Skulle man kunna lyfta och landa ett plan ifall man aldrig flugit innan.

#13 2013-07-04, 21:52
christery
Nånstans har jag läst att flygledningen i princip kan prata ner en kärra (det var nog inte en cessna utan en med lite mer lull-lull) och troligen skulle landningen gå sådär förutom knäckt noshjul.

Lyfta vetefan, då lär man ju inte få nån hjälp från tornet i alla fall
#14 2013-07-04, 22:06
Ursprungligen postat av christery
Nånstans har jag läst att flygledningen i princip kan prata ner en kärra (det var nog inte en cessna utan en med lite mer lull-lull) och troligen skulle landningen gå sådär förutom knäckt noshjul.

Lyfta vetefan, då lär man ju inte få nån hjälp från tornet i alla fall


Att lyfta känner jag lite spontant att det inte vore så svårt. Öka hastigheten och dra joysticken/ratten lite bakåt till den lyfter sakta.

Vad kan gå fel vid starten? Det jag kommer på är att man försöker stiga för fort och får "stall".
Vad mer kan gå fel?
#15 2013-07-04, 22:16
plusforward
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12219998.ab

Blev lättad
Piloten, som är svensk, har kört på falska papper i 13 år. Och minst 10 000 flygtimmar. Han har flugit för belgiska, italienska och brittiska flygbolag, rapporterar holländska medier.
Enligt holländska medier blev piloten lättad när han greps i cockpit.


En gång i tiden hade han licens. Men den gällde aldrig för trafikflyg.
#16 2013-07-04, 22:17
Är det en större kärra så finns en satans massa instrument och knappar, cessnor kanske bara har de viktigaste. Först hitta rätt instrument att kolla in och sedan veta vad man ska ha för värden, etc, lär inte vara enkelt. Hastighetsmätaren lär ju vara i knop t.ex. och vilken fb-dase kan konvetera det till km/h?

Edit: Vid änden på startbanan ska man ju bara ge pjäxan, det fattar alla. När man ska börja lyfta blir svårare och även hur fort man ska stiga. Jag skulle gissa runt 120 knop med cessna rent spontant.
#17 2013-07-04, 22:21
SilentVictory
Ursprungligen postat av woosa
Att lyfta känner jag lite spontant att det inte vore så svårt. Öka hastigheten och dra joysticken/ratten lite bakåt till den lyfter sakta.

Vad kan gå fel vid starten? Det jag kommer på är att man försöker stiga för fort och får "stall".
Vad mer kan gå fel?

Pratar vi passagerarplan eller enmotoriga?

Problemet med enmotoriga är att dom drar åt antingen höger eller vänster, beroende på hur propellern snurrar, i och med att det bildas en luftström bakåt som trycker på sidrodret.

Är man inte beredd på det utan bara drar på gasen så kan det gå illa.
Vidare så har du rådande vind att ta hänsyn till också.
#18 2013-07-04, 22:27
SilentVictory
Ursprungligen postat av FBMinchia
Är det en större kärra så finns en satans massa instrument och knappar, cessnor kanske bara har de viktigaste. Först hitta rätt instrument att kolla in och sedan veta vad man ska ha för värden, etc, lär inte vara enkelt. Hastighetsmätaren lär ju vara i knop t.ex. och vilken fb-dase kan konvetera det till km/h?

Edit: Vid änden på startbanan ska man ju bara ge pjäxan, det fattar alla. När man ska börja lyfta blir svårare och även hur fort man ska stiga. Jag skulle gissa runt 120 knop med cessna rent spontant.

Gissar på att du tänker på Cessna 152.

Men i alla fall, vi tar den som exempel, hade du lyft med klaff ute vid 120 knop så hade du överbelastat kärran.
Vne (Velocity never exceed) utan klaff ligger på 149 knop.

Vr -> rotation speed dvs. när du drar spaken bakåt ligger på 50-55 knop.

