Hitta diskussioner med liknande innehåll

Amtrak ensam i USA

#1 2013-05-23, 01:25
Fripps
Tja!
Jag har planer på att resa till USA i slutet på augusti, för att sedan åka hem i början på oktober någon gång. Har en preliminär plan, men vill ha lite åsikter kring den. Min första vistelse i USA skall tilläggas, och är en kille i 20-årsåldern.
Tänkte börja med att flyga till NY där jag spenderar ~4 dagar. Kommer garanterat återvända så behöver inte va där så länge då det är dyrt också.
Därefter tar jag flyget till SF där jag också stannar ~4 dagar. Sen tänkte jag aktivera mitt Amtrak (30 dagars, kostar 4300:-) som börjar med att ta mig ut till Yosemite vilket ska vara möjligt med tåg. Kul att se en del natur och det ska vara möjligt att se sig omkring utan bil här. 3 dagar kan räknas hit.
Norrut är tanken sen, mot Seattle, men funderar på att stanna kortare i Portland kanske, 2-3 dagar. För att sedan stanna upp i Seattle ~4 dagar. Funderar även på om det är värt att ta en sväng upp till Vancouver kanske? Eller att besöka Mt Rainer?? Osäker här faktiskt.
Därefter bär det österut mot Chicago. Tips på kortare stopp på den sträckan? Är Minneapolis värt?
3 dagar kan räknas till den sträckan + 4-5 dagar i Chicago.
Söderut sen, mot New Orleans. Stopp på vägen dit skulle kunna vara Memphis exempelvis 2-3 dagar. 4-5 dagar spenderas i New Orleans för att sedan åka mot Miami där slutdestinationen är. Där stannar jag x-antal dagar innan jag flyger hem.

Kan tillägga att jag trivs ganska bra med att åka tåg och har gjort tidigare långfärder med buss utan problem. Reser ensam, därför väljer jag bort bil då det blir för dyrt, ensamt och jobbigt att köra.
Som jag fattat det ska ovan nämnda städer funka hyfsat bra utan bil.
Åker för att se mig omkring i världen, prata med folk, lära känna en ny kultur bl.a. Är sportintresserad och en del festande kan uppkomma, ett par dagar i veckan kanske.
Vad sägs, är det en bra idé? Bör jag avgränsa resan till en mindre del av USA? Känns som att man täcker av lite av varje genom denna rutt.

Ser fram emot hjälp och rådgivning!
#2 2013-05-23, 02:37
khy
Det är så jobbigt att USA är så stort när man vill göra resor som du tänker göra. Helst ska man ju åka flera gånger och till olika ställen för att se så mycket som möjligt, men din resa verkar perfekt för att se så mycket som möjligt på bara en resa. Eftersom du inte har bil så är det ju de större städerna du får vara i, men de mindre städerna är riktigt intressanta också.

Det kan bli lite problem med att se proffsligorna under den resan du gör om du inte kollar upp det tidigare. Kolla upp lite när de spelar NHL/AHL/NFL/MLB/NBA beroende på vad du är intresserad av, men i NFL spelar ju lagen bara 1 dag i veckan och hockeyn så kan de vara på bortaturné.

Något du kan skryta med är att du vet att USA bara har 9 st miljonstäder.
#3 2013-05-23, 11:16
Fripps
Ja visst är det stort. Men jag kommer garanterat att åka dit igen. Någon gång vill jag resa dit för att se västkusten (San Diego, LA, Las Vegas, Grand canyon osv), mycket kvar att upptäcka där ändå. Samma med östkusten, Washington DC, Boston, Niagarafallen osv.
På den här resan tänkte jag ta lite godbitar från varje ställe, det känns som en bra kompromiss utan att det för den sakens skulle blir för stressigt. Tips på andra småstäder som kan vara intressanta, roliga och lämpliga att besöka välkomnas.
Men annars kanske det funkar med en sådan preliminär planering jag har? Tills jag beställt flygresa och vet mer.
#4 2013-05-31, 15:26
MissMatch
Tåg är helt okej i USA om du inte har bråttom. Tågen går sakta, men man ser mycket. Har dock inte rest i turistklass mer än kortare sträckor, utan har haft hytt när övernattning behövts. Räkna med att tågen kan vara försenade (flera timmar om du har otur, har du tur är det inga förseningar alls ). Amerikanarna är mycket trevliga
#5 2016-01-20, 10:04
Quietdrive
Ska köpa ett Amtrak 30-day Rail Pass i April och vill bara få klarhet i giltighetstiden.
Betyder 30-day att när jag gör första tågresan den 15:e april så måste jag ha utnyttjat alla 12 segments innan den 15:e maj? Vad betyder "all travel must be completed within 180 days of reserving the first travel segment..." Se bifogad BILD.
Så är det 30 dagar man har på sig att göra alla 12 resor, eller är det 180 dagar?
#6 2016-01-20, 12:29
trattfan
Ursprungligen postat av Quietdrive
Ska köpa ett Amtrak 30-day Rail Pass i April och vill bara få klarhet i giltighetstiden.
Betyder 30-day att när jag gör första tågresan den 15:e april så måste jag ha utnyttjat alla 12 segments innan den 15:e maj? Vad betyder "all travel must be completed within 180 days of reserving the first travel segment..." Se bifogad BILD.
Så är det 30 dagar man har på sig att göra alla 12 resor, eller är det 180 dagar?


