Ljuger Booking.com

#1 2014-11-07, 08:10
meraman
Har under 3 veckors tid försökt boka ett specifikt hotell ett visst datum. Går in vid 3 olika tider varje dygn och söker. Får hela tiden fram att det är fullbokat. Och så långt är det ok för jag kan förstå att det är fullbokat den perioden jag vill bo där. Det köper jag utan problem.

MEN vid varje gång jag går in, oavsett tid på dygnet, så uppger bokning att sista rummet bokades 9-11 timmar sedan. Detta besked kommer varenda gång. Hotellet har varit fullbokat i tre veckor så varför hela tiden säga 9-11 timmar sedan?

Är det för att locka besökaren boka annat hotell i stället? För givetvis får man samtidigt förslag på andra hotell.

Det finns inte en chans att sista rummet bokades 9-11 timmar sedan oavsett om jag går in kl 03, 05, 09, 11, 17, 22 osv...

Dessutom kör bokning.com med att en del hotell utomlands kräver dom flrbetslning på som absolut ej är återbetalningsbart vid ev avbokning. När man kontaktar hotellet direkt i stället så har inte hotellet det kravet och där är det ok att avboka uran bli av med pengarna.

Det är alltså booking som vill lura av dig slantarna och ej betala tillbaka, inte hotellet.

Dessa grejer gör att jag ej längre litar på booking och från och med nu övergett dem för andra alternativ
#2 2014-11-07, 08:35
Juli14
Ursprungligen postat av meraman
Har under 3 veckors tid försökt boka ett specifikt hotell ett visst datum. Går in vid 3 olika tider varje dygn och söker. Får hela tiden fram att det är fullbokat. Och så långt är det ok för jag kan förstå att det är fullbokat den perioden jag vill bo där. Det köper jag utan problem.

MEN vid varje gång jag går in, oavsett tid på dygnet, så uppger bokning att sista rummet bokades 9-11 timmar sedan. Detta besked kommer varenda gång. Hotellet har varit fullbokat i tre veckor så varför hela tiden säga 9-11 timmar sedan?

Är det för att locka besökaren boka annat hotell i stället? För givetvis får man samtidigt förslag på andra hotell.

Det finns inte en chans att sista rummet bokades 9-11 timmar sedan oavsett om jag går in kl 03, 05, 09, 11, 17, 22 osv...

Dessutom kör bokning.com med att en del hotell utomlands kräver dom flrbetslning på som absolut ej är återbetalningsbart vid ev avbokning. När man kontaktar hotellet direkt i stället så har inte hotellet det kravet och där är det ok att avboka uran bli av med pengarna.

Det är alltså booking som vill lura av dig slantarna och ej betala tillbaka, inte hotellet.

Dessa grejer gör att jag ej längre litar på booking och från och med nu övergett dem för andra alternativ

Svaret är JA
I princip alla bokningssiter ljuger/förvrider sanningen på ett eller annat sätt för att "locka" kunder
har själv råkat ut för i princip allt man kan råka ut för på bokningssiterna för hotell,Agoda är inte ett dugg bättre, fördelen med dom är att man får lite poäng som kan utnyttjas till att få "gratisnätter"
men rekommenderar egentligen inte dom heller nått vidare
bäst är väl egentligen att använda sig av hotellets egen website
har nu ca 20 hotell bokade med diverse siter inför vinterns resa,ska bli intressant att se hur många av dom som är "fullbokade" vid ankomst (ja dom är betalda och konfirmerade) men likväl brukar några ggr vara så att man får gå därifrån utan rum
#3 2014-11-12, 03:56
TinTim
Dessutom kör bokning.com med att en del hotell utomlands kräver dom flrbetslning på som absolut ej är återbetalningsbart vid ev avbokning. När man kontaktar hotellet direkt i stället så har inte hotellet det kravet och där är det ok att avboka uran bli av med pengarna.

Det är alltså booking som vill lura av dig slantarna och ej betala tillbaka, inte hotellet.

