Exakt samma sak hände mig när jag nyligen beställde två biljetter t/r Köpenhamn - San Francisco. Beställde genom expedia och blev väldigt förvånad när jag loggade in på min nätbank och såg att flygbiljetterna blivit dragna två gånger. Ringde upp expedias kundservice och blev rekommenderad att snacka med banken.
Sagt och gjort kontaktade jag min bank och de kunde enkelt förklara och lösa problemet åt mig. Tydligen så hade en enkel summa för båda biljetterna reserverats när jag gjort köpet online (runt 14 000 i det här fallet), sedan när American Airlines tar betalt för för biljetterna så drar de pengarna för två biljetter, dvs 2 x 7000 som försvinner från mitt konto. Det som händer då är att banksystemet inte uppfattar att de 2 x 7000 är samma som den reserverade engångssumman på 14 000, vilket i sin tur leder till att reservationen ligger kvar som ett minus på 14 000 i systemet.
Min bank kunde då enkelt bara gå in och ta bort reservationen på 14 000 som legat kvar sedan jag gjorde bokningen online, och det har inte inneburit några problem nu ett par veckor efter. Att AA systematiskt skulle blåsa vanliga kunder handlar det alltså inte om, däremot har dom ett jävligt dumt betalningssystem som uppenbarligen skapar problem för folk med svenska banker. Enligt supporten på expedia så hade liknande problem inträffat förr så det är väl inte helt ovanligt.
Ifall det händer någon ska man alltså främst kontakta sin egna bank som kan lösa det direkt. Och i mitt fall har jag fortfarande min bokning kvar så allt är frid och fröjd.