Kul tråd! Jag har det senaste året rest jorden runt och har under tiden varit mer eller mindre besatt av frequent flyer miles. Jag har under detta år lyckats skrapa ihop en dryg miljon miles, fördelat över följande program:
Barclays Arrival:
300k (1 mile = ~$0.011, hotell, flyg, tåg, hyrbil, etc)
AA:
265k
UA:
255k
BA:
142k
US:
96k (dessa förvandlas sannolikt till AA miles snart)
Ultimate Rewards:
96k (1:1 transfer till UA/BA/m.fl.)
DL:
87k
Starwood:
30k (~1:1.2 transfer till AA/US/DL och många andra)
Southwest:
9k (räcker till en ~$170 inrikesresa i USA)
Dessa miles har betalat större delen av jorden-runt-flygandet och besparat mig drygt 100,000 SEK (räknat som billigaste alternativa ekonomi-biljetter). Jag har under resan förbrukat miles i följande program (samtliga enkel/multistopp-resor i ekonomiklass):
UA:
370k (12 flyg i Afrika, 8 Asien, 4 Karibien, 2 Sydamerika, 2 Europa, 4 interkontinentala)
Arrival:
220k (hotell, hyrbil)
Citi Thank You:
35k (1 Thank You point = $0.01 flyg; 3 inrikesflyg i USA)
AA:
25k (2 flyg i Sydamerika, 1 Karibien)
VX:
7k (1 inrikesflyg i USA)
För mig har
United Airlines (UA) det absolut bästa FF-programmet. Detta på grund av att de har så många partners (Star Alliance) som flyger över hela jorden, att de har mycket vettiga priser för ekonomi-awards, att de överlag har bra tillgänglighet på awardbiljetter, och att det är busenkelt att boka dessa med deras partners online. Med många andra bolag måste man ringa in och tala med en idiotisk telefonist, vilket gör det mycket svårare att få en överblick över vad som är tillgängligt, och i princip omöjligt om man t.ex. sitter på en dålig internetuppkoppling i Zimbabwe. Det är även möjligt att utnyttja och "fuska" med UA miles och få till helt sjuka award-bokningar till ett lågt pris. Jag fick t.ex. till en enkelbiljett från Vietnam till Mongoliet, med 24h stopp i Bangkok, Hong Kong och Peking på vägen, för endast 15,000 miles.
American Airlines (AA) har stor potential, där finns t.ex. USA-Europa för endast 20k miles enkel väg, men jag har haft svårt att hitta tillgängliga biljetter med dem, och som sagt får man ibland ringa in vilket försvårar samt då tillkommer telefonbokningsavgift.
British Airways (BA) har också stor potential, men trots att jag verkligen försökt har jag aldrig lyckats utnyttja dessa miles på ett bra sätt, bl.a. på grund av de löjligt höga fuel surcharges som BA tar ut.
Delta (DL) miles har jag heller aldrig lyckats utnyttja trots ihärdiga försök. Främst p.g.a. att de endast kan användas till returresor medan jag i princip bara flyger enkelresor. De har också dyra priser för många awards samt dålig tillgänglighet av platser. De inför dock förändringar i sitt program fr.o.m. årsskiftet 2014/2015 och kommer tillåta enkelresor samt lovar lägre priser och bättre tillgänglighet. Så jag håller tummarna. Det praktiska med dessa miles är att de aldrig går ut, så även om du bara flyger SkyTeam vart femte år är dina miles trygga här.
Barclays Arrival miles är något av det mest användbara man kan ha. Dessa miles är värda ca 1.1 cent styck, och kan användas till att betala allt rese-relaterat, såsom hotell, flyg, tåg, hyrbil, jag betalar t.o.m. mina månadskort hos SL med dessa!
Ultimate Rewards och
Starwood är också bra eftersom de kan överföras till andra program, t.ex. för att fylla på om du behöver lite extra poäng för att nå upp till en viss award.
När det kommer till att utnyttja sina miles skulle jag rekommendera att sätta ett värde på dem. Jag värderar t.ex. mina UA miles till runt 10 öre per mile. Så om en resa kostar 30,000 miles eller 2500 SEK, väljer jag att spara mina miles och betala kontant. Kostar resan istället 3500 SEK så köper jag den med miles. (Naturligtvis är det lite mer komplicerat än så, betalar du för resan har du t.ex. möjlighet att få miles för flygandet.)
Jag har haft guldstatus hos UA (Star Alliance) de senaste åren, vilket är väldigt praktiskt när man reser mycket. Du behöver sällan stå i kö, du får ta med dig mer bagage, och du får tillgång till ett drygt tusental lounges jorden runt (bl.a. SAS lounges). Du kan även boka awards sista minuten utan att betala $75 i avgift, samt att du förstås tjänar extra miles på allt flygande. Jag kommer inte behålla UA guld nästa år då de ändrat sina regler en aning, och precis som alla andra i tråden skulle jag rekommendera
Aegean om du är ute efter guldstatus!
Jag flyger nästan aldrig business, bara ekonomi. Jag har ingen emot att sitta trångt i ett par timmar, och då spar jag hellre dessa extra miles till mer resande, eller spar den extra kostnaden till att lyxa till det på min destination.
Det bör nämnas att jag har tjänat de flesta miles genom amerikanska kreditkort och investeringar, vilket kräver ett amerikanskt social security number och kredithistoria, så en del av det ovan är kanske inte relevant för andra i tråden.