Dessa grejer gör att jag ej längre litar på booking och från och med nu övergett dem för andra alternativ


Hotellen väljer själva om det skall vara förskottbetalning eller inte genom booking.com, hotellen har ett inlogg där man ställer in hur många rum och sådant. Booking.com har tex oftast inte "last room availability" utan har hotellet 100 rum kan man "tilldela" att 20 kan säljas från booking. Därav kan det vara fullt på booking, men ringer man hotellet har dom rum.

"bokades för 9 timmar sedan" låter som reklamknep.

Jag sitter med bookingbokningar på hotellet jag jobbar på och deras system är väldigt smidigt för oss. Problemet är nog att många små hotell och andra utomlands skriver på med booking, 1 person får infon och ställer in det, han slutar och sedan finns det ingan annan som kan nått om det utan allt bara rullar på som vanligt.

Är dom inte direktuppkopplade som vi är (deras bokningar kommer direkt in i vårt system) så mailas bokningen till hotellet med en lösenordsskyddad PDF. Kan gissa det sitter en del receptionister och "raderar spam". Booking tar heller inte betalt, utan är det förskottsbetalning så skickas kortinfo till hotellet och det är "vi" som tar betalt. Booking skickar fakturor på provision.

Så, jag litar på booking, men jag liter inte på "skumma" hotell som hanterar deras bokningar
#4 2015-10-08, 14:29
meraman
Kan konstatera att booking ljuger. Påstår ofta att "det är sista" rummet på hotellet så boka innan det är för sent.

Har ringt upp flera av dessa hotell för att kolla och det har många gånger funnits massor med rum kvar
#5 2015-10-09, 07:21
Ursprungligen postat av meraman
Har under 3 veckors tid försökt boka ett specifikt hotell ett visst datum...

MEN vid varje gång jag går in, oavsett tid på dygnet, så uppger bokning att sista rummet bokades 9-11 timmar sedan.

Dessutom kör bokning.com med att en del hotell utomlands kräver dom flrbetslning på som absolut ej är återbetalningsbart vid ev avbokning. När man kontaktar hotellet direkt i stället så har inte hotellet det kravet och där är det ok att avboka uran bli av med pengarna.

Det är alltså booking som vill lura av dig slantarna och ej betala tillbaka, inte hotellet.


Ursprungligen postat av meraman
Kan konstatera att booking ljuger. Påstår ofta att "det är sista" rummet på hotellet så boka innan det är för sent.

Har ringt upp flera av dessa hotell för att kolla och det har många gånger funnits massor med rum kvar


LOL. Som postaren före dig skrev så säljs inte hotellets alla rum på booking.com. Det är därför helt förväntat att booking.com visar att det är fullt men att det i själva verket finns lediga rum.

Ja det finns fall där tredje-parts bokningssajter kräver förskottsbetalning som inte kan återbetalas alls eller till 100%. Å andra sidan är priset hos booking.com, agoda, och andra ibland betydligt billigare än hos hotellet självt. Det är priset man får betala. Tycker du inte om det, så boka direkt genom hotellet.

Har du prövat att helt enkelt ringa det här hotellet som du säger att du försökt boka 3 gånger per dygn under 3 veckors tid? Eftersom du är medveten om att booking.com "ljuger" så vore det väl det mest uppenbara?

Du får även gärna dela med dig med vilka andra alternativ du funnit som är bättre än booking.com.
#6 2015-11-20, 20:51
super86
Ursprungligen postat av luckylucaz
LOL. Som postaren före dig skrev så säljs inte hotellets alla rum på booking.com. Det är därför helt förväntat att booking.com visar att det är fullt men att det i själva verket finns lediga rum.

Ja det finns fall där tredje-parts bokningssajter kräver förskottsbetalning som inte kan återbetalas alls eller till 100%. Å andra sidan är priset hos booking.com, agoda, och andra ibland betydligt billigare än hos hotellet självt. Det är priset man får betala. Tycker du inte om det, så boka direkt genom hotellet.