Läs lite noggrannare så förstår du nog.
Kortet gäller i 30dagar men om du inte har aktiverat kortet inom 150 dagar så går du miste om dagar.

Så jag kan t.ex inte köpa ett AmTrack-kort i Januari om jag planerar att resa i november.
#7 2016-01-20, 18:23
archy66
Det är bara och räkna,30 dagar max 12 resor...
#8 2016-01-21, 02:01
gondolinklyka
Bra plan tycker jag, lite avundsjuk. Bor själv i USA men jobbar för mycket för att kunna göra en roadtrip.


Några synpunkter:
Du klarar dig i alla storstäder mer eller mindre utan bil, du får en Uber-cab på tre minuter och det är riktigt billigt. Sen är väl en del städer mer utspridda osv iofs. Om du inte är helt emot bil så bör du kanske ändå fundera på att hyra bil en månad, bensinen är sjukt billig nu, en full tank går på typ 23 dollar ($1.70 per gallon (3.5L)).

Om du ändrar din rutt lite borde du kunna klämma in LA och Las Vegas, bägge bjuder på äventyr helt klart. Kanske kan lägga till Grand Canyon där också. Istället för Memphis skulle jag satsa på Nashville. Memphis är ganska ghetto medan Nashville är mer Södern-överklass med fräscha brudar i cowboy boots. De har en bargata full av så kallade honky-tonks med live countrymusik.
#9 2016-01-21, 09:09
Quietdrive
Jag landar i Boston och tar mig ner mot New York där jag aktiverar mitt 30-day rail pass. Sen ska jag ta mig mot västkusten via södern. Avslutar med 1 månad i en stuga utan el och vatten i Alaskas vildmark. Detta är bara början på min resa där jag ska vara borta minst ett år. Skönt att komma bort från detta land.
#10 2016-01-21, 17:06
TexasSwede
Ursprungligen postat av gondolinklyka
Om du inte är helt emot bil så bör du kanske ändå fundera på att hyra bil en månad, bensinen är sjukt billig nu, en full tank går på typ 23 dollar ($1.70 per gallon (3.5L)).


Den låg på $1,52 på en mack här i Texas som jag körde förbi igår kväll. :-)
Motsvarar 3,48 kr/liter...
#11 2016-01-26, 15:14
Om Amtrak kan jag säga att deras service och bekvämlighet ombord slår SJ med hästlängder. Skönare säten även i andra klass, det finns konduktörer du kan fråga (och ofta faktiskt få besked om vad som gäller ifall det blir förseningar och liknande) och maten i the snack car klår, hur otroligt det än kan verka, SJ:s mikromat. På vissa linjer kan man få gratis bussbiljetter till staden man ska till, Amtraks Downeastern mellan Boston och Portland i Maine har det så.


Sen är det en stor nackdel, och det är att tågen bortsett från mellan Boston-WashingtonDC, är så förbannat slöa och att det är relativt få avgångar jämfört med vad man är van vid i Europa... Så bortsett från nordöstra USA och vissa entusiaster som tar nattåg till Chicago så flyger alla.


Hade man kombinerat snabbheten i SJ:s tåg med bekvämligheterna ombord på Amtrak så hade man haft ett riktigt bra tågbolag.
#12 2016-01-26, 19:28
Quietdrive
Köpte ett rail pass 45-days, 899 dollar. 18 resor från med start i Boston och slutstation Seattle. Åker i totalt 27 stater. När jag flyger till Alaska efteråt så landar jag på 28 stater. Nån sträcka med Greyhound här och där. Ska bli skönt.