Ursprungligen postat av Koiho
Måste ni alltid ha grymt mycket packning då, så att ni inte kan flyga? Behöver ni verkligen mer än handbagage och två incheckade väskor per person? Det vanliga är i alla fall att man får ta med sig handbagage och upp till 2 väskor. Viktgränser, priser etc kan variera lite mellan flygbolag.
Två vuxna, två barn. Vi är delägare i en kanalbåt och måste ha med en satans massa skrymmande packning, som sängkläder, madrasskydd, flytvästar till baaarnen, regnställ, gummistövlar och minst ett par andra skor. När man åker på sport-, påsk- och höstloven måste man dessutom ha med sig en massa olika sorters jackor eftersom det är omöjligt att förutse hur vädret ska vara. Nu i påskas tex var det minusgrader på morgonen, fortsatt svinkallt på förmiddagen, något mildare runt lunch och riktigt varmt på eftermiddagen. Jag hade inte överlevt utan dunjacka på morgonen, men hade svettats ihjäl utan en något lättare jacka på eftermiddagen. Sedan handlar det om att få allt detta till marinan, som ligger ute på landsbygden i nordvästra Midlands, minst tre timmars bilväg från Heathrow. Skulle man rent hypotetiskt få med sig all packning på flyget måste man hyra en bil som sedan ska stå parkerad på marinan i 1-2 veckor, alternativt försöka kryssa sig fram med olika tåg, bussar och taxi. Det här går helt enkelt inte. Bil hela vägen från Stockholm är enda alternativet.
Ursprungligen postat av Koiho
Du nämner dessutom Immingham. Det ligger inte så långt ifrån Hull, och om Hull ligger för långt norrut så borde Immingham också göra det. Så det är kanske lika bra att du skippar fraktbåten.
Immingham ligger OK till för oss, bara två timmar från marinan. Skillnaden är att det är en betydligt kortare bilresa Stockholm-Göteborg än Stockholm-Frankrike/Belgien. Man kan inte sitta i bil i 16 timmar för att sedan tillbringa ytterligare 16 timmar på en färja. Antingen eller, ja, men inte både och. Dessvärre går båten Göteborg-Immingham på tider som inte direkt är anpassade till normalt folk. Från Göteborg går den sent på kvällen, och anländer till Immingham kl 22 på kvällen dagen efter. Det skulle kunna funka, om det inte var för att man måste checka in i Göteborg minst fem timmar före avgång. Att tillbringa fem timmar på en containerterminal med två gnällande barn känns mindre hett. Åt andra hållet går båten kl 5 på morgonen, och jag tror att det är incheckning fem timmar även där. Den enda turen som går i vettig tid, kl 11 på förmiddagen, är givetvis den enda turen där de inte tar vanliga passagerare. ...och om jag inte minns fel har de en åldersgräns nedåt som gör att yngsta baaarnet inte får följa med.
Ursprungligen postat av Koiho
För övrigt ligger ju Frankrike, Belgien och Nederländerna närmare Storbritannien rent geografiskt än vad Danmark, Sverige och Norge gör. Hoek van Holland - Harwich är en kortare rutt än Esbjerg - Harwich till exempel. Det kanske är därför som dessa rutter är mer lönande än längre rutter?
Enligt min uppfattning har DFDS klantat sig rejält. De kunde aldrig bestämma sig för om de skulle vara ett lågprisbolag som appellerar till öldrickande ungdomar eller inrikta sig mot luxuösa resor för välmående pensionärer. De försökte vara både och, men misslyckades fatalt. De inriktade sig mer på att försöka skära ned kostnaderna istället för att försöka öka intäkterna. Priserna höjdes hela tiden höjdes medan servicen ombord blev allt sämre. Det var en acceptabel utveckling för mig, som inte hade något val, men jag förstår ju varför en massa normalt funtade resenärer lämnade det sjunkande skeppet (pun intended).
En resa på sommaren funkar, men vi lär ju kunna glömma att göra kortare resor på vår och höst.