Hitta diskussioner med liknande innehåll

Ryanair försökte landa utan tillstånd – nära krock

#13 2014-12-30, 11:21
SpecialEdition
Okej!
#14 2015-01-02, 11:21
NietzschesHorse
Ursprungligen postat av SpecialEdition
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20076211.ab



Har sökt på Youtube utan att hitta klippet. Någon som vet vart det finns?


Vet inte om RyanAir är bättre eller sämre ur flygsäkerhetssynpunkt. Kommer heller aldrig få veta. Tror inte att de är sämre faktiskt.

Ser inte alls poängen att flyga med dem. De är lite som flygbranschens svar på matbutiker som skyltar med röda priser och VERSALER, men där priset i slutändan kanske bara skiljer sig någon krona från vilken annan butik som helst. Med skillnad att du hos RyanAir får "bonus" av lågpriskänsla. Det är ju detta som är deras affärsidé egentligen. Att paketera resor och få det att låta billigt. De anspelar till mångas dumsnålhet. Kunderna får känslan av att de sparat mycket pengar (fast de beräknat tid/kostnad kanske sparat några hundralappar - max)

Har den senaste dagarna tittat och jämfört flygresor till Paris med dem. I slutändan med transfer till deras knöliga flygplats i Skavsta skiljer det sig någon hundralapp från "drakarnas" priser om du vill checka in bagage. Flygtiderna är horrbila och jag kan föreställa mig att det är jobbigare på Skavsta än Arlanda med boarding och incheckning.
#15 2015-01-02, 20:38
Cykelpump61
Ursprungligen postat av NietzschesHorse
Vet inte om RyanAir är bättre eller sämre ur flygsäkerhetssynpunkt. Kommer heller aldrig få veta. Tror inte att de är sämre faktiskt.

Ser inte alls poängen att flyga med dem. De är lite som flygbranschens svar på matbutiker som skyltar med röda priser och VERSALER, men där priset i slutändan kanske bara skiljer sig någon krona från vilken annan butik som helst. Med skillnad att du hos RyanAir får "bonus" av lågpriskänsla. Det är ju detta som är deras affärsidé egentligen. Att paketera resor och få det att låta billigt. De anspelar till mångas dumsnålhet. Kunderna får känslan av att de sparat mycket pengar (fast de beräknat tid/kostnad kanske sparat några hundralappar - max)

Har den senaste dagarna tittat och jämfört flygresor till Paris med dem. I slutändan med transfer till deras knöliga flygplats i Skavsta skiljer det sig någon hundralapp från "drakarnas" priser om du vill checka in bagage. Flygtiderna är horrbila och jag kan föreställa mig att det är jobbigare på Skavsta än Arlanda med boarding och incheckning.


Om du bara kan föreställa dig så tycker jag inte att du skall ha synpunkter. Skavsta är litet, på gott och ont, mest gott faktiskt tack vare korta stäckor att transportera sig. Innan man ens hittat bagagebandet på Arlanda sitter man i bilen på Skavsta.

Vad gäller det aktuella fallet så vet jag inte om Ryanairpiloten gjort fel och allvarligt det i så fall är. Dock skall man veta att Ryanair är ett stort bolag med många plan i trafik. Dessutom älskar media att hacka på dem.
#16 2015-01-03, 11:46
Powerless1
Här är det frågan om hjulen var i landningsbanan eller inte:
https://www.youtube.com/watch?v=ZzTip4_aFW0
Men det spelar givetvis ingen roll, det viktiga är att omdraget görs så säkerheten blir maximal.

Däremot så blir säkerheten inte maximal om man gör som SAS gjorde en gång i tiden och landade på Linköping/SAAB istället för Norrköping. Man hade varken landningstillstånd eller startttillstånd för att starta igen till Norrköping.

Vad Rynair ska hedras för är tanken på vilka flygpriser som skulle gälla på flygbolagen om de inte hade funnits. Minns 70- och 80-talets monopolbolag.

En specialfråga till Hefaiston: Tillämpas LAHSO i Europa?
#17 2015-01-04, 01:56
Ursprungligen postat av Powerless1
Här är det frågan om hjulen var i landningsbanan eller inte:
https://www.youtube.com/watch?v=ZzTip4_aFW0
Men det spelar givetvis ingen roll, det viktiga är att omdraget görs så säkerheten blir maximal.

