Hitta diskussioner med liknande innehåll

Business Class - är det något som en flashbackare flyger?

#13 2013-12-17, 19:11
SigmenFloyd
Ursprungligen postat av Lobengula
Yepp, jag åkte i helgen ARN-LHR-AMS-LHR-ARN utan något som helst syfte förutom att få tier points för att klara guldkortet 2014 Jag såg bara flygplatser.


Haha, grattis till guldet! Nu kommer du bli uppgraderat till First så det bara smäller om det
#14 2013-12-17, 22:34
sven33
Ursprungligen postat av Lobengula
Om vi tar ett exempel 16-19 januari för en långweekend i London så kostar det 1800 kr i ekonomi (då måste man åka med 07:00 från London ) 2600 kr i business. En skillnad på 800 kr. Nej det är inte någon kampanj, du kan hitta samma priser hösten 2014.

Allt handlar ju om hur mycket man värderar 800 kr. Fördelarna är:

En extra väska (2x23 kg)
Inga köer (boarding, fast track security i London)
Lounge på Arlanda och i London
Mer utrymme på planet
Riktig mat (på vissa avgångar)
Champagne
Fler Avios (miles) som kan användas för framtida uppgraderingar

Men visst, det är en kort resa på två timmar. Långdistans behöver inte heller vara svindyrt. Jag betalar ca 14000 kr i business Arlanda-London-Kapstaden T/R. En ekonomibiljett samma sträcka kanske landar på 10000 kr beroende på datum. Här krävs det dock lite planering och att man är flexibel med datum. Men det kan jag berätta mer om ifall någon är intresserad


Visst men nu har du ju prickat in ett riktigt undantagsexempel på många sätt. Dels rea på priset samtidigt som eko är ovanligt dyrt, sedan på det enda bolaget med bra business på kortdistans + att London är kanske den enda flygplatsen inom Europa där det faktiskt är jävligt skönt med fast track.

Apropå priset är ja ganska säker på att BA har någon slags generell rea just nu då jag stött på väldigt billiga biljetter från dem den senaste veckan. Vet också att ca 3500kr är vad det brukar kosta, tror inte de kan sänka det permanent så mycket utan att gå med förlust.

Mer utrymme på planet, riktig mat och champagne får du nästan aldrig på andra bolag och vad ska du med tvåx23kg till inom Europa? Måste vara väldigt få som utnyttjar den möjligheten.

Kapstadsbiljetten hör jag däremot gärna mer om
#15 2013-12-18, 15:03
Hade gärna flygit business om jag hade slantarna. Flyger till Kina ett par gånger om året och det är onekligen inte bekvämt att sitta som 1,90 lång i ekonomi i 10 timmar. Men hittar aldrig business biljetter som är lika prisvärda som ekonomi :/
#16 2013-12-18, 16:18
Savoy
Ursprungligen postat av sven33

Kapstadsbiljetten hör jag däremot gärna mer om


+1 på den, tycker jag har väldigt bra koll på flygbiljetter, men 14 k i business t.o.r. Stockholm-Kapstaden??
#17 2013-12-18, 19:07
Ursprungligen postat av Savoy
+1 på den, tycker jag har väldigt bra koll på flygbiljetter, men 14 k i business t.o.r. Stockholm-Kapstaden??


Okej då, hur åker man långdistans i business för 14K T/R?

För det första, det kräver en del jobb och framförhållning. För det andra så måste man vara lite flexibel med datum. Men är man beredd på detta så visst, jag har gjort många sådana resor till Kapstaden för det priset.

Det man gör är att köpa en Premium Economy som har routen ARN-LHR-JNB-CPT T/R. En sådan kan man få för ca 14000 kr, är man uppmärksam när BA har kampanjer vilket de har regelbundet, ja då kan du kapa ett par tusenlappar på priset och kan få den för 12000 kr.

Men innan du betalar din Premium Economy så kontrollerar du att det finns uppgraderingsmöjlighet på sträckan LHR-JNB, alltså långdistansen. Mer om detta senare. Ok, så nu har du en Premium Economy och den kan uppgraderas med Avios.

Avios (tidigare kallat miles) är "valutan" som du ska vårda kärt och jaga. Man behöver 2x12500 Avios för att uppgradera de två långdistanssträckorna. Så hur får man 25000 Avios? Ja antingen så flyger man en resa i Premium Economy eller så samlar man ihop dem på annat sätt. För sträckan ARN-LHR-JNB-CPT T/R så får man 17460 Avios om man inte har silver eller guldkort (då får man mer ).

Man kan köpa Avios, 8000 Avios kostar 1555 kr. Man kan skaffa ett BA Visa, för varje 10000 kr spenderat på kortet så får man 1000 Avios. Dubbelt om det är BA-inköp. En no-brainer är att betala sin biljett med det kortet.

Man måste alltså kämpa ihop 25000 Avios, det är första utmaningen. Sedan hittar du uppgraderingsbara avgångar på långdistanssträckorna och uppgraderar din Premium Economy för 25000 Avios.

Den uppmärksamma inser då att man spenderar 25000 Avios men får bara tillbaka 17460 Avios för flighterna. Man får Avios för den betalda underliggande biljetten. Det kommer att saknas 7540 Avios för nästa gång man vill resa. Det är där visakortet kommer in, i värsta fall får man toppa upp med att köpa Avios. 8000 Avios kostar som sagt 1555 kr men även här har BA kampanjer som man kan utnyttja.

