Hitta diskussioner med liknande innehåll

En månad i Kina x 3

#25 2014-08-24, 18:08
Motobike
Är i Changsha. Huvudstaden i Hunan, Mao Tse-Tungs hemprovins. Här är relativt litet jämfört med andra städer i Kina, enligt wiki bara 3.5 miljoner pers. Men det är jäkligt trevligt. Jag kom hit igår (Lördag) och besökte centrum, där det varje Lördag är stora fyverkerieorgier, som varar tjugo minuter.
Fyrverkierna avfyras från en liten ö ute i en flod, och det är knökefullt överallt, mängder av folk. Ibland var det svårt att röra sig i den riktning man ville, eftersom det var som en tjock gröt av människor överallt.
Fullständigt tivoli-kaos med, med massa matstånd, skjuta ballonger med luftgevär, streetdanceande ungdomar med konstiga frisyrer, karaokestationer osv. Intensivt gatuliv. Ibland känner man doften av lokala delikatessen chou doufu, som ordagrant översätts till "stinkande tofu", men som en lokalbo förklarade så är det så att "more stinky is more delicious", så det är väl bara att pröva.
Övertygas man inte av visdomsordet finns det en dedikerad street food-gata inte långt därifrån, där man kan hitta allt möjligt att fresta tarmen med.
Vidare - vad mer i Changsha? Inte mycket. Är en kul stad att kolla runt lite i men kanske inget ställe man besöker för att se något särskilt. Finns något berg som Mao brukade klättra upp på precis i utkanten av staden, men det är inte något vidare, kul mer för att se vad kineserna sysslar med.
Betydligt bättre än Nanchang och andra underliga provinsstäder jag besökt än så länge hur som helst. Även om själva centrala torget i Nanchang var rätt ballt om kvällen, när massa människor samlas framför det enorma revolutionsmonumentet och lyssnar på de kinesiska propagandasånger som pumpas ut ur högtalarna. Samtidigt sprutas det vatten ur fontänerna. Långt upp i luften hänger lysande drakar (som i tygstycken fästa i trådar) och försöker (gissar jag) kompensera för den av avgasångor dolda stjärnhimmeln. Betong åt alla håll och kanter. Känns som kalla kriget nästan.

Har vidare befäst min åsikt att de kända naturreservaten i området allihop kan göra gamle Mao sällskap i Belials sängkammare, men ska ge mig på även Wulinguyan eftersom det verkar vara sjukt vackert och förhoppningsvis är annorlunda mot de andra ställena. Först till Shaosha, eller vad stället heter, där man bland annat kan beskåda huset där Mao föddes. Mängder av Mao-anhängare kommer på besök varje dag. Förväntar mig en kommunistupplevelse större än den på torget i Nanchang.
#26 2014-08-31, 06:19
Motobike
Wulinguyan var som förväntat betydligt bättre än de andra områdena. Naturen var på sina ställen helt sjuk. Bergen såg ibland ut mer som pelare än berg, och på vissa ställen var det som små samlingar av dem, så det stod stora gröna pelare som i en klunga. På ett ställe kunde man gå ut på en av pelarna via några hängbroliknande konstruktioner, därefter klättra upp mot toppen. Där uppe fanns en utsiktsplats, och utsikten var mäkta sjuk må ni tro.
Spenderade två nätter och tre dagar där och tycker att det än så länge är den överlägset bästa tiden i Kina. Naturupplevelsen var om möjligt den näst bästa jag haft. Det är ju inte så högt upp egentligen, kanske som mest 1500 meter eller så, förmodligen är t.o.m det en överdrift, men höjdskillnaderna är enorma och när något går ner är det ofta mer eller mindre spikrakt. Upplevs som betydligt högre än något jag var med om i Nepal, där ju bergen är högst i världen men det inte är brant för fem öre annat än undantagsvis. Skönt också att slippa undan det starka solljuset och den tunna luften från högre höjder.
Inträdet var på runt 250 med 80 RMB i rabatt för personer med studentkort. Ge bara vilket kort som helst med en bild på er, de fattar inte vad som står på det ändå. Kortet låses till ert fingeravtryck och kan användas obegränsat antal gånger under tre dagar f.o.m inköp. Finns hotel och restauranger utanför parken.
Delar av Avatar spelades för övrigt in i Wulinguyan / Zhangjiajie.

