Hitta diskussioner med liknande innehåll

Bästa frequent flyer programmen

#13 2014-04-14, 21:26
Chiropandra
Ursprungligen postat av mikaelols
Alltså Star alliance täcker ju hela världen. Tror inte du kan önska ett världsomspännande program samt lägsta pris möjligt utan du får hitta en variant. Oftast är det relativt billigt att resa till en större hub om man bokar i tid sen kan du väl i Asien välja att flyga Air asia till slutdestinationen och likadant i de andra kontinenterna?

Det förstår jag. Dock letar jag efter ett bolag som har sin hub i Europa, eftersom jag bor här. Dem jag tittar på i min prisklass är Lufthansa, FlyingBlue, och British Airways.
#14 2014-04-14, 23:20
Canalates
Ursprungligen postat av Chiropandra
Det förstår jag. Dock letar jag efter ett bolag som har sin hub i Europa, eftersom jag bor här. Dem jag tittar på i min prisklass är Lufthansa, FlyingBlue, och British Airways.


Spoiler:
Miles & More behöver du inte ens överväga så länge du inte flyger Business i dyra bokningsklasser eller i första klass.

Flying Blue? Reser du mycket inom Europa i Business Class? Då är det ett dugligt program, annars är det snudd på helt värdelöst om du reser på billiga ekonomiklass biljetter där det inte är ovanligt med endast 25% på flugna Miles.

Måste du köra på SkyTeam så välj för all del Deltas program (även om de är Amerika baserade).
De har visserligen lagt till att man måste spendera ett visst belopp för att uppnå deras olika nivåer i kombination med miles så en klar försämring men fortfarande det bästa programmet om du reser långresor i ekonomiklass inom SkyTeam då de ger 100% i stort sett alla bokningsklasser när det kommer till Air France & KLM, Korean Air med mera. Flying Blue är ett skämt i jämförelse men det är Delta å sin sida också om du inte flyger eller spenderar tillräckligt mycket.

British Airways program är det bästa alternativet om du bara reser i ekonomiklass och 4 resor till USA och något inom Europa/österut). Även om det inte är något superprogram för ekonomiklass åkande så kan du samla ihop en del Avios och hitta på något kul när de växt till sig. Vad man kan använda sina poäng tänker jag inte gå in på för då får jag skriva en bok.

Någon som rekommenderar dig Miles & More (Lufthansa) med ditt resemönster har absolut noll koll på vad denne talar om. Det är väl nackdelen med flashback. Alldeles för mycket folk som bara gissar och kastar ur sig 'värdelös information'. Skulle vilja se ryggen på den som flyger ihop ett SEN kort hos Miles & More genom att bara flyga billiga ekonomiklass biljetter som på sin höjd ger x0.5 och mer ofta så lågt som x0.25.

Eftersom du flyger så lite så är Aegean Airlines och deras program Miles & Bonus rätt så överlägset. Där kan du få ett guldkort hur lätt som helst. Är väldigt generösa om du flyger med SAS med 100% intjäning på alla billiga biljetter. E, M, H, Q, V, W, U, K, L, T, G, O ger alla 100% per flugna miles och 'premium economy' ger 200% (ovanligt) vilket gör att du kan ta ett par premium economy biljetter till exempelvis Madrid och tjäna ganska fina poäng för en liten summa.

Det är svårt att sitta och gissa. Bara du vet hur du reser, i vilken bokningsklass osv men harva inte runt på allt för många ställen för då blir det bara en stor kompott. Var lojal till ett eller max 2 program så ska du se att poänghögarna växer.

United Mileage Plus
American Airlines AAdvantage
SAS Eurobonus
Aegean Miles & Bonus
Delta SkyMiles
British Airways Executive Club

Föreslagsvis väljer du två stycken ur den här högen jag skrivit ovan. Som nybörjare hade jag valt Aegeans program (om du kan tänka dig att resa en del med SAS) tillsammans med British Airways eller American Airlines program för att täcka både Star Alliance & OW.


