Hitta diskussioner med liknande innehåll

Amtrak ensam i USA

#13 2016-01-30, 15:19
Intressant tråd! Jag är också galet sugen på att tågluffa med Amtrak genom USA. Jag har bara rest med bil och flyg tidigare. Men det skulle som sagt vara intressant att se landet från rälsen också. Synd bara att det är löjligt dyrt jämfört med inrikesflyget.
#14 2016-02-03, 19:01
sebno1
Tågen i USA är bekväma, åkte Texas Eagle hade väl rekommenderat att åka dom norra linjerna då det var öken 80% av tiden på Texas Eagle-linjen. Sedan är det förseningar jämnt så håll koll på tidtabellen dom har live på hemsidan så slipper man trycka på stationen som oftast inte har något större utbud. När vi åkte var tåget 4 1/2 timmar försenat men var ändå i tid i LA.

Detta är vad jag förstod det som att godstågen har företräde till tågspåren fram till kl 21-22.00-tiden nån gång därefter så kan dom börja gasa på.

Man får inte ha med egen alkohol på tåget om man inte har egen hytt då(dom är rätt hårda på det). Så tipset är att köpa Bud Light innan och ta med då det märket går att köpa i kiosken och då bryr dom sig inte, då sparar man en hel del pengar. Jag skulle vara nykter och njuta av resan men redan på stationen träffa jag en skön Texaskille som bjöd på en öl på perrongen då tåget var försenat. Sedan efter en timma på resan började man bli rastlös så vi drog runt och träffa en massa folk och sedan var det rätt bra drag i våran vagn!

Min kära dude hade ju hytt så det sluta med att vi fick skriva upp listor till alla på vagnen vad vi skulle köpa i alkoholbutiken vid en station sedan var det igång igen. En salig blandning av folk var det, bredvid mig vid sätena var det två bögar som var runt 18-19 år som hade blivit utslängda hemifrån och som hade sparat pengar för att ta sig till LA och finna lyckan typ.
Dom hade inte ens råd med käk men dom fråga aldrig, utan hörde att den ena sa till den andra att han var hungrig och då svara den andra att dom inte hade pengar till mat och jag hade bunkrat rätt bra innan så bjöd dom på käk under resan och dom var riktigt glada över det.

Sedan var det ett gäng framför bestående av 10 svarta personer som levde rövare (speciellt efter vi hade "langat") som var väldigt sköna.

Snacka en timma med två st Amishkillar som skulle till Mexiko för att handla medicin till sin by, dom var väldigt intresserade av Norden och Tyskland och där hade dom väldig koll på historien. Men annars var dom rätt borta från rent alldagliga saker.

Sedan åkte vi även runt med Greyhound och det är väl ännu en dimension i resande i det landet där stationerna ligger i dom mest ljusskygga delarna av städerna.
#15 2016-02-21, 15:15
Ursprungligen postat av sebno1

Detta är vad jag förstod det som att godstågen har företräde till tågspåren fram till kl 21-22.00-tiden nån gång därefter så kan dom börja gasa på.



De flesta järnvägarna ägs av olika godstågsbolag som Norfolk-Southern, Canadian Pacific (kör även inom USA) m.fl. Runt 40% av alla inrikes godstransporter går över järnväg (inte minst går många leveranser från västkusthamnarna till östkusten med varor från Asien), en mycket större andel än vad det är i EU. När man byggt om järnvägarna de senaste decennierna har det framförallt varit för att kunna köra "double stack" dvs två containrar ovanpå.

Där vi i Europa har satsat på passagerartrafiken (vilket kräver nya, rakare sträckor) har man i USA satsat på att kunna köra långdistansgodståg. Eftersom godstågen inte kör i mer än 90-100 km/h och elektrifiering nästan bara finns där det går pendeltåg i storstadsområden har man behållit mycket gammal infrastruktur (gamla järnvägsbroar m.m.) och rustat för att hålla för tyngden.
#16 2016-03-28, 20:00
Maskrosan
Under min ensamresa i USA för två år sen åkte jag sammanlagt fem dagar med tåg.
Första resan var mellan San Francisco (Oakland)-Chicago. Otrolig tågresa! Vyerna var helt otroliga. Folket man stötte på var trevliga och roliga. Maten var väl si så där. Dyrt i restaurangvagnen och man fick vara beredd på att äta fort då de försöker pressa in så många som möjligt under en kortare tidsperiod. Menyn krympte dessutom efterhand som råvarorna tog slut. Valde att stanna en natt i Chicago, vilket jag aldrig ångrade. Du vet hur det kan kännas efter en dag på havet, allt gungar. Typ så kändes det, men mer som om man gungade fram. Dessutom var det ganska skönt att sova i en ordentlig säng och ta ett bad.
Resan Chicago-New Orleans gick över natten och det var svinkallt på tåget när man skulle sova. Dagen efter satt jag i observationsvagnen hela dagen och pratade med en kvinna jag träffat. Lite kul var det att de hade guider som kom och berättade om New Orleans. Mycket intressant.

Hoppas du får en kul resa.
#17 2016-03-29, 01:42
VanDeKeizer
felpost