Shaoshan var inte så kul. Hade förväntat mig ett kommunistspektakel utan dess like men det var mer ett kommersiellt jippo än något kollektivt personkultsrunkande. Men det var inte dåligt precis, på sitt sätt en kul grej om man inte har bråttom. Att se kineserna gå runt med sina nyinköpta Mao-statyer är en upplevelse i sig. Såg en man gå runt med sin i famnen, överlyckligt leendes som vore den en naken fotomodel.

Fenghuang är betydligt trevligare. Den har tydligen kallats för Kinas vackraste stad. Stadskärnan är med i UNESCO-listan. Och tittar man på bilderna så ser man många fina gamla hus som står på pålar i vattnet längs flodkanterna osv. ... Men! Kinesjudarna tyckte såklart att i.o.m att fler och fler turister vill komma på besök, så vore det nog en bra idé att bygga lite hotel. Och bästa stället att smälla upp ett hotel måste väl ändå vara vid flodkanten? Så merparten av de gamla husen är rivna, och där de en gång stod står numera nybyggda hotel.
Staden är hur som helst trevlig. Gött att sitta nere vid floden om kvällarna, med alla lyktor. Ett par pålhus hit eller dit gör ingen större skillnad.
#27 2014-09-23, 05:08
Motobike
Ursprungligen postat av valentino46


Inre Mongoliet är häftigt. inte likt någon annan kultur i övriga kina. de super och äter
som djengis khan och grabbarna. Hardcore är ordet som beskriver området/kulturen bäst. Sen kan du få se nomadstammar med kameler och får i hundratals. Försök ta en guidning till ngt nomad läger. klart intressant. är du nykterist och kräsmagad avråder jag dock detta. Inte ovanligt att man äter fårögon och div godsaker, som sköljs ner med 50-60 %ig baijiu. naturen i inre Mongoliet är dock rätt trist. mkt torrt med undantag för en del grasslands och våtmarker. men mestadels är det sten och sand. det är kulturen och folket som är ballt däruppe.

Gobi öknen kan vara häftigt. det ska trots allt vara världens näst största öken.
Man kan ta guidning med 4x4 jeepar och div fordon. övernatta i öknen och käka med nomaderna.
Har man inte upplevt en riktig öken, och gärna skippar afrika eller arabländerna, då kan Kinesiska Gobi var lägligt. det är dessutom bara ca 1 tim flyg + några timmars bilande från Peking till inre Mongoliet och

Hej. Undrar lite om hur du och andra gjort när ni rest där. Är det på egen hand eller med tur? Jag börjar nämligen återigen fundera på att åka dit. Med risk för att verka bögig måste jag erkänna att tanken att rida runt på grässlätterna under månen nog vore en upplevelse. Men jag gissar att det nog kan vara lite krångligt att organisera allt. Fy fan. Mitt huvud sprack nästan när jag försökte boka en bussresa från Chaozhan häromdagen. Vreden växte sig mäkta stor. Tänjde pannbenets gränser.
Läste hur som helst att det inte är ovanligt att mongoler kommer fram och erbjuder en att stanna på deras ställen om man kommer till mindre samhällen. Runt 60:- dygnet med mat o allt. Kanske kan man hyra en häst också? Säkert är jag överdrivet optimistisk.
Kommer varken vara allra längst åt öst eller väst utan någonstans i en generöst definierad mittendel.

Allt bra för övrigt. Hong Kong var mycket trevligt. Till stor del p.g.a nordöstra new territories, där det finns många fina stränder och trots allt löjligt välbevarad natur med tanke på att det är halvt ihopklämt mellan två megastäder.

Snart till Xian men vill mellanlanda någonstans först. Kanske Henan. Efter Xian o lite annat i Shaanxi till inre mongoliet, Shanxi o Beijing. Till Qingdao o färjan till Korea innan sjuttonde nästa månad. Ungefär så ser planen ut.

Hörde något Yunnan från två olika kineser. Bor någon amazon-ish stam där. Kvinnorna knullar runt och männen lagar mat eller något åt det hållet. Ligger tydligen ganska avlägset. Finns de ens på riktigt?
#28 2014-09-23, 09:21
MasterBait
Ursprungligen postat av Motobike
Hörde något Yunnan från två olika kineser. Bor någon amazon-ish stam där. Kvinnorna knullar runt och männen lagar mat eller något åt det hållet. Ligger tydligen ganska avlägset. Finns de ens på riktigt?


