Hitta diskussioner med liknande innehåll

Feta ska betala mer på flyget?

#73 2013-04-04, 19:58
Juneaux
Ursprungligen postat av thefisk
Ja, låt fetton betala extra. Gör någon form av vägg, ungefär som den i tv-programmet "hål i väggen", som tjockisarna får passera igenom. Kommer dom igenom, så vanligt pris, annars ett högre pris.

Lite som det är på nöjesfält, fast då gällande längden.


Haha! det skulle jag kunna betala extra för att se!
#74 2013-04-04, 20:27
Wolsey
Överviktiga kan betala mer. Men inte ska vi som är muskulösa behöva betala mer. Det måste vara skillnad på 110 kr muskler kontra fett för bövelen.
#75 2013-04-05, 01:59
Ursprungligen postat av Juneaux
Tror jag knappats. Skulle ett bolag börja med det och kan hålla lägre priser iomed att dom sparar in på flygbränse etc för att dom flyger med mindre vikt och fler betalande?

Jag peppar som fan på de här. Jag reser endel så jag lägger väl pengarna på resor istället för big mac menyer.

Tveksamt när man tänker på hur mycket extrapersonal invägningen skulle kräva. Sedan tror jag inte folk gillar att köa i 20 minuter för att väga sig varje gång dom skall flyga. Tror inte att detta skulle accepteras av resenärerna. Så länge man kan sitta på vanligt sätt och det inte krävs en extra stol så räcker det med vanlig biljett tycker jag. Extrakostnaden för flygbolaget bara pga. vikten tror jag garanterat är för liten för att det skall löna sig att ha extrapersonal för invägning och ta den PR förlust som dom extra köerna skulle orsaka.
#76 2013-04-07, 14:15
Ursprungligen postat av Wolsey
Överviktiga kan betala mer. Men inte ska vi som är muskulösa behöva betala mer. Det måste vara skillnad på 110 kr muskler kontra fett för bövelen.


Varför skulle man göra skillnad på kg och kg, då det ju är kg i sig, som påverkar startvikten, och inte sammansättningen, som borde vara problemet i ett flygbolags värld?

Om man skulle införa någon form av viktprissättning, torde nog 110 kg vara 110 kg oavsett vad dessa kilon består av. Det som skulle nog verkligen ses som diskriminerande om man försökte göra någon sådan skillnad. Fast vem vet det kanske skulle kunna ske en uppdelning i kabinen, där de småväxta sitter i en del, de fullstora i en del. Man kanske även skall separera ut magra och kortväxta, och sätta dessa i en egen sektion, med flera rader och fler stolar i bredd.

I t ex en 777 sitter väl Ekonomi oftast 3+3+3, de småväxta borde ju kunna sitta 4+4+4, samt några fler rader. De fullstora som betalar mer torde kunna sitta 2+3+2, dvs motsvarande dagens Business.

Man skulle kanske kunna göra en fetthaltsmätning, vägning, längdmätning samt nykterhet i säkerhetskontrollen ,t ex vid "örnen-röntgen" Detta kräver dock en smärre omorganisation av incheckningsproceduren.
#77 2013-04-07, 14:49
Albert.Zweistein
Jag tycker inte det känns bra att man ska betala för vikt. Alla har ju inte samma densitet i kroppen och en vältränad kan ju väga mycket mer än en som inte är det, tycker däremot att det ska betalas för yta. En person som är så tjock att det "väller över" sin yta hen har betalt för, bör också betala för stolen bredvid.

Kompisen hamnade mitt emellan 2 feta amerikanska medelåldersdamer på en 13h resa. De vägrade byta med honom då det var besvärligt att gå över någon när de skulle på toa, så han satt inklämd med överhängande fett på sig och 2 väninnor konstant tjattrande med varandra merparten av resan.
Behöver nog inte skriva här vart han står i frågan..

Nu inte sagt detta bara gäller feta. Tar man upp någon annans plats så ska man betala för ett extra säte. Vare det är fläsk som väller över eller axlar som på en tex proffskroppsbyggare.

Att dra det hela till vikt skulle vara riktigt rubbat, vart ska det då sluta? ska det gälla bilar/tåg/buss då också? eller extra slitage på trottoarer mm?