Har du prövat att helt enkelt ringa det här hotellet som du säger att du försökt boka 3 gånger per dygn under 3 veckors tid? Eftersom du är medveten om att booking.com "ljuger" så vore det väl det mest uppenbara?

Du får även gärna dela med dig med vilka andra alternativ du funnit som är bättre än booking.com.



De flesta större hotell har Lägsta Pris Garanti som matchar bokningsajters priser. Som hotell ger du hellre en kund rabatt framför att betala hutlösa provisioner till en OTA. Det är alltid bättre att boka direkt hos hotellet, du äger din bokning själv då och kan ställa krav/önskemål till hotellet utan att ha en mellanhand som tex Booking.com. Oftast bokar du ett rum, garanteras en säng att sova i när man bokar via Booking - men det garanteras inga sängtyper, storlek på rum eller specifik utsikt som många önskar. Man kan helt enkelt få skitrummet på hotellet, har man tur får man största sviten - men den turen har man oftast inte då Hotellen sätter den typen av bokningar lägst ner på listan man vill vara snälla emot.
#7 2015-11-21, 22:28
Ursprungligen postat av super86
De flesta större hotell har Lägsta Pris Garanti som matchar bokningsajters priser. Som hotell ger du hellre en kund rabatt framför att betala hutlösa provisioner till en OTA. Det är alltid bättre att boka direkt hos hotellet, du äger din bokning själv då och kan ställa krav/önskemål till hotellet utan att ha en mellanhand som tex Booking.com. Oftast bokar du ett rum, garanteras en säng att sova i när man bokar via Booking - men det garanteras inga sängtyper, storlek på rum eller specifik utsikt som många önskar. Man kan helt enkelt få skitrummet på hotellet, har man tur får man största sviten - men den turen har man oftast inte då Hotellen sätter den typen av bokningar lägst ner på listan man vill vara snälla emot.


Jepp jag håller med om att det oftast är bättre att boka direkt genom hotellet. Ibland får man bättre pris på så sätt, eller slipper att betala i förväg.

Det kan dock finnas fördelar att boka genom en tredje part. Först och främst vet vi inte vilket hotell det här gäller. Många mindre hotell går t.ex. inte att boka direkt, eller fungerar inte med utländska kort, eller går inte att lita på. Sedan har jag ofta funnit betydligt bättre priser hos tredje part. Med Priceline's "name your own price" t.ex. har jag fått hotell i USA till rena vrakpriser -- en tredjedel av hotellets publicerade priser.
#8 2016-08-28, 16:06
vadur49
Ursprungligen postat av Juli14
Svaret är JA
I princip alla bokningssiter ljuger/förvrider sanningen på ett eller annat sätt för att "locka" kunder
har själv råkat ut för i princip allt man kan råka ut för på bokningssiterna för hotell,Agoda är inte ett dugg bättre, fördelen med dom är att man får lite poäng som kan utnyttjas till att få "gratisnätter"
men rekommenderar egentligen inte dom heller nått vidare
bäst är väl egentligen att använda sig av hotellets egen website
har nu ca 20 hotell bokade med diverse siter inför vinterns resa,ska bli intressant att se hur många av dom som är "fullbokade" vid ankomst (ja dom är betalda och konfirmerade) men likväl brukar några ggr vara så att man får gå därifrån utan rum



Dom ljuger och undanhåller sanningen! Bokade hotell i Tyskland, när vi kom dit visade det sig att det var ett ålderdomshem dom 2 första våningarna, 3 våningen var hotell. Man kunde inte sitta ute och äta utan att höra dom stackars gamla sjuka människorna ligga och skrika och spy, fruktansvärt obehagligt. Inte ett ord om detta i annonsen! Alla rum har balkong stod det, "balkongen" visade sig vara en smal loftgång runt om fram till en brandtrappa. Fanns inte en chans att få rum med en enda stol där. Funderar nu på att anmäla dom, men vet ej vart man ska vända sig. Tacksam om någon vet hur man ska göra!
#9 2016-08-28, 16:16
Melange5738
Bojkottar Booking.com av diverse anledningar. Senast jag använde dem försökte de blåsa mig genom att lägga på en decimal på slutsumman (och jag tänkte inte på det förrän jag kom fram till hotellet då de inte drog något vid bokningen). Det stog t.o.m på dörren att maxpriset för hotellrummet var 200 USD per natt och booking.com försökte dra mer än 1000 USD per natt.
#10 2016-08-28, 16:24
Duracella
Jag har bokat hotellrum via Booking otaliga ggr, aldrig råkat ut för tråkigheter lr blivit lurad. Däremot rekommenderar jag inte att skicka meddelande till hotellet via Booking, har tex bett om senare utcheckningstid vid några tillfällen men aldrig fått svar.

