Hitta diskussioner med liknande innehåll

Blåst av SAS på 16800:-

#13 2012-10-21, 08:20
Gnupung
Hade en tur och retur resa. Göteborg-Köpenhamn-Bangkok-Krabi och tillbaka. Avbokade Krabi-Bangkok i hemresan.
#14 2012-10-23, 02:17
Ja, men det jag undrar är. Vart ser du att man kan avboka en delresa och inte hela hemresan? Du har ju bara ett bokningsnr.
#15 2012-10-24, 15:27
Gnupung
Destination
* Från (Krabi)
* Till (Bangkok)


Parentesen har ju jag skrivit in, men såhär gjorde jag iallafall. Jag tycker ju att dem möjliggjort en segmentsavbokning om vi skall kalla det så i detta formuläret. Helt utan att förvarna eller ringt upp och sagt vad som gällde även om man fyllt i mobilnummer.

Och deras "Mer information om avbokning" har ju inte funkat på över en månad.
#16 2012-10-24, 16:39
Tja du, avbokningsformuläret säger att du kan avboka så länge "Utresan inte sker inom 2 dagar". Det är väl lite en tolkningsfråga om det betyder att du då kan avboka efter utresan. Valen du har för avbokning är också bara utresa, hemresa eller ut och hemresa. Ingenstans nämns möjligheten att avboka en delresa. Å andra sidan kan ni hävda att om dessa är de enda valen, varför frågar de då efter från/till destination? Länken till "Mer information om avbokning" verkar heller inte längre fungera. Så jag tycker det är lite oklart. Säkerligen har ni inga rättigheter här, men om jag vore i er situation skulle jag spela dum och hävda att avbokningsformuläret är missvisande och att jag följt anvisningarna (utresan var inte inom 2 dagar). Inte helt omöjligt att ni kan få någon slags ersättning.
#17 2012-10-24, 17:10
Gnupung
Ursprungligen postat av luckylucaz
Tja du, avbokningsformuläret säger att du kan avboka så länge "Utresan inte sker inom 2 dagar". Det är väl lite en tolkningsfråga om det betyder att du då kan avboka efter utresan. Valen du har för avbokning är också bara utresa, hemresa eller ut och hemresa. Ingenstans nämns möjligheten att avboka en delresa. Å andra sidan kan ni hävda att om dessa är de enda valen, varför frågar de då efter från/till destination? Länken till "Mer information om avbokning" verkar heller inte längre fungera. Så jag tycker det är lite oklart. Säkerligen har ni inga rättigheter här, men om jag vore i er situation skulle jag spela dum och hävda att avbokningsformuläret är missvisande och att jag följt anvisningarna (utresan var inte inom 2 dagar). Inte helt omöjligt att ni kan få någon slags ersättning.


Precis detta jag skall säga, och slänga upp kvittot från SAS där dem säger:


Svar från SAS avbokning ok

Ämne: avbokning biljett från digitala eva Automatiskt vidarebefordrat av en regel

PNR_or_ticketnr: XXXXXXX

Name: XXXXXXXXXXX

straecka: Hemresa

From: Krabi

To: Bangkok

Date: 11 oktober

Phone_number: XXXXXXXXXX

epost:XXXXX@GMAIL.COM

Where_is_the_booking_made: Webbsida

Rules: Ja

antalpax: 2



This e-mail (including any attached documents) is proprietary and confidential
and may contain legally privileged information.
#18 2012-10-24, 20:47
sven33
Orkar du kämpa lite är jag övertygad om att du kommer få din ersättning för detta. Att hela resan avbokas om du avbokar ett segment är knappas något de kan förvänta sig att allmänheten känner till. De har inte informerat dig om detta och kanske tom antytt att så inte var fallet. Ring upp SAS och hota med en anmälning till ARN, om de inte ger med sig så anmäl det till ARN så tror jag att du har en bra chans att vinna.

http://www.arn.se/
#19 2012-10-24, 20:55
Nimekylg
Ursprungligen postat av sven33
Orkar du kämpa lite är jag övertygad om att du kommer få din ersättning för detta. Att hela resan avbokas om du avbokar ett segment är knappas något de kan förvänta sig att allmänheten känner till. De har inte informerat dig om detta och kanske tom antytt att så inte var fallet. Ring upp SAS och hota med en anmälning till ARN, om de inte ger med sig så anmäl det till ARN så tror jag att du har en bra chans att vinna.

http://www.arn.se/



Det kanske vore en fördel att först kolla upp dom reglerna som var på biljetten man köpte, när man bokar måste man alltid bocka för att man läst och accepterat reglerna. Ett tips innan man börjar hota om anmälning sen i slutändan kanske det slutar med att man har fel. Onödig tid det har tagit tänker jag
#20 2012-10-25, 16:48
Gnupung
Väntar fortfarande på svar ifrån SAS, där jag yrkat på mina 16 800kr tillbaka. Tackar de nej är det ARN som gäller. Sen får vi se hur det går
#21 2012-10-27, 14:50
Svedde
Står inget om att avboka bara ett segment på det formuläret ju. I detta fall tror jag inte du kommer få något vidare kompensation då det är du själv som avbokat resan. Rekommenderar att aldrig göra några "konstiga" avbokningar via formulär, kolla direkt med supporten direkt så brukar man få svar direkt hur man ska göra och vad som går att göra.
#22 2012-11-12, 18:47
pandan
Ursprungligen postat av Gnupung
Väntar fortfarande på svar ifrån SAS, där jag yrkat på mina 16 800kr tillbaka. Tackar de nej är det ARN som gäller. Sen får vi se hur det går


Nå, hur har det gått? Fick du något svar från det konkursdrabbade SAS?
#23 2012-11-15, 10:44
Mr F
SAS har ca 100 ärenden per år som skickas till ARN.

95% ger en vinnande dom åt flygbolaget. I 5% blir de betalningsskyldiga.
Om SAS anser att du har gjort fel så låter de dig gå vidare till ARN eftersom SAS då är ganska säkra på att vinna.

De har 100-tals fall som de tittar tillbaka på, alltså liknande ärenden där de i stort sett vet vad som händer hos ARN. Så om du blir ombedd att ta det vidare så är inte chansen att du ska vinna speciellt stor.

Det kvitto du fick var väl en bekräftelse på att ditt meddelande skickats och att du ska kunna se att det blev rätt info.
Och vart i formuläret kan du bocka i "del av resa"?

Du är nog kokt makaron.
#24 2012-11-15, 11:58
Du dök inte upp vid avgången = din plats såldes igen till någon annan.