Hitta diskussioner med liknande innehåll

Varför tar SAS så mycket mer i biljettpris än andra flygbolag?

#13 2014-07-14, 21:14
Ursprungligen postat av Halshuggning
Nej. De går minus varje år och tvingas banta sin personal och göra omfördelningar av sina kostnader. Hade de gått plus hade jag förstått att de kunnat ta sådana priser men de går inte plus. Dessutom tycker jag att flygupplevelsen med SAS egentligen är sämre än andra bolag som BA, Lufthansa. Dessa bolag erbjuder en egen tv med en selektion på film och musik i ekonomisektionen samt gratis måltid. Något som SAS är sämre på när det gäller resor inom europa. Hur det ser ut på deras interkontinentala resor vet jag inte.


Men det är ju en helt annan sak. SAS sätter flygpriset så att de fyller sina flygplan. Att de sedan inte går med vinst är en annan fråga och som beror på att de är ett "gammalt" bolag med massor av kostsamma arv.

TS ville veta varför SAS är dyrare och det är: "Därför att de kan". De fyller sina flygplan med de priserna.
#14 2014-07-14, 21:23
GeneralPoop
Ursprungligen postat av Lobengula
Men det är ju en helt annan sak. SAS sätter flygpriset så att de fyller sina flygplan. Att de sedan inte går med vinst är en annan fråga och som beror på att de är ett "gammalt" bolag med massor av kostsamma arv.

TS ville veta varför SAS är dyrare och det är: "Därför att de kan". De fyller sina flygplan med de priserna.



Men frågan är ju då om det är för att dom "kan" eller för att dom vet att det i långa loppet inte är dom som står för fiolerna?
http://blog.svd.se/cervenkaspengar/2012/11/12/den-sanna-kostnaden-for-sas/

Några år gammal, men situationen är fortfarande rätt lika.
#15 2014-07-14, 21:39
Svizzera
För att SAS är ett skitbolag som förhoppningsvis snart går i konkurs. Otroligt att folk flyger med dem och dessutom betalar för det!
#16 2014-07-14, 22:20
Hungaro
Ursprungligen postat av GeneralPoop
??

Vart i hela friden sa jag att jag tycker det ena och det andra?
Är du av åsikten att staten ska äga ett bolag som kostar mer än vad den ger staten tillbaka så får det stå för dig.
Att SAS går med förlust år efter år är ingen lögn.
Att dom sparkar personal år efter år är heller ingen lögn.

Vad privata investerare gör med sina pengar skiter jag fullständigt i, det är deras ensak. Men vad svenska staten gör med sina pengar är en helt annan sak. Och en stat ska vare sig äga bilmärken som går dåligt eller flygbolag som går dåligt.
Det är upp till den svenska, norska och danska regeringen att göra vad de vill med skattebetalarnas pengar. Skandinavien har tjänat mer på att ha ett fungerande samarbete mellan gränserna och ett f.d konkurrenskraftigt flygbolag.

Att de går med förlust och att de fått göra nedskärningar i personalen har snarare att göra med de oerhört bra förmåner de anställda tidigare haft. Till skillnad från lågprisbolagen ger SAS oerhört mycket tillbaka i form av sociala avgifter, arbeten och skatter.

Dessutom har EU kommit fram till att Sveriges, Norges och Danmarks stöd år 2009, 2010 och 2012 gjordes på marknadsvillkor. Däremot om du vill hitta en sektor inom Sverige som dränerar skattebetalare på pengar så är bankerna starka kandidater.
#17 2014-07-14, 22:40
EugeneHutz
En anledning kan vara att SAS som tidigare nationellt flygbolag landar på dom centrala toppflygplatserna och inte dom små leråkrarna som ligger 10 mil utanför stan. Typ Skavsta. Det kostar.

Men nu vet jag inte hur mycket det stämmer längre. Men förr var det så.
#18 2014-07-14, 22:49
von Hindenburg
Ursprungligen postat av GeneralPoop
Men frågan är ju då om det är för att dom "kan" eller för att dom vet att det i långa loppet inte är dom som står för fiolerna?
http://blog.svd.se/cervenkaspengar/2012/11/12/den-sanna-kostnaden-for-sas/

Några år gammal, men situationen är fortfarande rätt lika.


Är det något som är svårt att förstå?

SAS har högre priser och fyller sina plan. Sänkte de priserna skulle de ha ännu större förluster. Se så, det var väl inte så svårt att fatta?
#19 2014-07-15, 01:01
Ursprungligen postat av getz
Kan det vara så att de mer är som en samhällsservice och flyger på en del mindre populära sträckor i norden som kalix -> hälipää (påhittad sträcka och ortsnamn). Och för att bekosta flygningar från de mindre lönsamma sträckorna är man tvungen att ta ut ett högre pris på alla sträckor.

