Hitta diskussioner med liknande innehåll

DFDS lägger ner linjen Esbjerg-Harwich

#1 2014-05-01, 15:54
Skrupelfri Knöl
Danskjävlar! Först körde de linjen Göteborg-Newcastle i botten, och den 29/9 är det dags för flaggskeppet (hö hö Esbjerg-Harwich att gå i graven. Fick just ett mail från idioterna med det gamla vanliga gnället om konkurrens från lågprisflyget och slopad taxfree. Get over it för fan. Hade de haft det minsta lilla uns av initiativförmåga hade de fixat det här. Om Stena lyckas få sina linjer att gå runt, varför kan inte DFDS?

Frågan är vad fan man gör nu. Vi har alltid grymt mycket packning så flyga är inte något alternativ. Vad är det snabbaste sättet att ta sig till England med bil nu? Stena kör fortfarande Hoek van Holland - Harwich. Tar tydligen 15-16 timmar med bil från Stockholm till Hoek van H. Några andra tips? Vågar man hoppas på att något annat rederi tar upp den fallna manteln? Det är fan i mig skandal att man inte ska kunna ta sig med båt från Skandinavien till Storbritannien.
#2 2014-05-01, 16:35
Koiho
Verkar som Hull - Rotterdam, Hull - Zeebrugge och Newcastle - Amsterdam kan vara andra alternativ. Men det beror ju litegrann på vart ni ska också. Det går visserligen färjor mellan Frankrike och UK också, men jag är osäker på om ni sparar tid på att ta en av dessa färjor.
#3 2014-05-01, 19:55
Skrupelfri Knöl
Hull och Newcastle ligger en bra bit norrut, det tar antagligen ganska lång tid med båt från kontinenten. Jag har kommit fram till att snabbaste sättet är att åka bil till Dunkerque och sedan färja över till Dover. DFDS har visserligen en fraktbåt man kan åka med från Göteborg till Immingham. Ska ta 26 timmar men den går på väldigt udda tider, och vem vill frottera sig med lastbilschaffisar? Fan fan fan! Vi åker till England 3-4 ggr per år, det här var fanimig det värsta som kunde hända. Dumma Feta Danska Sviiin!

Sedan kan man fråga sig varför i helskotta det SVENSKA rederiet Stena kör färjor från England till Holland men inte till fakking Sverige! Det finns ingen rättvisa.
#4 2014-05-02, 01:34
Koiho
Måste ni alltid ha grymt mycket packning då, så att ni inte kan flyga? Behöver ni verkligen mer än handbagage och två incheckade väskor per person? Det vanliga är i alla fall att man får ta med sig handbagage och upp till 2 väskor. Viktgränser, priser etc kan variera lite mellan flygbolag.

Du nämner dessutom Immingham. Det ligger inte så långt ifrån Hull, och om Hull ligger för långt norrut så borde Immingham också göra det. Så det är kanske lika bra att du skippar fraktbåten.

För övrigt ligger ju Frankrike, Belgien och Nederländerna närmare Storbritannien rent geografiskt än vad Danmark, Sverige och Norge gör. Hoek van Holland - Harwich är en kortare rutt än Esbjerg - Harwich till exempel. Det kanske är därför som dessa rutter är mer lönande än längre rutter?
#5 2014-05-02, 07:56
Skrupelfri Knöl
Ursprungligen postat av Koiho
Måste ni alltid ha grymt mycket packning då, så att ni inte kan flyga? Behöver ni verkligen mer än handbagage och två incheckade väskor per person? Det vanliga är i alla fall att man får ta med sig handbagage och upp till 2 väskor. Viktgränser, priser etc kan variera lite mellan flygbolag.
Två vuxna, två barn. Vi är delägare i en kanalbåt och måste ha med en satans massa skrymmande packning, som sängkläder, madrasskydd, flytvästar till baaarnen, regnställ, gummistövlar och minst ett par andra skor. När man åker på sport-, påsk- och höstloven måste man dessutom ha med sig en massa olika sorters jackor eftersom det är omöjligt att förutse hur vädret ska vara. Nu i påskas tex var det minusgrader på morgonen, fortsatt svinkallt på förmiddagen, något mildare runt lunch och riktigt varmt på eftermiddagen. Jag hade inte överlevt utan dunjacka på morgonen, men hade svettats ihjäl utan en något lättare jacka på eftermiddagen. Sedan handlar det om att få allt detta till marinan, som ligger ute på landsbygden i nordvästra Midlands, minst tre timmars bilväg från Heathrow. Skulle man rent hypotetiskt få med sig all packning på flyget måste man hyra en bil som sedan ska stå parkerad på marinan i 1-2 veckor, alternativt försöka kryssa sig fram med olika tåg, bussar och taxi. Det här går helt enkelt inte. Bil hela vägen från Stockholm är enda alternativet.

