Ursprungligen postat av wwr
Tack för svaret. Du är ju yrkespilot.
Så att i landningen finns det ingen möjlighet för den pilot som inte flyger att hinna styra mot.
Jag har hört att det funnits någon "tradition" att båda piloterna skall lägga handen på throttle i starten så att den som flyger inte skall kunna sabotera starten. Vet inte om det stämmer.
Man sitter med händerna löst på reglagen för att kunna ta över om det andra piloten t.ex. skulle få en hjärnblödning eller något annat som inkapaciterar.
Men att försöka häva och motverka om den andra aktivt ger fullt roderutslag i ett känsligt läge, är en annan sak.
Jämför med om du får möte med en långtradare på en 90-väg. Inte ens i en körskolebil med dubbelreglage även för ratt, skulle det gå att hinna hindra en förare som i mötesögonblicket styrde över på fel sida.
Stora flygplan är väldigt fragila och det räcker att själva sättningsmanövern i landning inte sker på rätt sätt, för att det ska bli en katastrof.
Här är ett par exempel på där flygplanet kommit hela vägen ner till banan, men sättningen av olika skäl inte skett på normalt sätt:
https://www.youtube.com/watch?v=8SzH3D_lD5U
https://www.youtube.com/watch?v=ScKaq6CrQEw
Så små är alltså marginalerna. Tänk då vad som sker om nosen våldsamt trycks ned lite tidigare än så.
---
Men jag ska även återknyta till din första post.
Airbus har system som hindar extrema manövrer. Dessa går att koppla ur. Boeing har inte dessa begränsningar ens i normalfall, utan ger endast kraftiga varningar.
Om man önskar kan man alltså på ett ögonblick rolla över i ryggläge och sedan dra ner planet i en lodrätt dykning. Man skulle passera ljudhastigheten på mindre tid än det skulle ta för piloten som gått på muggen att ens få upp gylfen.
Sliter man inte av vingarna, skulle man snabbt vara så nära marken att det inte skulle gå att reda upp.
Den som önskar kan ju räkna ut hur lång tid det tar att färdas ca 10000 meter om man har en hastighet av över 1000 km/h.
Vare sig piloten på toaletten eller flygvärdinnan i cockpit skulle kunna göra särskilt mycket åt det.
Som yrkespilot finner jag det ganska störande att en massa bolag reagerar helt känslomässigt och irrationellt, och inför meningslösa procedurer om flygvärdinnor i cockpit.