Hälsningar, AA ex. Plat & UA Premier 1K
#15 2014-04-14, 23:41
Ursprungligen postat av Chiropandra
Minst fyra resor tor till USA, per år, och då det billigaste som kan hittas.

Sedan är det mycket resor inom Europa, med bas i Arlanda. Lite GB, men främst väst -och sydeuropa.

Sedan kan det en eller två resor per år österut, mot syd -och ostasien.

Ni ser att jag behöver ett bolag med många partners och en världsomfattande ruttkarta.

Jag hade medlemskap i ett OneWorld bolag situerat i Asien, men flyttade och var därför inte användbart.

Nu vet jag inget om vilka bonusprogram som är vettiga, men Star Alliance (SAS) har väl flest direktdestinationer från din hemflygplats (Arlanda)? Ska du åka med någon annan allians till Europa så blir det väl mycket byten i London/Helsingfors eller Amsterdam/Paris beroende på val.

Ska du till USA så finns det några direktlinjer med SA från ARN till USA, behöver du byta så verkar London (One world) geografiskt vettigast i Europa, med SA så hamnar eventuella byten antagligen i Frankfurt, som ligger lite åt fel håll, New York eller Chicago, vilket kan innebära två hyfsat långa flighter med byte beroende på destination i Nordamerika.

Mot Asien så ligger Frankfurt geografiskt vettigare än London/Paris/Amsterdam.
Eventuellt kan Istanbul (Turkish/SA) ge lite fler möjliga destinationer i Asien med bara ett byte

Att döma av enbart linjekartor hade jag nog valt Lufthansa/SA, verkar också vara fler, och lite kortare, dagliga turer ARN-FRA än ARN-LHR.

Men vilket som är bäst ur poängsynpunkt får någon annan räkna på.
#16 2014-04-15, 02:11
Chiropandra
Jag kommer nog köra på FlyingBlue då det verkar vara lättare att komma upp i statusen, då jag flyger ändå hyfsat mycket.
#17 2014-05-06, 09:33
bricce
Jag flyger mestadels Thai Airways alt SAS. Innehar Thais GOLD card. Blivit uppgraderad 2 gånger under 1 år som medlem
#18 2014-05-06, 18:07
Mula
Jag har Eurobonus gold (Staralliance) och BA Executive club silver (oneworld) så jag får tex loungetillgång i bägge dessa allianser. Vilket program som är bäst beror på vilket just DITT resemönster är så det är svårt med generella svar. Men oftast lönar det sig att ha statusen hos det bolag som du flyger mest med, eftersom alla bolag tenderar att favorisera sina egna statusinnehavare.

Jag gillar generellt oneworld bättre, eftersom jag reser mest med BA/AA och oneworld dessutom ger poängen enligt "marketing carrier"-principen, dvs du får poäng på codeshare som om det var det flygbolaget som flög rutten. I Star alliance är det en evig härva med codeshare-biljetter och poängintjäning, rena lotteriet ibland.

Som någon föreslog tidigare ska man titta på Aegeans program om man vill ha en billig guldstatus inom Star alliance, lättare än så blir det nog inte. Dessutom ger de bra poäng om man flyger ekonomi med SAS.

I OW kan man titta på BA eller AA, dessa har dock krav på att man måste flyga ett visst antal sträckor med deras flyg för att få status.

Skyteam (AF,KL mfl) har jag tyvärr väldigt begränsad erfarenhet av.
#19 2014-05-06, 20:00
LilleVarg
Jag ska till Ryssland om 2 månader.
Jag flyger med SAS för de var de enda som flög dit för ett vettigt pris
Jag älskar att resa men har inte flugit på över 2 år
Det är de där jäkla pengarna som sätter stopp för mig
#20 2014-05-07, 02:12
Chiropandra
Ursprungligen postat av Canalates
Spoiler:
Miles & More behöver du inte ens överväga så länge du inte flyger Business i dyra bokningsklasser eller i första klass.

