Hur gammalt får ett plan vara som mest, för att flyga inom EU?

#13 2013-02-04, 16:10
Finns ingen åldersgräns, däremot miljökrav. Dock kan tillverkaren själv sätta upp åldersgränser för sina flygplan.
Vissa länder t.ex Nigeria har haft åldersgräns.
#14 2013-02-10, 13:26
Ursprungligen postat av Alessandro
Finns ingen åldersgräns, däremot miljökrav. Dock kan tillverkaren själv sätta upp åldersgränser för sina flygplan.


Tillverkaren kan ju dessutom rycka typcertifikatet och då är det slutfluget vare sig man vill eller inte.
#15 2013-03-13, 16:27
Ursprungligen postat av eight8t8
Jag personligen skulle vara mer bekymrad över en gammal pilot än ett gammalt plan.
De flesta haverier har en mänsklig orsak, inte materialfel. Och ja, jag kan visa källa, men orkar inte just nu.

Finns det någon statistik som säger att äldre piloter skulle vara farligare att flyga med jämfört med yngre? Den som har flugit i 30 år har ju betydligt mera erfarenhet än en nyutexaminerad pilot och piloter genomgår regelbundet hälsokontroller så den som t ex har för dålig syn skulle inte tillåtas flyga. Jag tvivlar på att en äldre, erfaren pilot skulle flyga sämre än en som kommer direkt från flygskolan.
#16 2013-03-31, 12:42
Renasanningen
Ursprungligen postat av Lobengula
SAS har ett antal MD-80 i trafik som närmar sig 30 år, äldsta är Kettil Viking som är 28 år.

http://www.airfleets.net/flottecie/SAS-active-md80.htm

Att flyga med ett gammalt plan inger en viss trygghetskänsla, har det hållit sig i luften i 28 år så klarar det nog en flygning till



Ja... Å andra sidan så är ju materialutmattning en viktig faktor bakom många dödskrascher och sådan har onekligen en viss tendens att öka med åren, om planet varit i trafik hela tiden.

Å tredje sidan uppvisar helt nya plan barnsjukdomar...

Säkrast är kanske ett plan som flugit lagom länge, vad det nu är, och fått sina konstruktionsfel fixade? Och som ägs av ett flygbolag som inte fuskar, så mycket, och som utbildar sina piloter tillräckligt (som inte t.ex. Air France hade gjort före en viss krasch...).
#17 2013-03-31, 13:33
Ursprungligen postat av Renasanningen
Ja... Å andra sidan så är ju materialutmattning en viktig faktor bakom många dödskrascher och sådan har onekligen en viss tendens att öka med åren, om planet varit i trafik hela tiden.

Å tredje sidan uppvisar helt nya plan barnsjukdomar...

Säkrast är kanske ett plan som flugit lagom länge, vad det nu är, och fått sina konstruktionsfel fixade? Och som ägs av ett flygbolag som inte fuskar, så mycket, och som utbildar sina piloter tillräckligt (som inte t.ex. Air France hade gjort före en viss krasch...).

Barnsjukdomar är det nog störst risk för då en helt ny flygplansmodell introduceras. Boeings senaste plam B787Dreamliner har ju så allvarliga fel att dom fått flygförbud. Däremot är nog inte risken för barnsjukdomar så stor på ett nytt exemplar av en beprövad modell t ex Boeing737 eller 747 för även om just det planet man flyger med är en sprillans ny Boeing737 så är det ju en beprövad konstruktion.
#18 2013-03-31, 23:12
SilentVictory
Ursprungligen postat av Jonas1968
Barnsjukdomar är det nog störst risk för då en helt ny flygplansmodell introduceras. Boeings senaste plam B787Dreamliner har ju så allvarliga fel att dom fått flygförbud. Däremot är nog inte risken för barnsjukdomar så stor på ett nytt exemplar av en beprövad modell t ex Boeing737 eller 747 för även om just det planet man flyger med är en sprillans ny Boeing737 så är det ju en beprövad konstruktion.

Fast det är inte själva konstruktionen det är fel på, det är batteriet.
Vilket är på god väg att lösas just nu.