Ursprungligen postat av Koiho
Du nämner dessutom Immingham. Det ligger inte så långt ifrån Hull, och om Hull ligger för långt norrut så borde Immingham också göra det. Så det är kanske lika bra att du skippar fraktbåten.
Immingham ligger OK till för oss, bara två timmar från marinan. Skillnaden är att det är en betydligt kortare bilresa Stockholm-Göteborg än Stockholm-Frankrike/Belgien. Man kan inte sitta i bil i 16 timmar för att sedan tillbringa ytterligare 16 timmar på en färja. Antingen eller, ja, men inte både och. Dessvärre går båten Göteborg-Immingham på tider som inte direkt är anpassade till normalt folk. Från Göteborg går den sent på kvällen, och anländer till Immingham kl 22 på kvällen dagen efter. Det skulle kunna funka, om det inte var för att man måste checka in i Göteborg minst fem timmar före avgång. Att tillbringa fem timmar på en containerterminal med två gnällande barn känns mindre hett. Åt andra hållet går båten kl 5 på morgonen, och jag tror att det är incheckning fem timmar även där. Den enda turen som går i vettig tid, kl 11 på förmiddagen, är givetvis den enda turen där de inte tar vanliga passagerare. ...och om jag inte minns fel har de en åldersgräns nedåt som gör att yngsta baaarnet inte får följa med.

Ursprungligen postat av Koiho
För övrigt ligger ju Frankrike, Belgien och Nederländerna närmare Storbritannien rent geografiskt än vad Danmark, Sverige och Norge gör. Hoek van Holland - Harwich är en kortare rutt än Esbjerg - Harwich till exempel. Det kanske är därför som dessa rutter är mer lönande än längre rutter?
Enligt min uppfattning har DFDS klantat sig rejält. De kunde aldrig bestämma sig för om de skulle vara ett lågprisbolag som appellerar till öldrickande ungdomar eller inrikta sig mot luxuösa resor för välmående pensionärer. De försökte vara både och, men misslyckades fatalt. De inriktade sig mer på att försöka skära ned kostnaderna istället för att försöka öka intäkterna. Priserna höjdes hela tiden höjdes medan servicen ombord blev allt sämre. Det var en acceptabel utveckling för mig, som inte hade något val, men jag förstår ju varför en massa normalt funtade resenärer lämnade det sjunkande skeppet (pun intended).

En resa på sommaren funkar, men vi lär ju kunna glömma att göra kortare resor på vår och höst.
#6 2014-05-03, 16:25
Ursprungligen postat av Skrupelfri Knöl
Vi är delägare i en kanalbåt och måste ha med en satans massa skrymmande packning, som sängkläder, madrasskydd, flytvästar till baaarnen, regnställ, gummistövlar och minst ett par andra skor. När man åker på sport-, påsk- och höstloven måste man dessutom ha med sig en massa olika sorters jackor eftersom det är omöjligt att förutse hur vädret ska vara. Nu i påskas tex var det minusgrader på morgonen, fortsatt svinkallt på förmiddagen, något mildare runt lunch och riktigt varmt på eftermiddagen. Jag hade inte överlevt utan dunjacka på morgonen, men hade svettats ihjäl utan en något lättare jacka på eftermiddagen.