Så summa summarum, Man ska inte ta upp någon annan persons plats som denne betalt för. Gör man det får man vänligen betala för det extra utrymme kroppen kräver.
#78 2013-04-07, 15:41
knifefacefuck
Ursprungligen postat av Applejacks
Jaså, jag är insulresistent (och fet), jag får hälsoproblem + viktuppgång så fort jag stoppar i mig minsta lilla kolhydrat. De perioder jag inte ätit särskilt mycket så har jag fö. lättare att gå upp i vikt.
Anledningen till att vissa bara fyller i sig mat är för att mycket av skitmaten idag innehåller glutamat - flygplansmaten är fullproppad med denna skit. Jag vet fö. flera smala och normalviktiga som kan frossa i skitmat.

Du kan ju be tjockisen att hoppa in lite och inte fläka ut sig, eller kan du inte det?
Du verkar ju tolka mitt svar som fan tolkar bibeln. Nej, jag vill inte ha någon hjälp eller pedagogik för att min åsikt är "fel".


Du skämmer ut dig inför alla som inte sov igenom NO i årskurs 8.
Du kan inte, bokstavligen fysiskt omöjligt, gå upp i vikt om du stoppar i dig mindre kalorier än du förbränner. Så enkelt är det, så lägg ner insulinsnacker, gener och sköldkötteln.
Bevisa istället att du kan samla på dig massa utan ett överflöd av energi och bli miljonär av att vinna Nobelpriset, för det är ju det du menar?


OnTopic; Absolut borde man få betala för den vikt man frivilligt tar med på planet, vare sig det är muskler, fett eller bagage. Låter rimligt och rättvist.
#79 2013-04-07, 15:48
knifefacefuck
Ursprungligen postat av Wolsey
Överviktiga kan betala mer. Men inte ska vi som är muskulösa behöva betala mer. Det måste vara skillnad på 110 kr muskler kontra fett för bövelen.

Inte alls. Skulle jag gilla att betala extra för att jag väger 90kg i muskler? Nej. Accepterar jag det eftersom det är rättvist då jag liksom tjockisar aktivt valt att samla på mig en viss masa, absolut.
#80 2013-04-27, 04:51
lottobarn
Ursprungligen postat av LittleDave
Ja för BMI är ju verkligen ett bra mått på övervikt eller inte

Tycker ni snöar in väldigt mycket på övervikt och fetton enbart. En person som är, låt oss säga, bodybuilder då? Inte en gnutta fett på kroppen men stor o tung ändå. Ska denna person också betala mer? Eller en människa som har haft oturen att bli 2,10 lång och väldigt grov kroppsbyggnad, ska den personen också betala mer?

Förövrigt så gillar jag inte heller att sitta bredvid stora människor då det redan är trångt som det är i ekonomiklass.


BMI hade varit ett utmärkt instrument för att beräkna övervikt. WHO har definierat sjuklig övervikt vid BMI > 35. Fetma grad 1 startar på en BMI > 30. Alltså skulle det vara fullt rimligt att lägga på några kronor för människor med en BMI >30.

En person som alltså är 2,10 m lång kan alltså väga 130 kg. Är du 1,8 m kan du alltså väga 97 kg. Du finner procentuellt sett inte många bodybuilders med dessa vikter, däremot en drös med överviktiga gubbar och kärringar. Rent generellt kan väl övervikt av muskler ses som en rent farlig och onödig övervikt precis som fetma.
#81 2013-06-28, 19:20
belzinaz
Ursprungligen postat av Tropicals
http://www.di.se/artiklar/2013/3/26/feta-ska-betala-mer-pa-flyget/

Jag personligen tycker att detta är fullt rimligt. Känslan av att betala flera hundralappar extra för några kilon för mycket i väskan när en familj på fyra i gången bredvid väger över ett halvt ton bara i kroppsvikt.

En annan sak jag har tänkt på är att om det nu skulle vara typ fetas förbund som skulle ut och resa. I varenda stol i hela planet sitter det en person som väger 140kg+. Skulle piloten våga lyfta då eller hade de fått ta det högst riskabla beslutet (aftonbladet) att ropa ut att detta funkar inte för ni som sitter här är för feta och vi kan seriöst störta om vi försöker lyfta så här.

Har för mig att detta varit uppe på tapeten förut men då mest som skämt och inte i någon utredning.



