Sitter med iPad, varning för autocorrect...
För det första är trådtiteln rätt konstig, nej man försökte ju inte landa för uppenbart drog man på. Hade man försökt landa hade man sannolikt landat, istället valde man att inte landa när utrunnet inte räckte till.
Jag har vart med om detta både som flygledare och pax, dock inte på riktigt lika låg höjd. Ja man söker helt enkelt som det är, flygplanet framför hann inte av banan i tid så därför fick man göra ett pådrag, svårare är det inte. Varför fasen skulle man ljuga?
@specialedition.
Du verkar inte förstå hur systemet fungerar, man får klarering för en inflygning. Det ger dig inte rätt att landa men det ger piloten rätt att flyga hela vägen ner till banan, vilket också är det man gör i klippet.
Det finns för övrigt varningssystem som varnar oss flygledare om banan inte verkar vara fri, om Tallinn har detta vet jag dock inte.
Regelverket där jag jobbar säger att ett landade flygplan följande ett annat landade flygplan inte får röra banan utan klart att landa eller alternativ instruktion (teknikaliteter, för lekmannen kan man sammanfatta det till klart landa). Ifall du följer ett startande flygplan från samma bana får landande inte korsa början på banan innan starten är i luften.
Kommentarerna ifrån avherald om decision height är antingen felöversatt eller sagd av någon som inte har koll. DH har att göra med att man har behövlig visuell referens för landningen, det har inte att göra med en landningsklarering.
Varför skulle det bli konsekvenser för piloten? Dom har följt reglerna. Det är jättesvårt att avgöra om flygledarna bord gett upp tidigare, men såvitt jag kan se på klippet försökte man få det att fungera och det gick inte. Otur, men sånt händer, jag ser inte alls varför detta ska klassas som en incident.
Sitt några timmar på Heathrow eller Gatwick i högtrafik så ser ni hur tätt ihop landningarna ligger.