Hitta diskussioner med liknande innehåll

Youtube Shanghai

#13 2014-11-09, 15:40
takeitchill
Ursprungligen postat av MasterBait
Jo, absolut. Om det finns en osäkerhet så blir man ju extra försiktig så att man inte dyka bli stoppad. Är det så du tänker?


Det är så det blir man tar inte upp mycket intressan stories på grund av vissa saker inte fungerar för censur departementet.

Liksom hela den kreativa sfären blir ju mindre. Visst de kan fortfarande ju ruggigt bra filmer om kinas historia men de samtida filmerna blir ju ofta väldigt urvattnade och tar verkligen inte upp dagens problem i Kina med korruption o.s.v.
#14 2014-11-09, 16:06
Jonipoon
Måste komma med ett inlägg på detta.

Ursprungligen postat av MasterBait
Nåja, det finns en hel del "klassisk" kultur, musik, sång, dansare m.fl. som håller absolut världsklass och där man är ledande. Kolla vilken stor orkester varsomhelst i världen så är dom ofta fullpackade med kineser (men även med japaner och sydkoreaner).

Problemet med "dålig kultur" och främst populärkultur handlar iofs nog mindre om kontrollen och mer om att de som kommer fram gör det genom kontakter & pengar och inte genom talang. Det är bara att lyssna på radion, knappt någon popartist kan öht sjunga. Det är ett skämt. Samtidigt är det stenhård konkurrens till alla utbildningar, extremt tuffa krav och i princip är alla som kommer in redan färdiga artister. Och vad händer sen? Korruption.

Ja, det stämmer att orkestrar och klassisk musik världen över ofta domineras av kineser, men det beror knappast på att de är nytänkande utan för att de är drillade att lyda order och har spelat fiol/bastuba/osv sen de var 3 år gamla. Det är ingen generalisering, utan sant. I Kina är kopieringskulturen så genomborrad i kinesernas huvud att den som lyckas bäst är den som kopierar läraren bäst. Den som däremot gör något nytänkande och kreativt anses vara konstig och bisarr.

Finns flera artiklar som jag inte hittar just nu som handlar om de kinesiska teaterskolorna, där skådespelarna lär sig spela stereotypiska roller till punkt och pricka för att sedan kunna gå in i samma roll för en noga uträknad tv-serie eller filmroll. Det är helt sjukt vilken enorm industri det är, och sjukt att de ändå tjänar pengar på det. Som Tiny Times t.ex, usch vilken dålig film, men den blev ju en enorm succé i Kina ändå. För tragiskt nog så älskar kineserna materiella ting, det finns inget som säljer bättre i Kina än hyllningen av materiella ting.

Sen så är det stor skillnad på utlandskineser och mainland-kineser. ABC's, hongkongneser, taiwaneser osv är i regel mer "kinesiska" än mainlandkineser, eftersom de har kvar den kinesiska kultursjälen som rådde i Kina innan kommunisterna tog makten och förstörde allt.
#15 2014-11-09, 16:23
MasterBait
Ursprungligen postat av Jonipoon
Ja, det stämmer att orkestrar och klassisk musik världen över ofta domineras av kineser, men det beror knappast på att de är nytänkande utan för att de är drillade att lyda order och har spelat fiol/bastuba/osv sen de var 3 år gamla. Det är ingen generalisering, utan sant. I Kina är kopieringskulturen så genomborrad i kinesernas huvud att den som lyckas bäst är den som kopierar läraren bäst. Den som däremot gör något nytänkande och kreativt anses vara konstig och bisarr.


Håller med till stor del. Själva inlärningssystemet motverkar fritt tänkande. T.o.m. så långt ner som på dagisnivå går i princip all lek och inlärning "göra efter" istället för fritt skapande. Men även inom musik, för att nå allra högst krävs mycket känsla och talang, inte bara drillande. Det som är riktigt bra i Kina är att man faktiskt arbetar aktivt på att i mycket låg ålder hitta det som barnen har talang i. Det är inte bara drilla, utan mycket testa och pröva på olika saker som gäller. Ända ner i treårsåldern. Här satsar man enbart resurser på de som har problem och lämnar de kreativa och skapande barnen för vind och våg. Där satsar man mycket resurser på att hitta och utveckla barnens talanger.