Det finns ett folkslag som heter Muoso som är ett matriarkat. Förhållandena bygger på lösa förbindelser där kvinnorna väljer vilka hon vill ta med sig i sängen. Ingen vet vem som är deras "riktiga" pappa. Inte så jätteavlägset. De finns mot gränsen till Sichuan och det går dagligen busslaster med turister dit från Lijiang. Lijiang är också ett slags matriarkat med Naxifolket som kommer från Muoso. Men där ägnar sig männen åt konst och kultur medan kvinnorna jobbar.

Annars är Daifolket lite roligare som man finner i södra Yunnan, mot gränsen till Thailand. Föräldrarna lämnar dom ensamma för att ha vild gruppsex vid 14-15 års ålder. Verkar vara ett sunt och lyckligt folk. Jävligt god mat har dom också.
#29 2014-09-23, 10:05
Ursprungligen postat av Motobike
Hej. Undrar lite om hur du och andra gjort när ni rest där. Är det på egen hand eller med tur? Jag börjar nämligen återigen fundera på att åka dit. Med risk för att verka bögig måste jag erkänna att tanken att rida runt på grässlätterna under månen nog vore en upplevelse. Men jag gissar att det nog kan vara lite krångligt att organisera allt. Fy fan. Mitt huvud sprack nästan när jag försökte boka en bussresa från Chaozhan häromdagen. Vreden växte sig mäkta stor. Tänjde pannbenets gränser.
Läste hur som helst att det inte är ovanligt att mongoler kommer fram och erbjuder en att stanna på deras ställen om man kommer till mindre samhällen. Runt 60:- dygnet med mat o allt. Kanske kan man hyra en häst också? Säkert är jag överdrivet optimistisk.
Kommer varken vara allra längst åt öst eller väst utan någonstans i en generöst definierad mittendel.


Jag reste i Mongoliet/Inre Mongoliet förra året. På den Mongoliska sidan är det guidad tur som gäller. Du reser runt i en gammal sovjetisk minibuss som rymmer upp till sex turister (plus guide, plus chaufför). Riktigt kul upplevelse. Det går att göra helt på egen hand också, men det är inte lätt och kräver väldigt mycket förberedelser (du behöver eget fordon). Här kan du göra i princip vad du vill om du betalar. Inga problem att hyra häst eller kamel och rida runt under månen och regnbågarna om du känner för det.

Inre Mongoliet är väldigt annorlunda men också väldigt likt Mongoliet. Spenderade egentligen bara tid i Erlian (Erenhot) och Hohhot. Redan Erlian är en extrem kontrast mot Mongoliet, trots att det ligger på gränsen. Så mycket mer utvecklat, mindre dammigt, och kinesiskt (det ligger ju i Kina trots allt). Dock bodde jag hos en mongolsk familj i Hohhot, och där kände jag igen väldigt mycket av Mongoliet; samma äckliga maträtter, vardagsrummet fylldes av väldiga bilder på Genghis Khan, etc. Inte helt säker på detta, men jag tror att Inre Mongoliet är mycket mer kontrollerat än Mongoliet. Tror inte du har samma frihet att göra vad du vill.

Reste runt en del i Xinjiang, vilket är en helt annan del av landet, men nomadkulturen är lite liknande. Gjorde en mindre utflykt i Tian Shan-bergen på egen hand, och det var ganska utmanande, speciellt eftersom Xinjiang är väldigt hårt kontrollerat av den kinesiska regimen. Tog mig runt med buss, delad taxi, ibland privat taxi (eller betalad lift) och till fots. På lite mer turistiga håll var det enkelt att hitta yurts (nomadtält) att bo i, samt hyra häst. Överlag var mitt intryck att du behöver ditt eget fordon för att verkligen utforska de här delarna. Antingen om du kör själv (tror detta är svårt rent byråkratiskt) eller hyr en chaufför, eller joinar en tur (såg ofta busslaster med folk fara runt de här trakterna, uteslutande kineser). Finns en del som cyklar runt här också. Det är en enorm fördel om du talar lite kinesiska. Jag talar inte ett ord, men har en app på min telefon som översätter åt mig
#30 2014-09-23, 15:35
Motobike
Ursprungligen postat av MasterBait
Det finns ett folkslag som heter Muoso som är ett matriarkat. Förhållandena bygger på lösa förbindelser där kvinnorna väljer vilka hon vill ta med sig i sängen. Ingen vet vem som är deras "riktiga" pappa. Inte så jätteavlägset. De finns mot gränsen till Sichuan och det går dagligen busslaster med turister dit från Lijiang. Lijiang är också ett slags matriarkat med Naxifolket som kommer från Muoso. Men där ägnar sig männen åt konst och kultur medan kvinnorna jobbar.

