Hitta diskussioner med liknande innehåll

Ryanair försökte landa utan tillstånd – nära krock

#1 2014-12-26, 10:53
SpecialEdition
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20076211.ab

Ett landande Ryanair-plan krockade sånär med ett stillastående plan från Helsingfors på Tallinns flygplats i måndags, rapporterar den finländska nyhetsbyrån FNB med hänvisning till flera webbplatser.

En flygentusiast filmade händelsen, och har lagt ut den på Youtube.


Har sökt på Youtube utan att hitta klippet. Någon som vet vart det finns?
#2 2014-12-26, 10:57
xituno
#3 2014-12-26, 11:12
SpecialEdition
Tack!
#4 2014-12-26, 11:23
sommarlov
Ursprungligen postat av xituno

Jag skulle dö av skräck, om jag satt i det landande plan det,som plötsligt drog på igen!
#5 2014-12-26, 12:13
TakasakiShinden
Vad säger piloten till passagerarna i ett sådant läge? "Det gick inte att landa för det står ett annat plan på banan. Men vi provar igen, det går nog bättre nästa gång :thumbsup: " ?
Eller låtsas han bara som att det regnar och skiter i att säga något?
#6 2014-12-26, 12:36
hailb0p
Ursprungligen postat av sommarlov
Jag skulle dö av skräck, om jag satt i det landande plan det,som plötsligt drog på igen!


Det är relativt vanligt att det sker.
#7 2014-12-26, 13:36
SpecialEdition
Ursprungligen postat av sommarlov
Jag skulle dö av skräck, om jag satt i det landande plan det,som plötsligt drog på igen!
Det är du nog inte ensam om

Skrämmande att den här typen av incidenter kan uppstå med modern teknik. Hur svårt kan det vara att ha ett system som håller reda på om landningsbanan är tom eller inte?

Och hur kan Ryanair-planet ens komma i närheten av en landning utan att ha fått klartecken från flygledarna?
#8 2014-12-26, 14:12
BigIvar
Ursprungligen postat av hailb0p
Det är relativt vanligt att det sker.


Relativt vanligt? Jag har varken sett det eller varit med om något liknande trots att jag flyger en hel del.
#9 2014-12-26, 14:14
xituno
Finns även en tråd på avherald.

A Ryanair Boeing 737-800, registration EI-DCN performing flight FR-4764 from Milan Bergamo (Italy) to Tallinn (Estonia), was on short final to Tallinn's runway 08 when the preceding arriving aircraft, a Flybe Nordic Avions de Transport Regional ATR-72-212A registration OH-ATE on behalf of Finnair performing flight AY-2115 from Helsinki (Finland), did not vacate the runway in time. The Ryanair crew initiated a go-around while in the flare, the aircraft touched down before becoming airborne again and climbed to safe altitude.


Tallinn's Air Traffic Control confirmed on local Estonian TV news that the Ryanair Boeing did not receive landing clearance, the occurrence is being investigated by Estonian Authorities.


Från kommentarerna:
According to the comments of the head of ATC, the Tower did specifically remind Ryanair before decision height that they do not have landing clearance.



Att det blir go-around lite då och då är i sig inget konstigt, men hur lågt/nära banan är det lämpligt att gå utan att ha fått clear to land?
  • Vad finns det för regelverk?
  • Blir det några konsekvenser för piloten?
#10 2014-12-26, 15:35
Sitter med iPad, varning för autocorrect...

För det första är trådtiteln rätt konstig, nej man försökte ju inte landa för uppenbart drog man på. Hade man försökt landa hade man sannolikt landat, istället valde man att inte landa när utrunnet inte räckte till.

Jag har vart med om detta både som flygledare och pax, dock inte på riktigt lika låg höjd. Ja man söker helt enkelt som det är, flygplanet framför hann inte av banan i tid så därför fick man göra ett pådrag, svårare är det inte. Varför fasen skulle man ljuga?

@specialedition.
Du verkar inte förstå hur systemet fungerar, man får klarering för en inflygning. Det ger dig inte rätt att landa men det ger piloten rätt att flyga hela vägen ner till banan, vilket också är det man gör i klippet.

