Hitta diskussioner med liknande innehåll

Feta ska betala mer på flyget?

#85 2013-07-02, 20:32
Ursprungligen postat av gusteno8
Nej, BMI skulle vara värdelöst! Detta ämne har egentligen inte med fetma eller något att göra!
Det handlar inte om att man ska straffa folk som är feta, utan det handlar om extra vikt och dess kostnad för flygbolagen.

Tänk en tjej som är 160cm och väger 80 kg, hon får ett BMI på >31. Vilket är fetma.
En kille på 195cm som väger 80kg får 21 i BMI, dvs normalviktig.

Ska tjejen då få betala massa mer pengar för sin övervikt, trots att de väger exakt lika mycket?
Dummaste jag hört.

Jag tycker att detta med viktpålägg är dumt, så länge de kan hålla sig inom en stol. Därefter ska man helt enkelt betala för två biljetter.

Sen har man räknat ut snittvikt på passagerare, som man går efter när man räknar ut flygplanets aktuella vikt. Man vet hur många kvinnor/män/barn som finns ombord, och med snittvikterna får man en bra estimering. När det flyger mycket passagerare för ett bolag så jämnar detta ut sig till slut. Vissa flighter kanske har några extra tjockisar och kostar flygbolagen lite lite mer, men nästa flight är de istället några extra smala, lätta personer som flyger med och då jämnar det ut sig. Så länge det är relativt stora flygplan så kommer alla kostnader gå jämnt ut till slut.

Dock kan mindre flygplan få sämre balanspunkt om det plötsligt skulle komma massa tjocka personer som rubbade snittet kraftigt. Men då får man försöka placera dessa så nära balanspunkten som möjligt.

Det där lilla flygbolaget som nämndes i trådstarten verkar för övrigt syssla med att flyga små flygmaskiner, upp till ca 10 personer om jag minns rätt.
#86 2013-07-06, 00:04
amandaa-
Utan någon som helst tvekan ska personer som inte får plats på ett säte behöva betala för ett säte till. Hatar att hamna bredvid ett fetto eller någon annan stor person som tar upp sitt säte plus halva mitt. Jag betalar för ett säte och vill därmed ha ett säte.
#87 2013-10-14, 17:22
Tropicals
http://www.di.se/artiklar/2013/10/14/fet-man-straffades-pa-flyget/

Nu kanske det vänder snart, hoppas fler flygbolag följer. Dock var ju denne man abnormt fet, detta borde ju gälla flertalet "vanliga" feta också.
#88 2013-10-14, 18:37
christery
Ursprungligen postat av Tropicals
http://www.di.se/artiklar/2013/10/14/fet-man-straffades-pa-flyget/

Nu kanske det vänder snart, hoppas fler flygbolag följer. Dock var ju denne man abnormt fet, detta borde ju gälla flertalet "vanliga" feta också.


Men han kunde väl fått två säten bredvid varann i alla fall. Tar man upp två säten så är det väl bra om man får betala för två, men på olika rader så är det ju inte så fiffigt längre.
#89 2013-12-12, 17:36
Tropicals
#90 2013-12-12, 19:34
christery
Ursprungligen postat av Tropicals


Märkligt, dom bygger om planen från 14 till 9 säten och tjänar pengar på det... Måste ju vara nån typ av billigare first class för överviktiga. Går dom ens runt om det kommer en 7barns-familj med 2 smala föräldrar...

Fast samoa kanske inte har magra innevånare, eller så får dom inte boka kanhända. Personer under 120kg är inte välkomna.... Det skulle ju vara en syn för gudar.

Intressant att nån provar i alla fall.
#91 2013-12-12, 22:47
Det går aldrig att få millimeterrättvisa. Dessutom så kommer hela hanteringen med vägning av passagerare och biljettprisuträkning vid incheckning att bli helt ohållbar. Det är ju rätt segt redan idag vid incheckning. Skulle det här införas så skulle hela fördelen med automat/internet incheckning gå om intet.

Vikt på bagage är lätt att kontrollera och justera innan avfärd, få tar med sig så mycket att det blir en extrakostnad.

Vill man ha millimeterrättvisa så ska ovana resenärer betala mer, de tar längre tid på sig i säkerhetskontrollen och är därmed dyrare än vana resenärer som inte tar tid på sig.
#92 2013-12-13, 00:09
Det kanske inte är lämpligt med identiska rutiner vid passagerarlastning av A380 som vid lastning av en liten maskin med 10 passagerarplatser.