Annars är Daifolket lite roligare som man finner i södra Yunnan, mot gränsen till Thailand. Föräldrarna lämnar dom ensamma för att ha vild gruppsex vid 14-15 års ålder. Verkar vara ett sunt och lyckligt folk. Jävligt god mat har dom också.

Verkligen? Det där lät underligare. Ungdomarna har alltså gruppsex som någon initieringsritual, eller vad?
Ang Yunnan verkar det vara på väg att gå åt skogen med hela skiten för övrigt va? Talas om något gemensamt handelsavtal mellan Laos,Burma,Thailand o Kina, möjligen med öppna gränser som resultat. Kommersen lär öka enormt isåfall. Man har redan motorvägar, järnvägar o flygplatser planerade, o städerna lär väl knappast bli mindre. Om något nu händer som gör att det blir lättare att bedriva handel där. Så åk o kolla på djungler och människor i underliga hattar medan ni kan.
#31 2014-09-23, 15:45
Motobike
Ursprungligen postat av luckylucaz
Jag reste i Mongoliet/Inre Mongoliet förra året. På den Mongoliska sidan är det guidad tur som gäller. Du reser runt i en gammal sovjetisk minibuss som rymmer upp till sex turister (plus guide, plus chaufför). Riktigt kul upplevelse. Det går att göra helt på egen hand också, men det är inte lätt och kräver väldigt mycket förberedelser (du behöver eget fordon). Här kan du göra i princip vad du vill om du betalar. Inga problem att hyra häst eller kamel och rida runt under månen och regnbågarna om du känner för det.

Inre Mongoliet är väldigt annorlunda men också väldigt likt Mongoliet. Spenderade egentligen bara tid i Erlian (Erenhot) och Hohhot. Redan Erlian är en extrem kontrast mot Mongoliet, trots att det ligger på gränsen. Så mycket mer utvecklat, mindre dammigt, och kinesiskt (det ligger ju i Kina trots allt). Dock bodde jag hos en mongolsk familj i Hohhot, och där kände jag igen väldigt mycket av Mongoliet; samma äckliga maträtter, vardagsrummet fylldes av väldiga bilder på Genghis Khan, etc. Inte helt säker på detta, men jag tror att Inre Mongoliet är mycket mer kontrollerat än Mongoliet. Tror inte du har samma frihet att göra vad du vill.

Reste runt en del i Xinjiang, vilket är en helt annan del av landet, men nomadkulturen är lite liknande. Gjorde en mindre utflykt i Tian Shan-bergen på egen hand, och det var ganska utmanande, speciellt eftersom Xinjiang är väldigt hårt kontrollerat av den kinesiska regimen. Tog mig runt med buss, delad taxi, ibland privat taxi (eller betalad lift) och till fots. På lite mer turistiga håll var det enkelt att hitta yurts (nomadtält) att bo i, samt hyra häst. Överlag var mitt intryck att du behöver ditt eget fordon för att verkligen utforska de här delarna. Antingen om du kör själv (tror detta är svårt rent byråkratiskt) eller hyr en chaufför, eller joinar en tur (såg ofta busslaster med folk fara runt de här trakterna, uteslutande kineser). Finns en del som cyklar runt här också. Det är en enorm fördel om du talar lite kinesiska. Jag talar inte ett ord, men har en app på min telefon som översätter åt mig

Intressant. Låter som en go resa.
Har nu kollst runt en del och planen ang inre mongoliet ser ut såhär.
Hoppas att någon jag kontaktat kan hjälpa mig lite. Var någon som skulle kolla med sina mongoliska vänner om de känner någon som fortfarande bor på gammaldags vis.
Om inte det så åka till Hohhot och kolla runt bland de gamla templen, lär väl vara många mongoler där som man kan fråga eller bli tillfrågad av. Om det verkar bra så varför inte. Kombination av sight seeing och leta guide.
I värsta fall är jag ändå mest intresserad av naturen. Hade helre velat åka till riktiga delen men inte möjligt just nu.

