Mest dramatiska ni varit med om under flygning

#25 2013-01-13, 14:17
Putsch
Ursprungligen postat av Cliffak
Förhoppningsvis ja. Hade det varit Ryanair så hade de väl dragit den dödes kreditkort för att få hyra en

Förhoppningsvis flyttade de på paxen som satt på samma rad också, vilket så klart får mig att undra vad man gör om planet är proppfullt? Bara att gilla läget och sitta kvar på sin mittenplats med liket bredvid sig? Fast å andra sidan är ju risken att han stör åtminstone minimal.

Om det hade varit Ryan Air hade liket fått betala för platserna intill också.
Jag hatar Ryan Air och kommer aldrig mer att flyga med dem.
#26 2013-01-13, 18:28
felstavadd
Ursprungligen postat av elgecy
Låter obehagligt att flyga vidare med ett lik i planet. Vad gjorde de med liket? Slängde en filt över honom... eller?


Nej, dom slutade aldrig ge HLR under tiden som man försökte få ner planet, så han var ju inte "formellt" död och alltså inte i behov av någon övertäckning, hade de däremot slutat ge HLR så hade han "dött" på plats. De placerade honom i mittgången för att kunna ge hjärtmassage och konstgjord andning, så det var där han låg.

Ambulans mötte upp efter nödlandningen och tog med honom till sjukhus där man konstaterade att han var död helt enkelt. Ville egentligen inte skriva ut för mkt info om det hela pga av risk för personlig outning men såhär var det: det var min dåvarande sambo som kämpade med att ge mannen HLR under dessa timmar eftersom hon var sjuksköterska, de andra två var ambulanspersonal/akutpersonal som vi inte kände.

Flygbolaget kontaktade henne och de andra sjukvårdarna senare på hotellet och informerade att mannen avlidit samt tackade för hjälpen hon och de andra hade gett. Detta för att mannens resesällskap ville att de inblandade skulle få veta hur det hela slutade eftersom det hela var traumatiskt för många.

Sorgligt som sagt, mannen tillhörde ett sällskap med gamla kompisar som skulle iväg på sin årliga kompisresa med sina bästa vänner och så slutade det på detta vis.
#27 2013-01-16, 23:44
Ursprungligen postat av Putsch
Om det hade varit Ryan Air hade liket fått betala för platserna intill också.
Jag hatar Ryan Air och kommer aldrig mer att flyga med dem.


Fast även Ryanair tar en diversion för ett akut sjukdomstillstånd utan att bråka. O'leary må vara en idiot men jag tror till och med han inser att det är dålig PR om någon dör för att de tyckte det var för dyrt med en extralandning..
#28 2013-02-23, 18:38
Coolcitte
Har varit väldigt förskonad mot dramatiska händelser, det mest spännande som har hänt är en landning i extrem crosswind (precis på gränsen för vad som är maximalt tillåten crosswind, fick vi höra sedan). Det var även väldigt turbulent i området och planet kastades runt i luften under inflygningen. Lite som att åka berg-och-dalbana. Under landningen vände piloterna upp planet mot vinden så vi "gled" i sidled in mot banan innan de vände upp nosen precis innan touchdown. Blev en mjuk landning och folk applåderade.

För några år sedan när jag stod och väntade vid gaten på väg hem från Berlin var det ett medelålders kompisgäng vid gaten bredvid som verkade vara på väg ganska långt söderut på någon sorts party/grabbresa. Precis när en i gänget skall passera boarding card-kontrollen får han en hjärtattack, ramlar ihop och stendör där på golvet. Helt sjukt oväntat och tråkigt sätt att dö på. Det underliga var att hans kompisar, efter att ha pratat med polis och sjukvårdare faktiskt bestämde sig för att genomföra flygresan och boardade till sist planet. Måste varit en jävligt dyster resa.
#29 2013-04-24, 23:27
Pendek
En man ställde sig upp och spydde rakt ut. Damen som sätt framför honom fick en trevlig dusch.
#30 2016-12-14, 17:56
elgecy
Ursprungligen postat av Pendek
En man ställde sig upp och spydde rakt ut. Damen som sätt framför honom fick en trevlig dusch.


