Hitta diskussioner med liknande innehåll

Youtube Shanghai

#1 2014-11-01, 05:39
mickes418
Läste att man skulle häva blockeringen av youtube, facebook mm inom Free trade zonen i Shanghai. Blev det något av det? Eller är det åter blockat?
#2 2014-11-04, 11:41
Jonipoon
Nej, det var endast ett rykte som spreds bland utlänningar. Det blev aldrig "åter blockat" eftersom blockeringen aldrig hävdes från första början.

Men det var rätt kul när spekulationerna först drog igång. Då började folk kalla området för grejer som "the Facebook Concession" osv.
#3 2014-11-04, 13:30
takeitchill
Ursprungligen postat av Jonipoon
Nej, det var endast ett rykte som spreds bland utlänningar. Det blev aldrig "åter blockat" eftersom blockeringen aldrig hävdes från första början.

Men det var rätt kul när spekulationerna först drog igång. Då började folk kalla området för grejer som "the Facebook Concession" osv.


Som jag har förstått så är denna free trade zone i Shanghai en flopp. Den ligger väl långt utanför centrum långt ute i Pudong.
#4 2014-11-05, 01:13
mickes418
Lite synd kanske. Det har ju varit på tapeten att lätta upp restriktionerna länge nu, sen man till och med censurerade delar av Hu Jintao's tal. Men att det först skulle dyka upp i Free trade zone är inte så konstigt då import- och exportföretag behöver ordentlig tillgång till omvärlden.
#5 2014-11-06, 17:52
takeitchill
Ursprungligen postat av mickes418
Lite synd kanske. Det har ju varit på tapeten att lätta upp restriktionerna länge nu, sen man till och med censurerade delar av Hu Jintao's tal. Men att det först skulle dyka upp i Free trade zone är inte så konstigt då import- och exportföretag behöver ordentlig tillgång till omvärlden.


Det har snarare varit rykten som egentligen aldrig blivit bekräftade av partiet. Partiet kommer troligtvis aldrig att lätta restriktionern, eller i alla fall inte på väldigt länge för partiet vinner inget som helst på då. Ha i åtanke också att partiet är fortfarande väldigt oroliga för kritik och oliktänkande som kan skapa sprickor i det nuvarande systemet.

Censur och kontroll av internet och media kommer fortsatt vara en viktig del av partiet och dess politik. De är allt för oroliga för att tappa sin makt, så de vill inte göra något som helst som skulle kunna medverka till att de tappar sin makt.

Kontrollen av kulturen är vad som jag stör mig mest på. Detta leder bara till ett sämre kulturutbud med en lägre kvalitet. Kulturen idag är ju ett skämt i Kina med några få sällsynta undantag.
#6 2014-11-09, 11:00
MasterBait
Ursprungligen postat av takeitchill
Kontrollen av kulturen är vad som jag stör mig mest på. Detta leder bara till ett sämre kulturutbud med en lägre kvalitet. Kulturen idag är ju ett skämt i Kina med några få sällsynta undantag.


Nåja, det finns en hel del "klassisk" kultur, musik, sång, dansare m.fl. som håller absolut världsklass och där man är ledande. Kolla vilken stor orkester varsomhelst i världen så är dom ofta fullpackade med kineser (men även med japaner och sydkoreaner).

Problemet med "dålig kultur" och främst populärkultur handlar iofs nog mindre om kontrollen och mer om att de som kommer fram gör det genom kontakter & pengar och inte genom talang. Det är bara att lyssna på radion, knappt någon popartist kan öht sjunga. Det är ett skämt. Samtidigt är det stenhård konkurrens till alla utbildningar, extremt tuffa krav och i princip är alla som kommer in redan färdiga artister. Och vad händer sen? Korruption.
#7 2014-11-09, 12:03
takeitchill
Ursprungligen postat av MasterBait
Nåja, det finns en hel del "klassisk" kultur, musik, sång, dansare m.fl. som håller absolut världsklass och där man är ledande. Kolla vilken stor orkester varsomhelst i världen så är dom ofta fullpackade med kineser (men även med japaner och sydkoreaner).