Flying Blue? Reser du mycket inom Europa i Business Class? Då är det ett dugligt program, annars är det snudd på helt värdelöst om du reser på billiga ekonomiklass biljetter där det inte är ovanligt med endast 25% på flugna Miles.

Måste du köra på SkyTeam så välj för all del Deltas program (även om de är Amerika baserade).
De har visserligen lagt till att man måste spendera ett visst belopp för att uppnå deras olika nivåer i kombination med miles så en klar försämring men fortfarande det bästa programmet om du reser långresor i ekonomiklass inom SkyTeam då de ger 100% i stort sett alla bokningsklasser när det kommer till Air France & KLM, Korean Air med mera. Flying Blue är ett skämt i jämförelse men det är Delta å sin sida också om du inte flyger eller spenderar tillräckligt mycket.

British Airways program är det bästa alternativet om du bara reser i ekonomiklass och 4 resor till USA och något inom Europa/österut). Även om det inte är något superprogram för ekonomiklass åkande så kan du samla ihop en del Avios och hitta på något kul när de växt till sig. Vad man kan använda sina poäng tänker jag inte gå in på för då får jag skriva en bok.

Någon som rekommenderar dig Miles & More (Lufthansa) med ditt resemönster har absolut noll koll på vad denne talar om. Det är väl nackdelen med flashback. Alldeles för mycket folk som bara gissar och kastar ur sig 'värdelös information'. Skulle vilja se ryggen på den som flyger ihop ett SEN kort hos Miles & More genom att bara flyga billiga ekonomiklass biljetter som på sin höjd ger x0.5 och mer ofta så lågt som x0.25.

Eftersom du flyger så lite så är Aegean Airlines och deras program Miles & Bonus rätt så överlägset. Där kan du få ett guldkort hur lätt som helst. Är väldigt generösa om du flyger med SAS med 100% intjäning på alla billiga biljetter. E, M, H, Q, V, W, U, K, L, T, G, O ger alla 100% per flugna miles och 'premium economy' ger 200% (ovanligt) vilket gör att du kan ta ett par premium economy biljetter till exempelvis Madrid och tjäna ganska fina poäng för en liten summa.

Det är svårt att sitta och gissa. Bara du vet hur du reser, i vilken bokningsklass osv men harva inte runt på allt för många ställen för då blir det bara en stor kompott. Var lojal till ett eller max 2 program så ska du se att poänghögarna växer.

United Mileage Plus
American Airlines AAdvantage
SAS Eurobonus
Aegean Miles & Bonus
Delta SkyMiles
British Airways Executive Club

Föreslagsvis väljer du två stycken ur den här högen jag skrivit ovan. Som nybörjare hade jag valt Aegeans program (om du kan tänka dig att resa en del med SAS) tillsammans med British Airways eller American Airlines program för att täcka både Star Alliance & OW.


Hälsningar, AA ex. Plat & UA Premier 1K

Det här måste jag ha missat. Väldigt informativt! Jag tror det blir Aegean till att börja med.
Jag antar att du är baserad i USA?
#21 2014-05-08, 15:32
Kul tråd! Jag har det senaste året rest jorden runt och har under tiden varit mer eller mindre besatt av frequent flyer miles. Jag har under detta år lyckats skrapa ihop en dryg miljon miles, fördelat över följande program:

Barclays Arrival: 300k (1 mile = ~$0.011, hotell, flyg, tåg, hyrbil, etc)
AA: 265k
UA: 255k
BA: 142k
US: 96k (dessa förvandlas sannolikt till AA miles snart)
Ultimate Rewards: 96k (1:1 transfer till UA/BA/m.fl.)
DL: 87k
Starwood: 30k (~1:1.2 transfer till AA/US/DL och många andra)
Southwest: 9k (räcker till en ~$170 inrikesresa i USA)

