Hur gammalt får ett plan vara som mest, för att flyga inom EU?

#1 2013-02-02, 15:05
Messial
Hur gammalt får ett flygplan vara som mest, för att flyga inom EU?

Av det jag har hört och läst, så är gränsen 30 år som mest. Men det kan även vara mindre, då bl a Iran Air förbjöds att flyga med sina gamla Boeing 727 och Boeing 747, eftersom de fanns en fara för säkerheten och för att de var för gamla helt enkelt.

Värt att nämna, är de faktum att de enda flygbolaget, som använder Boeing 707 inom civiltrafik - är Saha Air, ifrån just Iran.
Man använder två sådana plan inom Iran, dvs inrikes trafik. Hade dessa plan någonsin kunnat bli godkända inom EU? Eller ens Turkiet eller övriga Mellanöstern och Asien?

Finns de något flygbolag i Europa, med nästan enbart gamla och föråldrade kärror?

Personligen vet jag att de serbiska flygbolaget Jat Airways, flyger med några Boeing 737-300. Denna modell kan användas i flera år till, i flera fall - men saken är den att Jat Airways Boeing 737-300 plan, levererades mellan 1985 och 1988.

Flera utav 737orna har redan kastat in handduken, och om inte nämnda flygbolag köper in nya plan - så kommer de bli bannade ifrån EUs luftrum.

Till sist, hade Du vågat flyga med ett 30-50 år gammalt plan?
#2 2013-02-02, 15:23
BernardLoutre
Jag flög med en DC-3 i Mexico för några (ganska många) år sen. Vet inte när de slutade tillverka den, men spännande var det.
#3 2013-02-02, 15:26
Messial
http://www.airliners.net/photo/Saha-Air/Boeing-707-3J9C/2221336/L/&s...

Saha Air Boeing 707-3J9C, 11 januari 2013 i Tehran, Iran.
#4 2013-02-02, 16:17
EasyBeef
DC-3 ska väl inte vara något problem. De kan väl flyga med halva vingen bortskjuten och typ en propeller.
Det beror väl kanske mer på vilken kvalité på planet det är, snarare än hur gammalt.
Det finns säkert hur många plan som helst från 40-50-talet som fortfarande är i luften.Kanske inte som passagerarflyg, men ändå.
#5 2013-02-02, 16:46
psyDuck
Anledningen till att Iran flyger med så gamla plan är att de sen länge inte får köpa några nya pga sanktioner från Väst. Sanktionerna gäller även reservdelar till gamla plan.
#6 2013-02-02, 16:52
eight8t8
Jag personligen skulle vara mer bekymrad över en gammal pilot än ett gammalt plan.
De flesta haverier har en mänsklig orsak, inte materialfel. Och ja, jag kan visa källa, men orkar inte just nu.
#7 2013-02-02, 16:56
Hockeytrunken
Har för mig att ett flygplan tas ur bruk efter 20 år.
#8 2013-02-02, 17:14
xituno
Ursprungligen postat av Messial
Hur gammalt får ett flygplan vara som mest, för att flyga inom EU?


Jag har inte hört talas om någon max åldersgräns, däremot är det en massa krav som ska uppfyllas.
Med jämna mellanrum görs besikning av flygplanet. Ungefär var femte år måste komersiella passagerarplan plockas i sönder i sina beståndsdelar och inspekteras. Samtidigt brukar de uppgraderas. En sådan inspektion (D-check) kostar väldigt mycket pengar, så är planet för gammalt väljer många bolag att skrota planet för att istället skaffa en ny typ med bättre prestanda.

Ursprungligen postat av Messial
Till sist, hade Du vågat flyga med ett 30-50 år gammalt plan?


Jadå, om det underhållits som det ska och uppfyller alla krav.
#9 2013-02-02, 17:27
SAS har ett antal MD-80 i trafik som närmar sig 30 år, äldsta är Kettil Viking som är 28 år.

http://www.airfleets.net/flottecie/SAS-active-md80.htm

Att flyga med ett gammalt plan inger en viss trygghetskänsla, har det hållit sig i luften i 28 år så klarar det nog en flygning till
#10 2013-02-02, 21:43
Koncentrerat
Ursprungligen postat av Messial
Hur gammalt får ett flygplan vara som mest, för att flyga inom EU?

