om vilka kostnader man kan få täckta vid konkurs, men ska ringa dem.


Vid närmare eftertanke så behöver du nog inte vara så orolig. Flighten över atlanten är en av deras mest lönsamma så den kommer inte att försvinna hur det än går. Möjligen kan du i värsta fall få problem med din connecting flight i USA men detta är något som går att lösa.
#12 2012-10-12, 17:42
Meh, köp dina biljetter med kreditkort bara (ej debitkort), skulle flygbolaget verkligen gå under och inte betala tillbaka pengar så kräver du pengarna genom kreditkortsbolaget.

Men jag skulle inte oroa mig över det när det gäller American. De är förvisso i konkurs redan, men sannolikheten att de skall gå under inom kort tror jag är låg.