Ursprungligen postat av Lobengula
Du kan testa att byta flygbolag men det kommer förmodligen inte att hjälpa. När man ringer till ett flygbolags kundtjänst så kommer du till ett call-center med låbetalda telefonister med minimal utbildning. Vissa kan vara duktiga men det finns massor med stolpskott. De följer en manual och har fått begränsad utbildning. När jag ringer till BA's kundtjänst och upptäcker att det är en nolla som jag pratar med så lägger jag på och ringer igen.
Om du däremot pratar med en anställd på flygbolaget ifråga så har du mycket bättre chans att få kvalificerad hjälp. De är överlag mer utbildade och vet vilka alternativ som finns.
I ditt fall så hade telefonisten helt rätt, du kan absolut inte skippa ett segment på biljetten. Personen på flygplatsen visste dock att man kan göra om biljetten till en s.k. open-jaw. Jag är övertygad om att telefonisten inte hade en aning om det.
Kundtjänst sa att det var "no-show" och sa om du inte dyker upp när du ska resa så får du inte åka med alls.
Och telefonisten hade ju uppenbarligen inte alls rätt? Jag frågade samma fråga till personen på flygplatsen och han kunde låta mig hoppa över första turen. Huruvida han gjorde om den eller inte låter jag vara osagt.
Den sträcka som jag skulle hoppa över var med Bangkok Airways så försökte ringa dom och tackla problemet från det hållet. Tyvärr kom jag till en thailändare som knappt kunde engelska och han hänvisade mig till klm (?) och sa att det var deras sträcka.
Så ringde KLM och förklarade problemet och tjejen där var urbota trevlig och gullig. Hon kunde självklart inte hjälpa mig då KLM inte hade nåt som helst med min flygning att göra men hon försökte knappa på sin dator för att titta om hon kunde hitta mig och hon gick även in på SAS hemsida och försökte få fram nåt därigrån.
KLM som jag flugit med många gånger förut har alltid haft en utomordentlig service.
Ska nog sponsra dom i fortsättningen, även om det kommer att kosta mig mer.