Dessa miles har betalat större delen av jorden-runt-flygandet och besparat mig drygt 100,000 SEK (räknat som billigaste alternativa ekonomi-biljetter). Jag har under resan förbrukat miles i följande program (samtliga enkel/multistopp-resor i ekonomiklass):

UA: 370k (12 flyg i Afrika, 8 Asien, 4 Karibien, 2 Sydamerika, 2 Europa, 4 interkontinentala)
Arrival: 220k (hotell, hyrbil)
Citi Thank You: 35k (1 Thank You point = $0.01 flyg; 3 inrikesflyg i USA)
AA: 25k (2 flyg i Sydamerika, 1 Karibien)
VX: 7k (1 inrikesflyg i USA)

För mig har United Airlines (UA) det absolut bästa FF-programmet. Detta på grund av att de har så många partners (Star Alliance) som flyger över hela jorden, att de har mycket vettiga priser för ekonomi-awards, att de överlag har bra tillgänglighet på awardbiljetter, och att det är busenkelt att boka dessa med deras partners online. Med många andra bolag måste man ringa in och tala med en idiotisk telefonist, vilket gör det mycket svårare att få en överblick över vad som är tillgängligt, och i princip omöjligt om man t.ex. sitter på en dålig internetuppkoppling i Zimbabwe. Det är även möjligt att utnyttja och "fuska" med UA miles och få till helt sjuka award-bokningar till ett lågt pris. Jag fick t.ex. till en enkelbiljett från Vietnam till Mongoliet, med 24h stopp i Bangkok, Hong Kong och Peking på vägen, för endast 15,000 miles.

American Airlines (AA) har stor potential, där finns t.ex. USA-Europa för endast 20k miles enkel väg, men jag har haft svårt att hitta tillgängliga biljetter med dem, och som sagt får man ibland ringa in vilket försvårar samt då tillkommer telefonbokningsavgift.

British Airways (BA) har också stor potential, men trots att jag verkligen försökt har jag aldrig lyckats utnyttja dessa miles på ett bra sätt, bl.a. på grund av de löjligt höga fuel surcharges som BA tar ut.

Delta (DL) miles har jag heller aldrig lyckats utnyttja trots ihärdiga försök. Främst p.g.a. att de endast kan användas till returresor medan jag i princip bara flyger enkelresor. De har också dyra priser för många awards samt dålig tillgänglighet av platser. De inför dock förändringar i sitt program fr.o.m. årsskiftet 2014/2015 och kommer tillåta enkelresor samt lovar lägre priser och bättre tillgänglighet. Så jag håller tummarna. Det praktiska med dessa miles är att de aldrig går ut, så även om du bara flyger SkyTeam vart femte år är dina miles trygga här.

Barclays Arrival miles är något av det mest användbara man kan ha. Dessa miles är värda ca 1.1 cent styck, och kan användas till att betala allt rese-relaterat, såsom hotell, flyg, tåg, hyrbil, jag betalar t.o.m. mina månadskort hos SL med dessa!

Ultimate Rewards och Starwood är också bra eftersom de kan överföras till andra program, t.ex. för att fylla på om du behöver lite extra poäng för att nå upp till en viss award.

När det kommer till att utnyttja sina miles skulle jag rekommendera att sätta ett värde på dem. Jag värderar t.ex. mina UA miles till runt 10 öre per mile. Så om en resa kostar 30,000 miles eller 2500 SEK, väljer jag att spara mina miles och betala kontant. Kostar resan istället 3500 SEK så köper jag den med miles. (Naturligtvis är det lite mer komplicerat än så, betalar du för resan har du t.ex. möjlighet att få miles för flygandet.)

Jag har haft guldstatus hos UA (Star Alliance) de senaste åren, vilket är väldigt praktiskt när man reser mycket. Du behöver sällan stå i kö, du får ta med dig mer bagage, och du får tillgång till ett drygt tusental lounges jorden runt (bl.a. SAS lounges). Du kan även boka awards sista minuten utan att betala $75 i avgift, samt att du förstås tjänar extra miles på allt flygande. Jag kommer inte behålla UA guld nästa år då de ändrat sina regler en aning, och precis som alla andra i tråden skulle jag rekommendera Aegean om du är ute efter guldstatus!