Det finns för övrigt varningssystem som varnar oss flygledare om banan inte verkar vara fri, om Tallinn har detta vet jag dock inte.

Regelverket där jag jobbar säger att ett landade flygplan följande ett annat landade flygplan inte får röra banan utan klart att landa eller alternativ instruktion (teknikaliteter, för lekmannen kan man sammanfatta det till klart landa). Ifall du följer ett startande flygplan från samma bana får landande inte korsa början på banan innan starten är i luften.

Kommentarerna ifrån avherald om decision height är antingen felöversatt eller sagd av någon som inte har koll. DH har att göra med att man har behövlig visuell referens för landningen, det har inte att göra med en landningsklarering.


Varför skulle det bli konsekvenser för piloten? Dom har följt reglerna. Det är jättesvårt att avgöra om flygledarna bord gett upp tidigare, men såvitt jag kan se på klippet försökte man få det att fungera och det gick inte. Otur, men sånt händer, jag ser inte alls varför detta ska klassas som en incident.


Sitt några timmar på Heathrow eller Gatwick i högtrafik så ser ni hur tätt ihop landningarna ligger.
#11 2014-12-27, 14:04
SpecialEdition
Ursprungligen postat av Hefaiston
@specialedition.
Du verkar inte förstå hur systemet fungerar, man får klarering för en inflygning. Det ger dig inte rätt att landa men det ger piloten rätt att flyga hela vägen ner till banan, vilket också är det man gör i klippet.

Det finns för övrigt varningssystem som varnar oss flygledare om banan inte verkar vara fri, om Tallinn har detta vet jag dock inte.
Stämmer. Jag har noll koll på hur systemen för flygplan och flygplatser fungerar

Jag tycker bara att det är lite konstigt att ett plan som påbörjar en inflygning men INTE fått klartecken att landa ändå gör ett försök och nuddar landningsbanan innan de avbryter och lyfter.

Förstår att det är tätt mellan start och landningar på de stora flygplatserna men jag inbillade mig att marginalerna var större. Flygledaren borde väl ge klartecken för landning först när banan är tom?
#12 2014-12-27, 18:39
Ursprungligen postat av SpecialEdition
Stämmer. Jag har noll koll på hur systemen för flygplan och flygplatser fungerar

Jag tycker bara att det är lite konstigt att ett plan som påbörjar en inflygning men INTE fått klartecken att landa ändå gör ett försök och nuddar landningsbanan innan de avbryter och lyfter.

Förstår att det är tätt mellan start och landningar på de stora flygplatserna men jag inbillade mig att marginalerna var större. Flygledaren borde väl ge klartecken för landning först när banan är tom?


Men dom har ju inte klart landa, eftersom dom drar på. Att man nuddar banan är egentligen irrelevant, på låg höjd är det oundvikligt, men inte konstigt i sig.

Om du sitter på heahtrow är det inte ovanligt att man för klart landa 50 fot över banan, på den höjden kommer du sannolikt nudda banan om du väljer att dra på.

Det ICAOs regelverk säger (om jag minns rött ur huvudet, har inte referensen framför mig) är att man ska ha "reasonable assurance" att banan är fri i tid för landning för att man ska få ge en landningsklarering. På Kastrup får du t,ex, rutinmässigt klart landa när framförvarande börjar svänga av. Men dom kan alltså fortfarande finnas på banan när man får klart landa. Där jag kobbar behöver hela flygplanskroppen på tidigare landare vara utanför banan innan vi får ge klart landa, men vi har i vissa fall möjlighet att ge en alternativ klarering som kan tillåta att vi har två landande plan på banan samtidigt.

Marginalerna på just Tallinn är sannolikt normalt större, men som sagt, om du åker till en storflygplats lan flygplanen landa väldigt tätt. Heathrow ska normalt landa minst 42 i timman, så ett plan cirka var 75 sekund. Det är då ett genomsnitt, och man kan landa med tätare marginal än så i vissa omständigheter.