Hade försökt hyra in mig i ett lager i närheten av marinan och rest ganska påbyltad på ett billighetsflyg.Om inte tåg funkar går det att lämna en hyrbil på ett annat ställe än där man hämtade den. Tråkigt att de lägger ner färjetrafiken, har åkt där några gånger själv.
#7 2014-05-04, 10:41
Skrupelfri Knöl
Ursprungligen postat av Raggdoll3
Hade försökt hyra in mig i ett lager i närheten av marinan och rest ganska påbyltad på ett billighetsflyg.Om inte tåg funkar går det att lämna en hyrbil på ett annat ställe än där man hämtade den. Tråkigt att de lägger ner färjetrafiken, har åkt där några gånger själv.
Jo, det där med att hyra in sig i ett förråd har jag funderat på, jag ska kolla upp det vid tillfälle. Jag är dock osäker på det där med hyrbil i England. Jag har kollat upp det tidigare och de verkar inte alls ha samma hyrbilskultur som i Sverige. På Heathrow går det att hyra dygnet runt, men i övrigt har typ alla hyrbilsställen ha stängt på söndagar, och de brukar vara lokaliserade på de mest bisarra ställen. När vi skulle hyra bil i Stoke-on-Trent för några år sedan hade man ju tex kunnat förvänta sig att det skulle finnas en uthyrare vid stationen, men nej då; AVIS hade valt att etablera sig i ett industriområde så långt bort från all ära och redlighet man öht kunde komma. Att få bilen framkörd till stationen ingick inte i deras koncept. U-land.

Tills något bättre alternativ dyker upp blir det Hoek van Holland-Harwich. 15 timmars bilresa till Hoek van H från Stockholm, men nattfärjorna har bättre ankomsttid än DFDS-skiten från Esbjerg (man kommer till Harwich redan på morgonen istället för till lunch). Känns dock jävligt drygt med 15 timmar i bil. 10 timmar från Esbjerg kändes redan det en bit över gränsen för vad man kan tolerera.
#8 2014-05-04, 23:59
Sweeper80
Hyr storage för grejerna och flyg med kläderna enbart? Behöver Ni absolut ngt i Sverige - dubbel uppsättning?

Nu läste jag att Du skrivit det! Googla Big Yellow, t ex.
#9 2014-05-05, 00:05
Sonnenwende
Ursprungligen postat av Skrupelfri Knöl
Danskjävlar! Först körde de linjen Göteborg-Newcastle i botten, och den 29/9 är det dags för flaggskeppet (hö hö Esbjerg-Harwich att gå i graven. Fick just ett mail från idioterna med det gamla vanliga gnället om konkurrens från lågprisflyget och slopad taxfree. Get over it för fan. Hade de haft det minsta lilla uns av initiativförmåga hade de fixat det här. Om Stena lyckas få sina linjer att gå runt, varför kan inte DFDS?

Frågan är vad fan man gör nu. Vi har alltid grymt mycket packning så flyga är inte något alternativ. Vad är det snabbaste sättet att ta sig till England med bil nu? Stena kör fortfarande Hoek van Holland - Harwich. Tar tydligen 15-16 timmar med bil från Stockholm till Hoek van H. Några andra tips? Vågar man hoppas på att något annat rederi tar upp den fallna manteln? Det är fan i mig skandal att man inte ska kunna ta sig med båt från Skandinavien till Storbritannien.

Marknaden har talat och olönsamt skit läggs ned, men tror du att det är lönsamt så starta en färjelinje själv?
Kommunist!
#10 2014-05-05, 06:41
Skrupelfri Knöl
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Marknaden har talat och olönsamt skit läggs ned, men tror du att det är lönsamt så starta en färjelinje själv?
Kommunist!
Linjen har blivit olönsam därför att
1. Danskjävlarna har satsat fel.
2. Kommunisterna i Bryssel har, i samråd med kommunisterna i FN, förbjudit högsvavliga bränslen. Detta i strid med näringslivets vilja.

Nu var det inte politik detta skulle handla om, utan om hur synd det är om mig.
#11 2014-05-06, 19:22
Salgoud
Ursprungligen postat av Skrupelfri Knöl
Linjen har blivit olönsam därför att
1. Danskjävlarna har satsat fel.
2. Kommunisterna i Bryssel har, i samråd med kommunisterna i FN, förbjudit högsvavliga bränslen. Detta i strid med näringslivets vilja.

Nu var det inte politik detta skulle handla om, utan om hur synd det är om mig.


Ja det är en bra idé att förstöra planet helt och hållet så du kan åka till UK och leka kapten på en kanalbåt. Missförstå mig rätt, jag är inte någon grön vänsternisse, utan en liberal realist som tror på en mjukt regulerad men relativt fri marknad (båda extremerna är vidervärdiga). Om den fria marknaden är slutlösningen på allt, och om taxering/förbud utav naturskadliga bränslen gör att en stor efterfrågran går till spillo, så säger ju högerteorier att det snart kommer alternativ bara det finns utrymme för relativt fri innovation - och det gör det ju. I Ayn Rands pissiga högervärld skulle någon Rearden-figur redan ha löst biffen.