Jag flyger nästan aldrig business, bara ekonomi. Jag har ingen emot att sitta trångt i ett par timmar, och då spar jag hellre dessa extra miles till mer resande, eller spar den extra kostnaden till att lyxa till det på min destination.

Det bör nämnas att jag har tjänat de flesta miles genom amerikanska kreditkort och investeringar, vilket kräver ett amerikanskt social security number och kredithistoria, så en del av det ovan är kanske inte relevant för andra i tråden.
#22 2014-05-09, 07:40
Chiropandra
Ursprungligen postat av luckylucaz
Kul tråd! Jag har det senaste året rest jorden runt och har under tiden varit mer eller mindre besatt av frequent flyer miles. Jag har under detta år lyckats skrapa ihop en dryg miljon miles, fördelat över följande program:

Barclays Arrival: 300k (1 mile = ~$0.011, hotell, flyg, tåg, hyrbil, etc)
AA: 265k
UA: 255k
BA: 142k
US: 96k (dessa förvandlas sannolikt till AA miles snart)
Ultimate Rewards: 96k (1:1 transfer till UA/BA/m.fl.)
DL: 87k
Starwood: 30k (~1:1.2 transfer till AA/US/DL och många andra)
Southwest: 9k (räcker till en ~$170 inrikesresa i USA)

Dessa miles har betalat större delen av jorden-runt-flygandet och besparat mig drygt 100,000 SEK (räknat som billigaste alternativa ekonomi-biljetter). Jag har under resan förbrukat miles i följande program (samtliga enkel/multistopp-resor i ekonomiklass):

UA: 370k (12 flyg i Afrika, 8 Asien, 4 Karibien, 2 Sydamerika, 2 Europa, 4 interkontinentala)
Arrival: 220k (hotell, hyrbil)
Citi Thank You: 35k (1 Thank You point = $0.01 flyg; 3 inrikesflyg i USA)
AA: 25k (2 flyg i Sydamerika, 1 Karibien)
VX: 7k (1 inrikesflyg i USA)

För mig har United Airlines (UA) det absolut bästa FF-programmet. Detta på grund av att de har så många partners (Star Alliance) som flyger över hela jorden, att de har mycket vettiga priser för ekonomi-awards, att de överlag har bra tillgänglighet på awardbiljetter, och att det är busenkelt att boka dessa med deras partners online. Med många andra bolag måste man ringa in och tala med en idiotisk telefonist, vilket gör det mycket svårare att få en överblick över vad som är tillgängligt, och i princip omöjligt om man t.ex. sitter på en dålig internetuppkoppling i Zimbabwe. Det är även möjligt att utnyttja och "fuska" med UA miles och få till helt sjuka award-bokningar till ett lågt pris. Jag fick t.ex. till en enkelbiljett från Vietnam till Mongoliet, med 24h stopp i Bangkok, Hong Kong och Peking på vägen, för endast 15,000 miles.

American Airlines (AA) har stor potential, där finns t.ex. USA-Europa för endast 20k miles enkel väg, men jag har haft svårt att hitta tillgängliga biljetter med dem, och som sagt får man ibland ringa in vilket försvårar samt då tillkommer telefonbokningsavgift.

British Airways (BA) har också stor potential, men trots att jag verkligen försökt har jag aldrig lyckats utnyttja dessa miles på ett bra sätt, bl.a. på grund av de löjligt höga fuel surcharges som BA tar ut.

Delta (DL) miles har jag heller aldrig lyckats utnyttja trots ihärdiga försök. Främst p.g.a. att de endast kan användas till returresor medan jag i princip bara flyger enkelresor. De har också dyra priser för många awards samt dålig tillgänglighet av platser. De inför dock förändringar i sitt program fr.o.m. årsskiftet 2014/2015 och kommer tillåta enkelresor samt lovar lägre priser och bättre tillgänglighet. Så jag håller tummarna. Det praktiska med dessa miles är att de aldrig går ut, så även om du bara flyger SkyTeam vart femte år är dina miles trygga här.