Sen så är det stor skillnad på utlandskineser och mainland-kineser. ABC's, hongkongneser, taiwaneser osv är i regel mer "kinesiska" än mainlandkineser, eftersom de har kvar den kinesiska kultursjälen som rådde i Kina innan kommunisterna tog makten och förstörde allt.


Håller tyvärr inte med. De är också i princip lika ytliga och materiella.
#16 2014-11-09, 17:14
takeitchill
Ursprungligen postat av MasterBait

Håller tyvärr inte med. De är också i princip lika ytliga och materiella.


Ja, det är fortfarande lika pengakåta. Men själva den gamla kinesiska kulturen har överlevt på ett bättre sätt utanför mainland. Men såklart har dessa delar också utvecklats. Men det är mer "kineser" dvs de har mer kvar av den "ursprungliga kulturen". Detta är något som väldigt många kinesiska sociologer har sagt.

Mao slog ju sönder den gamla kulturen och vill skapa en ny kultur.

Kulturen är inte var den var och har inte repat sig efter partiets intåg med kultur revolutionen o.s.v.
#17 2014-11-10, 14:54
Jonipoon
Ursprungligen postat av MasterBait
Håller med till stor del. Själva inlärningssystemet motverkar fritt tänkande. T.o.m. så långt ner som på dagisnivå går i princip all lek och inlärning "göra efter" istället för fritt skapande. Men även inom musik, för att nå allra högst krävs mycket känsla och talang, inte bara drillande. Det som är riktigt bra i Kina är att man faktiskt arbetar aktivt på att i mycket låg ålder hitta det som barnen har talang i. Det är inte bara drilla, utan mycket testa och pröva på olika saker som gäller. Ända ner i treårsåldern. Här satsar man enbart resurser på de som har problem och lämnar de kreativa och skapande barnen för vind och våg. Där satsar man mycket resurser på att hitta och utveckla barnens talanger.


Nej, jag tycker det är långt ifrån "riktigt bra". Det är faktiskt en av de få bra saker vi har i Sverige, att man är fri i sin utveckling och får möjligheten av välja själv. Jag tror absolut detta är en förklaring till varför svenskar är så oslagbara på den internationella musikmarknanden. Vår kreativitet har alltid uppmuntrats sen vi var små barn på ett sätt som saknar motstycke runt om i världen.

Det är naturligtvis inget fel med att arbeta aktivt för att leta reda på talanger redan i ung ålder. Det gör man i Sverige också, exempelvis inom idrotten när lärare märker att någon är extra bra på något. Skillnaden är att det sker av EGEN vilja. Bara för att du har talang för något betyder INTE att du tycker det är roligt. Det finns massor av exempel inom historien där enorma talanger berättat att de egentligen inte gillat sin proffession, utan det var vuxna som upptäckte att de hade talang och fortsatte drilla en. Det problemet har man i Kina.

Fast nu ska jag sluta tala om Sverige som något slags amazing föregångsland, för det är det verkligen inte. Fast på just denna punkten så är faktiskt Sverige bra.
#18 2014-11-10, 17:05
MasterBait
Som vanligt är du extremt fördomsfull och har mycket svårt att ta in det man skriver... :|

Det finns visst föräldrar i Kina som tvingar barnen att göra vissa saker som dom inte tycker om. Men de är faktiskt rätt få och då är nog många andra länder mycket värre på den fronten. Jag skriver faktiskt - LETAR efter de dom har talang i, och inte att man försöker tvinga dom. I förskolorna får de testa på konst, måleri, musik, sång, dans, teater och mycket annat. Man har också mycket höga krav på förskolelärarna. De kan spela och sjunga jättebra och de är mycket aktiva med att hitta barnens talanger och deras egna intressen. Ja, de får välja själva vad de tycker är kul och det är just det här man utgår från. Inte tvång. Och ja, de tycker att det är kul. Jag har träffat både svenska och kinesiska barn som självmant sitter och övar och tränar olika saker i timmar helt självmant och älskar det dom gör. Skillnaden är att otroligt mycket färre svenska barn får chansen att utveckla sina talanger, varken så här tidigt eller senare.