Det där stämmer inte alls att klassisk kinesisk kultur håller världsklass(ingen aning när det kommer till orchestras). Den kulturscenen är väldigt liten idag och det blir allt färre. En av orsakerna är kulturrevolutionen då all denna kultur skrotades och har ännu inte återhämtat sig.

Ursprungligen postat av MasterBait

Problemet med "dålig kultur" och främst populärkultur handlar iofs nog mindre om kontrollen och mer om att de som kommer fram gör det genom kontakter & pengar och inte genom talang. Det är bara att lyssna på radion, knappt någon popartist kan öht sjunga. Det är ett skämt. Samtidigt är det stenhård konkurrens till alla utbildningar, extremt tuffa krav och i princip är alla som kommer in redan färdiga artister. Och vad händer sen? Korruption.


Det handlar visst om kontroll och självcensur vilket inte skapar något nytänkande inom industrin. De flesta filmer och serier som är intressanta i USA får inte ens göras i Kina p.g.a. kontroller om att filmer ska vara si och så. Finns väldigt mycket regler som säger vad man får göra och vad man inte får göra. Ett praktexempel är den kinesiska filmen "A touch of sin" som inte får visas i Kina p.g.a. sitt innehåll. Det är bara se på brist på nytänkande inom TV, alla serier är exakt likadana.

Men såklart, visst handlar det om pengar och korruption också.

En artikel idag i DI: http://www.di.se/artiklar/2014/11/6/kinesisk-mediemogul-sagar-landets-filmsmak/
#8 2014-11-09, 13:27
MasterBait
Ursprungligen postat av takeitchill
Det där stämmer inte alls att klassisk kinesisk kultur håller världsklass(ingen aning när det kommer till orchestras). Den kulturscenen är väldigt liten idag och det blir allt färre. En av orsakerna är kulturrevolutionen då all denna kultur skrotades och har ännu inte återhämtat sig.


Talade inte om traditionell kinesisk kultur, utan om "klassisk" kultur som klassisk musik. Det borde du förstå när jag talade om stora orkestrar lite varstans i världen. Du vet sånt där som piano, violin, tvärflöjt, balett med mera. Det finns t.o.m operasångare - ja, inom västerländsk opera - som håller världsklass. Läs inlägget igen och försök tänka lite också så ska du nog se att du klarar av att förstå det jag skrev.

Det handlar visst om kontroll och självcensur vilket inte skapar något nytänkande inom industrin. De flesta filmer och serier som är intressanta i USA får inte ens göras i Kina p.g.a. kontroller om att filmer ska vara si och så. Finns väldigt mycket regler som säger vad man får göra och vad man inte får göra. Ett praktexempel är den kinesiska filmen "A touch of sin" som inte får visas i Kina p.g.a. sitt innehåll. Det är bara se på brist på nytänkande inom TV, alla serier är exakt likadana.


Inom film handlar det om kommersialisering och om att man gjort om systemet för att likna Hollywood. Det finns hur mycket pengar som helst inom industrin. Men alla tänker bara på pengar, det finns ingen själ och inget hjärta. Men censuren har ingenting med det att göra. Under 80- och 90-talet gjordes mycket fantastisk film i Kina av internationell klass. Censuren och kontrollen av det intellektuella innehållet var mycket strängare då.
#9 2014-11-09, 14:11
takeitchill
Ursprungligen postat av MasterBait


Inom film handlar det om kommersialisering och om att man gjort om systemet för att likna Hollywood. Det finns hur mycket pengar som helst inom industrin. Men alla tänker bara på pengar, det finns ingen själ och inget hjärta. Men censuren har ingenting med det att göra. Under 80- och 90-talet gjordes mycket fantastisk film i Kina av internationell klass. Censuren och kontrollen av det intellektuella innehållet var mycket strängare då.