Det tillkommer lite avgifter för uppgraderingen (bränsletillägg och annat), jag kommer inte ihåg exakt hur mycket men det är inga jättesummor. Kanske en tusenlapp?


Summerat: Köp en Premium Economy och uppgradera den med Avios. Köp biljetten när BA har kampanjer, var flexibel med datumen. Då kan man åka business för ca 14000 kr. Vill man åka business även på kortdistans så kostar det mer Avios. Just i exemplet Sydafrika så brukar man nästan alltid ändå bli uppgraderad till business JNB-CPT-JNB om man har betalat för en Premium Economy.

Edit: Uppgraderingen på långdistans gör man alltså redan när man köper biljetten. Ingen nervös väntan på att man gör det på flygplatsen.
#18 2013-12-18, 20:02
MasterBait
Ursprungligen postat av Lobengula
Nja, jag vet inte om jag kanske missförstår dig men man behöver inte vara rik för att spendera pengar på en "upplevelse". Varför betala 400 kr för en fotbollsbiljett på långsidan om man kan sitta på kortsidan för 150 kr? Varför äta på en "fin" restaurang när man kan äta på McDonalds? Varför betala dyrt för single malt whisky när det finns billigare? Varför shoppa på ICA när Lidl är billigare?

Vissa prioriterar prylar, andra prioriterar upplevelser.


Håller med. Kvalitetsupplevelser är vad det handlar om. Skulle lugnt betala 800 spänn mer på en kortsträcka för Business om det var ett bra bolag

Men det är iofs det som är haken. Det är stor skillnad på olika bolag, främst just på business class. Har åkt med Air China och ett par andra flygbolag till Kina och inom Kina. Inte särskilt mycket bättre än ekonomi, men då var å andra sidan business inte så väldans mct dyrare heller. Skulle inte välja Business på SAS heller, men däremot LH eller AF. Första klass... inte än...
#19 2013-12-19, 10:46
Savoy
Ursprungligen postat av Lobengula
Okej då, hur åker man långdistans i business för 14K T/R?


Tackar för lång förklaring, men den biljetten kommer ju att kosta avsevärt mer än 14k om priset ska gå att jämföra med andra bolag eftersom man ju behöver Avios också.

Jag trodde du hade snubblat över ett jättefynd med tanke på att t.ex. Turkish brukar ha kampanjer där man kommer t.o.r. Sydafrika i business för omkring 17 k.
#20 2013-12-19, 16:28
Ursprungligen postat av Savoy
Tackar för lång förklaring, men den biljetten kommer ju att kosta avsevärt mer än 14k om priset ska gå att jämföra med andra bolag eftersom man ju behöver Avios också.

Jag trodde du hade snubblat över ett jättefynd med tanke på att t.ex. Turkish brukar ha kampanjer där man kommer t.o.r. Sydafrika i business för omkring 17 k.


Nja, det är en första tröskel man ska ta sig igenom. Sedan rullar det på. Men om man bara har tänkt åka en enstaka långresa inom de närmaste 5-10 åren så är det inte så attraktivt. Jag åker ca två långresor per år, betalar för Premium Ekonomi men flyger business.
#21 2013-12-20, 09:26
Savoy
Ursprungligen postat av Lobengula
Nja, det är en första tröskel man ska ta sig igenom. Sedan rullar det på. Men om man bara har tänkt åka en enstaka långresa inom de närmaste 5-10 åren så är det inte så attraktivt. Jag åker ca två långresor per år, betalar för Premium Ekonomi men flyger business.



Haha, jag är helt med på vad du säger och har själv guld på SkyTeam och snart på Star (Aegean såklart), jag var helt enkelt bara nyfiken på om BA hade någon kampanj jag missat
#22 2013-12-20, 11:37
im3w1l
Ursprungligen postat av Lobengula
Nja, jag vet inte om jag kanske missförstår dig men man behöver inte vara rik för att spendera pengar på en "upplevelse". Varför betala 400 kr för en fotbollsbiljett på långsidan om man kan sitta på kortsidan för 150 kr? Varför äta på en "fin" restaurang när man kan äta på McDonalds? Varför betala dyrt för single malt whisky när det finns billigare? Varför shoppa på ICA när Lidl är billigare?

Vissa prioriterar prylar, andra prioriterar upplevelser.


Notera att jag jämförde en upplevelse mot en annan upplevelse. Jag har för övrigt åkt både business klass och ryan air economic class, så jag kan jämföra. Och visst business class är trevligare. Men jag har tillräckligt lite pengar för att det ska finnas värdare saker jag behöver prioritera att lägga mina pengar på.
#23 2013-12-21, 03:17
MrFrank
Spendera tid i lounger: Vad göra?

Jag och min väninna kommer att flyga SAS Plus till Heathrow och där efter Business Class med Air Malta. Vilket gör att vi kommer att ha tillgång till lounger på båda flygplatserna. Så kan någon av er berätta lite om vad man gör där som resenär? Samt lite vett och etikett, så vi slipper skämma ut oss.
#24 2013-12-21, 13:54
Ursprungligen postat av MrFrank
Spendera tid i lounger: Vad göra?

Jag och min väninna kommer att flyga SAS Plus till Heathrow och där efter Business Class med Air Malta. Vilket gör att vi kommer att ha tillgång till lounger på båda flygplatserna. Så kan någon av er berätta lite om vad man gör där som resenär? Samt lite vett och etikett, så vi slipper skämma ut oss.

Ingen aning om loungerna, men ni kommer nog få byta terminal så räkna med att en del tid går åt till det.
http://www.heathrowairport.com/flight-information/destinations-and-airlines