Låter inge vidare. Det värsta med flygningar är att det i många fall inte finns mycket att göra åt vilken skit som än händer. Som upplagt för att "rida ut stormar", på sätt och vis bokstavligen talat
#31 2016-12-15, 22:44
Rigor Mortis
Vi hamnade i virvlarna efter planet framför över Nordsjön. Söte Jesus så det small i planet när det slängdes runt. Året efter höll vi på att krocka med en Tornado strax utanför Edinburgh. För många herrans år sen sköt de ena motorn i en SAS Fokker 50 på Kastrup när vi skulle iväg. Jag tycker att jag har haft min beskärda del....
#32 2016-12-15, 22:47
keyboardwarri0r
Såg ett flygplan flyga kors under oss, måste handlat om endast ett 20-30tal meter, men kanske blev lurad lite när det gäller avståndet. Kändes obehagligt nära iaf, samt mer än lite läskigt 11km över havet. :'(
#33 2016-12-15, 22:48
Kent-Herbert
Plan (mindre plan focker F28) under landning gled av banan lite med ett hjul. Låter fånigt men det skakade satan, har för mig att dem nämde det på tv efteråt.

En förlamad /strokeskadad man brevid mig bajsade ner sig under en långflygning. Lögn i helvete att försöka flytta honom eller mig som satt inklämd i ett hörn.
#34 2016-12-16, 02:07
Ursprungligen postat av keyboardwarri0r
Såg ett flygplan flyga kors under oss, måste handlat om endast ett 20-30tal meter, men kanske blev lurad lite när det gäller avståndet. Kändes obehagligt nära iaf, samt mer än lite läskigt 11km över havet. :'(

Tror att det var ett större avstånd, som jämförelse sticker stjärten på A380 upp omkring 25 meter från marken när planet står stilla. Hastigheten påverkar antagligen också.
Vill man se många flygplan runt sig så ska man flyga till Heathrow under rusningstrafik en klar dag. Då kan man se flera lager med snurrande flygplan. Har hört något om att de har 1000 fot (300 meter) skillnad i höjd som standard.
#35 2016-12-16, 02:12
keyboardwarri0r
Ursprungligen postat av Neksnor
Tror att det var ett större avstånd, som jämförelse sticker stjärten på A380 upp omkring 25 meter från marken när planet står stilla. Hastigheten påverkar antagligen också.
Vill man se många flygplan runt sig så ska man flyga till Heathrow under rusningstrafik en klar dag. Då kan man se flera lager med snurrande flygplan. Har hört något om att de har 1000 fot (300 meter) skillnad i höjd som standard.


Du har säkert rätt, men kan inte tänka mig att det var mer än 3-4 sådana flyplan, så kanske 100m under oss då haha. Kändes som att någon råkat flyga för nära och avvärjde i sista sekunden.
#36 2016-12-18, 18:10
Ursprungligen postat av keyboardwarri0r
Du har säkert rätt, men kan inte tänka mig att det var mer än 3-4 sådana flyplan, så kanske 100m under oss då haha. Kändes som att någon råkat flyga för nära och avvärjde i sista sekunden.


Sannolikheten att ni haft ett separationsunderskridande på den höjden är nästan noll, det sker extremt få separationsunderskridanden på hög höjd i Europa idag.

Även om (hur osannolikt det än är) ni haft ett separationsunderskridande är sannolikheten att det var kollisionsrisk ännu mindre. Återigen sker nästan alla sådana tillbud på låg höjd och oftast utanför kontrollerad luft, även om allt oftare numera är det UAVs (dvs drönare) som är en faktor och det kan ofta vara innanför kontrollerad luft.


På hög höjd ser 1000 fot extremt lite ut, det är 300 meter men 300 meter i höjdled ser inte mycket ut nrä man är på 10 000 meters höjd. Dessutom har du ofta en "closing speed" som är extremt hög med flygplan, flyger man rakt motsatta spår kan du utan problem ha closing speed på 800 knop, över 400 meter per sekund. Du kommer bara se något flyga förbi fönstret på under en sekund, självklart uppfattas det som nära av hjärnan även om det är mer än 300 meter bort i höjdled.