Hitta diskussioner med liknande innehåll

Feta ska betala mer på flyget?

#49 2013-03-30, 09:14
novus.
Snart kommer dagen då lågprisbolag börjar ta betalt per kilo en person bär med sig. Jag menar alltså per kilo helt och hållet, alltså ingen tjockisskatt.
#50 2013-03-30, 09:44
Ursprungligen postat av novus.
Snart kommer dagen då lågprisbolag börjar ta betalt per kilo en person bär med sig. Jag menar alltså per kilo helt och hållet, alltså ingen tjockisskatt.

Verkar heli idiotiskt om man frågar mig. Det som är rimligt att ta extra för är om någon är så stor att det behövs 2 stolar. Så länge som personen får plats i 1 säte så borde kostnaden för den ev. extra bränsleåtgången vara ganska marginell. Även om en person bara skulle väga 33 kg så tar ju den personen ändå upp ett helt säte. Att man har gränser för bagage handlar nog mera om t ex arbetsmiljön för dom som skall lasta bagaget och risker att allt för tungt bagage flyger omkring och skadrar andra vid t ex en nödlandning för inget kan väl tro att 1 kg extra bagage skulle innebära 40 kronor högre bränslekostnade utan där är det främst andra orsaker som gör att man valt ett så pass högt pris. När det gäller handbagage så är min erfarenhet att det framför allt är måtten dom är hårda på så att bagaget skall kunna få plats under stolen eller i hatthyllan. Har aldrig upplevt att dom nekar handbagage enbart pga. vikten. Invägningen och administrationen av extraavgifterna skulle dessutom kräva betydligt mera personal vid gaten om man inte vill ha orimliga köer vilket gör att dessa avgifter knappast kan blir lönsamma för flygbolagen. Det är endast om omfånget är så stort att det krävs extra stolar som det kan vara rimligt att kräva extra avgifter, knappast för övervikten i sig.
#51 2013-03-30, 10:06
Whooo
Borde inte flygbolagen fixa några stolar som är lite större så större människor får plats där?

Och sen har ju ett plan en max lastvikt och då borde man ju kunna använda hela lastvikten utan att man ska behöva betala extra, eller?
#52 2013-03-30, 10:52
Mynicname
Boeing 787 rymmer ca 250 passagerare. Gissar att planet då väger 200 ton, dvs 800 kg per passagerare. Låt oss säga att skillnaden mellan en lätt och tung passagerare är 20 kg. Vi snackar 2,5 % (20 /800) mer vikt/bränsleförbrukning om man är tjock istället för smal. Delar av biljettpriset är fasta kostnader så det är troligen bara 2% som biljettpriset borde ökas om man väger 20 kilo mer.
Antag att biljetten kostar 3000 kr då ska priset i så fall öka med 60 kr (3000x0,02) om man väger 20 kilo mer.
Visst skulle man kunna ha differentierad prissättning men vi snackar om i storleksordningen en femtilapp....
#53 2013-03-30, 10:54
Ursprungligen postat av Whooo
Borde inte flygbolagen fixa några stolar som är lite större så större människor får plats där?

Och sen har ju ett plan en max lastvikt och då borde man ju kunna använda hela lastvikten utan att man ska behöva betala extra, eller?

En del flygbolag har några lite större stolar. De brukar marknadsföras, även till folk som inte är feta, som premium economy, business, first mm. Brukar kosta lite mer än en vanlig stol.

Ingen vill väl flyga med en tyngre maskin än nödvändigt? Att låta folk lasta på gratis upp till maxvikt skulle göra att man behöver mer bränsle.

I kabinen finns begränsat lastutrymme, alltså får inte för stora väskor åka med. I det nedre lastutrymmet får ungefär vilka väskor som helst plats, men antagligen kostar det pengar för flygbolagen att låta någon hantera det, då kan man för att undvika väskhantering ta extra betalt av folk med stora/tunga väskor. Specialväskor (mått, vikt) kan också vara svårare att hantera än vanliga väskor och därför kosta ännu mer.

