Ursprungligen postat av FBMinchia
Är det en större kärra så finns en satans massa instrument och knappar, cessnor kanske bara har de viktigaste. Först hitta rätt instrument att kolla in och sedan veta vad man ska ha för värden, etc, lär inte vara enkelt. Hastighetsmätaren lär ju vara i knop t.ex. och vilken fb-dase kan konvetera det till km/h?
Edit: Vid änden på startbanan ska man ju bara ge pjäxan, det fattar alla. När man ska börja lyfta blir svårare och även hur fort man ska stiga. Jag skulle gissa runt 120 knop med cessna rent spontant.
Gissar på att du tänker på Cessna 152.
Men i alla fall, vi tar den som exempel, hade du lyft med klaff ute vid 120 knop så hade du överbelastat kärran.
Vne (Velocity never exceed) utan klaff ligger på 149 knop.
Vr -> rotation speed dvs. när du drar spaken bakåt ligger på 50-55 knop.
Edit: Ska väl tillägga att Cessna 152 inte är något fartmonster precis.
Ska väl också tillägga att Vr för en 737 ligger någonstans runt 120 knop, beroende på last.