Hitta diskussioner med liknande innehåll

SAS startar linje mellan Stockholm och Hong Kong

#1 2014-12-25, 01:14
Axell
Hej!

http://www.svd.se/naringsliv/sas-oppnar-ny-langlinje-fran-stockholm-till...

Näringslivet i Stockholm och stora delar av övriga landet har länge klagat på att det finns för få långdistanslinjer med direktflygningar från Arlanda. Jämfört med andra städer med samma storlek och sammansättning av befolkning och näringsliv har Stockholm varit underförsörjt.

Till hösten förbättras läget en del när SAS öppnar en direktlinje från Arlanda till Hongkong. Den första flygningen ska gå i september och får sedan fem turer i veckan.


Förvisso en vecka gammal nyhet men enligt mig är detta något fruktansvärt efterlängtat. Även om SAS inte är mitt favoritbolag så ska de ha en stor eloge att de öppnar en ny interkontinental rutt från Arlanda. Det var inte igår detta skedde men hur tror ni det kommer gå för linjen? Hong Kong är en stor stad med både mycket turism och business. Tror ni detta kan vara början på ökade satsningar på Arlanda?
#2 2014-12-25, 02:43
Gabriel Knight
De ska ju bygga ut utlandsterminalen så det här är väl steg i utvecklingen av antalet utlandsavgångar från Arlanda
#3 2014-12-25, 13:30
Men vad trevligt! Eftersom de redan har flyg till både Beijing och Shanghai så kan man anta att de går bra, annars skulle de väl inte starta en linje till Hong Kong också. Jag håller i alla fall tummarna för att det kommer gå bra, att flyga direkt är skönt
#4 2014-12-25, 13:44
Juli14
Mig veterligen förstår jag inte hur dom tänker,
Finnair flyger väl dessa rutter dagligen till betydligt bättre priser 1500-2000kr billigare även från Göteborg
Känns mer som ytterligare en Goodwill rutt
#5 2014-12-25, 17:43
Ursprungligen postat av Juli14
Mig veterligen förstår jag inte hur dom tänker,
Finnair flyger väl dessa rutter dagligen till betydligt bättre priser 1500-2000kr billigare även från Göteborg
Känns mer som ytterligare en Goodwill rutt

Min tanke också. Finnair har redan smidiga byten via Helsingfors och dessutom troligtvis till ett lägre pris än vad SAS kan erbjuda.
#6 2014-12-25, 19:29
Personligen så skulle jag nog välja SAS om jag skulle flyga till Hong Kong just för att slippa mellanlandningen på Vanda. Och jag kan tänka mig att det finns en del affärsresenärer som välkomnar detta med öppna armar. Men när det kommer till prissättningen så slår ju Finnair SAS på fingrarna direkt. Och det är ju trots allt apklassfakirerna som är den stora skaran i ett flygplan. Men samtidigt så är ju gamla kära SAS en trygghet för många sällanresenärer i medelåldern med lite mer kapital.
#7 2014-12-26, 12:14
Axell
Jag håller med det ni säger angående konkurrensen med Helsingfors och priserna. Vi får dock hoppas att analytikerna på SAS har koll på underlaget. Man får inte glömma att det inte bara är västerlänningar som åker öster ut utan det finns nog ett gäng kapitalstarka asiater som kommer nyttja denna rutt också. Även om priset är A och O för "pöbeln" såvida inte resan tar dubbelt så lång tid så får man hoppas det finns mycket affärsresenärer på sträckan där smidighet är prio nummer ett.

Någon som vet hur linjen till San Francisco går från CPH? Kollar relativt ofta på resor till San Francisco (SFO) från GOT/ARN men aldrig är det billigast med byte på CPH billigast utan oftast är det med byte i Newark (EWR), London (LHR) eller Frankfurt(FRA) typ. Dock så är ju linjen igång och inte nerlagd så man får väl gissa att den är lönsam ändå trotts att priset ofta är lite högre.
#8 2014-12-26, 15:52
Hittar inte de exakta siffrorna men procenttalen ser ju bra ut. Vet att de för ett par år sedan låg på runt 85%

SAS intercontinental routes developed as expected
with a load factor above 90% and traffic growth of 2.1%, primarily driven by a positive development on the USA routes.

http://www.sasgroup.net/en/wp-content/uploads/sites/2/2014/10/Press-rele...

SAS är sällan billigast för att de kan ta ut en smula mer än alternativen där ibland krångliga byten ingår. Pris och tidtabell får vi nog vänta på ännu en stund så att spekulera redan nu om att Finnair är billigare känns ändå lite vågat. För affärsresenärerna, som i praktiken betalar för flygningen, är dock tidtabellen viktigast.
#9 2015-01-10, 16:38
Discolampan
Kan vara bra om man skall vidare till Australien/NZ.
Eller till handelsområdet i Kina nära HKG.

Men i valet mellan SAS eller Finnair skulle jag välja:

SAS om jag reser i C klass. (Bättre komfort och nonstop)

Finnair om jag reser privat. (Bättre priser)
#10 2015-02-21, 00:41
Phantom042
SAS har riktigt bra priser till Hong Kong. Finns massor med datum som i ekonomi kostar strax under 5000kr ToR. Kollade från Göteborg också och finns datum med 5500 kr ToR. Dessutom kommer linjen flygas enbart med SAS nya inredning och ofta med en splitterny A330 som kommer i höst.
Allt står här, youtube video också:


http://scandinaviantraveler.com/se/newcabin
#11 2015-02-21, 04:14
Ursprungligen postat av Phantom042
SAS har riktigt bra priser till Hong Kong. Finns massor med datum som i ekonomi kostar strax under 5000kr ToR. Kollade från Göteborg också och finns datum med 5500 kr ToR. Dessutom kommer linjen flygas enbart med SAS nya inredning och ofta med en splitterny A330 som kommer i höst.
Allt står här, youtube video också:


http://scandinaviantraveler.com/se/newcabin

Öh, SAS bygger ny kabin till alla sina långdistansflyg, det är inget som är speciellt för Hongkong,
#12 2015-02-21, 04:32
JevlaTomteVerkstad
Norwegian?