När det står att hotellet bokades senast för tre timmar sen anges ju inte vilket datum detta avser.
#11 2016-08-28, 16:57
Jag skulle nog säga att det är helt riskfritt att boka hotell via booking.com och andra förmedlingssajter. Ja så länge vi pratar om de stora etablerade företagen som t.ex. hotels.com, tripadvisor.com, resfeber.se etc etc.

Däremot så ska man givetvis alltid kolla priser på flera sajter och jämföra med hotellets egen sajt. Förutom pris så ska man jämföra avbokningsvillkor och vad som ingår. Många hotell erbjuder mer om man bokar direkt med hotellet. Det kan vara frukost, uppgradering, tidning, internet bättre avbokningsregler.

Vissa sajter, t.ex. hotels.com har bonussystem. På hotels.com får man en frinatt efter tio övernattningar (värdet är snittpriset på de 10 övernattningarna). Det i sig är i praktiken 10% rabatt och ska tas med i beräkningen.
#12 2016-09-03, 00:36
TinTim
Ursprungligen postat av vadur49
Dom ljuger och undanhåller sanningen! Bokade hotell i Tyskland, när vi kom dit visade det sig att det var ett ålderdomshem dom 2 första våningarna, 3 våningen var hotell. Man kunde inte sitta ute och äta utan att höra dom stackars gamla sjuka människorna ligga och skrika och spy, fruktansvärt obehagligt. Inte ett ord om detta i annonsen! Alla rum har balkong stod det, "balkongen" visade sig vara en smal loftgång runt om fram till en brandtrappa. Fanns inte en chans att få rum med en enda stol där. Funderar nu på att anmäla dom, men vet ej vart man ska vända sig. Tacksam om någon vet hur man ska göra!


Det är hotellen som styr bilder och informationen som står på bookings hemsida. Hotellen har en adminsida där man laddar upp bilder och text.

Ursprungligen postat av Duracella
Jag har bokat hotellrum via Booking otaliga ggr, aldrig råkat ut för tråkigheter lr blivit lurad. Däremot rekommenderar jag inte att skicka meddelande till hotellet via Booking, har tex bett om senare utcheckningstid vid några tillfällen men aldrig fått svar.

När det står att hotellet bokades senast för tre timmar sen anges ju inte vilket datum detta avser.


En hel del hotell slarvar där. Man måste ha admininlogget för att kunda svara på dessa meddelanden. Hotellet får att mail med typ "en gäst har ställt en fråga, klicka här för att logga in" sedan kanske inte receptionen/bokningen har tillgång och kan inte svara. Eller nån som slutat inte har lämnat över inlogget så dom kan bara ta emot bokningar men inte administrera.

Ursprungligen postat av Melange5738
Bojkottar Booking.com av diverse anledningar. Senast jag använde dem försökte de blåsa mig genom att lägga på en decimal på slutsumman (och jag tänkte inte på det förrän jag kom fram till hotellet då de inte drog något vid bokningen). Det stog t.o.m på dörren att maxpriset för hotellrummet var 200 USD per natt och booking.com försökte dra mer än 1000 USD per natt.


Booking har aldrig hand om betalningar utan allt sköts av hotellet, vare sig det är förskottsbetalning eller betala på plats. Så där var det hotellet som gorde fel eller försökte blåsa dig.