Däremot så blir säkerheten inte maximal om man gör som SAS gjorde en gång i tiden och landade på Linköping/SAAB istället för Norrköping. Man hade varken landningstillstånd eller startttillstånd för att starta igen till Norrköping.

Vad Rynair ska hedras för är tanken på vilka flygpriser som skulle gälla på flygbolagen om de inte hade funnits. Minns 70- och 80-talets monopolbolag.

En specialfråga till Hefaiston: Tillämpas LAHSO i Europa?


Man ska ju vara försiktig med att säga aldrig, men såvitt jag vet används det enbart i nordamerika och australien. Jag är nästan 100% säker på att det inte används i Europa alls.
#18 2015-01-04, 13:58
Har varit med om exakt samma sak för några år sedan med Ryan Air när vi skulle landa på Stansted. Vi var i stort sett nere när piloten gasar på och stiger. Vi fick förklaringen någon minut senare att det var ett annat flyg på start/landningsbanan.
#19 2015-01-04, 14:13
DPRK
En go-around pga. flyg på banan är väl inte helt ovanligt. Har varit med om det, i Tallinn faktiskt.

Det ovanliga här är väl att Ryan tydligen saknat landningstillstånd!?
#20 2015-01-04, 16:13
Ursprungligen postat av DPRK
En go-around pga. flyg på banan är väl inte helt ovanligt. Har varit med om det, i Tallinn faktiskt.

Det ovanliga här är väl att Ryan tydligen saknat landningstillstånd!?


Det är det väl inte? Hade man haft landningstillstånd hade man ju landat, men innan banan är fri kan du inte få landningstillstånd.
#21 2015-01-05, 11:29
Cykelpump61
Men skall man då, utan tillstånd, påbörja landningen och sedan avbryta när man redan har hjulen på landningsbanan? Borde man inte avvaktat och inväntat landningstillstånd? Skulle inte flygledningen givit instruktioner om vilken höjd mm som de skulle avvakta på?
#22 2015-01-05, 11:54
Powerless1
Ursprungligen postat av Cykelpump61
Men skall man då, utan tillstånd, påbörja landningen och sedan avbryta när man redan har hjulen på landningsbanan? Borde man inte avvaktat och inväntat landningstillstånd? Skulle inte flygledningen givit instruktioner om vilken höjd mm som de skulle avvakta på?
Flygledaren räknar erfarenhetsmässigt (eller regelmässigt) med att det ska fungera och ger ett inflygningstillstånd. Får man inte ett landningstillstånd måste man dra på igen och stiga, precis som Ryanair och Lufthansa gjorde.

Skulle man inte få påbörja en inflygning innan föregående flygplan har lämnat landningsbanan skulle det behövas dubbelt så många banor. Men då skulle det ju i princip aldrig bli pådrag ens när ett landningsställ viker sig och flygplanet stannar på banan.
#23 2015-01-05, 13:26
Ursprungligen postat av Cykelpump61
Men skall man då, utan tillstånd, påbörja landningen och sedan avbryta när man redan har hjulen på landningsbanan? Borde man inte avvaktat och inväntat landningstillstånd? Skulle inte flygledningen givit instruktioner om vilken höjd mm som de skulle avvakta på?


Dom börjar sannolikt dra på innan dom rör vid banan, men på så låg höjd är det nästan oundvikligt att man tar i backen ändå, så det är inget konstigt i sig.
#24 2015-02-26, 08:47
NietzschesHorse
Ursprungligen postat av Cykelpump61
Om du bara kan föreställa dig så tycker jag inte att du skall ha synpunkter. Skavsta är litet, på gott och ont, mest gott faktiskt tack vare korta stäckor att transportera sig. Innan man ens hittat bagagebandet på Arlanda sitter man i bilen på Skavsta.

Vad gäller det aktuella fallet så vet jag inte om Ryanairpiloten gjort fel och allvarligt det i så fall är. Dock skall man veta att Ryanair är ett stort bolag med många plan i trafik. Dessutom älskar media att hacka på dem.


Kanske inte. Men jag tänker såhär om semester: jag har en påse med pengar och en påse med tid. Det ska fördelas över min semesterperiod. Jag kan ta lite ur pengapåsen för att få mer tid, och vice versa. Problemet är att just tidspåsen alltid har en övre gräns: semesterns slut.

Eftersom att det är fråga om semester har jag alltså inte "sparat" några hundralappar om min transfer blir 5 timmar istället för 1.5, jag har tvärtom förlorat.
Jag menar det allra billigaste är ju att cykla till Skavsta. Varför inte göra det?