I Sverige satsar man resurser på de som har svårigheter. Men varken lärare eller föräldrar bryr sig om när ett barn har fallenhet för något eller visar intresse. Svensk förskola är inte kreativt utan passiv. Extremt passiv och ingen förskolelärare har någon kunskap eller resurser att hitta eller fånga upp intressen. Istället börjar man med "intressen" långt efter barnen har tappat sin initiala, starka entusiasm. Här är svensk förskola helt jävla värdelös och jag är helt säker på att det här är en av skälen till varför svensk skola har tappat så mycket internationellt. Inte pga gymnasielärarnas löner, utan på grund av att man skiter fullständigt i barnen öht kan fram t.o.m. låg- och mellanstadiet.

Visst, mycket i kinesisk pedagogik är efterapande och inövande. Men det finns också väldigt muåycket som är bra, särskilt för de minsta. Men det här får man ju inte säga, eftersom det inte är "rumsrent" eller politiskt korrekt att tala positivt om nånting som berör Kina....



Ursprungligen postat av Jonipoon
Nej, jag tycker det är långt ifrån "riktigt bra". Det är faktiskt en av de få bra saker vi har i Sverige, att man är fri i sin utveckling och får möjligheten av välja själv. Jag tror absolut detta är en förklaring till varför svenskar är så oslagbara på den internationella musikmarknanden. Vår kreativitet har alltid uppmuntrats sen vi var små barn på ett sätt som saknar motstycke runt om i världen.

Det är naturligtvis inget fel med att arbeta aktivt för att leta reda på talanger redan i ung ålder. Det gör man i Sverige också, exempelvis inom idrotten när lärare märker att någon är extra bra på något. Skillnaden är att det sker av EGEN vilja. Bara för att du har talang för något betyder INTE att du tycker det är roligt. Det finns massor av exempel inom historien där enorma talanger berättat att de egentligen inte gillat sin proffession, utan det var vuxna som upptäckte att de hade talang och fortsatte drilla en. Det problemet har man i Kina.

Fast nu ska jag sluta tala om Sverige som något slags amazing föregångsland, för det är det verkligen inte. Fast på just denna punkten så är faktiskt Sverige bra.
#19 2014-11-11, 02:29
mickes418
Ett mynt har ju flera sidor. Kultur är så otroligt mycket mer än TV och film. Som sagts innan så suger TV-utbudet här och jag tittar kanske 20 timmar/år på TV här, och då är det nyheter som gäller. Men på lokalplanet är kulturen väldigt levande. Dock tillåts ofta på tok för många giriga månglare att husera runt dessa ställen.

Sen gällande lärare så är det ju trots allt fler och fler lärare idag som har en öppen och vidare syn på undervisning. Alla är inte snuskgubbar längre som stirrar ner i flickornas urringning (i den mån de har någon) och bara matar ramsor.
#20 2014-11-11, 07:01
takeitchill
Ursprungligen postat av mickes418
Ett mynt har ju flera sidor. Kultur är så otroligt mycket mer än TV och film. Som sagts innan så suger TV-utbudet här och jag tittar kanske 20 timmar/år på TV här, och då är det nyheter som gäller. Men på lokalplanet är kulturen väldigt levande. Dock tillåts ofta på tok för många giriga månglare att husera runt dessa ställen.

Sen gällande lärare så är det ju trots allt fler och fler lärare idag som har en öppen och vidare syn på undervisning. Alla är inte snuskgubbar längre som stirrar ner i flickornas urringning (i den mån de har någon) och bara matar ramsor.


Fast fortfarande är inte kulturen så himla levande i Kinas storstäder. Kom igen, städer på 10 miljoner invånare borde ha ett rikare kulturliv... Vissa städer i 10-miljonsklassen har några fåtal ställen för levande musik.. Det är ju ett skämt ju.

Fast skolan är fortfarande ett skämt i Kina. En väns dotter säger att matteläraren inte lär ut allt man ska kunna på mattelektionen för att eleverna ska köpa lektioner av honom efter skoltid för att läraren ska tjäna mer pengar... Tvivlar på att förskolorna som migrantarbeterna sätter sina barn i är så himla bra... Men för den välbeställda medelklassen så är det ju säkert mycket bättre än motsvarande förskolor i Sverige.