Sådant upphandlas.
http://www.trafikverket.se/Aktuellt/Nyhetsarkiv/Nyhetsarkiv2/Nationellt/...
#20 2014-07-15, 18:32
Autozione
Ursprungligen postat av Cosmo.Kramer
Precis. Servicen är milslångt mycket bättre på SAS. Maten, stolsytrymme, stolar osv. är vad som gör SAS dyrare. Sedan flyger inte SAS till Miami, så då mellanlandar du i t.ex. London, New York osv. för att sedan flyga med ett annat bolag inom Star Alliance.

What?! SAS är apdåliga på precis allting. Gammalt och tattigt i kabinen, sura gamla kärringar till flygvärdinnor, ingen mat eller dryck ingår på flyg inom EU vilket Austrian, BA mfl. glatt serverar. SAS är skräp för folk som inte vet bättre, lägg ner skiten omgående och lägg det eventuella överskottet på något vettigt.
#21 2014-07-15, 19:45
Ursprungligen postat av Autozione
What?! SAS är apdåliga på precis allting. Gammalt och tattigt i kabinen, sura gamla kärringar till flygvärdinnor, ingen mat eller dryck ingår på flyg inom EU vilket Austrian, BA mfl. glatt serverar. SAS är skräp för folk som inte vet bättre, lägg ner skiten omgående och lägg det eventuella överskottet på något vettigt.

Hur mycket har du åkt med SAS? Jag har pendlat väldigt regelbundet Paris-Arlanda de senaste fem åren väldigt regelbundet. Har absolut inget att klaga på. Och speciellt då man väljer plusbiljett brukar man få bra service. Samma sak om man åker över Atlanten. Funkar perfekt, och de brukar ha rimliga priser. Tattigt? Du har nog aldrig åkt med BA... Kommer aldrig glömma när jag åkte till Sydafrika. Värsta flygresan någonsin. Har aldrig åkt med Austrian.
#22 2014-07-15, 19:51
Ursprungligen postat av EugeneHutz
En anledning kan vara att SAS som tidigare nationellt flygbolag landar på dom centrala toppflygplatserna och inte dom små leråkrarna som ligger 10 mil utanför stan. Typ Skavsta. Det kostar.

Men nu vet jag inte hur mycket det stämmer längre. Men förr var det så.

Visst stämmer det. Flyger till CDG i Paris (som iochförsig är Europas sämsta flygplats), inte samma som Norwegian eller Ryanair far till. I London, centrala Heathrow istället för Stansted/Gatwick som Norwegian och Ryanair far till. Samma sak i Oslo där de far till Gardemoen istället för den lilla skitflygplatsen dit lågprisbolag far till. I San Francisco far SAS till San Franciscos flygplats, inte till Oaklands som Norwegian. Finns mängder med exempel.
#23 2014-07-15, 21:38
En fördel är att man som SAS-resenär kan dra nytta av medlemskapet i Star Alliance, om något oförutsett händer har SAS betydligt större möjligheter att nyttja andra bolag för att man ska komma fram så snart det går. Hände mig i Tokyo för ett par år sedan, SAS-flighten blev inställd och jag fick flyga Lufthansa i stället. Tycker ofta vi läser om Norwegianresenärer som blivit fast på sina långdistansdestinationer i flera dygn pga problem och Norwegians ovilja att samarbeta gör inte saken bättre.

Sedan har SAS ett vettigt bonusprogram vilket vi som flyger tillräckligt för att uppnå guldstatus uppskattar.
#24 2014-07-16, 05:21
Ursprungligen postat av Autozione
What?! SAS är apdåliga på precis allting. Gammalt och tattigt i kabinen, sura gamla kärringar till flygvärdinnor, ingen mat eller dryck ingår på flyg inom EU vilket Austrian, BA mfl. glatt serverar. SAS är skräp för folk som inte vet bättre, lägg ner skiten omgående och lägg det eventuella överskottet på något vettigt.


Du har aldrig flugit med SAS plus eller? Skillnaden att få en enklare måltid med Austrian eller BA jämfört med att ha fritillgång till serveringsvagnen är ganska stor. Sen har även SAS suggestivt börjar föryngra sin kabinpersonal vilket är uppskattat med tanke på att många av flygvärdinnorna har hängt med från den tidig juraperioden.

Andra fördelar med SAS är ju att du med en Plusbiljett får tillgång till flygplans lounger utan något kort. Sen har vi ju Eurobonus som man snabbt får ett guldkort hos om man flyger ett par gånger per kvalificeringsperiod. Att få ta med 4 incheckade resväskor (med SAS) samt ha tillgång till flygplans lounger (oavsett vilken klass du reser i med ett Star Alliance anknutet flygbolag) är är ju bra i sig.