Skulle man kunna lyfta och landa ett plan ifall man aldrig flugit innan.

#25 2013-07-04, 23:12
rusellpeters
Jag är flyglärare, och jag har aldrig mött någon som första gången kan starta och landa.

Som nämnts slipströmmen vid start vet du inte hur man ska kompensera för.

Men du kanske skulle komma upp.

Då får du problem med motorns varvtal i förhållandet till nosläget vilken i sin tur skapar fartproblem.
Du skulle överkompensera och bli stressad och många tappar helt orienteringsförmågan.
Att planera inflygning att hålla ca 85 knop sjunka med ca 500 ft per min och samtidigt hålla kursen mot banan kräver övning.

En flygledare kan hjälpa dig med att hitta men inte med att flyga.
#26 2013-07-04, 23:15
basicstyle
du har väl spelat tv-spel människa?
#27 2013-07-05, 07:33
svampdamp
Ursprungligen postat av rusellpeters
Jag är flyglärare, och jag har aldrig mött någon som första gången kan starta och landa.


Låter du dem prova? Vad menar du med starta? Alla checklistor och procedures? Är det verkligen svårt att placera flaps efter behov, RTO, lampor, trim, thrust -> wiiiii!
#28 2013-07-05, 17:00
rusellpeters
Ta en provlektion som flygskolorna erbjuder så får du se hur det går till.
#29 2013-07-05, 19:52
ksv
Ursprungligen postat av Lobengula
Vi har ju några yrkespiloter som hänger här i Resor som kan ge svaret, inklusive moderatorn ksv. Jag skickar ett pm till honom och ber honom svara. Det kanske tar några dagar beroende på vad flyboy har för sig
Då tråden verkar avse mindre flygplan, är nog flygläraren nedan bättre skickad att bedöma den saken.

Min gissning är att de flesta skulle ha svårt att ens hålla sig på banan länge nog att komma upp i flygfart med en Cessna 150 eller liknande.
Man styr ju med fötterna, vilket bara det känns bakvänt. Sedan upplevs styrningen ganska indirekt och svampig, då roderverkan är begränsad i låg fart.


Ursprungligen postat av rusellpeters
Jag är flyglärare, och jag har aldrig mött någon som första gången kan starta och landa.

Som nämnts slipströmmen vid start vet du inte hur man ska kompensera för.

Men du kanske skulle komma upp.

Då får du problem med motorns varvtal i förhållandet till nosläget vilken i sin tur skapar fartproblem.
Du skulle överkompensera och bli stressad och många tappar helt orienteringsförmågan.
Att planera inflygning att hålla ca 85 knop sjunka med ca 500 ft per min och samtidigt hålla kursen mot banan kräver övning.

En flygledare kan hjälpa dig med att hitta men inte med att flyga.
#30 2013-07-09, 13:15
4554u17
Ursprungligen postat av Flaskhalsat
Vi vet att flygplan idag kan starta och landa av sig själv och cirkus 50% av alla olyckor är pilotfel.

Frågan är dock, skulle du gå ombord ett flygplan som inte har en pilot?


Finns inga trafikflygplan som kan starta av sig själva ännu.
En cessna skulle någon outbildad säkert kunna landa med lite tur.
Att ett trafikflygplan kan landa själv betyder dock inte att man kan landa det utan utbildning, en autolandning är något som kräver mycket kunskap. Skulle någon sätta upp flygplanet med alla inställningar rätt utförda och du är på en rak final till rätt sorts landningsbana med klaffar och ställ nedfällda med rätt fart inställd och på exakt rätt höjd så kan du självklart åka med planet ner till touchdown. Men sen kommer nästa steg, få stopp på ekipaget och se till att hålla det på banan. Även en autolandning kräver kunskap, träning och utbildning.
#31 2013-07-09, 13:55
kek123
http://en.wikipedia.org/wiki/Colton_Harris-Moore

Scrolla ner till "Suspected offenses" om du inte orkar läsa allt. Där får man liten överblick om hur han lärde sig flyga. Denna herre (pojke) lyckades lyfta bl.a. Cessnor utan att ha gått någon utbildning, däremot gick landningarna aldrig lika bra. Rekommenderar dock att läsa allt då det är underhållande läsning.
#32 2013-07-10, 11:35
Powerless1
Den 14 maj 1971 försökte en kille i Karlskoga göra just detta med en Beech Musketeer. Han kom upp i luften men slog strax därefter ihjäl sig. De flesta nybörjare har faktiskt väldigt svårt att köra ett flygplan på marken medan "alla" kan flyga ett flygplan i luften under en kort stund utan att det går snett. Men däremellan krävs som bekant start och landning.

Men, som tidigare skrivits, ta en provlektion!
#33 2013-07-12, 10:47
whee
Ursprungligen postat av rusellpeters
En flygledare kan hjälpa dig med att hitta men inte med att flyga.


Är FL själv och vi kan absolut inte hjälpa till att flyga. Men jag kom och tänka på en händelse som jag minns att en privatpilot blev nerpratad i en flygplanstyp han aldrig flugit. Detta ska dock ha skett genom att en annan pilot, van vid typen, satt på marken i flygplanet och "torrflög" med piloten i luften.
#34 2013-08-27, 15:37
Ursprungligen postat av ksv
Då tråden verkar avse mindre flygplan, är nog flygläraren nedan bättre skickad att bedöma den saken.

Min gissning är att de flesta skulle ha svårt att ens hålla sig på banan länge nog att komma upp i flygfart med en Cessna 150 eller liknande.
Man styr ju med fötterna, vilket bara det känns bakvänt. Sedan upplevs styrningen ganska indirekt och svampig, då roderverkan är begränsad i låg fart.



http://www.dailymail.co.uk/news/article-2322505/The-Barefoot-Bandit-outr...

Kan han kan du...sen att han inte lyckades med att hålla planet helt är ju en annan femma, men han överlevde. 2 gånger.
#35 2013-08-30, 16:00
Ursprungligen postat av Flaskhalsat
Vi vet att flygplan idag kan starta och landa av sig själv och cirkus 50% av alla olyckor är pilotfel.

Frågan är dock, skulle du gå ombord ett flygplan som inte har en pilot?

Landa av sig själv kan ju dom flesta passagerarplan göra men det förutsätter ju att det finns någon ombord som kan ställa in autopiloten rätt vilket kräver kunskaper. Starta automatiskt finns mig veterligen inga normala trafikflygplan som kan. Talar vi om mindre plan typ Cessna är det dock inte säkert att dom har automatlandning som funktion.
#36 2013-09-16, 17:44
Phantom042
Är ganska säker på att ingen kan landa ett plan helt själv.

En liten Cessna med en flyglärare brevid sig som förklarar tror jag det skulle möjligen gå att få till en mindre lyckad landning ibland.