Sedan så är det inte alla förskolor som är bra... Ju bättre förskola desto dyrare. Men de dyra förskolorna är ju högstaklassiga med alla typer av olika roliga lektioner och aktiviteter.
#21 2014-11-11, 10:02
MasterBait
Ursprungligen postat av takeitchill
Fast fortfarande är inte kulturen så himla levande i Kinas storstäder. Kom igen, städer på 10 miljoner invånare borde ha ett rikare kulturliv... Vissa städer i 10-miljonsklassen har några fåtal ställen för levande musik.. Det är ju ett skämt ju.


Sant. Men det finns spännande centrum för design och konst i storstäderna, typ M50. Det finns även jazzställen, musikklubbar och undergroundklubbar, fast de mest intressanta är rätt svåra att hitta. Och ska man vara ärlig finns det ingenting i Sverige som kommer ens i närheten av M50, jazzklubbarna eller modevisningarna i Shanghai, trots att vår befolkning börjar närma sig 10 miljoner. Vår teater och klassisk kultur, typ balett, opera osv är inte heller någonting jämfört med många andra ställen i Europa.

Fast skolan är fortfarande ett skämt i Kina. En väns dotter säger att matteläraren inte lär ut allt man ska kunna på mattelektionen för att eleverna ska köpa lektioner av honom efter skoltid för att läraren ska tjäna mer pengar...


Jo, så kan det vara. Och många biologilärare skippar sexualundervisningen för att de tycker att det är för pinsamt. Sen finns det många lärare som tar ansvar och lägger ner mycket extra tid gratis. Det finns många jättebra lärare i Kina.

Tvivlar på att förskolorna som migrantarbeterna sätter sina barn i är så himla bra... Men för den välbeställda medelklassen så är det ju säkert mycket bättre än motsvarande förskolor i Sverige.
Sedan så är det inte alla förskolor som är bra... Ju bättre förskola desto dyrare. Men de dyra förskolorna är ju högstaklassiga med alla typer av olika roliga lektioner och aktiviteter.


Riktigt fina internationella privata förskolor brukar kosta från 2000 RMB och uppåt. Så farligt är det alltså inte om man har en hyfsad lön. Det är ju ungefär samma som ett pissdagis kostar här. Men även på vanliga kommunala förskolor i Kina är kraven på förskolelärare mycket, mycket högre än i våra. Både gällande pedagogik och egna kunskaper i ex vis musik och dans. Lärarna har högre status och tjänar faktiskt rätt så bra. Men man behöver ju inte sticka till Kina för att förstå skillnaderna. Det är bara att kolla på hur det ser ut i Finland så förstår man snabbt hur efterbliven vår förskola är.
#22 2014-11-12, 05:48
mickes418
Ursprungligen postat av takeitchill
Fast fortfarande är inte kulturen så himla levande i Kinas storstäder. Kom igen, städer på 10 miljoner invånare borde ha ett rikare kulturliv... Vissa städer i 10-miljonsklassen har några fåtal ställen för levande musik.. Det är ju ett skämt ju.

Fast skolan är fortfarande ett skämt i Kina. En väns dotter säger att matteläraren inte lär ut allt man ska kunna på mattelektionen för att eleverna ska köpa lektioner av honom efter skoltid för att läraren ska tjäna mer pengar... Tvivlar på att förskolorna som migrantarbeterna sätter sina barn i är så himla bra... Men för den välbeställda medelklassen så är det ju säkert mycket bättre än motsvarande förskolor i Sverige.

Sedan så är det inte alla förskolor som är bra... Ju bättre förskola desto dyrare. Men de dyra förskolorna är ju högstaklassiga med alla typer av olika roliga lektioner och aktiviteter.


Men kineserna har ju en helt annan tradition vad gäller levande musik. Det är fortfarande ett ganska nytt fenomen att man går på barer och klubbar. Dock finns det massor med ställen där olika band spelar allt från folkmusik till hårdrock. Men om man letar klubbar som på Stureplan och dyligt, då blir man besviken på det mesta i Kina.
#23 2014-11-12, 11:29
Sun Ruler
Provar att flytta tråden från resor till IT-forumet då det gäller YT och eventuella blockeringar. /mod