Dessutom är jag lite nyfiken på din insikt i hur DFDS har satsat fel. Inte för att jag säger att du har fel - jag har ingen koll alls så jag är villig att köpa att så är fallet - utan mest för att det är intressant för mig som doktorand i marknadsföring.

Hur som helst - jag känner din smärta. Jag har bott i UK sedan 06, och de första 2 åren kunde jag flyga hem med Danska 'Cimber', men även där gick det åt pipan för danskarna och bolaget lades ner. Därefter fanns det ofta inga direktflyg hem från Edinburgh (till köpenhamn, päronen bor i blekinge), utan jag fick flyga via - och ofta övernatta på - Schipol, vilket är en pissig flygplats. Som tur är kom Norskt kapital in och löste det hela i form av Norwegian, som flyger billigt och ofta både till Köpenhamn och Stockholm. Bra grejer.

Som andra har sagt så hade jag kört på att hyra förvaring här om jag vore du. I all ärlighet finner jag det närmast otroligt att du orkat dra över med bilen även när färja fanns! Verkar oerhört mycket smidigare att lägga ett par lax om året på att hyra ett skjul, del i ett garage, eller via någon annan lösning ha en uppsättning av sängkläder, flytvästar osv här. Alternativt kan du ju köpa sänggrejer på Primark (för typ 500 spänn har du så det räcket till hela familjen, inklusive kuddar och täcken) och slänga skiten efter semestern. Flytvästar kan du la hyra.
#12 2014-09-30, 07:02
Skrupelfri Knöl
Jahapp, nu är färjelinjen nedlagd. Efter 140 år saknar Skandinavien nu en färjeförbindelse med Storbritannien. Det nya rederiet Regina Line påstår att de ska ta över linjen med start påsken 2015. Det låter lite för bra för att vara sant att ett tidigare okänt rederi skulle ha muskler att starta upp en färjelinje, med alla initialkostnader det innebär, utan att någon stor investerare offentligt deklarerat sig stå bakom. Norrmännen som försöker starta upp en linje till Newcastle har ju i flera år åkt runt för att samla in pengar, men verkar nu ha givit upp efter att de ”bara” fått in 50 mnkr, dvs hälften av vad de behövde. Och då hade de ändå bland annat brittiska myndigheter bakom sig. Regina Line påstår i vilket fall som helst att de kommer att öppna upp sitt biljettkontor redan i oktober, och nu läste jag på ett annat forum att rederiet påstår att de redan imorgon (1 oktober) ska underteckna ett kontrakt med hamnen i Harwich för att ta över DFDS nu övergivna kajplats. Det återstår att se om det finns något mer än önsketänkande bakom.

Ursprungligen postat av Salgoud
Dessutom är jag lite nyfiken på din insikt i hur DFDS har satsat fel. Inte för att jag säger att du har fel - jag har ingen koll alls så jag är villig att köpa att så är fallet - utan mest för att det är intressant för mig som doktorand i marknadsföring.
Förutom ett antal banners på diverse internetfora har öht inte marknadsfört linjen det senaste decenniet. Tidigare skickade de ut färgglada broschyrer till höger och vänster. Jämför också med TT Line som bombarderat reklam-TV med sin ”Skönaste vägen till Europa”-reklam det senaste halvåret.

Ursprungligen postat av Salgoud
Som andra har sagt så hade jag kört på att hyra förvaring här om jag vore du. I all ärlighet finner jag det närmast otroligt att du orkat dra över med bilen även när färja fanns! Verkar oerhört mycket smidigare att lägga ett par lax om året på att hyra ett skjul, del i ett garage, eller via någon annan lösning ha en uppsättning av sängkläder, flytvästar osv här.
Jag har kollat upp förvaring och det finns ingen bra lösning. Marinan ligger ute på landsbygden och ingen förvaring verkar gå att uppbåda i närheten. Det finns en Shurgard i Crewe (staden närmast marinan) men öppettiderna är som man kunde vänta sig av U-landet Storbritannien; dvs anländer man inte en vardag 9-16 göre man sig icke besvär. Dessutom byter vi marina vartannat år, vilket ytterligare ökar meckigheten i det hela.

I sommar blir det bil till Hoek van Holland, och nästa gång vi åker till England (senare i höst) blir det tåg Stockholm-Köpenhamn-Köln-London. Tar 24 timmar och är något billigare än reguljärflyg. Jag avskyr att flyga, om inte det redan framgått.