Edit: Ska väl tillägga att Cessna 152 inte är något fartmonster precis.
Ska väl också tillägga att Vr för en 737 ligger någonstans runt 120 knop, beroende på last.
#19 2013-07-04, 22:30
Ursprungligen postat av SilentVictory
Gissar på att du tänker på Cessna 152.

Men i alla fall, vi tar den som exempel, hade du lyft med klaff ute vid 120 knop så hade du överbelastat kärran.
Vne (Velocity never exceed) utan klaff ligger på 149 knop.

Vr -> rotation speed dvs. när du drar spaken bakåt ligger på 50-55 knop.

Gills det om man får googla sig till kunskap innan det är skarpt läge?
Btw, tänker man närmare efter så tror jag sjöflygen lyfter en bit innan 120 knop. Som svar på ts så tror jag knappt man hade fixat det.
#20 2013-07-04, 22:33
SilentVictory
Ursprungligen postat av FBMinchia
Gills det om man får googla sig till kunskap innan det är skarpt läge?
Btw, tänker man närmare efter så tror jag sjöflygen lyfter en bit innan 120 knop. Som svar på ts så tror jag knappt man hade fixat det.

Googla sig till kunskap innan skarpt läge? Vad menar du?

Googla är väl alltid bra för att skaffa sig kunskap om något, om man inte lärt sig det på något annat sätt.
#21 2013-07-04, 22:37
Ursprungligen postat av SilentVictory
Googla sig till kunskap innan skarpt läge? Vad menar du?

Googla är väl alltid bra för att skaffa sig kunskap om något, om man inte lärt sig det på något annat sätt.

Som jag förstod det skulle ju ts som vanlig fb-dase med kunskaper i dataspel bara kunna slänga sig ner bakom spakarna och flyga.
Får man ett par dar på sig att googla, så ökar ju chanserna enormt för att man ska lyckas, då man kan ta reda på alla väsentliga värden, reglagens och mätarnas placering, etc.
#22 2013-07-04, 22:39
Ursprungligen postat av SilentVictory
Pratar vi passagerarplan eller enmotoriga?

Problemet med enmotoriga är att dom drar åt antingen höger eller vänster, beroende på hur propellern snurrar, i och med att det bildas en luftström bakåt som trycker på sidrodret.

Är man inte beredd på det utan bara drar på gasen så kan det gå illa.
Vidare så har du rådande vind att ta hänsyn till också.


Nej, vi pratar om enmotoriga.

Det är ju bevisligen sånt jag hade misslyckats på. För det har jag ingen aning om.
Tror vi utgick från att det var en så vindstilla dag som möjligt när vi diskuterade.
#23 2013-07-04, 22:44
SilentVictory
Ursprungligen postat av woosa
Nej, vi pratar om enmotoriga.

Det är ju bevisligen sånt jag hade misslyckats på. För det har jag ingen aning om.
Tror vi utgick från att det var en så vindstilla dag som möjligt när vi diskuterade.

Mja, och även om det är vinstilla så skapas det en ström av propellern som du måste parera.

Något lättare att starta och landa på gräs, vilket är mer förlåtande när du trampar emot med sidrodret för att parera i sidled. överkompensering är lättare att parera.

Gör du det på asfalt och överkompenserar åt något håll så kommer du få mycket brutalare svängningar.

Men skulle det bli för häftigt så dra av gasen, taxa upp igen och gör ett nytt försök.
Tillslut kommer det att sitta Bara man tar det lite lugnt till att börja med.
#24 2013-07-04, 22:56
christery
Vid takeoff, stall är väl bara en sak...

Det sitter ju två pedaler som man ska ha koll på åxå. börjar den banka så ska det sitta i ryggmärgen vad man ska göra innan vingtippen slår i.

Nä jag tror inte man lyfter så jäkla lätt heller. landar hellre en kärra på vatten i så fall. Lär ju inte bli vackert - men kanske jag överlever.