Edit. Men där är väl också ganska "oäkta"? Menar att sovjeterna halvt folkmördade dem, mördade väl tiotusentals munkar, raserade tempel, bytte ut skriftspråket etc. Men går väl ändå inte att jämföra med Kina gissar jag. O alla dessa jävla kinesiska turgrupper. Mängder av dem på vissa ställen.
#32 2014-09-23, 17:42
Ursprungligen postat av Motobike
Intressant. Låter som en go resa.
Har nu kollst runt en del och planen ang inre mongoliet ser ut såhär.
Hoppas att någon jag kontaktat kan hjälpa mig lite. Var någon som skulle kolla med sina mongoliska vänner om de känner någon som fortfarande bor på gammaldags vis.
Om inte det så åka till Hohhot och kolla runt bland de gamla templen, lär väl vara många mongoler där som man kan fråga eller bli tillfrågad av. Om det verkar bra så varför inte. Kombination av sight seeing och leta guide.
I värsta fall är jag ändå mest intresserad av naturen. Hade helre velat åka till riktiga delen men inte möjligt just nu.

Edit. Men där är väl också ganska "oäkta"? Menar att sovjeterna halvt folkmördade dem, mördade väl tiotusentals munkar, raserade tempel, bytte ut skriftspråket etc. Men går väl ändå inte att jämföra med Kina gissar jag. O alla dessa jävla kinesiska turgrupper. Mängder av dem på vissa ställen.


Personligen tycker jag denna "oäkthet" i Mongoliet gör stället ännu mer intressant. Den unika blandningen av Östasien och Sovjet som verkligen gör landet speciellt. Templen och den buddhistiska kulturen är intressanta, men ärligt talat tycker jag andra länder är bättre att besöka för den aspekten.

Men mest av allt tilltalade nomadlivet mig. Att den stora majoriteten utanför huvudstaden fortfarande är nomader, och att kunna se detta med egna ögon. Antagligen kan du få en inblick i detta i Inre Mongoliet också, även om det nog är svårare att hitta. Hohhot t.ex. kändes ofta som vilken kinesisk stad som helst (även om du ser mongolisk skrift överallt eftersom det är lag på tvåspråkighet på skyltar, m.m.).
#33 2014-09-23, 22:37
MasterBait
Ursprungligen postat av Motobike
Verkligen? Det där lät underligare. Ungdomarna har alltså gruppsex som någon initieringsritual, eller vad?


Nädå, man har bara en fri o sund syn på sex o låter folk hålla på som dom vill.


Ang Yunnan verkar det vara på väg att gå åt skogen med hela skiten för övrigt va?


Vet inte om det kan bli värre. Allt är superkommersialiserat redan. Alla städer är förstörda och alla minoriteter lever på att kränga billigt krafs till turister redan.
#34 2014-09-24, 06:21
Motobike
Ursprungligen postat av MasterBait
Nädå, man har bara en fri o sund syn på sex o låter folk hålla på som dom vill.




Vet inte om det kan bli värre. Allt är superkommersialiserat redan. Alla städer är förstörda och alla minoriteter lever på att kränga billigt krafs till turister redan.

Jasch. Fått intrycket att det är lite som en nöjesparksversion av norra Laos. Är den uppfattningen lika väl förankrad i faktiska förhållanden som en pk-människas politiska åsikter, eller är det åtminstonde någorlunda korrekt uppfattat?

Ang. Mongoliet har jag kommit i kontakt nu med ett par mongoler. En ska kolla om han kan hjälpa, en säger att jag kan bo hos honom. Verkar vara avlägset liggandes. Gött gött. Han har djur också.

Hur är det att resa nu under ledigheterna?
#35 2014-09-24, 06:28
Motobike
Ursprungligen postat av luckylucaz
Personligen tycker jag denna "oäkthet" i Mongoliet gör stället ännu mer intressant. Den unika blandningen av Östasien och Sovjet som verkligen gör landet speciellt. Templen och den buddhistiska kulturen är intressanta, men ärligt talat tycker jag andra länder är bättre att besöka för den aspekten.

Men mest av allt tilltalade nomadlivet mig. Att den stora majoriteten utanför huvudstaden fortfarande är nomader, och att kunna se detta med egna ögon. Antagligen kan du få en inblick i detta i Inre Mongoliet också, även om det nog är svårare att hitta. Hohhot t.ex. kändes ofta som vilken kinesisk stad som helst (även om du ser mongolisk skrift överallt eftersom det är lag på tvåspråkighet på skyltar, m.m.).