Googlade 737 snabbt och det verkar möjligt att lasta in ca 30 ton beroende på modell. Om Ryanairs 189 (?) personer väger 110 kg med sin väska så innebär det att de kan köra med runt 2/3 av maxlasten och deras prissättning utgår antagligen från det. (Siffrorna är från wikipedia, som redovisade 737-6/7/8/900 som mer eller mindre en modell.)
#54 2013-03-30, 11:58
Whooo
Ursprungligen postat av Neksnor
En del flygbolag har några lite större stolar. De brukar marknadsföras, även till folk som inte är feta, som premium economy, business, first mm. Brukar kosta lite mer än en vanlig stol.

Ingen vill väl flyga med en tyngre maskin än nödvändigt? Att låta folk lasta på gratis upp till maxvikt skulle göra att man behöver mer bränsle.

I kabinen finns begränsat lastutrymme, alltså får inte för stora väskor åka med. I det nedre lastutrymmet får ungefär vilka väskor som helst plats, men antagligen kostar det pengar för flygbolagen att låta någon hantera det, då kan man för att undvika väskhantering ta extra betalt av folk med stora/tunga väskor. Specialväskor (mått, vikt) kan också vara svårare att hantera än vanliga väskor och därför kosta ännu mer.

Googlade 737 snabbt och det verkar möjligt att lasta in ca 30 ton beroende på modell. Om Ryanairs 189 (?) personer väger 110 kg med sin väska så innebär det att de kan köra med runt 2/3 av maxlasten och deras prissättning utgår antagligen från det. (Siffrorna är från wikipedia, som redovisade 737-6/7/8/900 som mer eller mindre en modell.)




Mig gör det inte mycket om en biljett skulle kosta mer, tycker mer att det är en princip sak då vi lever i ett samhälle där vi ska anpassa oss till alla andra.

Sen sitter alla här och räknar med att hela planet skulle vara fyllt med överviktiga personer och då blir det ju lite fel.

Vi tar ett annat exempel:

Vi säger att normalvikt är 80kg och på ett plan som tar 189 passagerare sitter 188 personer som väger 75kg, alltså 5kg mindre än normalvikten.. sen är där en passagerare som väger 140kg vilket ger den totala passagerarvikten 14240kg .. Ska då den passageraren betala ett dyrare biljettpris när planet har en lättare lastvikt än om alla i hela planet hade vägt 80kg ?
#55 2013-03-30, 12:46
Ursprungligen postat av Whooo
Mig gör det inte mycket om en biljett skulle kosta mer, tycker mer att det är en princip sak då vi lever i ett samhälle där vi ska anpassa oss till alla andra.

Sen sitter alla här och räknar med att hela planet skulle vara fyllt med överviktiga personer och då blir det ju lite fel.

Vi tar ett annat exempel:

Vi säger att normalvikt är 80kg och på ett plan som tar 189 passagerare sitter 188 personer som väger 75kg, alltså 5kg mindre än normalvikten.. sen är där en passagerare som väger 140kg vilket ger den totala passagerarvikten 14240kg .. Ska då den passageraren betala ett dyrare biljettpris när planet har en lättare lastvikt än om alla i hela planet hade vägt 80kg ?

Nä, jag tycker det verkar dumt att väga passagerare.

Om man funderar lite med RA som exempel så kan de gissa att på rutten Skavsta-Stansted kommer det åka X % svenskar, Y % britter och några % blandat. Siffror för medelvikt kan man leta fram, sedan adderar man vikten för kläder och inkluderat bagage, multiplicerar med uppskattat andel sålda stolar och får fram hur mycket maskinen antagligen kommer väga. När man sedan sätter priserna ingår det i beräkningen. På en annan linje mellan två tjockisländer behöver man kanske plocka ut mer pengar. Eftersom det kostar kunden så mycket extra med bagageövervikt så borde övervikten vara ganska marginell och om folk köper väskplats innan flygningen så kan bränslemängden vid behov anpassas vid tankning, om de nu flyger med så liten bränslemarginal att 300 kg väskor gör att de behöver tanka mer.
#56 2013-03-31, 15:58
FettaOchKoela
Ursprungligen postat av bergochdal
På sätt och vis är det bra eftersom det kan få fler att känna press på att gå ned i vikt. Precis på samma sätt som när rökare jagas och ger upp rökning.