Barclays Arrival miles är något av det mest användbara man kan ha. Dessa miles är värda ca 1.1 cent styck, och kan användas till att betala allt rese-relaterat, såsom hotell, flyg, tåg, hyrbil, jag betalar t.o.m. mina månadskort hos SL med dessa!

Ultimate Rewards och Starwood är också bra eftersom de kan överföras till andra program, t.ex. för att fylla på om du behöver lite extra poäng för att nå upp till en viss award.

När det kommer till att utnyttja sina miles skulle jag rekommendera att sätta ett värde på dem. Jag värderar t.ex. mina UA miles till runt 10 öre per mile. Så om en resa kostar 30,000 miles eller 2500 SEK, väljer jag att spara mina miles och betala kontant. Kostar resan istället 3500 SEK så köper jag den med miles. (Naturligtvis är det lite mer komplicerat än så, betalar du för resan har du t.ex. möjlighet att få miles för flygandet.)

Jag har haft guldstatus hos UA (Star Alliance) de senaste åren, vilket är väldigt praktiskt när man reser mycket. Du behöver sällan stå i kö, du får ta med dig mer bagage, och du får tillgång till ett drygt tusental lounges jorden runt (bl.a. SAS lounges). Du kan även boka awards sista minuten utan att betala $75 i avgift, samt att du förstås tjänar extra miles på allt flygande. Jag kommer inte behålla UA guld nästa år då de ändrat sina regler en aning, och precis som alla andra i tråden skulle jag rekommendera Aegean om du är ute efter guldstatus!

Jag flyger nästan aldrig business, bara ekonomi. Jag har ingen emot att sitta trångt i ett par timmar, och då spar jag hellre dessa extra miles till mer resande, eller spar den extra kostnaden till att lyxa till det på min destination.

Det bör nämnas att jag har tjänat de flesta miles genom amerikanska kreditkort och investeringar, vilket kräver ett amerikanskt social security number och kredithistoria, så en del av det ovan är kanske inte relevant för andra i tråden.

Mycket informativt.


Har en fråga angående de amerianska kreditkorten. Vilka rekommenderar du, och hur mycket borde man spendera för att egentligen ha ett sådant kort?
#23 2014-05-09, 10:03
Ursprungligen postat av Chiropandra
Har en fråga angående de amerianska kreditkorten. Vilka rekommenderar du, och hur mycket borde man spendera för att egentligen ha ett sådant kort?


Så många du kan få! Jag har ansökt om ett femtontal kreditkort och blivit beviljad alla utom ett (jag ansökte om ett tredje företagskort, lite magstarkt kanske då jag inte ens har ett företag). Grejen med de amerikanska korten är att de typiskt kommer med sign up bonusar, de flesta jag skaffar ger 35-50,000 miles, enstaka upp till 100,000! 48% av alla miles jag tjänat senaste året kommer helt enkelt från dessa bonusar. Jag vet inte hur marknaden ser ut bland de svenska korten, men jag tror inte det är samma utbud.
#24 2014-05-09, 15:26
Jag tycker att både Air France (SkyTeam) och British Airways (Oneworld) har bra program. Både låter dig behålla poängen så länge du vill, förutsatt att du flyger med dem regelbundet. Minst en flygning var 36:e månad hos British Airways, och var 20:e månad hos Air France.

SkyTeam och Oneworld har också fördelen att det är många flygbolag som är knutna till dem, vilket ökar möjlighetan att få poäng. Star Alliance har många flygbolag, men deras poäng upphör alla att gälla efter tre år.

Samma sak med Emirates. Jag gillar dem som flygbolag, men är inte imponerad av deras bonusprogram. Deras poäng upphör att gälla efter tre år, och det är få andra flygbolag som är knutna till deras program.