Jo. Vi får se. Håller tummarna för att det är just Hohhot som är värst. Är ju huvudstaden och även det ställe som nämns mest som resemål när man läser runt. Hoppas på att kunna hitta något som känns mer äkta. I värsta fall kommer jag nog ändå besöka mongoliet någon gång. Skriver om hur det gick efter. Säkert åt helvete.
#36 2014-10-13, 21:34
Motobike
Struntade i Datong och Minyao, är säkert judenästen bägge två ändå. Åkte västerut till Ningxia istället efter ett besök i Xian. Stiger av på stationen i provinshuvudstaden, räknar till kanske 50 skyskrapor, varav 40 är under konstruktion. Kan tänka mig hur hela det här judelandet kommer se ut om tio år.
Ningxia var dock hur som helst bara en mellanlandning, innan vidare till inre mongoliet. Stannade till vid de gamla masoleumen ett par timmar på väg upp. Nära till inre mongoliet. Övernattade i någon underlig stad som kändes halvt surrealistisk. Morgonen därpå buss till något som kallades gyllene skogen av en kines. Hade talats mycket om hur vackert, orört etc där är, men det var som alltid annars i de kinesiska turistorterna, fast i långt mindre skala. Är väl orört enligt kinesiska mått. Stort område med något ovanligt trädslag som ser mycket vackert ut under hösten, gamla och knaggliga, lite som gamla ekar fast annan färg, växandes ute i öknen. Turisterna är inte särskilt många ens under nationalledigheterna på åtta dagar, och det är lätt att komma till fullständigt folktomma delar av nationalparken. Omkring finns öken, sjöar, träsk, andra skogar och en liten turistby för att ta hand om turisterna.
Efter ett par dagar till Hohhot. Var värt att spendera ett par timmar i, men var bara mellanlandning för att åka upp till Xilinhot. Uppfriskande att templen inte kostar några pengar att gå runt i och att de faktiskt används. Var på väg att bli bröllop i ett av dem och en massa förberedelser höll de på med. Precis utanför staden finns ett knippe berg som var trevliga att ströva runt i.
Åkte snart vidare. Hälsa på mongolfamiljen. Vid ankomst på morgonen till en busstation och ta lokalbuss till ett samhälle närmare gränsen. Enorma gruvor längs vägen, hela berg som liksom kapats till så de ser ut som om någon täljt i dem med kniv. Enorma svarta hål i marken. Oljepumpar. En liten stad som är under konstruktion, gissningsvis för att husera gruvarbetarna i framtiden. Sjukt snyggt hur som helst, makabert landskap, aldrig sett något liknande.
Ankomst till underligt stad nära gränsen, träffas av en mongoltjej, tar taxi sista sträckan, långt åt helvete rakt ut i ingenstans på underliga grusvägar, ingenting inom synhål och tjejen pratar knappt engelska, var bara någon vän som bett henne ta emot mig som gäst hos familjen, men hon var väldigt trevlig. Väl framme är det en stor mongolfamilj, ett gammalt hus och två mongoltält. Lugnt och fint. Ödsligt och tomt som en PK-människas hjärnkontor. Hälsas med saltat jaksmörste, jakost och torkat kött, de tvingar i mig mer än jag orkar och verkar tycka det är kul med en gäst.
Var jäkligt trevligt där. Vallade hästar på moped tillsammans med mongolerna, ibland flera hundra på samma gång så det blev rent kaos. Red inte under månen men gjorde många andra bögiga saker, som till exempel att fotografera en regnbåge och dela säng med en man (med ett levande ljus bredvid sängen).
Stannade tre nätter innan till Beijing det usla nästet.
En mongol har bjudit mig att hälsa på i Gansu, och bo med nomader i någon stor nationalpark med underliga berg i olika färger. http://www.bing.com/images/search?q=rainbow+mountains&FORM=HDRSC2 Men måste dit innan 15 november. Vi får se.
Angänsande Qinghai verkar kul. En av de största minoritetsgrupperna (10% av de sammanlagt 4 miljoner som bor där) är kriminella, politiska fångar och andra som skickats dit för att de gjort sig ovänner med kinesiska staten. Många av de mest outvecklade delarna av landet ska tydligen finnas där. Berg, skogar, öknar. Stora delar av Tibet har tagits över av Qinghai och där bort många tibetaner.
Tycker överlag att konventionell turism i de moderna och turistiga delarna av Kina är ganska b. Kineserna har knullat hela sitt land så hårt i röven att det knappt finns något kvar att se och att det lilla som är kvar oftast är sönderturistat. Och kulturen är väl på många håll mer lealös till och med än Joji Obaras drömkvinna. Men trots allt mycket fascinerande just eftersom det är så annorlunda här, och vissa ställen är riktigt bra. Mat och befolkning är sjukt bra.