Ja du har rätt i att det kan bli en morot för överviktiga att gå ner i vikt. Det skulle naturligtvis vara en positiv effekt i så fall.
Ser dock hellre att man lockar folk att leva hälsosammare på andra sätt att just detta exempel. Fast antagligen är det just något sånt här som skulle göra susen. Jag är som sagt kluven i frågan.
#57 2013-03-31, 16:43
cyber_zeke
Jag tror inte att någon frivilligt skulle gå ner i vikt för att kunna flyga billigare någon gång om året. Om det här går igenom kommer jag personligen att bojkotta bolaget, och om alla bolag inför det kommer jag att sluta flyga av ren princip. Jag har sett och gjort allt det som jag måste flyga till (USA, asien, Island Färöarna osv) så att jag känner inget behov av att se det igen, och till dom flesta platser i europa kan man ta bilen och få en rejäl roadtrip på köpet.
#58 2013-03-31, 16:49
Hee-man
Jag tycker verkligen att groteskt tjocka ska betala mer för de tar upp mer än endast sin plats. Jag har tex åkt en del flyg i USA, tjockisarnas hemland. Hade oturen att hamna bredvid en riktigt fet tjej. Jag kunde inte sitta normalt och satt lutad inpå personen bredvid vilket var rätt jobbigt i längden. Det fungerar inte att sitta bredvid så feta personer så de hänger över på min plats så jag ska behöva lida. Jag har betalt för min plats och ska inte behöva påverkas av att personen bredvid ska ta upp halva min.

Visst är detta ett i-landsproblem. Men det är ju fortfarande ett problem för vanliga resenärer.
#59 2013-04-01, 17:08
Ursprungligen postat av Neksnor
Nä, jag tycker det verkar dumt att väga passagerare.

Om man funderar lite med RA som exempel så kan de gissa att på rutten Skavsta-Stansted kommer det åka X % svenskar, Y % britter och några % blandat. Siffror för medelvikt kan man leta fram, sedan adderar man vikten för kläder och inkluderat bagage, multiplicerar med uppskattat andel sålda stolar och får fram hur mycket maskinen antagligen kommer väga. När man sedan sätter priserna ingår det i beräkningen. På en annan linje mellan två tjockisländer behöver man kanske plocka ut mer pengar. Eftersom det kostar kunden så mycket extra med bagageövervikt så borde övervikten vara ganska marginell och om folk köper väskplats innan flygningen så kan bränslemängden vid behov anpassas vid tankning, om de nu flyger med så liten bränslemarginal att 300 kg väskor gör att de behöver tanka mer.

Jag skulle inte tro att något flygbolag skulle tillåtas att flyga med så liten bränslemarginal. Det måste ju finnas marginaler för motvind i stället för medvind och för att kunna gå till en alternativ flygplats osv. Sedan kostar ju övervikt knappast 40 kronor i ökad bränslekostnad per kilo utan den avgiften handlar ju mest om ex bagagelastarnas arbetsmiljö vilket inte är ett problem när det gäller passagerarnas vikt då passagerarna går ombord själva. Skulle nog bli mycket köer på flygplatserna om alla skall vägas och betala extraavgifter innan dom går ombord och köer tycker jag vi har nog av när man flyger redan som det är. Så länge dom man klarar sig med ett säte så skall man inte betala för vad man väger.
#60 2013-04-02, 20:15
cyber_zeke
Tja, då har det hänt...
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16527902.ab
Det är ett bolag som jag i alla fall aldrig kommer att flyga med.