Håller med dig till 100%! Hamnade brevid en väldigt överviktig kvinna på en 12 timmars flygning till Thailand för några år sedan. Hon fällde upp armstödet mellan våra stolar så att hon satt på sitt eget säte OCH halva mitt. Personalen på flyget verkade inte tycka att det var deras problem och vägrade flytta mig. Så där satt jag på ETT HALVT säte och kunde inte röra mig, i 12 timmar....
#82 2013-07-01, 20:34
wtfhappend
Ursprungligen postat av belzinaz
Håller med dig till 100%! Hamnade brevid en väldigt överviktig kvinna på en 12 timmars flygning till Thailand för några år sedan. Hon fällde upp armstödet mellan våra stolar så att hon satt på sitt eget säte OCH halva mitt. Personalen på flyget verkade inte tycka att det var deras problem och vägrade flytta mig. Så där satt jag på ETT HALVT säte och kunde inte röra mig, i 12 timmar....


Fy fan. död åt fetton. Borde fan får betala för dubbla sittplatser. Du betalar ju för ett helt säte och borde då kunna får ett helt säte också oavsett om du har en liten asiat jämte dig eller en flodhäst.
#83 2013-07-02, 00:28
christery
Har säkert varit uppe tidigare, men som jag ser det så om dom behöver mer än ett säte för att genomföra flygningen så ska dom åxå betala för två (säten bredvid varann).

Är nog värre för flaggstängerna som knappt får in benen och har dom ute i gången. Platserna vid nödutgångar (vingar) har jag för mig är lite större - och nu blir jag osäker, men tog inte ryan eller nån ut en extra avgift ifall man valde i förväg att sitta där, eller var det bara en extra kostnad för platsbokning som skulle tas ut för alla platser.

Men en 10 åring (nu antar jag bara) betalar ju fullt pris. och har ett jättesäte då, ett fetto som betalar fullt pris får då ett minimalt säte och ska inte få fälla upp armstödet.

Vill dom ha det bekvämare så får dom väl betala för två biljetter.

Hade det införts att för en mindre kostnad ha sätet vid sidan om sig ledigt (om det nu inte är på andra sidan gången, men ni fattar) så hade jag gärna betalat för det på långstyrningar.

Hatar att sitta i mitten.... H*n ska på dass från den innersta och den mot gången har somnat.:'(

Men maxvikt tycker jag inte man ska ha. Klart folk ska kunna ta sig runt i världen - bara dom kan gå själv och spänna fast säkerhetsbältet och inte stör andra.
#84 2013-07-02, 13:33
gusteno8
Ursprungligen postat av lottobarn
BMI hade varit ett utmärkt instrument för att beräkna övervikt. WHO har definierat sjuklig övervikt vid BMI > 35. Fetma grad 1 startar på en BMI > 30. Alltså skulle det vara fullt rimligt att lägga på några kronor för människor med en BMI >30.

En person som alltså är 2,10 m lång kan alltså väga 130 kg. Är du 1,8 m kan du alltså väga 97 kg. Du finner procentuellt sett inte många bodybuilders med dessa vikter, däremot en drös med överviktiga gubbar och kärringar. Rent generellt kan väl övervikt av muskler ses som en rent farlig och onödig övervikt precis som fetma.


Nej, BMI skulle vara värdelöst! Detta ämne har egentligen inte med fetma eller något att göra!
Det handlar inte om att man ska straffa folk som är feta, utan det handlar om extra vikt och dess kostnad för flygbolagen.

Tänk en tjej som är 160cm och väger 80 kg, hon får ett BMI på >31. Vilket är fetma.
En kille på 195cm som väger 80kg får 21 i BMI, dvs normalviktig.

Ska tjejen då få betala massa mer pengar för sin övervikt, trots att de väger exakt lika mycket?
Dummaste jag hört.

Jag tycker att detta med viktpålägg är dumt, så länge de kan hålla sig inom en stol. Därefter ska man helt enkelt betala för två biljetter.

Sen har man räknat ut snittvikt på passagerare, som man går efter när man räknar ut flygplanets aktuella vikt. Man vet hur många kvinnor/män/barn som finns ombord, och med snittvikterna får man en bra estimering. När det flyger mycket passagerare för ett bolag så jämnar detta ut sig till slut. Vissa flighter kanske har några extra tjockisar och kostar flygbolagen lite lite mer, men nästa flight är de istället några extra smala, lätta personer som flyger med och då jämnar det ut sig. Så länge det är relativt stora flygplan så kommer alla kostnader gå jämnt ut till slut.

Dock kan mindre flygplan få sämre balanspunkt om det plötsligt skulle komma massa tjocka personer som rubbade snittet kraftigt. Men då får man försöka placera dessa så nära balanspunkten som möjligt.