Köpte flygbiljetter med American Airlines (AA), mina pengar drogs från kontot och jag fick mina biljetter på mejlen.
Några dagar senare var jag på restaurang och när jag skulle betala med kortet fick jag inte igenom köpet (jobbigt att få problem med att betala för sig). När jag inte kunde betala med kortet undrade jag vad fasen som var fel, jag visste att jag skulle ha rätt hyfsat med pengar på kontot. När jag sedan kollade mitt kontoutdrag såg jag att dagen efter att jag hade köpt och betalat mina biljetter så hade någon försökt dra pengar från mitt konto (typ 20 000 kr). På utdraget stod det då "preliminärt köp" så jag kunde inte se vem som gjort bokningen utan fick kontakta min bank och de sa att det var AA som gjort den. På grund av att mitt konto inte hade täckning för ytterligare 20 000 kr hade AA lyckligtvis inte fått ut pengarna denna andra gång. Deras prel köp-bokning hade dock resulterat i att jag fick minus på kontot och inte kunde betala annat som jag behövde tex restaurangen och räkningar som var inlagda på mitt konto sedan tidigare (jobbigt att få påminnelseavgifter för att inte ha betalat i tid pga denna skit).
Nästa steg var att jag mejlade AA direkt på kvällen när jag upptäckt vad de gjort och bad dem att ta bort deras dubbelbokning från mitt konto. Jag skrev att det var jobbigt för mig att inte komma åt mina pengar och att det var viktigt att de skulle lösa det snabbt (jag hade då varit utan pengar i typ 4 dagar på detta konto utan att de upptäckt att de dubbelbokat). Då inte AA återkom till mig snabbt kontaktade jag min bank som tog bort bokningen.
Tro det eller ej idag över två veckor efter mitt mejl kontaktade AA mig och angav att jag hade kontaktat fel ställe hos dem och skulle ringa till dem på ett visst nummer istället.
Nåväl jag ringde dem för att jag ville beklaga mig, höra hur deras dubbelbokning hade kunnat ske samt att jag ville bli kompenserad. Hur tror ni jag blev bemött (notera att jag inte var otrevlig utan tex pratade med lugn röst)? Jo det slutade med att jag inte var nöjd med de svar jag fick utan bad om att få prata med chefen. Chefen säger då till mig att hon inte kan göra annat än att beklaga vad jag råkat ut för. Vidare säger hon att den avdelning hon arbetar på endast hade kunnat hjälpa mig med att ta bort dubbelbokningen och att jag typ får skylla mig själv som inte har tagit kontakt med dem innan (med det menade hon att jag skulle ha ringt), hon verkade tycka att det var helknäppt att jag mejlat (står ingenstans på deras hemisda el i biljettinfon från mejlet att man inte ska mejla). Sedan informerade hon mig om att om jag har synpunkter och vill ha kompensation så får jag istället kontakta det första stället jag mejlade till och detta kan jag inte göra för EFTER min resa (dvs att jag måste vänta i ytterligare tre månader innan jag kan be om kompensation). När hon skulle förklara för mig hur deras dubbeldragning kunnat ske så var det typ mer eller mindre omöjligt att fatta vad hon sa, så jag undrade om jag kunde få det skriftligt. Hon blev då sur och sa att "men jag säger ju till dig nu hur det gått till", på vilket jag svarar att jag har lite problem med engelskan och därför vill ha det skriftligt men det kunde jag tydligen inte få.
När jag nu ändå ringde dem så slutade det med att de sa att det var något annat de behövde prata med mig om. Det här andra visade sig vara att de hade ändrat tiderna på nga av mina flyg. Jag har varit med några gånger tidigare om att tider på flyg ändras, men då brukar man ju för tusan omgående få ett mejl om detta. Min resa som jag bokat hos AA innebär att jag har två byten innan jag kommer till slutdestination och i och med deras ändrade tid på ett flyg skulle jag ha väldigt kort om tid för mitt byte i New York, chefen i telefon frågar om det är ok. Jag ifrågasätter om jag verkligen hinner på denna tid (måste bla ta ut mitt bagage i new york och checka in det på nytt), hon säger vänta jag ska kolla och när hon återkommer så säger hon nej du hinner inte. Hur sjukt är inte det hade jag inte själv ifrågasatt om det var rimligt att jag skulle hinna så hade de inte kollat till mig utan bara låtit biljetterna ligga kvar och jag hade inte haft en rimlig chans att hinna med mitt byte.
Sammanfattning för er som inte orkar läsa denna låna text:
American Airlines försökte dra pengar från mitt konto för samma biljetter två gånger. Jag hade inte täckning på kontot gång 2 så inga pengar drogs men jag fick minus på kontot och kunde inte betala mina utgifter/räkningar på flera dagar. Min bank fixade det väldigt snabbt men AA tog två veckor på sig att lämna mig ett idiotsvar som bla innebär att om jag vill ha kompensation så får jag ta det med dem EFTER resan dvs om 3 månader när min resa är avslutad. Vidare tabbade de sig med lite andra grejer också så slutsatsen är att de är totalt ointresserade av vettig service.
Frågor till er:
Har ni varit med om att pengar dras dubbelt från ert konto på detta sätt? Och har ni isåfall fått kompensation från den som gjort fel? Min bank sa att de har varit med om detta förr och att det då har rört sig om flygbiljetter, finns det ngt flygbolag som satt detta i system för att tjäna extra räntepengar innan de betalar tillbaka till kunden?
Tack till er som orkar läsa!