Av det jag har hört och läst, så är gränsen 30 år som mest. Men det kan även vara mindre, då bl a Iran Air förbjöds att flyga med sina gamla Boeing 727 och Boeing 747, eftersom de fanns en fara för säkerheten och för att de var för gamla helt enkelt.

Värt att nämna, är de faktum att de enda flygbolaget, som använder Boeing 707 inom civiltrafik - är Saha Air, ifrån just Iran.
Man använder två sådana plan inom Iran, dvs inrikes trafik. Hade dessa plan någonsin kunnat bli godkända inom EU? Eller ens Turkiet eller övriga Mellanöstern och Asien?

Finns de något flygbolag i Europa, med nästan enbart gamla och föråldrade kärror?

Personligen vet jag att de serbiska flygbolaget Jat Airways, flyger med några Boeing 737-300. Denna modell kan användas i flera år till, i flera fall - men saken är den att Jat Airways Boeing 737-300 plan, levererades mellan 1985 och 1988.

Flera utav 737orna har redan kastat in handduken, och om inte nämnda flygbolag köper in nya plan - så kommer de bli bannade ifrån EUs luftrum.

Till sist, hade Du vågat flyga med ett 30-50 år gammalt plan?


Norwegian Air trafikerar fortfarande med 737-300 innan dem tas över av nyare 738or.
SAS flyger med MD82 som också har många år på nacken.

Några krav flygplanen måste klara är bl a bullerkrav. Sedan kan massa avgifter tillkomma pga. åldern. Precis som nämnt tidigare görs D-check ofta, och då är det oftare inte lönsamt att flyga dessa åldersstigna maskiner trots dem fungerar utmärkt.
#11 2013-02-03, 12:36
Ursprungligen postat av Messial
Hur gammalt får ett flygplan vara som mest, för att flyga inom EU?

Av det jag har hört och läst, så är gränsen 30 år som mest. Men det kan även vara mindre, då bl a Iran Air förbjöds att flyga med sina gamla Boeing 727 och Boeing 747, eftersom de fanns en fara för säkerheten och för att de var för gamla helt enkelt.


Det finns ingen speciell gräns.

Mycket beror på hur bolaget sköter underhållet, vilka processer man har och huruvida de efterföljs, utbildningsstatus på personalen och hur seriösa man anser att luftfartsmyndigheterna i landet är. Det är därför samtliga bolag från många bananrepubliker är totalförbjudna rakt av. Förmodligen har man ansett att Iran Air inte underhåller sina 747 tillräckligt bra, och 727orna faller eventuellt på bullerkraven.

Ursprungligen postat av Messial
Värt att nämna, är de faktum att de enda flygbolaget, som använder Boeing 707 inom civiltrafik - är Saha Air, ifrån just Iran.
Man använder två sådana plan inom Iran, dvs inrikes trafik. Hade dessa plan någonsin kunnat bli godkända inom EU? Eller ens Turkiet eller övriga Mellanöstern och Asien?


Knappast EU, men det beror mest på att de inte uppfyller bullerkraven. För övrigt rör det sig om fd lufttankningsflygplan byggda på 70-talet, så de är yngre än man tror.

Ursprungligen postat av Messial
Till sist, hade Du vågat flyga med ett 30-50 år gammalt plan?


Ja. Det är inte åldern på flygplanet som avgör säkerheten i första hand. Däremot finns det många flygbolag jag skulle hålla mig borta från..
#12 2013-02-04, 16:01
golfpapa
Ursprungligen postat av Lobengula
Att flyga med ett gammalt plan inger en viss trygghetskänsla, har det hållit sig i luften i 28 år så klarar det nog en flygning till


Precis! MD-80 är ju ett väletablerat plan. Kolla på dom nya Boeing 787orna som inte alls verkar så säkra idag!