Annars kan man göra det väldigt rättvist. Efter en resa får man ett inbetalningskort där beloppet baseras på:
* Tid för att passera säkerhetskontroll
* Din vikt
* Din längd, med specificerad benlängd (som påverkar lutningen av stolen framför)
* Längdmåtten hos passageraren bakom dig (som hindrar dig från att luta så mycket som du har betalat för)
* Antal hjärndöda frågor till kabinpersonalen (som minskar deras försäljning)
Och antagligen lite mer.
Hur bred man är, om man behöver ett eller flera säten, måste man givetvis meddela och betala för innan resan. Toalettbesök och annat trams som sker under resan betalas givetvis ombord på planet.
#93 2013-12-13, 02:12
christery
Ursprungligen postat av Neksnor
Det kanske inte är lämpligt med identiska rutiner vid passagerarlastning av A380 som vid lastning av en liten maskin med 10 passagerarplatser.

Annars kan man göra det väldigt rättvist. Efter en resa får man ett inbetalningskort där beloppet baseras på:
* Tid för att passera säkerhetskontroll
* Din vikt
* Din längd, med specificerad benlängd (som påverkar lutningen av stolen framför)
* Längdmåtten hos passageraren bakom dig (som hindrar dig från att luta så mycket som du har betalat för)
* Antal hjärndöda frågor till kabinpersonalen (som minskar deras försäljning)
Och antagligen lite mer.
Hur bred man är, om man behöver ett eller flera säten, måste man givetvis meddela och betala för innan resan. Toalettbesök och annat trams som sker under resan betalas givetvis ombord på planet.


Haha, då flyger nog alla papperslösa gratis i 1a klass. Snor besticken och hälsar på sina släktingar från landet dom "flytt" ifrån.

Men att väga in passagerare+bagage är väl inte dumt tänkt. Väger du 120 pannor men har inget bagage så är det samma som en som väger 100kg och har 20kg bagage. Typ totalvikt alltså.

Jag bryr mig mer om dom som inte ryms i stolen... det är lite störande.
#94 2013-12-13, 11:48
MasterBait
Barnbiljetter (2-11 år) kostar ju 50% plus skatt vilket blir typ 70-80% av det totala biljettpriset. Så det är väl rimligt att storväxta som tar upp dubbla platser ska betala ungefär så mycket. Men då ska de också få dubbla portioner mat och dubbelt bagage om det ska vara "rättvist". Men det kan väl storväxta personer behöva oxå. De vill ju sätta i sig mera mat än "vanliga" och deras kläder och allehanda hjälpmedel de kan behöva tar väl plats de oxå.
#95 2013-12-13, 15:38
Tropicals
Varför fokuserar så många på volym istället för på vikt? Det är ju otroligt mycket lättare att mäta hur mycket vikt en passagerare tar med sig på planet (egen vikt + bagage) än att mäta volymen på samma saker. Dessutom om någon får plats i stolen så är det ju skit samma hur stora de är men det spelar ju stor roll för flygbolagen hur tunga de är.

Förstår inte hur det skulle vara svårt eller ta lång tid att låta alla passagerare gå förbi en platta med allt sitt bagage och sen betala därefter.
#96 2013-12-13, 15:56
Ursprungligen postat av Tropicals
Varför fokuserar så många på volym istället för på vikt? Det är ju otroligt mycket lättare att mäta hur mycket vikt en passagerare tar med sig på planet (egen vikt + bagage) än att mäta volymen på samma saker. Dessutom om någon får plats i stolen så är det ju skit samma hur stora de är men det spelar ju stor roll för flygbolagen hur tunga de är.

Förstår inte hur det skulle vara svårt eller ta lång tid att låta alla passagerare gå förbi en platta med allt sitt bagage och sen betala därefter.

Jag tror nog att den extra bränslekostnaden för att någon väger 110 kg jämfört med t ex 80 kg inte är tillräckligt stor för att det skall vara värt extrakostnaden som invägning, extrabiljetter osv. för med sig. Det som är den stora kostnaden för flygbolaget är ju om du är så stor att det skulle krävas flera stolar alt. bredare stolar för att få med sig på planet och där är det ju hur stor volym du tar upp som avgör, inte vikten. Det är ju också volymen på bagaget som är det avgörande om det går att få in det i hatthyllan eller under sätet framför dig och inte vikten i sig. Även om flygbolagen har både vikt och volymbegränsningar för handbagaet så är det framför allt omfånget dom är hårda på just för att det är det som skapar problem ombord.