Jag läste en väldigt bra artikel som handlade om vad censuren gjorde till den kinesiska filmindustrin. Den var väldigt bra och då tog de bland annat upp att det är en av faktorerna som leder till att filmindustrin inte har någon nytänkande eller nya typer av filmer.

Det finns ju ruggigt mycket regler och kontroll om vad för filmer som får göras och lanseras i Kina. Detta skapar såklart ett klimat med sämre stories o.s.v.

Filmer får inte vara för våldsamma, innehålla sexscener eller kritik mot landet eller support unmoral actions eller är ett hot mot harmonin i samhället är vissa saker som cencuren tar upp. Alla dessa är ju viktiga komponenter till att filmer blir bra.
#10 2014-11-09, 14:37
MasterBait
Ursprungligen postat av takeitchill
Jag läste en väldigt bra artikel som handlade om vad censuren gjorde till den kinesiska filmindustrin. Den var väldigt bra och då tog de bland annat upp att det är en av faktorerna som leder till att filmindustrin inte har någon nytänkande eller nya typer av filmer.


Jag tar jättegärna emot tips på artiklar. Så om du kommer ihåg vad det var för något.

Det finns ju ruggigt mycket regler och kontroll om vad för filmer som får göras och lanseras i Kina. Detta skapar såklart ett klimat med sämre stories o.s.v.

Filmer får inte vara för våldsamma, innehålla sexscener eller kritik mot landet eller support unmoral actions eller är ett hot mot harmonin i samhället är vissa saker som cencuren tar upp. Alla dessa är ju viktiga komponenter till att filmer blir bra.


Iofs, det finns riktigt bisarra regler som ex vis förbud mot att skildra tidsresor. Fast det kanske bara gäller TV?

Våld och sex är viktiga komponenter, där är vi helt överens!
#11 2014-11-09, 15:12
takeitchill
Ursprungligen postat av MasterBait
Jag tar jättegärna emot tips på artiklar. Så om du kommer ihåg vad det var för något.



Iofs, det finns riktigt bisarra regler som ex vis förbud mot att skildra tidsresor. Fast det kanske bara gäller TV?

Våld och sex är viktiga komponenter, där är vi helt överens!


Synd är det för jag har glömt var jag läste artikeln.

På tal om bisarra regler så finns det ju massa regler om förbud om spöken, demoner och monster. Detta är en kvarleva från Mao Ze Dong, för han hatade superstition som spöken och dylikt.

Det var ju en kinesisk film som handlade om ett spöke men eftersom censuren inte gillade temat med spöken så ändrades spöket till en goblin.

Fortfarande så är det väl inte allt för otroligt i ett land med ganska sträng censur jämfört med resten av världen så hindrar det nytänkande och intressanta historier som skulle kunnat berättats. Det måste du väl hålla med om? Ett exempel är ju "A touch of sin" som verkligen tar upp kinas problem och kritiserar makten o.s.v. med mycket blod o.s.v. En oerhört bra film men som såklart inte visades på kinesiska biografer, det är ju sådanna berättelser som griper tag i en. Men denna film var joint-finansierad med japanska producenter om jag inte minns fel. De visste väl redan innan de gjorde filmen så skulle den inte få spelas i Kina.

Men idag så är ju inte själva censuren det största problemet när det kommer till populärkultur utan som redan har sagts själva businessen i sig med pengar och korruption o.s.v.
#12 2014-11-09, 15:20
MasterBait
Ursprungligen postat av takeitchill
Fortfarande så är det väl inte allt för otroligt i ett land med ganska sträng censur jämfört med resten av världen så hindrar det nytänkande och intressanta historier som skulle kunnat berättats. Det måste du väl hålla med om? E.


Jo, absolut. Om det finns en osäkerhet så blir man ju extra försiktig så att man inte dyka bli stoppad. Är det så du tänker?