Hitta diskussioner med liknande innehåll

DFDS lägger ner linjen Esbjerg-Harwich

#13 2014-10-02, 10:20
Salgoud
Ursprungligen postat av Skrupelfri Knöl
Jahapp, nu är färjelinjen nedlagd. Efter 140 år saknar Skandinavien nu en färjeförbindelse med Storbritannien. Det nya rederiet Regina Line påstår att de ska ta över linjen med start påsken 2015. Det låter lite för bra för att vara sant att ett tidigare okänt rederi skulle ha muskler att starta upp en färjelinje, med alla initialkostnader det innebär, utan att någon stor investerare offentligt deklarerat sig stå bakom. Norrmännen som försöker starta upp en linje till Newcastle har ju i flera år åkt runt för att samla in pengar, men verkar nu ha givit upp efter att de ”bara” fått in 50 mnkr, dvs hälften av vad de behövde. Och då hade de ändå bland annat brittiska myndigheter bakom sig. Regina Line påstår i vilket fall som helst att de kommer att öppna upp sitt biljettkontor redan i oktober, och nu läste jag på ett annat forum att rederiet påstår att de redan imorgon (1 oktober) ska underteckna ett kontrakt med hamnen i Harwich för att ta över DFDS nu övergivna kajplats. Det återstår att se om det finns något mer än önsketänkande bakom.

Förutom ett antal banners på diverse internetfora har öht inte marknadsfört linjen det senaste decenniet. Tidigare skickade de ut färgglada broschyrer till höger och vänster. Jämför också med TT Line som bombarderat reklam-TV med sin ”Skönaste vägen till Europa”-reklam det senaste halvåret.

Jag har kollat upp förvaring och det finns ingen bra lösning. Marinan ligger ute på landsbygden och ingen förvaring verkar gå att uppbåda i närheten. Det finns en Shurgard i Crewe (staden närmast marinan) men öppettiderna är som man kunde vänta sig av U-landet Storbritannien; dvs anländer man inte en vardag 9-16 göre man sig icke besvär. Dessutom byter vi marina vartannat år, vilket ytterligare ökar meckigheten i det hela.

I sommar blir det bil till Hoek van Holland, och nästa gång vi åker till England (senare i höst) blir det tåg Stockholm-Köpenhamn-Köln-London. Tar 24 timmar och är något billigare än reguljärflyg. Jag avskyr att flyga, om inte det redan framgått.



Tack for svaren. Trist att det inte fanns battre losning for forvar.. Om £40pcm inte ar for dyrt kan du ju hyra ett garage: http://www.gumtree.com/p/local-property-for-sale/garage-for-let/1081382853 men ingen ideal losning..

Lite nyfiken pa taget, var bokar du och hur mycket kostar det? Brukar flyga nar jag ska hem, men gillar att aka tag sa kanske skulle vara ett aventyrligt alternativ nagon gang.
#14 2014-10-03, 07:13
Skrupelfri Knöl
Ursprungligen postat av Salgoud
Lite nyfiken pa taget, var bokar du och hur mycket kostar det? Brukar flyga nar jag ska hem, men gillar att aka tag sa kanske skulle vara ett aventyrligt alternativ nagon gang.
Då får du skynda dig. Jag upptäckte just - av en slump - att DB så sent som för några veckor sedan beslutat att lägga ned nattåget från Köpenhamn. Sista turen går redan 2 november i år.

(FB) Europeiska nattåg läggs ned
#15 2014-10-03, 21:39
Skrupelfri Knöl
En gnutta hopp har tänts. Jag hittade en färsk artikel om uppstickaren Regina Line:

http://epn.dk/brancher/transport/skib/ECE7063044/festkjolesaelger-vil-ge...

Det börjar faktiskt låta lite lovande.
#16 2015-06-15, 18:55
Old-Crow
Tacka vet jag 80-talet då det bara var att köra på bilen på färjan från Göteborg till Harwich. Eller så struntade man i bilen och köpte en biljett utan hytt och festade hela vägen. Då var själva resan över halva nöjet. Sedan körde man pubrundor i två dygn och klev åter på färjan med hockeybagen fylld med en massa nyinköpta vinyler. Resan hem kändes däremot alltid oändligt lång....
#17 2017-03-21, 08:19
Teleslinga
Ursprungligen postat av Skrupelfri Knöl
En gnutta hopp har tänts. Jag hittade en färsk artikel om uppstickaren Regina Line:

http://epn.dk/brancher/transport/skib/ECE7063044/festkjolesaelger-vil-ge...

Det börjar faktiskt låta lite lovande.


Jag tycker hela grejen med att vara delägare i en kanalbåt i England låter jävligt omständig. Vad säger barnen? Gillar de verkligen att bli ivägtvingade till en, förmodat, trång och illaluktande gammal pråm varje lov?

Men hur blev det nu med färjelinjerna då?